Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2050815_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 541 af 5. april 2019 stillet
efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren afklare, om der kan gives tilladelse til reklamefinansierede visnings-
klienter i udbuddet af digital post?
Svar
Med den fremtidige Digital Post-løsning bliver det muligt for private markedsak-
tører at vise den offentlige Digitale Post via såkaldte eksterne visningsklienter. For
at vise den offentlige post, skal visningsklienterne leve op til en række godkendel-
ses- og sikkerhedskrav samt indgå en databehandleraftale, der sikrer, at borgere og
virksomheders følsomme oplysninger og post behandles korrekt og i overens-
stemmelse med gældende lovgivning, herunder GDPR.
Postens indhold og brugernes følsomme oplysninger må ikke læses af visningskli-
entleverandøren eller anvendes til kommercielle formål, fx brugerspecifikke re-
klamer baseret på den modtagne post. Visningsklientleverandøren må gerne re-
klamere for produkter på deres hjemmeside, ligesom det sker i dag, hvor e-Boks i
flere tilfælde markedsfører egne produkter i relation til visning af offentlig Digital
Post, men eventuelle reklamer må ikke basere sig på postmeddelelsernes indhold
eller brugernes følsomme oplysninger.
Visningsklienterne vil kun kunne fremvise den offentlige post under forudsætning
af, at godkendelseskravene efterleves, men det er markedsaktørerne selv, der skal
udvikle en forretningsmodel. Det offentlige kommer ikke til at betale private mar-
kedsaktører for at udvikle visningsklienter eller for at vise den offentlige post.
Markedsaktørerne skal desuden selv afholde udgifterne til udvikling og drift af
visningsklienterne.
Der henvises i øvrigt til svarene på FiU alm. del
spørgsmål nr. 539 og 540.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for Offentlig Innovation
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk