Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. januar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 54 (Alm. del) af 11.
oktober 2018 stillet efter ønske fra René Christensen (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekten af at optage 1.000 ekstra personer på de lange vide-
regående uddannelser på både de offentlige finanser og velstanden, både i 2025 og
på lang sigt? I besvarelsen lægges til grund, at gennemslaget på produktiviteten fra
uddannelse er hhv. 67 pct. (som i Finansministeriets regneprincipper), alternativt
50 pct. 33 pct., 25 pct. og 0 pct.
Svar
Gennemslaget af uddannelse på produktivitet angiver, hvor stor en del af den
observerede produktivitetsforskel mellem uddannelsesniveauer, der kan tilskrives
selve uddannelsen
–
dvs.
uddannelseseffekten.
Et gennemslag på 100 pct. betyder
eksempelvis, at produktivitetsgevinsten ved at løfte personer fra en mellemlang
videregående uddannelse (MVU) til en lang videregående uddannelse (LVU) sva-
rer til hele den observerede gennemsnitlige forskel i produktivitet mellem de to
grupper i udgangspunktet. Omvendt betyder et gennemslag på 0 pct., at uddan-
nelse i sig selv ikke er forbundet med en produktivitetsgevinst.
Finansministeriets analyser peger på, at omkring to tredjedele (67 pct.) af de
umiddelbart observerede produktivitetsforskelle mellem uddannelsesgrupper kan
tilskrives effekten af uddannelse i sig selv,
jf. Finansredegørelse 2014, kap. 6.
Dette
skøn er fremkommet ved at korrigere de observerede lønforskelle mellem uddan-
nelsesgrupperne for observerede forskelle i erhvervserfaring og en række bag-
grundskarakteristika, der indikerer forskelle i personlige forudsætninger, mellem
uddannelsesgrupperne. Det gennemslag, som Finansministeriet anvender, kan
derfor ses som et bedst muligt skøn for uddannelses faktiske betydning for pro-
duktivitet.
Illustrativ virkning af øget optag på lange videregående uddannelser
I de følgende beregninger fortsættes det illustrative eksempel, der er opstillet i
svaret på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 53 (Alm. del) af 11. oktober 2018.
Gennemslaget af uddannelse på produktivitet har ikke direkte betydning for de
offentlige finanser. Ændringer i produktivitet er omtrent neutral for de offentlige
finanser på sigt (når bl.a. de offentlige forbrugsudgifter følger de sædvanlige be-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk