Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2005316_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. januar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 53 (Alm. del) af 11.
oktober 2018 stillet efter ønske fra René Christensen (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekten af at optage 1.000 ekstra personer på de lange vide-
regående uddannelser på både de offentlige finanser og velstanden, både i 2025 og
på lang sigt? I besvarelsen bedes taget højde for, at der er faldende marginalafkast
af uddannelse, dvs. at de ekstra 1.000 studerende har mindre gunstige personlige
forudsætninger for at gennemføre og anvende uddannelsen end de nuværende
studerende.
Svar
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger vil et øget optag på de lange
videregående uddannelser have forskellige effekter på de offentlige finanser og
velstanden
målt ved strukturelt BNP
alt efter tidshorisonten.
På kort sigt vil et øget optag alt andet lige svække de offentlige finanser i form af
højere udgifter til uddannelse og SU-stipendier og indebære en midlertidig reduk-
tion af arbejdsudbuddet. Velstanden vil ligeledes på kort sigt reduceres, fordi flere
personer er under uddannelse og tilsvarende færre er i (fuldtids-)beskæftigelse.
På langt sigt vil et højere uddannelsesniveau i arbejdsstyrken føre til højere vel-
stand. Det skyldes, at både arbejdsudbuddet og produktiviteten (lønafkastet) gene-
relt er stigende med uddannelsesniveauet. På langt sigt er øget produktivitet om-
trent neutralt for de offentlige finanser, givet de normale beregningstekniske prin-
cipper i holdbarhedsberegningen for det offentlige forbrug efter planlægningsho-
risonten, og øgede offentlige udgifter til uddannelse skønnes at blive omtrent
modsvaret af stigende skatteindtægter fra en øget beskæftigelse efter endt uddan-
nelse,
jf. Finansredegørelse 2014, kapitel 6.
Illustrativ virkning af øget optag på lange videregående uddannelser
Virkningen på de offentlige finanser og velstanden ved at øge optaget på de lange
videregående uddannelser (LVU) med 1.000 personer årligt er illustreret i det føl-
gende stiliserede eksempel. Det lægges til grund, at det årlige optag på LVU fra og
med 2019 stiger med 1.000 personer, der ellers ville være optaget på en mellem-
lang videregående uddannelse (MVU).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om effekten af at optage 1.000 ekstra personer på de lange videregående uddannelser, til finansministeren
2005316_0002.png
Side 2 af 6
Omkring hver tredje person, der bliver optaget på en akademisk bacheloruddan-
nelse, gennemfører ikke uddannelsen.
1
For at illustrere at de 1.000 yderligere op-
tagne har mindre gunstige personlige forudsætninger for at gennemføre en LVU,
forudsættes det, at halvdelen frafalder studiet efter et års studieaktivitet. De, der
falder fra studiet, antages i stedet at gennemføre en ikke-akademisk MVU.
Forudsætningerne betyder, at der i 2019 er yderligere 1.000 studerende på LVU og
1.000 studerende færre på MVU,
jf. tabel 1.
I 2020 er 500 personer, der blev opta-
get i 2019, faldet fra en LVU og begyndt på en MVU, mens der samtidig er 1.000
nye, der skifter fra MVU til LVU. Samlet er der derfor nu yderligere 1.500 stude-
rende på LVU og 1.500 studerende færre på MVU
Fra 2020 og frem forsætter dette optagelsesmønster. Årligt optages yderligere
1.000 personer på LVU, mens optaget på MVU falder med 500 personer årligt. I
det stiliserede eksempel antages det, at det tager 3 år at gennemføre en MVU og 5
år at gennemføre LVU. Det betyder, at der fra 2022 og frem årligt er yderligere
1.500 studerende på de videregående uddannelser. Heraf skyldes 1.000 studerende
de to års længere uddannelsestid på LVU, mens 500 studerende kan tilskrives de,
der frafalder LVU efter første år og dermed er et år længere i uddannelsessyste-
met.
Tabel 1
Stiliseret eksempel
studieaktivitet at optage yderligere 1.000 personer årligt på LVU, 2019-2080
2019
Personer
MVU
LVU
Ændring af
studieaktivitet
i alt
-1.000
1.000
0
-1.500
1.500
0
-2.000
2.000
0
-1.500
2.500
1.000
-1.500
3.000
1.500
-1.500
3.000
1.500
-1.500
3.000
1.500
-1.500
3.000
1.500
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2080
Kilde: Egne beregninger.
Det ændrede uddannelsesoptag i det stiliserede eksempel ændrer gradvist arbejds-
styrkens uddannelsessammensætning,
jf. figur 1.
I 2022 får 1.000 færre en MVU,
hvorfor arbejdsstyrken falder med 1.000 personer, og i 2023 falder den med yder-
ligere 500 personer. Først i 2024 indtræder de første yderligere 500 personer, der
har fået en LVU, i arbejdsstyrken.
I det stiliserede eksempel antages det forsimplet, at begge uddannelsesgrupper er
40 år i arbejdsstyrken
2
. Det betyder, at det ændrede optagelsesmønster og deraf
følgende uddannelsessammensætning først er fuldt ud implementeret i arbejds-
1
Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Frafald blandt akademiske bachelorstuderende fra universiteterne inden for 4. år efter studie-
start, jf. Danske Universiteters opgørelse.
2
Dog er de forskelle i beskæftigelsesfrekvens for 25-64-årige, der vises i tabel 2 nedenfor og bruges i beregningen, delvist
udtryk for tidligere gennemsnitlig tilbagetrækning
blandt MVU’ere end LVU’ere, og beregningen tager derfor i praksis
højde for en effekt af forskellige gennemsnitlige tilbagetrækningsmønstre.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om effekten af at optage 1.000 ekstra personer på de lange videregående uddannelser, til finansministeren
2005316_0003.png
Side 3 af 6
styrken i 2063,
jf. figur 1.
Herfra vil der permanent være yderligere 20.000 personer
med en LVU og 20.000 personer færre med MVU i arbejdsstyrken.
Figur 1
Stiliseret eksempel
virkning på arbejdsstyrkens størrelse og uddannelsessammensætning, 2020-2080
1.000 personer
30
20
10
0
-10
-20
-30
20
25
30
MVU
35
40
45
50
LVU
55
60
65
70
Arbejdsstyrke
75
80
1.000 personer
30
20
10
0
-10
-20
-30
Kilde: Egne beregninger.
Der kan generelt observeres en positiv sammenhæng mellem uddannelsesniveau
og andelen af 25-64 årige, der er i ordinær beskæftigelse,
jf. tabel 2.
3
Denne obser-
verede forskel kan imidlertid skyldes flere forhold.
Tabel 2
Andel af 25-64 årige i ordinær beskæftigelse fordelt på højeste fuldførte uddannelse, 2015
I ordinær beskæftigelse
Pct.
Ufaglært
Erhvervsfaglig
Kort videregående uddannelse
Mellemlang videregående uddannelse
Lang videregående uddannelse
I alt
52
74
81
79
84
65
Anm.: Andelen af de 25-64 årige er ekskl. studerende. Ufaglærte er personer, der ikke har en
erhvervskompetencegivende uddannelse, dvs. grundskole eller gymnasial uddannelse som højest fuldførte
uddannelse.
Kilde: DREAM udtræk fra RAS 2015.
På den ene siden kan et højere uddannelsesniveau styrke den enkeltes erhvervsre-
levante kompetencer og viden, hvilket øger sandsynligheden for deltagelse på ar-
3
Faldet i andelen i ordinær beskæftigelse fra kort videregående uddannelse til mellemlang videregående uddannelse hænger
blandt andet sammen med, at der er overvægt af mænd blandt de, der har kort videregående uddannelse som højst fuldfør-
te uddannelse, mens der er overvægt af kvinder blandt de, der har mellemlang videregående uddannelse som højst fuldførte
uddannelse, og at mænd har en marginalt højere beskæftigelse end kvinder.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om effekten af at optage 1.000 ekstra personer på de lange videregående uddannelser, til finansministeren
2005316_0004.png
Side 4 af 6
bejdsmarkedet og mindsker risikoen for ledighed. Det benævnes normalt uddan-
nelseseffekten.
På den anden side kan den observerede sammenhæng også være udtryk for, at de
personer, der har størst sandsynlighed for at gennemføre en uddannelse, i forvejen
besidder personlige egenskaber, som selv i fravær af uddannelse ville medføre en
højere beskæftigelse. Dette benævnes normalt som effekten af personlige forud-
sætninger.
Finansministeriets normale regneprincipper tilsiger et gennemslag på en tredjedel
(33 pct.) ved løft af uddannelsesniveauet fra mellemlang til lang videregående ud-
dannelse. Det anvendte gennemslag bygger blandt andet på Finansministeriets
empiriske analyser af gennemslaget af et øget uddannelsesniveau på erhvervsdelta-
gelsen,
jf. Finansredegørelse 2014, kap. 6.
Dette gennemslag skal ses som et udtryk for uddannelseseffekten. I det stiliserede
eksempel vil de personer, der gennemfører en LVU, få øget deres beskæftigelse
med en tredjedel af den observerede forskel i beskæftigelse mellem MVU og LVU
i
tabel 2.
Det betyder, at det initiale beskæftigelsesfald, der skyldes stigningen i an-
tallet af studerende, gradvist vil blive modvirket af, at de, der opnår en LVU, har
en højere beskæftigelsesgrad,
jf. figur 2.
Fra 2063 og frem, hvor ændringen er slået
fuldt igennem på arbejdsstyrken, vil beskæftigelsen årligt være 330 personer højere
som følge af det øgede uddannelsesniveau. Antallet af overførselsmodtagere vil
være tilsvarende lavere.
Figur 2
Stiliseret eksempel
virkning på antallet af beskæftigede og overførslesmodtagere, 2020-2080
1.000 personer
0,5
1.000 personer
0,5
0,0
-0,5
0,0
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
-1,0
-1,5
-2,0
Beskæftigede
Overførselsmodtagere
Arbejdsstyrke
Kilde: DREAM udtræk fra RAS 2015, Finansredegørelse 2014 og egne beregninger.
I forhold til virkningen på de offentlige finanser lægges det til grund, at drifts- og
SU-udgifter efter tilbageløb til en studerende på en videregående uddannelse er ca.
105.000 kr. årligt. Derudover er der taget højde for stigningen i beskæftigelsen, der
skyldes et højere uddannelsesniveau, og ændret arbejdsudbud under uddannelse.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om effekten af at optage 1.000 ekstra personer på de lange videregående uddannelser, til finansministeren
2005316_0005.png
Side 5 af 6
Det stiliserede eksempel viser, at de offentlige finanser i 2025 svækkes med om-
trent �½ mia. kr. som følge af øgede uddannelsesudgifter og lavere arbejdsudbud
under uddannelse,
jf. tabel 3.
På langt sigt, når den ændrede uddannelsesadfærd er
slået fuldt ud i arbejdsstyrken er virkningen på de offentlige finanser (den primære
offentlige saldo) omtrent neutral.
At effekten på de offentlige finanser ikke er positiv på langt sigt skyldes blandt
andet den begrænsede forskel i beskæftigelse mellem personer med MVU og
LVU. Samlet set har uddannelsesløftet i det stiliserede eksempel en lille negativ
effekt på de offentlige finansers holdbarhed. Den finanspolitiske holdbarhedsindi-
kator (HBI) svækkes med ca. 0,01 pct. af BNP svarende til ca. 0,2 mia. kr.
Tabel 3
Stiliseret eksempel
virkning på primær offentlig
saldo
2025
Mio. kr. (2018-priser)
1
Driftsudgifter og SU-udgift
Ændret arbejdsudbud
2
I alt
-160
-300
-450
-160
80
-70
-2
2025
Arbejdsudbud
2080
Højere produktivitet
Velstand
-2
Figur 3
Stiliseret eksempel
virkning på velstand
Mia. kr.
Mia. kr.
3
2
2080
3
2
1
0
-1
1
0
-1
Anm.: 1) Tallene for virkning på den offentlige saldo og velstand er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
2) Saldovirkningen af ændret arbejdsudbud er vurderet til ca. -200.000 kr., hvis en person går fra
beskæftigelse til uddannelse. Saldovirkningen af en person, der går fra overførselsindkomst til uddannelse er
vurderet til ca. 200.000, mens en person, der skifter fra overførselsindkomst til beskæftigelse vurderes at
have saldovirkning på ¼ mio. kr.
I figur 3 er det lagt til grund, at gennemslaget af uddannelse på produktivitet er 67 pct., og at BNP-
virkningen pr. fuldtidsbeskæftiget er ca. 1,1 mio. kr. for en person med en mellemlang videregående
uddannelse og ca. 1,3 mio. kr. for en person med en lang videregående uddannelse.
Kilde: Finansredegørelse 2014, DREAM udtræk fra RAS 2015 og egne beregninger.
I 2025 svækkes velstanden med omtrent 1¼ mia. kr.,
jf. figur 3.
Svækkelsen skyldes
det lavere arbejdsudbud som følge af flere studerende. På langt sigt øges velstan-
den med omtrent 2¼ mia. kr. årligt. Det skyldes hovedsageligt en højere produk-
tivitet blandt personer med LVU. Dertil kommer et mindre bidrag fra et øget ar-
bejdsudbud.
Det skal dog bemærkes, at den gennemsnitlige løn og beskæftigelsesfrekvens på et
givet uddannelsesniveau, som indgår i Finansministeriets fremskrivninger, dækker
over betydelig variation på tværs af hovedområder og uddannelser inden for et
givet uddannelsesniveau.
Dette afspejles blandt andet i analyser, hvor det fx fremgår, at det samfundsøko-
nomisk generelt er mere rentabelt at uddanne en faglært (ungdomsuddannelse)
end en humanist (lang videregående uddannelse), når der ses på gevinster og om-
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om effekten af at optage 1.000 ekstra personer på de lange videregående uddannelser, til finansministeren
Side 6 af 6
kostninger over et livsforløb, og det antages, at de unge, som ændrer uddannelses-
valg, har motivation og forudsætninger herfor,
jf. Universitetsuddannelser til fremtiden -
Udvalg om bedre universitetsuddannelser (2018).
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister