Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2050817_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 539 af 5. april 2019 stillet
efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om der i det nuværende udbud af digital post er fast-
sat krav til visningsklienterne og i givet fald, hvad disse er? Vil ministeren i benæg-
tende fald redegøre for, hvilke krav, der vil være til sikkerhed, funktionalitet o.a.
samt vilkår i forhold til betaling af leverandører af visningsklienter?
Svar
Som beskrevet i svarene på Finansudvalgets spørgsmål nr. 489 og 492 (alm. del) af
19. marts 2019 adskilles selve Digital Post-løsningen fra de visningsklienter, dvs.
de grafiske brugergrænseflader, hvor posten tilgås. Det er kun den bagvedliggende
Digital Post-løsning, der anskaffes via det igangværende udbud. Særskilt etableres
visningsklienter på borgerportalen borger.dk og virksomhedsportalen Virk.dk. Det
vil sige, at borgere og virksomheder ligesom i dag vil kunne tilgå posten på hhv.
borger.dk og Virk.dk, hvor de også kan klare andre ærinder med det offentlige.
Med den fremtidige Digital Post-løsning bliver det desuden muligt for private
markedsaktører at vise den offentlige Digitale Post med såkaldt eksterne visnings-
klienter.
Digitaliseringsstyrelsen vil etablere en godkendelsesordning, der skal sikre, at eks-
terne visningsklienter lever op til en række krav til visning af den offentlige post.
Derudover indgås databehandleraftaler, der sikrer, at borgerne og virksomheder-
nes følsomme oplysninger og post behandles korrekt og i overensstemmelse med
gældende lovgivning, herunder GDPR. Postens indhold og brugernes følsomme
oplysninger må ikke læses af visningsklientleverandøren eller anvendes til kom-
mercielle formål, fx brugerspecifikke reklamer baseret på den modtagne post.
Godkendelseskravene til visningsklienterne vil bl.a. vedrøre teknisk performance,
it-sikkerhed, sikker databehandling, support, tilgængelighed for brugerne og sam-
arbejde. Eksempler på krav til sikkerhed er, at login skal ske sikkert med NemID,
og alle data skal opbevares og transporteres krypteret. De eksterne visningsklien-
ter skal have den samme basisfunktionalitet som borgerportalen borger.dk og
virksomhedsportalen Virk.dk, dvs. man som bruger bl.a. skal kunne læse, besvare
og slette sin post. Når en visningsklient er blevet godkendt, vil Digitaliseringssty-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 539: Spm. om der i det nuværende udbud af digital post er fastsat krav til visningsklienterne, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
relsen føre tilsyn med, at kravene fortsat opfyldes.
Det offentlige vil ikke betale private markedsaktører for at udvikle visningsklienter
eller for at vise den offentlige post. Markedsaktørerne skal selv afholde udgifterne
til udvikling og drift af visningsklienterne. Adgangen til at vise den offentlige post
sker under forudsætning af, at godkendelseskravene efterleves, men det er mar-
kedsaktørerne selv, der skal udvikle en forretningsmodel.
Det er Digitaliseringsstyrelsens vurdering, at der på sigt, når visningen af offentlig
Digital Post gives fri, vil opstå et marked for eksterne visningsklienter, der kan
fremvise Digital Post fra det offentlige. Projektets analysefase viste, at private ak-
tører forventes at kunne skabe værdi for brugerne, når offentlig Digital Post kob-
les til andre services fx betaling, samling af kvitteringer mv. Endelig kan der ud-
vikles visningsklienter til særlige målgrupper, ældre, unge, eller kanaler hvor borge-
re i forvejen læser meddelelser. Målet er, at borgere og virksomheder skal kunne
vælge blandt visningsleverandører, hvor de finder, at deres konkrete behov bedst
imødekommes.
Der henvises i øvrigt til svarene på FiU alm. del
spørgsmål nr. 489 og 492.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for Offentlig Innovation