Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 57 (Alm. del) af 11.
oktober 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af Alternativets Klimaplan 2030, her-
under betydningen for de offentlige finanser?
Svar
Af
tabel 1 nedenfor
fremgår en vurdering af Alternativets ”Klimaplan 2030” for
de
offentlige finanser, hvor det vurderes muligt. Der er indhentet bidrag fra Skattemi-
nisteriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet,
Udenrigsministeriet, Transportministeriet og Justitsministeriet.
Tabel 1
Vurdering af Alternativets Klimaplan 2030
Forslag
1
1a
Klimavenlig
transport
Salget af nye fossile biler
skal forbydes i 2025
Der henvises til svar på FIU 511 af 23. august 2018.
Vurdering
1b
Lempelser i registrerings-
afgiften på benzin- og
dieselbiler skal tilbagerul-
les over en kort årrække
Aftalen om
Omlægning af bilafgifter
indebærer en større omlægning af registreringsafgiften, herunder ned-
sættelse af den laveste sats, forhøjelse af kilometergrænser for fradrag for god brændstoføkonomi, afskaf-
felse af fradrag for lovpligtigsikkerhedsudstyr mv. Derudover indebærer aftalen en forhøjelse og moderni-
sering af den grønne ejerafgift, en stramning af afgiftsreglerne vedrørende leasing af biler, en gradvis for-
højelse af reparationsgrænsen fra 2019 og en nedsættelse af registreringsafgiften for autocampere.
De statsfinansielle konsekvenser af en tilbagerulning af initiativerne i aftale om
Omlægning af bilafgifterne
skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 1,4 mia. kr. i 2019 faldende til ca. 1 mia. kr. i 2025.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet at udgøre ca. 0,6 mia. kr. i 2019 faldende til ca. 0,3 mia.
kr. i 2025.
1c
Prisen på kollektiv trans-
port skal sænkes med 30
pct. over fire år
Fremme af biogas i tung
transport
Der henvises til svar på TRU 473 af 21. august 2017.
1d
Afgifterne af natur- og biogas og dieselolie er sidestillede henset til energiindholdet i brændstoffet. En
nedsættelse af afgiften for biogas vil dermed medføre, at biogas til transport vil være lavere beskattet end
diesel.
Hvis der indføres en lavere afgift på biogas til transport, vil det isoleret set medføre et statsligt
mindreprovenu.
Det bemærkes, at udbredelsen af biogas understøttes af betydelige tilskud, når den tilføres gasnettet.
1e
1f
Forsøg med roadpricing
Fjern afgiften på el- og
brintbiler
Der henvises til svar på FIU (alm. del) nr. 90 af 3. november 2016.
Der henvises til svar på FIU 493 af 23. august 2018 fsva. forslaget om at fjene afgiften på elbiler. Der blev i
2018 indregistreret 6 brintbiler, hvorfor en afgiftsfritagelse for brintbiler vurderes at have meget
begrænsede statsfinansielle konsekvenser.