Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2051353_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 57 (Alm. del) af 11.
oktober 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af Alternativets Klimaplan 2030, her-
under betydningen for de offentlige finanser?
Svar
Af
tabel 1 nedenfor
fremgår en vurdering af Alternativets ”Klimaplan 2030” for
de
offentlige finanser, hvor det vurderes muligt. Der er indhentet bidrag fra Skattemi-
nisteriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet,
Udenrigsministeriet, Transportministeriet og Justitsministeriet.
Tabel 1
Vurdering af Alternativets Klimaplan 2030
Forslag
1
1a
Klimavenlig
transport
Salget af nye fossile biler
skal forbydes i 2025
Der henvises til svar på FIU 511 af 23. august 2018.
Vurdering
1b
Lempelser i registrerings-
afgiften på benzin- og
dieselbiler skal tilbagerul-
les over en kort årrække
Aftalen om
Omlægning af bilafgifter
indebærer en større omlægning af registreringsafgiften, herunder ned-
sættelse af den laveste sats, forhøjelse af kilometergrænser for fradrag for god brændstoføkonomi, afskaf-
felse af fradrag for lovpligtigsikkerhedsudstyr mv. Derudover indebærer aftalen en forhøjelse og moderni-
sering af den grønne ejerafgift, en stramning af afgiftsreglerne vedrørende leasing af biler, en gradvis for-
højelse af reparationsgrænsen fra 2019 og en nedsættelse af registreringsafgiften for autocampere.
De statsfinansielle konsekvenser af en tilbagerulning af initiativerne i aftale om
Omlægning af bilafgifterne
skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 1,4 mia. kr. i 2019 faldende til ca. 1 mia. kr. i 2025.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet at udgøre ca. 0,6 mia. kr. i 2019 faldende til ca. 0,3 mia.
kr. i 2025.
1c
Prisen på kollektiv trans-
port skal sænkes med 30
pct. over fire år
Fremme af biogas i tung
transport
Der henvises til svar på TRU 473 af 21. august 2017.
1d
Afgifterne af natur- og biogas og dieselolie er sidestillede henset til energiindholdet i brændstoffet. En
nedsættelse af afgiften for biogas vil dermed medføre, at biogas til transport vil være lavere beskattet end
diesel.
Hvis der indføres en lavere afgift på biogas til transport, vil det isoleret set medføre et statsligt
mindreprovenu.
Det bemærkes, at udbredelsen af biogas understøttes af betydelige tilskud, når den tilføres gasnettet.
1e
1f
Forsøg med roadpricing
Fjern afgiften på el- og
brintbiler
Der henvises til svar på FIU (alm. del) nr. 90 af 3. november 2016.
Der henvises til svar på FIU 493 af 23. august 2018 fsva. forslaget om at fjene afgiften på elbiler. Der blev i
2018 indregistreret 6 brintbiler, hvorfor en afgiftsfritagelse for brintbiler vurderes at have meget
begrænsede statsfinansielle konsekvenser.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om konsekvenserne af Alternativets Klimaplan 2030, til finansministeren
2051353_0002.png
Side 2 af 7
Tabel 1
Vurdering af Alternativets Klimaplan 2030
Forslag
Vurdering
De statsfinansielle konsekvenser af den foreslåede pulje udgør 30 mio. kr.
Det bemærkes i forhold til forslaget om gratis parkering i visse byområder, at det er kommunerne, som lo-
kalt fastsætter priserne for parkering på vejene. Det er derfor vanskeligt at estimere, hvilket budget- og
samfundsøkonomiske omkostninger det vil have, da det vil afhænge af kommunernes forvaltning.
1g
1h
Ladestandere til elbusser
Danmark skal have elek-
triske veje
De statsfinansielle konsekvenser af den foreslåede pulje udgør 30 mio. kr.
Der eksisterer i dag ikke køretøjer, som er i stand til at benytte den foreslåede løsning. Brugerne vil skulle
investere i en avanceret gribearm til deres køretøjer, hvilket er en løsning, der ikke i dag er på markedet.
De statsfinansielle konsekvenser af forslaget er væsentlige. Ved en antagelse om, at man elektrificerer ét
spor i hver retning på strækningen mellem Odenst Vest og Nr. Aaby, som det foreslås, og der tillægges et
korrektionstillæg på 50 pct. efter vanlig praksis jf. Ny Anlægsbudgettering, vil et samlet anlægsoverslag på
strækningen være 540 mio. kr.
Ønsker man at elektrificere hele det danske motorvejsnej på 1.227 km, vil anlægsoverslaget være ca. 28.
mia. kr. Herudover kommer væsentlige udgifter til drift og vedligehold af systemet.
1i
Grøn firmabilskat
Efter gældende regler beskattes en medarbejder, der får stillet fri bil til rådighed af arbejdsgiveren, af 25
pct. af den skattemæssige værdi op til 300.000 kr. og 20 pct. for den del af værdien, der ligger over
300.000 kr. Yderligere betales der skat af et miljøtillæg svarende til den årlige ejerafgift/vægtafgift plus 50
pct.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en lempelse af firmabilbeskatningen for el- og plug-in
hybridbiler, hvor satsen sættes ned til 10 pct. for elbiler og 15 pct. for plug-in hybridbiler frem til 2025 vil
medføre et mindreprovenu efter adfærd og tilbageløb på ca. 30 mio. kr. i 2019 stigende til ca. 130 mio. kr. i
2025. Det voksende mindreprovenu over årene kan hovedsagelig henføres til, at den teknologiske
udvikling gør lavemissionsbiler mere konkurrencedygtige fremadrettet. Permanent lempeligere
beskatningsregler for el- og plug-in hybridbiler vil derfor medføre et endnu større mindreprovenu over tid.
Forøgelsen vil både skyldes, at grønne biler, som ellers ville være købt privat, stilles til rådighed via
arbejdsgiveren, og at konventionelle firmabiler erstattes med grønne firmabiler. Kun sidstnævnte del af
forøgelsen medfører et øget salg af grønne biler.
1j
Højere brændstofafgifter
Der henvises til svar på SAU 545 af 21. september 2018.
Skatteministeriets skøn for provenueffekter af forhøjelser af benzin- og dieselafgiften fremgår af diverse
grænsehandelsrapporter.
1k
Klimaafgift på flyrejser
Afgiften vil svække konkurrenceevnen for dansk luftfart og medføre øgede omkostninger for danske flypas-
sagerer.
Forslaget vil medføre administrative omkostninger for skattestyrelsen forbundet med at administrere det
progressive element i afgiften, samt væsentlige omkostninger for borgere og erhverv. De administrative
omkostninger er ikke indregnet i nedenstående skøn over de provenumæssige konsekvenser ved forsla-
get.
Det bemærkes endvidere, at den foreslåede model vedr. registrering af personoplysninger vil være omfat-
tet af persondatalovgivningen, og registreringen skal dermed ske i overensstemmelse med denne. Forsla-
get skal desuden vurderes i forhold til EU-retten.
For beregningen af de statsfinansielle konsekvenser er følgende lagt til grund for afgiftens udformning:
Passagerafgift på hhv. 44 kr., 182 kr. og 292 kr. pr. flyafgang ved første rejse i kalenderåret, differentieret
efter rejsens længde. 2 gange afgift ved 2. flyvning, 3 gange afgift ved 3. flyvning etc. Loft på 1000 kr. for
privatrejser og 2.000 kr. for erhvervsrejser. Det bemærkes, at Alternativets forslag tager afsæt i passager-
afgifter på hhv. 60, 250 og 400
svenske
kroner.
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et merprovenu på ca. 1,9 mia. kr. i 2019 stigende
til ca. 2,1 mia. kr. i 2025. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet at udgøre ca. 1,9 mia. kr. i
2019 stigende til 2 mia. kr. i 2025. Afgiftsgrundlaget er baseret på antallet af passagerer i 2017. Fremskriv-
ningen følger væksten i energiforbruget til luftfart, jf. Basisfremskrivningen fra 2017. Der er anvendt samme
priselasticiteter som ved besvarelsen af FIU nr. 90 af 3. november 2016. De skønnede provenumæssige
konsekvenser er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr.
1l
Alle indenrigsfly skal
være eldrevne i 2040
Det vurderes for nuværende ikke at være teknologisk muligt at implementere forslaget.
1m Fuldbilsrabat og gratis el-
biler over Storebælt
En rabat til personbiler, hvor alle siddepladser er i brug, ville kræve manuel kontrol af alle køretøjer, der
ønsker rabatten, ved passage af Storebæltsforbindelsens betalingsanlæg. Det ville reducere kapaciteten i
betalingsanlægget og kunne medføre kødannelser og forøgede omkostninger for A/S Storebælt.
Konsekvenserne af at gøre det gratis for elbiler at køre over Storebælt afhænger i høj grad af, hvor mange
elbiler der ventes at køre over Storebælt i de kommende år. Dette bestemmes dels af elbilernes andel af
bilparken, dels af brugen af elbiler på forskellige rejseafstande. Afhængigt af mængden af trafikarbejdet på
vejene, som i fremtiden vil foretages af elbiler, vil det medføre færre indtægter for Storebælt A/S, og der-
ved påvirke tilbagebetalingstiden på selskabets gæld, hvis elbiler gøres gratis.
2
Landbruget med i kli-
makampen
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om konsekvenserne af Alternativets Klimaplan 2030, til finansministeren
2051353_0003.png
Side 3 af 7
Tabel 1
Vurdering af Alternativets Klimaplan 2030
Forslag
2a
Fødevarernes klimabe-
lastning skal indgå i pris-
sætningen af varerne
Vurdering
Afgift på oksekød på 17 kr. pr. kg:
En ny afgift vil indebære betydelige administrative omkostninger samt afgrænsningsvanskeligheder ift. pro-
dukter, der kun delvist indeholder oksekød. Forslaget vil endvidere skulle vurderes i forhold til EU-retten.
Det bemærkes, at CO
2
-afgiften med den foreslåede afgift på oksekød kan være væsentligt højere end 88
øre pr. kg CO
2.
Der er taget udgangspunkt i samme antagelser som ved besvarelse af FIU 90 af 3. november 2016. De
skønnede provenumæssige konsekvenser er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr.
Det skønnes, at den foreslåede afgift vil give et umiddelbart merprovenu på ca. 2,6 mia. kr. pr. år. Ved be-
regning af tilbageløb og adfærd, er der antaget en priselasticitet på -0,75, hvorved grundlaget reduceres
med godt 30 mio. kg oksekød årligt. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet at udgøre ca. 1,9
mia. kr. pr. år.
Halveret moms på frugt og grønt:
Generelt gælder det, at hvis der er et ønske om økonomiske incitamenter til at ændre privatforbrugets
sammensætning, sker det bedst uden for momssystemet ved fx at give tilskud til de konkrete varer eller
ydelser.
Beregningen af de statsfinansielle konsekvenser er baseret på forbrugsundersøgelsen. Reducerede
momssatser medfører betydelige administrative omkostninger for virksomheder og myndigheder. Disse
omkostninger må forventes overvæltet i forbrugerpriser og vil derved modvirke den umiddelbare prisreduk-
tion, der følger af nedsat moms. Der er indlagt en afgrænsning af, hvad der anses for frugt og grønt, hvor
fx blandingsprodukter, hvor frugt og grønt indgår, ikke er omfattet. De skønnede provenumæssige konse-
kvenser er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Det skønnes, at den foreslåede halvering af momsen på frugt og grønt medfører et varigt mindreprovenu
på 2,6 mia. kr. umiddelbart og 2,0 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Skønnet skal ses om et groft skøn for en nedsættelse af momsen på frugt og grønt til 12,5 pct., idet det
ikke er muligt at udskille vegetabilske fødevarer fra andre typer af fødevarer ud fra eksisterende data.
2b
Omlæg landbrugsstøtte
fra enkeltbetaling til kli-
matiltag via landdistrikts-
programmet
Der har i indeværende programperiode (2014-2020) været mulighed for at overføre op til 15 pct. af den
direkte landbrugsstøtte (søjle I) til landdistriktsprogrammet (søjle II) (såkaldt 'fleks'). Den daværende SR-
regering besluttede i 2014 at overføre 5 pct. i 2015, 6 pct. i 2016 og 7 pct. årligt i 2017-2019 svarende til i
alt ca. 2,2 mia. kr. i 2015-2019. Den nuværende regering har valgt at fastholde førnævnte procentsatser.
Sidste mulighed for at ændre fleksibilitetsbeslutningen for indeværende programperiode var 1. august
2018. Forslaget om at bruge op til 15 pct. af den direkte landbrugsstøtte under søjle II kan derfor ikke gen-
nemføres før efter 2020.
Kommissionen lægger i sit udspil til reglerne for den fælles landbrugspolitik efter 2020 op til, at det bliver
muligt at overføre op til 32 pct. af den direkte støtte til søjle II. Desuden foreslås det, at der indføres så-
kaldte "eco-schemes" under søjle I, der skal målrettes ordninger til gavn for klimaet og miljøet. Derved vil
en større andel af den samlede søjle I-konvolut potentielt kunne anvendes til at fremme klima- og miljøtil-
tag. Det bemærkes dog, at den kommende reform af den fælles landbrugspolitik fortsat er under forhand-
ling, hvorfor den endelig konstruktion af det kommende program ikke kendes.
I indeværende programperiode betyder en opjustering af overførslen med 1 pct.-point en forøgelse af land-
distriktsprogrammet med ca. 66 mio. kr. og en reduktion af den direkte landbrugsstøtte på 25 kr./ha. De
økonomiske rammer for den kommende programperiode kendes dog endnu ikke.
Det er ikke muligt at opgøre de statsfinansielle konsekvenser af på sigt helt at afskaffe den direkte støtte.
2c
Udvikling af nye natur- og
klimavenlige kostråd
Kostrådene fra 2013 lægger op til, at danskerne skal skære ned på indtaget af de røde kødtyper og samti-
dig spise flere bønner, linser og andre grøntsager. Ultimo 2019 forventer Fødevarestyrelsen at udgive en
række råd, der kan supplere de eksisterende kostråd, som skal hjælpe forbrugerne til at spise mere bære-
dygtigt. Det videnskabelige grundlag for disse bæredygtighedsråd vil blive udarbejdet af DTU Fødevarein-
stituttet.
De statsfinansielle konsekvenser af forslaget vurderes alt andet lige at være begrænsede.
2d
Landbrugsproduktionen
skal være fossilfri inden
2030
Der henvises til besvarelsen af SAU spørgsmål nr. 90 og 91 af 9. november 2018 (alm. del).
Energiafgiften på fossile brændsler til rumvarme udgør 55,5 kr./GJ i 2018. Den generelle energiafgift af
fossile brændsler til proces udgør 4,5 kr./GJ. Det svarer til en godtgørelsesprocent på ca. 91,9 pct. i 2018
af energiafgiften for rumvarme. For landbrug, skovbrug og gartnerier er satserne lavere end den generelle
procesafgift. For hovedparten gælder en særlig lempet sats på ca. 1 kr./GJ af brændsler anvendt til statio-
nær proces og ca. 1,4 kr./GJ af diesel til traktorer mv. Det svarer til en godtgørelsesprocent på 98,2 pct. i
2018. Landbruget betaler endvidere den fulde CO
2-
afgift på ca. 13 kr./GJ, hvorfor en reduktion i landbru-
gets anvendelse af fossile brændsler giver anledning til et afledt afgiftstab udover selve energiafgiften, der
ændres.
En ligestilling af energiafgiften for landbrug mv. med øvrige erhverv vil indebære en afgiftsforhøjelse med
godt 3 kr./GJ og skønnes at medføre et varigt merprovenu på ca. 40 mio. kr. umiddelbart og på ca. 10 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om konsekvenserne af Alternativets Klimaplan 2030, til finansministeren
2051353_0004.png
Side 4 af 7
Tabel 1
Vurdering af Alternativets Klimaplan 2030
Forslag
2e
Landbrugets skal redu-
cere sin klimabelastning
med 66 pct.
Vurdering
Med energiaftalen er det besluttet, at Danmark skal være klimaneutralt i 2050, og at der skal arbejdes for
et tilsvarende mål på EU-niveau.
De økonomiske konsekvenser ved forslaget vil bl.a. afhænge af, hvilke konkrete initiativer der iværksættes
for at nå det angivne reduktionsmål på 66 pct. ift. i dag i 2040.
Det er ikke ud fra det foreliggende grundlag muligt at beregne de statsfinansielle konsekvenser af forsla-
get.
2f
Udtagning af lavbunds-
jorde
Der er afsat 65 mio. kr. årligt i perioden 2016-2020 til den frivillige ordning til udtagning og vandstandshæv-
ning på lavbundsjorde under landdistriktsprogrammet. Formålet er at nedbringe udledningen af kvælstof
og CO
2
fra landbruget til hhv. vandmiljø og atmosfære gennem ekstensivering af drift af landbrugsarealer
på kulstofrige lavbundsjorder. I ordningen regnes med en gennemsnitlig pris pr. ha. på ca. 110.000 kr.,
svarende til ca. 3.000 ha.
Ordningen er åben for alle kulstofrige jorder, idet det dog er en betingelse, at der også kan realiseres en
kvælstofeffekt. Vandstandshævningen er en forudsætning for en høj klimaeffekt og kræver en projektind-
sats i form af afbrydning af dræn mv. En indsats, som udelukkende omfatter udtagning, vil have en lav kli-
maeffekt. Det bemærkes desuden, at der med aftale om hjælpepakke til landbruget er afsat 150 mio. kr.
fra 2018-22 til en multifunktionel jordfordelingsfond, som blandt andet kan understøtte udtagning af lav-
bundsjorde.
Det er lagt til grund, at Alternativets forslag som udgangspunkt går på udtagning, det vil sige ekstensive-
ring uden vandstandshævning. Arealkompensationen under sammenlignelige frivillige ordninger udgør ca.
55.000 kr. pr. ha. som engangsbetaling. Der er ikke nødvendigvis sammenfald mellem sårbare arealer og
lavbundsarealer, som det beskrives i Alternativets forslag. Der vurderes at være ca. 40.000 ha. kulstofrige
lavbundsjorde med højt tørveindhold i omdrift, som der er lagt til grund, er den arealtype Alternativet henvi-
ser til i sit forslag. En ren udtagningsordning af de 40.000 ha. estimeres således til at koste godt 2 mia.
Hvis der forudsættes en vandstandshævning, vil kompensationsniveauet svare til det, der anvendes i land-
distriktsprogramordningen for lavbundsjorde, svarende til ca. 4 mia. kr. Det er ikke umiddelbart muligt at
vurdere, om en ordning, der omfatter påbud af udtagning, vil være mere omkostningstung end en frivillig
ordning.
2g
Individuelle klimaregnska- Grundlæggende vurderes det ikke muligt at udarbejde retvisende regnskaber på bedriftsniveau, idet emis-
ber
sionerne fra de enkelte bedrifter varierer som følge af forskellig management, teknologi, mv. Det tilgænge-
lige data og viden om udledningerne (emissionsfaktorer mv.) understøtter ikke for nuværende så detalje-
rede opgørelser. Forskningstragtegien for klima og landbrug, hvortil regeringen har afsat i alt 90 mio. kr. i
perioden 2019-2021, skal bl.a. bidrage med bedre viden om udledningerne.
Skal individuelle klimaregnskaber udgøre grundlag for regulering eller indsatser i landbruget, vil det alt an-
det lige have negative statsfinansielle konsekvenser som følge af udgifter til udvikling, implementering og
kontrol af reguleringen. De præcise omkostninger vil afhænge af den konkrete model og kan ikke vurderes
på baggrund af det foreliggende grundlag. Derudover vil der være omkostninger forbundet med etablerin-
gen af den foreslåede klimarådgivning, samt omkostninger for de enkelte bedrifter i forbindelse med admi-
nistration og overholdelse af reguleringen.
2h
Stop for import af foder
og kunstgødning
Danmark importerer op til 1,8 mio. tons sojaskrå/kage om året svarende til ca. 0,8-0,9 mio. tons råprotein
ud af en samlet råproteinimport på ca. 1,1 mio. tons.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil bl.a. afhænge af, hvorvidt der nationalt kan produceres foder
til kompensation for den foder, der i dag importeres.
2i
Lokal fødevareproduktion
og
–forsyning
Færre mellemled i fødevareklyngen vil ikke nødvendigvis mindske klimabelastningen. Dette afhænger i høj
grad af, hvilke forudsætninger der lægges til grund for beregningen af klimabelastningen, herunder bl.a.
hvilke mellemled, der måtte udgå fra fødevareklyngen, hvilke fødevarer der produceres, hvor langt fødeva-
rerne transporteres i dag mv.
Det er ikke muligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser af forslaget på det foreliggende grundlag.
2j
Understøt det blå land-
brug
Ved
”Det blå landbrug” forstås opdræt af fisk, muslinger og østers samt dyrkning af tang.
Det er ikke angivet, hvilke initiativer der konkret foreslås iværksat. De statsfinansielle konsekvenser af for-
slaget vil afhænge af, hvilke initiativer der konkret iværksættes for at støtte fødevareproduktionen på ha-
vet.
2k
Mere grøn biogas
Med energiaftalen fra juni 2018 er der lagt op til, at den fortsatte udbygning med biogas efter 2020 skal ske
inden for én ramme på 240 mio. kr. pr. år. Energiforligskredsen har efterfølgende besluttet at justere dis-
pensationsmulighederne for støtte til biogas på den nuværende ordning, finansieret via træk på rammen til
ny biogas efter 2020.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om konsekvenserne af Alternativets Klimaplan 2030, til finansministeren
2051353_0005.png
Side 5 af 7
Tabel 1
Vurdering af Alternativets Klimaplan 2030
Forslag
Vurdering
Det er på baggrund af det foreliggende grundlag vanskeligt at vurdere, om der med forslaget lægges op til
en mere omfattende udbygning med biogas, end hvad der er finansieret med energiaftalen og efterføl-
gende aftalt i energiforligskredsen. Hvis dette er tilfældet, vil forslaget have statsfinansielle konsekvenser i
form af øgede støtteomkostninger.
3
3a
Klimavenlig livsstil
National handlingsplan
for at nedbringe klimabe-
lastning til maks. 2-3 tons
drivhusgasser pr. dansker
En reduktion af udledningerne til 2-3 ton pr. dansker vil kræve, at de nuværende danske udledninger redu-
ceres med ca. 65 til 75 pct. Det vil frem mod 2030 kræve betydelige reduktioner i nogle af de udledninger,
hvor der endnu ikke eksisterer oplagte løsninger, herunder fx landbrugets udledninger, den tunge transport
og industriens procesudledninger.
De økonomiske konsekvenser ved forslaget vil afhænge af, hvilke konkrete initiativer der iværksættes for
at mindske CO
2
-udledningen.
Der vil alt andet lige være betydelige statsfinansielle konsekvenser ved en reduktion af udledningerne til 2-
3 ton CO
2
pr. dansker som følge af tabt afgiftsprovenu og evt. støtteomkostninger.
3b
Den offentlige sektor i
front på grøn omstilling
Det er uklart, hvilke tiltag der vil skulle iværksættes for, at det offentlige indkøb kan betragtes som 100 pct.
bæredygtigt og grønt.
Desuden er det forbundet med stor kompleksitet og usikkerhed at vurdere konsekvenserne af konkrete
krav til grønne og bæredygtige indkøb, idet vurderingen vil skulle inddrage betydningen for selve
indkøbsprisen samt de øvrige afledte effekter af kravene.
Det bemærkes endeligt, at der allerede i dag stilles en række grønne krav til det offentlige indkøb,
eksempelvis i de fællesstatslige indkøbsaftaler samt i indkøbsaftaler hos Statens og Kommunernes
Indkøbs Service A/S (SKI).
Det er derfor ikke muligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser af forslaget på det foreliggende
grundlag.
3c
Cykelfradrag
Det vurderes ikke at være muligt i praksis at administrere/kontrollere, om en person ved befordring mellem
hjem og arbejde faktisk har anvendt cyklen frem for bilen, bussen eller toget. En administrerbar
nedsættelse af grænsen for kørselsfradrag til 12 km for cykelpendlere vil således skulle gælde alle
pendlere, hvilket ikke flugter med hensigten i forslaget om at fremme cykelbefordringen mellem hjem og
arbejde.
Det er ikke på det foreliggende grundlag muligt at beregne de statsfinansielle konsekvenser af forslaget.
3d
Reparationsfradrag
Det vurderes vanskeligt og administrativt omkostningsfuldt at udforme en ny fradragsordning kun for
reparation af hårde hvidevarer. Dertil kommer, at det i et samfundsøkonomisk perspektiv umiddelbart
bedre kan betale sig at købe fx en ny vaskemaskine og aflevere den gamle på en genbrugsstation.
Samfundet bliver mindre produktivt af at tilskynde til at reparere frem for at tilskynde til at producere nye og
mere effektive, herunder mere energieffektive, varer.
Forslaget vil ventes umiddelbart ikke i sig selv ikke at føre til flere jobs netto, men blot føre til en
forskydning af aktiviteter over mod sektoren for reparation og vedligeholdelse af hårde hvidevarer (grundet
fortrængning). Forslaget kan evt. have en mindre positiv effekt på arbejdsudbuddet målt i timer, da et
fradrag for reparation af hårde hvidevarer umiddelbart svarer til en lempelse af beskatningen på arbejde.
Hvis lønomkostninger for reparation af hårde hvidevarer inkluderes som en fradragsberettiget
håndværksydelse i BoligJobordningen vurderes det at forøge mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd
med 20 mio. kr. årligt.
Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at indføre en reduceret momssats for reparationer af cykler,
lædervarer og tekstiler. Reducerede momssatser medfører generelt en forvridning af produktions- og
forbrugssammensætning med et samfundsøkonomisk tab til følge. Hertil kommer, at reducerede
momssatser medfører betydelige administrative omkostninger for virksomheder og myndigheder.
Det skønnes, at Alternativets forslag om nedsættelse af momsen på visse reparationer medfører et varigt
mindreprovenu på 125 mio. kr. umiddelbart og 100 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Det bemærkes, at
der i svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 45 af 13. november 2017 vedrørende vurdering af finanslovs-
oplæg fra Alternativet er skønnet, at halveret moms på visse reparationer vil medføre et mindreprovenu på
900 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Der er ved en fejl inkluderet alle reparationer i dette skøn, hvorfor
det er overvurderet.
3e
Pant på elektronik
Der er allerede et eksisterende indsamlingssystem for elektronikaffald i Danmark. Producenter og importø-
rer af elektronik, der markedsføres i Danmark, er ansvarlige for, at elektronikaffaldet bliver indsamlet og
genanvendt. I Danmark varetager kommunerne indsamling af elektronikaffald fra borgerne på vegne af
producenterne. Producenterne afhenter affaldet hos kommunerne og varetager den videre affaldshåndte-
ring (genanvendelse mv.). Miljøstyrelsen har gennemført affaldsanalyser af husholdningsaffaldet (senest i
2018), som generelt viser, at der kun findes små mængder elektronikaffald i dagrenovationen. Der er heller
ikke tal eller aktuelle henvendelser om store mængder elektronik henkastet i naturen. Det vurderes desu-
den, at en pant på elektronik skal være forholdsvis høj for at motivere borgeren til at aflevere frem for at
gemme særligt småt elektronik, f.eks. mobiltelefoner
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om konsekvenserne af Alternativets Klimaplan 2030, til finansministeren
2051353_0006.png
Side 6 af 7
Tabel 1
Vurdering af Alternativets Klimaplan 2030
Forslag
Vurdering
At indføre en pantordning indebærer en række udfordringer ift. risiko for snyd, pantmærkning og EU-lovgiv-
ning. Derudover vil ordningen indebære væsentlige omkostninger for erhvervet ift. administration, håndhæ-
velse og generel drift af pantordningen.
3f
Længere reklamationsret
En forlængelse af reklamationsfristen kan medføre stigende omkostninger til klagebehandling. Omkostnin-
gerne for erhvervet kan medføre højere forbrugerpriser. Derudover kan højere krav til producenter om op-
lysning, beholdning af reservedele og opdateringer samt mulighed for reparation og udskiftning alt andet
lige medføre byrder for erhvervslivet.
I det omfang længere reklamationsret mindsker forbrugerens behov for udskiftning af diverse produkter,
kan det føre til lavere provenuer fra punktafgifter. Afledt vil der dog frigøres ressourcer til andre produkter,
hvilket trækker i den anden retning.
Det er ikke på det foreliggende grundlag muligt at vurdere de nærmere statsfinansielle konsekvenser af
forslaget.
3g
Forbud mod ”planlagt for-
ældelse”
Hvis en erhvervsdrivende designer et produkt til at have en begrænset levetid, kan det efter omstændighe-
derne være i strid med reglerne om god skik i markedsføringsloven.
Såfremt det foreslåede forbud mindsker forbrugerens behov for udskiftning af diverse produkter, kan dette
alt andet lige føre til et lavere statsligt provenu fra punktafgifter. Afledt vil der dog frigøres ressourcer til an-
dre produkter, hvilket trækker i modsat retning.
Det er ikke på det foreliggende grundlag muligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser af forslaget.
3h
Forurening skal prissæt-
tes
Såvel de danske energiafgifter som CO2-afgift på fossile brændsler bliver løbende justeret, så afgifterne
følger den generelle prisudvikling.
En afgift på EU-niveau vurderes at være vanskeligt at opnå. Danmark og Frankrig har i august 2018 un-
derskrevet en fælles erklæring om at arbejde for at styrke samarbejdet for at øge EU’s ambitionsniveau
over for Parisaftalen samt at arbejde for at promovere ”carbon pricing” instrumenter. Senest
har Danmark
sammen med Frankrig, Finland, Irland, Italien, Portugal, Nederlandene, Storbritannien og Sverige d. 12.
december 2018 underskrevet erklæringen
”To strengthen and extend carbon pricing in Europe”
i forbin-
delse med klimatopmødet COP24. Erklæringen efterspørger europæisk samarbejde om en effektiv pris på
CO
2
-udledning, hvilket både gælder en minimumspris for CO
2
-udledning fra elproduktion samt en pris på
CO
2
i sektorerne uden for EU’s kvotehandelssystem.
Det er ikke på det foreliggende grundlag muligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser af forslaget.
3i
Ny klimadeklarering på
fødevarer
Det bemærkes, at det som led i Klima- og luftudspillet er blevet besluttet at igangsætte en kampagne, der
skal gøre det lettere at vælge klimaet til. Med udgangspunkt i et klimamærke skal kampagnen gøre det let-
tere for danskerne at træffe grønne valg. Indsatsen vil blive tilrettelagt med rådgivning fra et panel af ad-
færds- og forbrugereksperter og i dialog med erhvervslivet. Med FL19 er der årligt afsat 6 mio. kr. til indsat-
sen i perioden 2019-22. Den konkrete udformning af mærkningsordningen er endnu ikke fastlagt.
Ift. de statsfinansielle konsekvenser af forslaget, vil der være omkostninger til udvikling, kontrol og tilsyn til
den foreslåede deklaration.
3j
3k
Klimabelastningen fra fø-
devarer skal prissættes
Fradrag for ferier i Dan-
mark
Der henvises til besvarelsen af forslag 2a.
Ferieudgifter er private udgifter, der normalt anses for skatteopgørelsen uvedkommende. Ferie med tog
eller bus i Danmark vil være vanskelig at afgrænse over for andre former for rejser med tog eller bus, fx
weekendture og lign., ligesom det vil være vanskeligt at administrere/kontrollere privates ferieudgifter. Hvis
det ønskes at tilgodese anvendelse af offentlig transport i Danmark, bør dette ske uden for skattesystemet.
Det er ikke på det foreliggende grundlag muligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser af forslaget.
4
4a
Klimavenlige bygninger
og mindre luftforure-
ning
Afgift på brug af brænde-
ovne
De administrative omkostninger vurderes at være betydelige. Der er ca. 800.000 brændeovne mv., hvor
der vil skulle etableres målere og egentlig model for selve afgiftsbetalingen. En afgift på brænde vil
reducere partikeludledningen og VE-forbruget. Varme-forbruget vil blive erstattet med et øget forbrug af
elvarme og varme fra fossile brændsler. Det vil reducere VE-andelen og øge CO2-udledningen.
Det skønnes med stor usikkerhed, at under 5 pct. af brændeforbruget bruges i de 40 pct. af
brændeovnene, der har det laveste brændeforbrug. En progressiv afgift vurderes dermed ikke at have den
store betydning for provenu eller adfærdsændringer. Skadesomkostninger ved partikeludslip er de samme
ved et lavt forbrug (”hyggebrug”) som ved brug af brændeovn som egentlig varmekilde. Det vil således øge
de samfundsøkonomiske omkostninger ved en differentieret brændeafgift, hvis målet er at reducere
udledningen af partikler eller brugen af brænde.
Skadesomkostningerne varierer markant mellem ovnene mv., fx afhængig af alder, placering,
brændselstype og fyringsvaner. Der er derfor betydelige udfordringer forbundet med at identificere et
målrettet afgiftsgrundlag.
Det er ikke på det foreliggende grundlag muligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser af forslaget.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om konsekvenserne af Alternativets Klimaplan 2030, til finansministeren
2051353_0007.png
Side 7 af 7
Tabel 1
Vurdering af Alternativets Klimaplan 2030
Forslag
4b
Byggeriet skal energief-
fektivisere med 40 pct. i
2030
Vurdering
Det er uklart, hvad det nøjagtige sigte er med forslaget, men det antages, at der menes, at varmeforbruget
i eksisterende bygninger skal reduceres med 40 pct., jf. IDA’s energiplan, hvor det fremgår,
at det er
samfundsøkonomisk rentabelt at reducere varmeforbruget i eksisterende bygninger med 40 pct. Der
mangler således viden om afgørende forudsætninger for forslaget, ligesom det vil være forbundet med
betydelige usikkerheder at gennemføre beregninger af de statsfinansielle omkostninger samt
omkostningerne for erhvervsliv og for private husholdninger.
Det fremstår uklart, hvad der menes med ”nettomåleordning”. Hvis der refereres til nettoafregning, har
denne historisk set foregået på både års- eller timebasis. Jo længere en periode der nettoafregnes over, jo
højere forventes egetforbruget at være. Solcelleejere på nettoafregningsordningerne har været fritaget for
at betale elafgift samt PSO af egetforbruget. Forslaget forventes derfor at reducere de statslige indtægter
fra elafgiften
samt øge øvrige elforbrugeres betaling til PSO’en, indtil denne er fuldt udfaset
(pga. lavere
PSO-afgift fra solcellerejerne).
Det fremstår uklart, hvad der menes med ”tarif for netydelse”, men det formodes, at der er tale om
distribu-
tionstariffen (transportbetaling til det lokale netselskab) og en nedsættelse af denne tarif til 12 øre/kWh for
det nettoafregnede egetforbug. En lempelse af distributionstariffen for nettoafregnende egenproducenter
vil alt andet lige resultere i en forhøjet tarif for de resterende forbrugere (erhvervslivet og private hushold-
ninger).
Det er ikke på det foreliggende grundlag muligt at vurdere de nærmere statsfinansielle konsekvenser af
forslaget.
4c
Nye bygninger skal have
solceller
4d
Kommunale solcellean-
læg
Hvis der med lempeligere regler menes en ophævelse af kravet om selskabsmæssig udskillelse for
kommunale solcelleanlæg, forventes det under væsentlig usikkerhed at medføre en øget solcellekapacitet
på ca. 400 MW med et tilhørende statsligt mindreprovenu (tabt elafgift) på ca. 1,57 mia. kr. i perioden
2018-2035
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister