Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2050819_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 538 af 5. april 2019 stillet
efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Digitaliseringsstyrelsen har udtalt, at der kommer en række nye funktioner i den
nye løsning. Vil ministeren redegøre for, hvilke funktioner, der her er tale om,
som ikke allerede er at finde i den nuværende løsning?
Svar
Med den nye Digital Post-løsning vil borgere og virksomheder møde en it-løsning
med fokus på tryghed, genkendelighed og naturligvis en meget høj grad af sikker-
hed. Samtidig får den offentlige sektor mulighed for at imødekomme borgere,
virksomheder og myndigheders behov og ønsker til den fremtidige Digital Post-
løsning med forbedret funktionalitet.
I den nye Digital Post-løsning skabes en større sammenhæng til de øvrige offent-
lige it-løsninger, som borgerne og virksomhederne anvender i dag. Digital Post vil
fremover indgå som en integreret del af borger.dk og virk.dk-platformene. Det
giver mulighed for, at fx tidsfrister angivet i posten kan indgå i et tilpasset overblik
over frister og aftaler med den offentlige sektor.
Der vil desuden være adgang til offentlig Digital Post via en app til mobiltelefon
og tablet, der giver borgerne en nem, mobil adgang til deres digitale post. Posten
vil kunne ses i sammenhæng med anden relevant information fra det offentlige,
herunder personaliserede oplysninger, som mange i dag kender fra Min Side på
borger.dk. På denne måde skabes der øget sammenhæng og brugervenlighed for
borgere og virksomheder på tværs af offentlige it-løsninger og digitale services.
I den nye løsning vil der blive anvendt et nyt teknisk brevformat, der giver en
række nye og forbedrede muligheder, når myndighederne sender post til borgere
og virksomheder. Myndigheder vil fx få lettere ved at sende handlingsmuligheder
og links med postmeddelelserne, som eksempelvis gør det lettere for borgeren at
betale en parkeringsbøde med det samme eller se en frist/indkaldelse fra det of-
fentlige.
Samtidig bliver det enklere for virksomheder og myndigheder at administrere Di-
gital Post-løsningen end i dag. Med den nye løsning vil forbruget af Digital Post-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 538: Spm. om, hvilke funktioner der er tale om, som ikke allerede er at finde i den nuværende løsning, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
forsendelser blive afregnet centralt for den offentlige sektor som helhed frem for i
dag, hvor det er en lokal tidskrævende myndighedsopgave.
Med den nye løsning bliver det desuden lettere for det offentlige at tilpasse og
videreudvikle Digital Post-løsningen i fremtiden, når brugernes behov eller den
teknologiske udvikling stiller krav om nye eller forbedrede funktioner.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for Offentlig Innovation