Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2043274_0001.png
Samrådstale (lukket samråd)
Besvarelse af samrådsspørgsmål X den 3. april 2019
Samrådsspørgsmål X stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S):
Vil ministeren med henvisning til svarene på spørgsmål 428-431 redegøre for, hvordan
det kan undgås, at borgere og virksomheder kan ende med at skulle gøre brug af mere end én
digital postkasse i fremtiden?
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålet stillet af Benny
Engelbrecht fra Socialdemokratiet.
Jeg havde gerne set, at dette var et åbent samråd, men
efter ønske fra spørgeren er samrådet lukket.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0002.png
Side 2 af 20
Digital Post er en offentlig it-løsning, der anvendes af
offentlige myndigheder til at sende post til stort set alle
borgere og virksomheder.
Den nuværende kontrakt med leverandøren e-Boks
udløber i de kommende år. Derfor skal den fremtidige
Digital Post-løsning konkurrenceudsættes i henhold til
udbudslovgivningen.
Konkurrenceudsættelse er vigtigt for at undgå
monopollignende situationer, og sikre tidssvarende og
brugervenlige it-løsninger i den offentlige sektor.
Jeg er meget ærgerlig over, at der i midt i dette verserende
udbud er fremsat påstande på et forkert grundlag.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0003.png
Side 3 af 20
Lad mig med det samme slå fast, at der i dag ikke er én
digital postkasse, hvor borgere og virksomheder kan læse
al post fra det offentlige og fra private virksomheder.
Der er også blevet fremført misvisende påstande om den
digitale post-løsning i Norge.
Begge dele vil jeg vende tilbage til senere, så vi kan rydde
eventuelle misforståelser af vejen og få de korrekte fakta
på bordet.
Men først vil jeg gennemgå baggrunden for udbuddet.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0004.png
Side 4 af 20
[Udbuddet: Konkurrenceudsættelse]
Udviklingen af en ny Digital Post-løsning er et af
initiativerne i den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi
for 2016 til 2020, der blev indgået som politisk aftale
mellem regeringen, KL og Danske Regioner i 2016.
I juni 2017 godkendte Finansudvalget aktstykket for den
fremtidige Digital Post-løsning.
I aktstykket indgik en nærmere beskrivelse af formålet
med projektet, herunder tilrettelæggelsen af udbuddet,
forventede udgifter og gevinster, samt risikoprofil og
tidsplan.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0005.png
Side 5 af 20
Den nye Digital Post-løsning er den tredje generation af
offentlige Digital Post-løsninger. e-Boks har vundet de to
foregående udbud.
I udbuddet af den første Digital Post-løsning i 2008 bød
e-Boks og det daværende CSC.
Anden gang løsningen var i udbud i 2014 var det kun e-
Boks, der bød.
Det har altså været den samme leverandør, der har
vundet de to foregående udbud, og i sidste udbud altså
uden konkurrence.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0006.png
Side 6 af 20
Det er usundt, hvis der ikke er tilstrækkelig konkurrence
på et marked. Mangel på konkurrence kan i værste fald
føre til forældede it-systemer, der er dyre i drift og ikke
lever op til de aktuelle behov. Det skal vi undgå i den
offentlige sektor.
I det igangværende udbud har to leverandører budt ind.
Det er rigtig sundt med konkurrence om offentlige it-
systemer, da det skaber forbedrede løsninger.
Med udbuddet får den offentlige sektor og danskerne den
bedste løsning fra markedet til den bedste pris og kvalitet.
Samtidig udvikler vi en ny løsning, der lever op til
fremtidige behov.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0007.png
Side 7 af 20
[Én eller flere postkasser]
Som nævnt i starten er der i dag ikke én digital postkasse,
hvor borgere og virksomheder kan læse al post fra det
offentlige og fra private virksomheder.
Når debatten handler om digitale postkasser, er det vigtigt
at huske på, at man som borger i dag modtager beskeder
fra virksomheder gennem adskillige kanaler.
Man skal fx ofte logge sig ind på private virksomheders
hjemmesider for at se sin regning eller sit forbrug af vand,
gas eller el. Mange virksomheder kommunikerer via apps
eller direkte til borgernes mailadresser.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0008.png
Side 8 af 20
Hvis man er kunde hos fx YouSee, kan man
kommunikere med YouSee via deres egen hjemmeside.
Det er også her, at man kan tilgå sine fakturaer. Det
samme gælder andre teleselskaber.
Der er en række private virksomheder, som sender breve
til deres kunder via e-Boks.
Hvis man er kunde hos fx Danske Bank, modtager man
bl.a. kontoudtog i e-Boks. Men yderligere
kommunikation med bankens kunder foregår via Danske
Banks egen hjemmeside og kommunikationsløsninger.
Det samme gælder andre banker.
Derudover har mange danskere netop været inde på
skat.dk for at se deres årsopgørelse.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0009.png
Side 9 af 20
Pointen er, at det for de fleste af os er helt naturligt at
indhente informationer og læse meddelelser flere steder.
Der er altså ikke én digital postkasse i dag, men flere for
både borgere og virksomheder.
Det igangværende udbud omhandler kun den offentlige
post, selvom e-Boks i dag både er leverandør af offentlig
Digital Post og samtidig har en række private kunder,
såsom banker og forsikringsselskaber.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0010.png
Side 10 af 20
Det er kun afsendelsen af den offentlige post, vi kan stille
krav til med det igangværende udbud. Det offentlige kan
ikke beslutte, hvordan private virksomheder vælger at
sende meddelelser og breve til deres kunder.
Derfor vil det igangværende udbud ikke ændre på, at vi i
dag læser digitale meddelelser flere steder. Det vil både
borgere og virksomheder også gøre fremover.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0011.png
Side 11 af 20
[Digital Post i Norge]
Jeg vil
som nævnt i starten - også gerne afklare en
række påstande om digital post i Norge.
Det er ikke korrekt, at der i Norge kun findes én samlet
postkasse pr. borger. Den norske udbudsmodel
garanterer heller ikke, at al post kan vises samme sted.
I modsætning til Danmark er der i Norge to private
postkasseleverandører på markedet, både for den
offentlige post og posten fra private virksomheder.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0012.png
Side 12 af 20
I Norge er det Digipost og e-Boks, der begge er
postkasseleverandører for offentlig post til borgerne.
Borgerne kan således vælge imellem disse to postkasser.
På denne måde sikres en vis konkurrence på det norske
marked.
Særskilt har de to leverandører hver især indgået
kommercielle aftaler med private virksomheder om
afsendelse af post til kunder.
I Norge er det frivilligt at få en digital postkasse til
offentlig post, og ca. 2 mio. borgere har valgt en sådan
digital postkasse. 9 ud af 10 af disse borgere har valgt
leverandøren Digipost.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0013.png
Side 13 af 20
Digipost har, udover at være postkasse for offentlig post,
ifølge dem selv ca. 3.000 private afsendere som kunder. e-
Boks leverer postkassen til offentlig post for ca. 1 ud af
10 borgere og har en mindre andel private afsendere som
kunder.
Som borger i Norge kan det altså være nødvendigt at
have flere postkasser, fx én hos Digipost og én hos e-
Boks.
Det er nødvendigt, hvis de private virksomheder, man
modtager post fra, ikke sender til den samme postkasse,
som borgeren har valgt til post fra det offentlige.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0014.png
Side 14 af 20
Der er desuden, ligesom i Danmark, eksempler på private
selskaber, der har oprettet egne løsninger til brug for
kommunikation med deres kunder.
En borger kan altså opleve, at uanset hvilken postkasse
borgeren vælger til sin offentlige post, kan fx elselskabet
anvende én postkasseleverandør til at sende meddelelser,
mens andre virksomheder, borgeren er kunde hos,
anvender den anden postkasseleverandør.
I så fald skal borgeren have flere postkasser for at kunne
modtage al post fra private og offentlige afsendere.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0015.png
Side 15 af 20
Selvom de to postkasseleverandører reklamerer med "al
post ét sted", er der altså ikke én digital postkasse, hvori
post kan modtages fra alle afsendere. Som i Danmark
læser nordmændene også digitale meddelelser flere steder.
Hverken i Danmark, Norge eller Sverige fastlægger de
offentlige myndigheder, hvordan private virksomheder
sender meddelelser til deres kunder.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0016.png
Side 16 af 20
[e-Boks’
mulighed for at
vise den offentlige post]
Og så er det vigtigt at understrege, at uanset udfaldet af
det igangværende udbud kan e-Boks fortsat vise den
offentlige post, hvis e-Boks altså ønsker det.
Den offentlige post kan vises under visse betingelser,
blandt andet i forhold til sikkerhed.
Dermed vil borgere stadig kunne læse post fra det
offentlige og de private virksomheder, der sender via e-
Boks, samme sted som i dag.
Det kræver dog, at e-Boks ønsker det. Det offentlige kan
ikke tvinge en privat virksomhed som e-Boks til at vise
den offentlige post.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0017.png
Side 17 af 20
[Let adgang til offentlig post: borger.dk og Virk.dk]
Det er vigtigt, at borgerne og virksomheder har let og
enkel adgang til deres vigtige post fra det offentlige. Det
er det klare mål og det bliver der ikke ændret ved.
I dag kan borgerne læse posten fra det offentlige på
borger.dk. 88 pct. af danskerne kender borger.dk, som de
også bruger til at klare andre ærinder med det offentlige.
Borger.dk havde 39 mio. besøg i 2018, og en
tilfredshedsgrad på 93 pct. hos brugerne.
Næsten alle, der er tilmeldt Digital Post i dag, modtager
en sms eller en e-mail, når de får ny Digital Post. I
beskeden står der, at de har modtaget post, og hvor de
kan læse den. Det vil vi fortsætte med fremover.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0018.png
Side 18 af 20
Virksomhederne vil også fortsat kunne læse posten via
virksomhedsportalen Virk.dk, som anvendes af
virksomhederne til at klare andre ærinder med det
offentlige.
I fremtiden vil det derfor være naturligt for borgere og
virksomheder fortsat at læse deres post fra det offentlige
på henholdsvis borger.dk og Virk.dk.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0019.png
Side 19 af 20
[Afslutning]
Jeg håber, at gennemgangen har givet indblik i, at der i dag
ikke er én digital postkasse, hvor borgere og virksomheder
kan læse al post fra det offentlige og fra private
virksomheder.
Samtidig håber jeg, at det er blevet tydeligt, hvorfor det er
vigtigt, at vi får konkurrenceudsat de store offentlige
it-systemer, så vi altid sikrer borgere og virksomheder de
bedste løsninger.
Det verserende udbud må nu have lov til at gå sin gang.
Som jeg har redegjort for, vil yderligere genudbud ikke
være en løsning, men vil til gengæld medføre ekstra
millionudgifter.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 3. april 2019 om brugen af digitale postkasser i fremtiden, til ministeren for offentlig innovation
2043274_0020.png
Side 20 af 20
Samlet vurderer Digitaliseringsstyrelsen, at
omkostningerne som følge af 6 måneders forsinkelse
udgør ca. 44 mio. kr. til øgede projektudgifter og
forskydning af driftsperioden.
Heraf udgør omkostninger til forlængelse af kontrakten
med e-Boks ca. halvdelen, idet en forlængelse af
kontrakten estimeres til ca. 43 mio. kr. på årsbasis.
Finansudvalget vil blive forelagt et aktstykke om
leverandørvalget, når evalueringen af tilbuddene er
afsluttet, og der er foretaget tildeling.
Tak for ordet.