Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 534 (Alm. del) af 3. april
2019
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de årlige udgifter fra 2020 frem til og med 2025 til
asylansøgere, flygtninge og familiesammenførte ved følgende scenarier:
1) 1.000 ekstra asylansøgere hvert år ift. det nuværende asylskøn
2) 2.000 ekstra asylansøgere hvert år ift. det nuværende asylskøn
3) 3.000 ekstra asylansøgere hvert år ift. det nuværende asylskøn
4) 4.000 ekstra asylansøgere hvert år ift. det nuværende asylskøn
5) 5.000 ekstra asylansøgere hvert år ift. det nuværende asylskøn?
Svar
I besvarelsen ses alene på asylansøgere, og det er forudsat, at halvdelen af asylan-
søgere vil kunne modtage asyl. For hver 1.000 ekstra asylansøgere forudsættes, at
det vil bevirke 500 ekstra flygtninge om året frem til 2025 svarende til 3.000 ekstra
asylmodtagere i 2025 forudsat ingen genudvandring m.m.
De illustrative beregninger er foretaget på baggrund af Finansministeriets analyse
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2015
fra februar 2018. Analysen giver
et øjebliksbillede af samtlige offentlige indtægter og udgifter i 2015 og afspejler så-
ledes gældende forhold for asylansøgere og gældende regler for overførselsni-
veauer i 2015.
Ændringer i asyltilgangen kan overordnet siges at have to typer effekter i forhold
til de offentlige finanser. For det første vil flere asylansøgere medføre højere ud-
gifter til indkomstoverførsler, men også øgede skatteindtægter fra de flygtninge,
som kommer i beskæftigelse og betaler indkomstskat og moms mv. Netto skøn-
nes flere flygtninge at indebære en moderat svækkelse af den offentlige saldo som
følge heraf,
jf. også svar på Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål nr. 3 af 3. okto-
ber 2018
(hvor der dog spørges til færre flygtninge). For det andet vil der være et
større udgiftspres
inden for
de udgiftspolitiske rammer
–
navnlig de rammer for det
offentlige forbrug mv., som følger af de udgiftslofter, som er vedtaget af Folketin-
get, og den mellemfristede plan. Eksempelvis vil en højere asyltilstrømning inde-
bære en større vækst i antallet af herboende, der trækker på den offentlige service.
Det betyder alt andet lige færre ressourcer til offentligt forbrug pr. borger for den
øvrige befolkning.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk