Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2053043_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. maj 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 572 (Alm. del) af 30.
august 2018 stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for hvor meget ministeren mener, at regeringen har afsat
(mio. kr., 2019-priser) på det grønne område i 2019 (FFL19) og sammenholde
med 2015 (regnskabstal), 2016 (regnskabstal), 2017 (regnskabstal) og 2018 (FL18),
opgjort på hovedkonti samt initiativer og puljer i det omfang det giver mening,
idet opgørelsen bedes specificeret i kategorierne, miljø, klima og natur?
Svar
På regeringens finanslovforslag for 2019 (FFL19) er der afsat i alt ca. 4,7 mia. kr. i
2019 til det grønne område. Hertil kommer, at der i forbindelse med FFL19 i
2019 er budgetteret udgifter til PSO-systemet på ca. 6,5 mia. kr.,
jf. tabel 1 og 2 ne-
denfor.
Der er i opgørelsen taget udgangspunkt i samme afgrænsning, som i besvarelse af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Alm. del) af 31. august 2017, spørgsmål nr. 27
(L1) af 22. oktober 2015 og svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 114 (L 1) af 3.
november 2015. Dog er nye konti, der er oprettet siden seneste opgørelse, og som
vurderes at være i overensstemmelse med definitionen af det grønne område,
medtaget.
I opgørelsen indgår udgifter, som vurderes at bidrage til miljø- og naturformål og
den grønne omstilling i bred forstand, herunder midler til forskning og udvikling
på det grønne område. På linje med tidligere opgørelser indgår driftsudgifter i de-
partementer og styrelser ikke i opgørelsen. Kommunale og regionale udgifter på
miljøområdet er på linje med tidligere opgørelser heller ikke medtaget. Energisel-
skabernes besparelsesforpligtelser, jf.
Energiaftale af 22. marts 2012
mellem den da-
værende SRSF-regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti Enhedslisten og Det Kon-
servative Folkeparti, medfører desuden udgifter på ca. 1,5 mia. kr. årligt i 2019-
priser
1
. Finansiering af disse udgifter opkræves som en del af tariffen på energi-
kundernes energiregning. Disse udgifter indgår ikke i opgørelsen på linje med tid-
ligere opgørelser.
1
Gennemsnittet af 2015-2017, som er de år i perioden 2015-2019, der på nuværende tidspunkt eksisterer regnskabsdata for.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om at opgøre den varige virkning af 1998-nedslagene efter tilbageløb og redegøre for, hvilke andre elementer der er inkluderet i de 1,1 mia. kr., som bidrager til finansieringen af aftalen Tryghed om boligbeskatningen, til finansministeren
2053043_0002.png
Side 2 af 5
Det bemærkes, at som følge af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
mellem
regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti (PSO-aftalen)
indfases udgifterne i PSO-systemet på finansloven i takt med, at PSO-afgiften
gradvist afskaffes. I 2022 vil alle udgifter fra systemet være fuldt ud
finanslovsfinansieriet.
På finansloven for 2018 og frem er PSO-udgifterne opført på
§ 29.25.14.
Udbetalinger til PSO-ordninger.
Af denne konto fremgår bl.a. det samlede
udgiftsniveau for PSO-udgifter, andelen der finanslovsfinansieres samt andelen
der tariffinansieres. Af konsistenshensyn i forhold til tidligere år/opgørelser er
udgifterne til PSO-systemet fra 2018 og frem opført i rækken
”Udgifter
til PSO-
systemet”
i
tabel 2 nedenfor
uanset, at en del af disse nu er indbudgetteret på
finansloven.
Endvidere indebærer PSO-aftalen, at en række øvrige udgifter fra 2017 og frem er
ligeledes er overflyttet og indbudgetteret særskilt på finansloven. Det omhandler
bl.a. udgifter til forskning samt en række renotificerede og nye støtteordninger til
vedvarende energi. Disse udgifter er opført i rækken ”Afsat
på finanloven (for 2019 er
det finanslovsforslaget)”
i
tabel 1 nedenfor.
Tabel 1
Grønne udgifter 2015- 2019
Mia. kr. 2019-pl
Afsat på finansloven (for
2019 er det finanslovforsla-
get)
2015r
3,4
2016r
3,0
2017r
3,2
2018b
3,8
2019f
4,7
Anm.: Udgifterne for 2015, 2016 og 2017 er opgjort som regnskabstal, der viser det faktiske forbrug på den
pågældende konto, udgifterne for 2018 er opgjort som de budgetterede udgifter for 2018 på FL18, mens
udgifterne for 2019 er opgjort som bevillingen på FFL19. PL-opregning er foretaget pba. af det generelle
pris-/lønindeks. Tallene i tabellen er afrundet til en decimal.
Kilde: FFL19, Udgiftsdatabasen.
Herudover bemærkes det, at udgiftsskønnet for PSO-udgifterne er behæftet med
usikkerhed og tæt forbundet med udviklingen i markedsprisen på el, da flere ord-
ninger i systemet, der bl.a. følger af
Energiaftale af 22. marts 2012
mellem den davæ-
rende SRSF-regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konser-
vative Folkeparti, støttes via fast afregningspris. Hermed varierer tilskuddet bl.a.
på baggrund af elprisen, hvilket isoleret set indebærer et højere støtteniveau, når
elprisen er lav og et lavere støtteniveau, når elprisen er høj. Udviklingen i elprisen
kan således forklare en betydelig del af ændringen i udgiftsniveauet og faldet i ud-
gifterne til PSO-systemet fra 2015 til 2019. Herudover kan en del af udgiftsudvik-
lingen fra år til år alt andet lige også henføres til, at der er støtteordninger, der ud-
løber i løbet af perioden, fx som følge af at statsstøttegodkendelsen for ordnin-
gerne ophører. I den forbindelse bemærkes det også, at nye og renotificerede støt-
teordninger som følge af PSO-aftalen indbudgetteres særskilt på finansloven og
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om at opgøre den varige virkning af 1998-nedslagene efter tilbageløb og redegøre for, hvilke andre elementer der er inkluderet i de 1,1 mia. kr., som bidrager til finansieringen af aftalen Tryghed om boligbeskatningen, til finansministeren
2053043_0003.png
Side 3 af 5
ikke i PSO-systemet
jf. ovenfor,
hvilket også kan forklare en del af udviklingen. Slut-
teligt bemærkes det, at en betydelig del af ordningerne i PSO-systemet følger af
Energiaftale af 22. marts 2012
mellem den daværende SRSF-regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti.
Tabel 2
Grønne udgifter til PSO-systemet 2015- 2019
Mia. kr. 2019-pl
Udgifter til PSO-systemet
2015r
8,7
2016r
7,7
2017r
7,7
2018b
7,5
2019f
6,5
Anm.: Udgifterne for 2015, 2016 og 2017 er opgjort som regnskabstal, der viser det faktiske forbrug,
Udgifterne for 2018 og 2019 er opgjort som de budgetterede udgifter. PL-opregning er foretaget pba. af
det generelle pris-/lønindeks. Tallene i tabellen er afrundet til en decimal.
Kilde: FFL19, Energistyrelsens skøn for PSO-udgifter (juni 2018), Energinet.
Opgørelsen af udgifterne fra 2015-2019 vedrører dele af en række forskellige ho-
vedkonti på finansloven. Der er foretaget en skønsmæssig specificering af udgif-
terne ud fra kategorierne: miljø (1), klima (2) og natur (3). Det understreges i den
forbindelse, at der tale om en overordnet og ikke nødvendigvis udtømmende spe-
cificering.
Tabel 3
Grønne udgifter 2015-2019
Hovedkonto, mio. kr., 2019-pl
§ 8. Erhvervsministeriet
08.32.09. Væksthusene og grønt iværksætterhus
08.32.15. Reserve til grøn omstillingsfond
08.33.25. Danmarks Grønne Investeringsfond
08.35.07. Støtte til udvikling af landdistrikterne under landdistriktsprogram-
met
08.35.08. Støtte til udvikling af landdistrikterne under Fiskeriudviklingspro-
grammet
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet
24.11.14. Mærkningsordning, formidling mv.
24.21.01. Landbrugsstyrelsen*
24.21.02. Forskellige tilskud
24.21.05. Anlægsprogram
24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterne
24.23.07. Målrettede efterafgrøder og målrettet regulering
24.23.08. Minivådområder
24.24.51. Produktions- og promilleafgiftsfonde mv. inden for fødevaresekto-
ren
24.26.30. Tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering
24.34.20. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Aarhus Universitet
2015
112,9
7,4
37,7
26,4
53,5
-12,1
2.294,6
53,8
8,7
-0,5
102,3
1.292,2
-
-
61,8
111,1
-
2016
158,0
2,6
-2,1
42,0
91,0
24,5
1.519,1
13,3
12,3
-
97,4
595,2
-
-
45,2
83,3
-
2017
80,7
-
-1,7
-
59,3
23,1
1.276,4
10,0
7,0
-1,0
75,4
624,8
-
-
41,5
-
-
2018
83,1
-
-
-
65,6
17,5
1.523,8
11,0
23,5
8,8
138,0
586,1
103,5
6,2
40,7
-
122,6
2019 Kategori
81,7
-
-
-
64,5
17,2
2.247,9
10,8
33,0
2,0
168,9
1.542,8
80,1
13,7
40,0
-
119,6
1
1,3
1
1-3
1-3
1
1,3
1
1
1
1
1
1
1,3
1,3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om at opgøre den varige virkning af 1998-nedslagene efter tilbageløb og redegøre for, hvilke andre elementer der er inkluderet i de 1,1 mia. kr., som bidrager til finansieringen af aftalen Tryghed om boligbeskatningen, til finansministeren
2053043_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 3
Grønne udgifter 2015-2019
Hovedkonto, mio. kr., 2019-pl
24.51.01. Miljøstyrelsen*
24.51.30. Nordisk Miljøfinansieringsselskab NEFCO
24.51.31. Miljøstøtte til Arktis mv.
24.51.50. Anlægsprogram
24.52.02. Vand- og naturindsats
24.52.10. Tilskud til tværgående samarbejde på klimatilpasningsområdet
24.52.11. Tilskudspulje til udredning af boringsnære beskyttelsesområder
24.52.12. Kommunal andel af grundvandsafgift
24.52.31. Aktiviteter vedrørende bekæmpelsesmidler
24.53.15. Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
24.53.30. Ordninger for reduktion af partikeludslip
24.53.50. Virksomhedsordningen
24.54.03. Skov-, landskabs- og vildtopgaver
24.54.20. Nationalparker
24.54.30. Tilskud til genplantning mv. efter stormfald
24.54.55. Teknologipulje
24.54.70. Ressourcer, affald og genanvendelse
24.74.03. Testcenter Østerild
24.74.04. Arealforvaltning, mv.
24.74.07. Tilskud til natur og klimatilpasning mv.
24.81.01. Sekretariat for Den Danske Naturfond
24.81.02. Den Danske Naturfond
§ 29. Energi-, Forsyning og Klimaministeriet
29.11.01. Departementet*
29.11.03. Monitorering og rapportering af optaget CO2 i jorde og skov
29.11.05. Reserve til grønne klimatiltag
29.11.06. Klimastøtte til Arktis mv.
29.11.07. Initiativer til fremme af smart energisystem
29.21.01. Energistyrelsen*
29.21.07. Klimarådet
29.22.01. Tilskud til energiforskning**
29.22.02. Green Labs DK
29.24.01. Udnyttelse af vedvarende energi og andre energiøkonomiske
projekter
29.24.06. Fremme af varmepumper
29.24.08. Forsøgsordning for elbiler
29.24.10. Pulje til skrotningspræmie for oliefyr
2015
40,1
3,0
25,3
19,0
52,2
-0,6
-1,2
-
47,6
125,2
19,5
2,9
4,9
-
10,8
5,5
34,4
1,4
118,0
5,1
20,1
132,0
986,3
-
5,9
-
17,3
-
27,2
6,7
418,2
-
4,4
-
4,9
-
2016
41,0
2,9
24,4
33,4
39,5
-
-
-
43,4
136,7
39,0
2,3
4,7
-
8,3
3,9
40,2
2,1
103,6
-0,2
15,8
131,4
1.305,3
-
5,9
-
17,4
-
6,9
8,4
162,0
-0,7
1,1
-0,7
-0,1
-
2017
-
-
28,4
3,0
58,0
-
-
-
39,2
109,7
1,5
0,2
16,4
-
-0,8
5,0
24,8
0,1
87,2
0,6
15,6
129,8
1.888,5
0,9
5,9
-
17,3
-
28,9
8,6
327,7
-
2,5
-
0,5
-0,4
2018
-
-
30,2
9,9
81,9
-
-
15,1
38,4
88,4
-
-
15,9
3,6
-
3,1
-
-
69,6
-
-
127,3
2.158,3
1,1
6,0
-
17,2
3,1
2,1
9,6
405,8
-
1,0
-
-
-
2019 Kategori
-
2,8
29,7
4,7
78,9
-
-
-
36,9
26,9
-
-
15,6
0,3
-
3,0
-
-
38,2
-
-
-
2.176,0
1,1
6,0
26,7
17,1
-
-
9,3
188,0
-
1,0
-
-
-
2
1,2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
1,2
1
1
1
2,3
1-3
3
1
1
1
1
1
1
3
3
3
1
1
2,3
3
1,3
3
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om at opgøre den varige virkning af 1998-nedslagene efter tilbageløb og redegøre for, hvilke andre elementer der er inkluderet i de 1,1 mia. kr., som bidrager til finansieringen af aftalen Tryghed om boligbeskatningen, til finansministeren
2053043_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 3
Grønne udgifter 2015-2019
Hovedkonto, mio. kr., 2019-pl
29.24.13. Videncenter for energibesparelser i bygninger
29.24.14. Infrastruktur til transport
29.24.15. Etablering af partnerskabssamarbejde med kommuner
29.24.16. Geotermi og store varmepumper
29.24.17. Bølgekraftprojekter
29.24.18. Energieffektiviseringsindsats
29.24.19. Vedvarende energi til proces
29.24.20. Industriel kraftvarme
29.24.21. Biogas (til transport og proces)
29.24.23. Store varmepumper til fjernvarme
29.24.24. National ordning for geotermi
29.24.25. Pulje til fremme af avancerede biobrændstoffer
29.25.02. Tilskud til dækning af kuldioxidafgift i visse virksomheder
29.25.03. Tilskud til energibesparelser i erhvervsvirksomheder
29.25.08. Pulje til målrettet lempelse af PSO for el-intensive virksomheder
29.25.09. Tilskud til opgradering eller rensning af biogas
29.25.12. Tilskud til vedvarende energi**
29.25.13. Tilskud til grøn ordning**
29.25.79. Energireserve
29.31.01. Danmarks Meteorologiske Institut*
§ 35. Generelle reserver i alt
35.11.08. Reserve til grønne initiativer
35.11.40. Reserve til energiaftale uden for udgiftslofterne
35.11.54. Reserve til energiaftale
2015
6,3
26,7
10,5
15,7
11,9
25,2
118,0
-
-
27,2
-
-
1,7
3,9
91,0
136,4
-
-
-
27,2
-
-
-
-
2016
5,3
-
-
-0,5
-
26,7
335,2
177,0
-
-
-
-
-0,1
12,5
202,3
321,6
-
-
-
25,1
-
-
-
-
2017
5,2
-4,4
-
-
-
54,9
-2,6
28,4
-
-
-
-
-
-
237,7
805,8
337,2
15,8
-
18,6
-
-
-
-
2018
5,2
-
-
-
-
56,8
-
-
95,9
-
12,5
-
-
-
171,6
969,1
359,5
15,3
-
26,5
-
-
-
-
2019 Kategori
-
-
-
-
-
5,3
-
-
67,8
-
12,6
20,2
-
-
179,2
1.214,1
360,6
-
51,2
15,8
223,6
260,0
-14,2
-22,2
1-3
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
Anm.: *Vedrører tilskudsordninger, drift af grønne ordninger, forskning på det grønne område mv. under departementerne,
styrelserne og Danmarks Meteorologiske Institut. Almindelig drift er således ikke medtaget i opgørelsen.
** Dele af kontoen lå tidligere i PSO-systemet.
Kategorierne er specificeret som følger: 1: Miljø, 2: Klima og 3: Natur. Tallene i tabellen er afrundet til en decimal.
Kilde: Udgiftsdatabasen
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister