Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2041855_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 534 (Alm. del) af 3. april
2019
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de årlige udgifter fra 2020 frem til og med 2025 til
asylansøgere, flygtninge og familiesammenførte ved følgende scenarier:
1) 1.000 ekstra asylansøgere hvert år ift. det nuværende asylskøn
2) 2.000 ekstra asylansøgere hvert år ift. det nuværende asylskøn
3) 3.000 ekstra asylansøgere hvert år ift. det nuværende asylskøn
4) 4.000 ekstra asylansøgere hvert år ift. det nuværende asylskøn
5) 5.000 ekstra asylansøgere hvert år ift. det nuværende asylskøn?
Svar
I besvarelsen ses alene på asylansøgere, og det er forudsat, at halvdelen af asylan-
søgere vil kunne modtage asyl. For hver 1.000 ekstra asylansøgere forudsættes, at
det vil bevirke 500 ekstra flygtninge om året frem til 2025 svarende til 3.000 ekstra
asylmodtagere i 2025 forudsat ingen genudvandring m.m.
De illustrative beregninger er foretaget på baggrund af Finansministeriets analyse
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2015
fra februar 2018. Analysen giver
et øjebliksbillede af samtlige offentlige indtægter og udgifter i 2015 og afspejler så-
ledes gældende forhold for asylansøgere og gældende regler for overførselsni-
veauer i 2015.
Ændringer i asyltilgangen kan overordnet siges at have to typer effekter i forhold
til de offentlige finanser. For det første vil flere asylansøgere medføre højere ud-
gifter til indkomstoverførsler, men også øgede skatteindtægter fra de flygtninge,
som kommer i beskæftigelse og betaler indkomstskat og moms mv. Netto skøn-
nes flere flygtninge at indebære en moderat svækkelse af den offentlige saldo som
følge heraf,
jf. også svar på Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål nr. 3 af 3. okto-
ber 2018
(hvor der dog spørges til færre flygtninge). For det andet vil der være et
større udgiftspres
inden for
de udgiftspolitiske rammer
navnlig de rammer for det
offentlige forbrug mv., som følger af de udgiftslofter, som er vedtaget af Folketin-
get, og den mellemfristede plan. Eksempelvis vil en højere asyltilstrømning inde-
bære en større vækst i antallet af herboende, der trækker på den offentlige service.
Det betyder alt andet lige færre ressourcer til offentligt forbrug pr. borger for den
øvrige befolkning.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om de årlige udgifter fra 2020 frem til og med 2025 til asylansøgere, flygtninge og familiesammenførte, til finansministeren
Side 2 af 3
Når metoden bag nettobidragsanalysen anvendes til at vurdere effekten af æn-
drede forudsætninger (såkaldte ”marginalstød”), skal resultaterne fortolkes med
forsigtighed. I den konkrete tilrettelæggelse og planlægning af finanspolitikken er
en lang række udgifter ikke mekanisk knyttet til ændringer i befolkningen. Det
gælder fx det offentlige forbrug, de offentlige investeringer, udviklingsbistand,
EU-bidrag og subsidier. Udgiftsstyringen sker som nævnt inden for rammerne af
de udgiftslofter, der er vedtaget i Folketinget og den mellemfristede plan.
De mekaniske virkninger, der kan beregnes ved at forudsætte samme indtægts- og
udgiftsbidrag pr. person, fx for flygtninge, er derfor ikke udtryk for en virkning,
der direkte vil optræde på den offentlige saldo, men derimod et mekanisk og til-
nærmet mål for det øgede
”pres”, der kan være på de offentlige udgifter og ind-
tægter set under ét.
De gennemsnitlige nettobidrag pr. flygtning til de offentlige finanser i beregnin-
gerne nedenfor er fastholdt over årene. Det bemærkes, at der alene er foretaget
beregninger på flygtninge og ikke de mulige afledte merudgifter på familiesam-
menføringsområdet.
1.000 ekstra asylansøgere årlig skønnes med usikkerhed at indebære en stigning i
nettoudgiften til herboende flygtninge på i størrelsesorden �½ mia. kr. i 2025 (dvs.
et stigende negativt nettobidrag),
jf. tabel 1.
Dette hænger sammen med, at flygt-
ninge har relativ lav tilknytning til arbejdsmarkedet og derfor i relativt højt omfang
modtager offentlige overførsler, mens der i gennemsnit bidrages mindre til skatte-
indtægterne.
De mekaniske beregnede bruttoudgifter, uden fraregnede skatteindtægter samt ba-
seret på samme udgifter pr. person som for herboende flygtninge, skønnes at stige
med i størrelsesorden 0,8 mia. kr. i 2025. Som nævnt er dette beløb udtryk for et
mekanisk beregnet udgiftstræk, som i vidt omfang vil afspejle øget udgiftspres
in-
den for
rammerne til fx offentligt forbrug og offentlige investeringer, og ikke udtryk
for en direkte påvirkning af den offentlige saldo.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om de årlige udgifter fra 2020 frem til og med 2025 til asylansøgere, flygtninge og familiesammenførte, til finansministeren
2041855_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Ændring i nettobidrag til de offentlige finanser og heraf offentlige udgifter ved flere asylmodtagere, 2020-
2025
Mio. kr. (2019-niveau)
1.000 ekstra asylansøgere årligt
Ændring i nettobidrag til de offentlige finanser
Ændringer i udgifter
2.000 ekstra asylansøgere årligt
Ændring i nettobidrag til de offentlige finanser
Ændringer i udgifter
3.000 ekstra asylansøgere årligt
Ændring i nettobidrag til de offentlige finanser
Ændringer i udgifter
4.000 ekstra asylansøgere årligt
Ændring i nettobidrag til de offentlige finanser
Ændringer i udgifter
5.000 ekstra asylansøgere årligt
Ændring i nettobidrag til de offentlige finanser
Ændringer i udgifter
10.000 ekstra asylansøgere årligt
Ændring i nettobidrag til de offentlige finanser
Ændringer i udgifter
-1,1
1,5
-1,8
2,7
-2,5
3,9
-3,3
5,1
-4,0
6,4
-4,7
7,6
-0,6
0,7
-0,9
1,3
-1,3
2,0
-1,6
2,6
-2,0
3,2
-2,3
3,8
-0,4
0,6
-0,7
1,1
-1,0
1,6
-1,3
2,1
-1,6
2,6
-1,9
3,0
-0,3
0,4
-0,5
0,8
-0,8
1,2
-1,0
1,5
-1,2
1,9
-1,4
2,3
-0,2
0,3
-0,4
0,5
-0,5
0,8
-0,7
1,0
-0,8
1,3
-0,9
1,5
-0,1
0,1
-0,2
0,3
-0,3
0,4
-0,3
0,5
-0,4
0,6
-0,5
0,8
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Anm.: Effekterne er skalerbare. Nettobidraget til de offentlige finanser samt udgifter ved flere flygtninge er beregnet
på baggrund af gennemsnit for flygtninge fordelt på aldersgrupper (hhv. børn og voksne), opholdstid (hhv.
personer, der kom til landet i løbet af året og personer, der kom til landet i årene forinden) og
beskæftigelsesstatus (hhv. beskæftiget og ikke-beskæftiget), hvor beskæftigelsesfrekvensen er opgjort for
flygtninge i 2017. I beregningerne er det antaget, at flygtninge ikke får børn, dør eller udvandrer.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister