Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 560 (alm. del) af 10. april
2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på spørgsmål 289, jf. fremskrivningerne i Dan-
marks Konvergensprogram 2019? Tabellen bedes så vidt muligt opgjort med én
decimal.
Svar
Spørgsmålsteksten i Finansudvalgets spørgsmål nr. 289 (alm. del) af 7. januar 2019
er følgende: ”Vil
ministeren i forlængelse af svaret på L1 - spørgsmål 3 oplyse det finanspoli-
tisk råderum inkl. virkning af at tilbagerulle prioriteringer, på samme måde som det er gjort i
Tabel 1, blot hvor den del af bevillingsløftet til forsvaret, der kan henføres til offentlige investerin-
ger, som det er opgjort i bl.a. FIU alm. del-spørgsmål 616 (2017-18), fraregnes det finanspoliti-
ske råderum inkl. virkning af at tilbagerulle prioriteringer?”.
I forbindelse med Konvergensprogrammet er det finanspolitiske råderum opgjort
til 24�½ mia. kr. (2019-priser) i 2025 målt i forhold til 2019-niveauet, dvs. hvor der
tages højde for, at det finanspolitiske råderum for 2019 er udmøntet med Finans-
loven for 2019.
I forbindelse med Aftale på forsvarsområdet 2018-2023 (januar 2018), blev det
besluttet at foretage et substantielt løft af Forsvaret på 0,8 mia. kr. (2018-priser) i
2018 stigende til 4,8 mia. (2018-priser) kr. i 2023 og frem. En del af løftet er tek-
nisk kategoriseret som værende offentlige investeringer, som i de mellemfristede
fremskrivninger er forudsat afholdt inden for den eksisterende ramme for offent-
lige investeringer. I 2020 vurderes der imidlertid ikke at være rum til at afholde det
besluttede investeringsløft, hvorfor den del af løftet af Forsvaret, som er teknisk
kategoriseret som værende offentlige investeringer, er finansieret af det finanspoli-
tiske råderum i 2020. I indeværende besvarelse opgøres løftet til Forsvaret i 2019-
priser og målt i forhold til niveauet i 2019, svarende til opgørelsen af det finanspo-
litiske råderum ,jf.
også Danmarks Konvergensprogram 2019.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på spørgsmål 289, til finansministeren
2049075_0002.png
Side 2 af 3
De isolerede konsekvenser for det finanspolitiske råderum af at tilbagerulle rege-
ringens prioriterede løft af de offentlige investeringer
1
og skattestoppet for punkt-
afgifter, og hvor den del af merbevillingerne til Forsvaret, der beregningsteknisk er
kategoriseret som offentlige investeringer også i 2021-2025 er forudsat finansieret
gennem det finanspolitiske råderum, er vist i tabel 1.
Det bemærkes, at en tilbagerulning af skattestoppet for punktafgifter isoleret vil
gøre det dyrere for den enkelte dansker. En annullering af løftet af de offentlige
investeringer vil give færre muligheder for offentlige investeringer i blandt andet
digital og fysisk infrastruktur og en forbigåelse af velstandsgevinsterne herfra.
Hertil bemærkes, at løftet i 2025-planen af de offentlige investeringer finansieret
inden for målet om strukturel balance i 2025 har ydet et bidrag til at reducere den
såkaldte hængekøjeudfordring for dansk økonomi. En tilbagerulning af løftet vil
således isoleret set øge hængekøjeudfordringen. Der henvises til besvarelsen af Fi-
nansudvalgets spørgsmål nr. L1 - Spørgsmål 3 af 15. november 2018 for øvrig ud-
dybning.
Det bemærkes, at den del af merbevillingerne til Forsvaret, der beregningsteknisk
er kategoriseret som offentligt forbrug beregningsteknisk er forudsat finansieret
inden for det finanspolitiske råderum.
Tabel 1
Finanspolitisk råderum ved tilbagerulning af skattestop for punktafgifter og højere offentlige investeringer
2020
Mia. kr., 2019-priser
Finanspolitisk råderum i Danmarks Konvergensprogram 2019
Isoleret virkning hvis løft af de offentlige investeringer i 2025-
planen tilbagerulles
1)
Isoleret virkning hvis skattestop for punktafgifter tilbagerulles
2)
Løft af offentlige investeringer svarende til det løft af forsvars-
udgifterne, der er kategoriseret som offentlige investeringer, og
som i forbindelse med forsvarsforliget er finansieret inden for
rammen for offentlige investeringer
3)
Finanspolitisk råderum inkl. virkning af at tilbagerulle prio-
riteringer og inkl. råderumsfinansiering af
forsvarsinvesteringer
�½
1�½
-
2�½
0,1
¾
3�½
0,3
14
4�½
0,4
2�½
19¾
0,6
24�½
5
0,7
2021
2022
2023
2024
2025
10¼
16¼
22�½
27¾
Anm.: Det finanspolitiske råderum er målt i forhold til udgiftsniveauet i 2019. Tal er afrundet til nærmeste kvarte
milliard. Grundet afrundinger kan der være forskel mellem total og sum af delkomponenter.
1)
Virkningen af at tilbagerulle løftet af de offentlige investeringer tager udgangspunkt i profilen i
Vækst og vel-
stand 2025
korrigeret for virkningen af justeringer foretaget i forbindelse med
Aftale om lavere skat på arbejdsind-
komst og større fradrag for pensionsindbetalinger
samt
Energiaftale 2018.
1
Det bemærkes, at regeringen sammen med DF i marts 2019 har indgået
Aftale om et sammenhængende Danmark
Investerings-
plan 2030,
hvor der prioriteres yderligere 4�½ mia. kr. til et løft af de offentlige investeringer i 2021-2025. I aftalen tilveje-
bringes en række finansieringsbidrag, der øger niveauet for de offentlige investeringer, jf. også boks 3.3 (s. 39) i Danmarks
Konvergensprogram 2019. Det er lagt til grund, at spørgeren henviser til virkningen af at tilbagerulle løftet af de offentlige
investeringer i forbindelse med 2025-planen og ikke det yderligere løft, der er finansieret i
Aftale om et sammenhængende Dan-
mark.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på spørgsmål 289, til finansministeren
Side 3 af 3
2)
Provenuvirkningen for afskaffelse af skattestop for punktafgifter tager udgangspunkt i den provenuvirkning,
der blev lagt til grund for
Opdateret 2025-forløb,
august 2017, hvor prioriteringerne fra
Vækst og velstand 2025
for første gang blev indregnet i det mellemfristede grundforløb.
3)
Jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 616 (alm. del) af 12. september 2018 stillet efter ønske fra Lisbeth
Bech Poulsen (SF).
Kilde: Forsvarsforliget, 2018-2023,
Danmarks Konvergensprogram 2019
og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister