Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2046065_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 549 (Alm. del) af 5. april
2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål 549
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 331 oversende en oversigt
over, hvor meget den offentlige saldo svækkes for hver gang arbejdsudbuddet re-
duceres med 1 fuldtidsperson, hvis fuldtidspersonen er hhv. en HK’er på
mindste-
løn, en LO’er, en funktionær og en direktør?
Svar
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 331 af 28. januar 2019
er baseret på et groft skøn
over virkningen af en generel ændring af folkepensionsalderen i Finansministeriets
mellemfristede fremskrivninger. Det indebærer, at personer på overførsler (fx før-
tidspension, kontanthjælp og dagpenge) lige under folkepensionsalderen bereg-
ningsteknisk flyttes til folkepension, når folkepensionsalderen sænkes. Endvidere
inkluderer saldovirkningen en negativ effekt på statens øvrige indtægter, idet den
lavere beskæftigelse medfører en lavere aktivitet i økonomien og giver anledning
til lavere selskabskatter mv.
Denne makroberegning kan ikke bruges til at beregne den isolerede virkning ved
at én konkret persontype overgår fra beskæftigelse til folkepension. Derfor er
denne besvarelse i stedet baseret på samme metode som
i svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 332 af 13. marts 2019,
hvor den gennemsnitlige saldovirkning for de
offentlige finanser ved at lade én fuldtidsbeskæftiget person overgå til folkepen-
sion beror på individ-specifikke beregninger, som baseres på observerede ind-
komstdata for lønmodtagere, som var beskæftigede i årene op til folkepensionsal-
deren. Da beskæftigelsesgraden (antal arbejdstimer) kun kan observeres for løn-
modtagere, er selvstændige ikke medregnet.
Beregningerne baseres på 61-åriges lønindkomster i 2017 (året før den første ef-
terlønsalder), således at både efterlønsberettigede og ikke-efterlønsberettigede ind-
går. For at undgå, at personer, som er uden beskæftigelse i dele af året skal påvirke
den beregnede saldovirkning, betragtes alene personer, som er beskæftiget hele
året
både på fuldtid og på deltid. En fuldtidssvarende indkomst beregnes ud fra
den observerede timeløn.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om, hvor meget den offentlige saldo svækkes for hver gang arbejdsudbuddet reduceres med 1 fuldtidsperson, til finansministeren
2046065_0002.png
Side 2 af 3
Det antages,
at en fuldtidsbeskæftiget HK’er på mindsteløn
i 2017 tjente 231.000
kr. inkl. pension (2019-niveau)
1
. For de resterende persontyper observeres en gen-
nemsnitlig lønindkomst i data.
LO’ere
afgrænses i data som personer, der er med-
lem af en a-kasse i en organisation, som hører under LO
2
. Funktionærer afgrænses
i data som fastlønnede lønmodtagere i den private sektor. Direktører afgrænses i
data som lønmodtagere med DISCO-kode
1, som angiver arbejdsfunktionen ”Le-
delsesarbejde”.
Saldovirkningen ved at én fuldtidsperson overgår til folkepension uden at arbejde,
varierer kraftigt på tværs af de forskellige persontyper. For
en HK’er på mindste-
løn beregnes den samlede saldovirkning til at være -196.000
kr., for LO’eren
-
322.000 kr., for funktionæren -420.000 kr. og for direktøren -605.000 kr. (2019-
niveau). Til sammenligning er den beregnede saldovirkning for gennemsnitsperso-
nen beregnet til at være -374.000 kr. (2019-niveau),
jf. tabel 1.
Beregningerne er nærmere beskrevet i
boks 1.
Tabel 1
Gennemsnitlig saldovirkning pr. fuldtidsbeskæftiget som overgår til folkepension uden at arbejde, beregnet
for forskellige persontyper
Kr. 2019-niveau
Forudsat fuldtidssvarende lønindkomst
(inkl. pension)
Saldobidrag som fuldtidsbeskæftiget
Saldobidrag som pensionist
Samlet saldovirkning ved overgang fra fuld-
tidsbeskæftigelse til pensionist
HK'er med
mindsteløn
231.000
120.000
-76.000
-196.000
LO'er
456.000
237.000
-85.000
-322.000
Funktio-
nær
621.000
338.000
-82.000
-420.000
Direktør
906.000
524.000
-81.000
-605.000
Alle
541.000
289.000
-85.000
-374.000
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i en gennemsnitlig observeret indkomst for 61-årige helårsbeskæftigede
lønmodtagere, både i og uden for efterlønsordningen, med en årlig arbejstid på mere end 500 timer.
Se boks 1
for nærmere beskrivelse af beregningerne. Alle beløb er afrundet til nærmeste 1.000 kr.
Kilde: Egne beregninger på registerdata som omfatter en fuldtæling af den danske befolkning.
1
2
Jævnfør
Butiksoverenskomsten mellem Dansk Erhverv og HK.
Lønmodtagerorganisationerne LO og FTF fusionerede i 2018 og dannede sammen FH. I besvarelsen refereres alene til
lønmodtagere, som før fusionen havde været organiseret under LO.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om, hvor meget den offentlige saldo svækkes for hver gang arbejdsudbuddet reduceres med 1 fuldtidsperson, til finansministeren
2046065_0003.png
Side 3 af 3
Boks 1
Beregningsantagelser ved at flytte en person fra fuldtidsbeskæftigelse til folkepension
Den samlede offentlige saldovirkning er beregnet som det negative direkte bidrag til de offentlige finanser ved ét års
ekstra folkepension, fraregnet det direkte bidrag til de offentlige finanser ved ét års fuldtidsbeskæftigelse i årene op
til folkepensionsalderen. Beregningerne er alene baseret på lønmodtagere, da selvstændiges arbejdsomfang i antal
timer ikke er observeret.
Beregningerne er foretaget for alle helårs beskæftigede 61-årige i 2017 (som er året før den første efterlønsalder i
2017) med mere end 500 betalte timer i BFL-registeret. Den fuldtidssvarende indkomst angiver den hypotetiske års-
løn, som personen havde opnået ved at arbejde 1.924 timer (betalte arbejdstimer), svarende til 37 timer pr. uge.
For personer med beskæftigelse i mere end 1.500 timer beregnes en gennemsnitlig skatteprocent som summen af
den observerede kirke-, kommune, bund- og topskat samt sundheds- og arbejdsmarkedsbidrag. Den beregnede
skatteprocent inkluderer ikke rentefradrag, kapitalindkomstbeskatning mv., da disse antages at være uændrede, når
personen overgår fra beskæftigelse til folkepension. Den gennemsnitlige skattesats er beregnet til 33,7 pct. for
LO’eren, 36,7 pct. for funktionæren, 41,8 pct. for funktionæren og 35,5 for gennemsnitspersonen. For HK’ere på
mindsteløn antages en skattesats på 33 pct. Der betales AM-bidrag af pensionsindbetalingerne, hvorefter der be-
regnes en skat på 55 pct., svarende til skattesatsen i forskelsbeløbsmodellen. Tilbageløb beregnes som 24,5 pct. af
den samlede indkomst (inkl. pensionsindbetalinger) efter skat.
Det antages, at personer, som overgår til folkepension, også stopper helt med at arbejde. Da folkepensionens sat-
ser varierer for gifte og enlige, beregnes den gennemsnitlige folkepensionsydelse på baggrund af et vægtet gen-
nemsnit for enlige og samlevende, under antagelsen af, at samlevende personers partnere er pensionister uden
beskæftigelse. I 2017 havde ca. 76 pct.
af LO’erne
en samlevende partner, 80 pct. af funktionærerne, 86 pct. af di-
rektørerne og 77 pct. blandt alle. For
HK’eren på mindsteløn anvendes en andel på 76 pct.
Det antages,
HK’eren på mindsteløn
har private pensionsudbetalinger under modregningsgrænsen for folkepensio-
nens tillæg, både før og efter en eventuel tidligere pensionsalder. De resterende typer antages at modtage pensi-
onsudbetalinger i aftrapningsintervallet af folkepensionens tillæg. Dette stemmer overens med de observerede pen-
sionsudbetalinger for 66-årige ikke-beskæftigede, som opfyldte time- og indkomstkravene for den betragtede gruppe
i året før den første efterlønsalder. Når folkepensionsalderen fremrykkes med ét år, stiger statens udgifter til folke-
pensionsydelser med ét års fuld folkepension, målt over personernes fulde restlevetid. Af dette beløb fraregnes et
personfradrag på 46.200 kr. hvorefter skatten beregnes til 38,8 pct. Det
antages, at HK’eren på mindsteløn som
folkepensionist modtager 5.200 kr.
i boligydelse og at LO’eren samt gennemsnitsprisen modtager 2.700 kr. Funktio-
næren og direktøren antages ikke at modtage boligydelse som folkepensionister. Det antages desuden, at alle ty-
perne ikke er berettiget til ældrecheck.
Der er ikke medregnet en makrokorrektion fra tab af provenu fra ikke-personrettede skatter, fx selskabsskat, samt
afledte virkninger fra den reducerede beskæftigelse.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister