Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 539 af 5. april 2019 stillet
efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om der i det nuværende udbud af digital post er fast-
sat krav til visningsklienterne og i givet fald, hvad disse er? Vil ministeren i benæg-
tende fald redegøre for, hvilke krav, der vil være til sikkerhed, funktionalitet o.a.
samt vilkår i forhold til betaling af leverandører af visningsklienter?
Svar
Som beskrevet i svarene på Finansudvalgets spørgsmål nr. 489 og 492 (alm. del) af
19. marts 2019 adskilles selve Digital Post-løsningen fra de visningsklienter, dvs.
de grafiske brugergrænseflader, hvor posten tilgås. Det er kun den bagvedliggende
Digital Post-løsning, der anskaffes via det igangværende udbud. Særskilt etableres
visningsklienter på borgerportalen borger.dk og virksomhedsportalen Virk.dk. Det
vil sige, at borgere og virksomheder ligesom i dag vil kunne tilgå posten på hhv.
borger.dk og Virk.dk, hvor de også kan klare andre ærinder med det offentlige.
Med den fremtidige Digital Post-løsning bliver det desuden muligt for private
markedsaktører at vise den offentlige Digitale Post med såkaldt eksterne visnings-
klienter.
Digitaliseringsstyrelsen vil etablere en godkendelsesordning, der skal sikre, at eks-
terne visningsklienter lever op til en række krav til visning af den offentlige post.
Derudover indgås databehandleraftaler, der sikrer, at borgerne og virksomheder-
nes følsomme oplysninger og post behandles korrekt og i overensstemmelse med
gældende lovgivning, herunder GDPR. Postens indhold og brugernes følsomme
oplysninger må ikke læses af visningsklientleverandøren eller anvendes til kom-
mercielle formål, fx brugerspecifikke reklamer baseret på den modtagne post.
Godkendelseskravene til visningsklienterne vil bl.a. vedrøre teknisk performance,
it-sikkerhed, sikker databehandling, support, tilgængelighed for brugerne og sam-
arbejde. Eksempler på krav til sikkerhed er, at login skal ske sikkert med NemID,
og alle data skal opbevares og transporteres krypteret. De eksterne visningsklien-
ter skal have den samme basisfunktionalitet som borgerportalen borger.dk og
virksomhedsportalen Virk.dk, dvs. man som bruger bl.a. skal kunne læse, besvare
og slette sin post. Når en visningsklient er blevet godkendt, vil Digitaliseringssty-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk