Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 529 (Alm. del) af 2. april
stillet efter ønske fra Laura Lindahl (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad den økonomiske virkning er på BNP, arbejdsudbud
og den strukturelle saldo i 2030, hvis forældrebetalingsandelen for børn under
skolealderen reduceres fra det nuværende niveau til svensk niveau (dvs. 1.382
SEK svarende til makstaksten for 1. barn)? Vil ministeren desuden oplyse, hvad
effekten vil være for forskellige familietyper, herunder:
et kontakthjælpspar med hhv. 1 barn i vuggestue, 1 barn i børnehave og med 2
børn i hhv. vuggestue og børnehave,
en enlig kontanthjælpsmodtager med hhv. 1 barn i vuggestue, 1 barn i børne-
have og med 2 børn i hhv. vuggestue og børnehave,
et LO-par med hhv. 1 barn i vuggestue, 1 barn i børnehave og med 2 børn i
hhv. vuggestue og børnehave,
en enlig LO-arbejder med hhv. 1 barn i vuggestue, 1 barn i børnehave og med
2 børn i hhv. vuggestue og børnehave,
et par bestående af privatansatte funktionærer med hhv. 1 barn i vuggestue, 1
barn i børnehave og med 2 børn i hhv. vuggestue og børnehave,
en enlig privatansat funktionær med hhv. 1 barn i vuggestue, 1 barn i børne-
have og med 2 børn i hhv. vuggestue og børnehave,
en direktørfamilie med hhv. 1 barn i vuggestue, 1 barn i børnehave og med 2
børn i hhv. vuggestue og børnehave,
en enlig direktør med hhv. 1 barn i vuggestue, 1 barn i børnehave og med 2
børn i hhv. vuggestue og børnehave?
Svar
Under de gældende regler fastsættes taksterne for børnepasning i daginstitutioner
lokalt i den enkelte kommune. Daginstitutionstaksterne for børn under skolealde-
ren (dagplejer, vuggestuer, børnehaver og aldersintegrerede institutioner) må dog
ikke overstige 25 pct. af kommunens bruttodriftsudgifter.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 529: MFU spm. om den økonomiske virkning på BNP, arbejdsudbud og den strukturelle saldo i 2030, hvis forældrebetalingsandelen for børn under skolealderen reduceres, til finansministeren
2047130_0002.png
Side 2 af 5
Det er i besvarelsen lagt til grund, at der spørges til en situation, hvor der ud over
de gældende regler om at taksterne ikke må overstige 25 pct. af bruttodriftsudgif-
terne, indføres et
yderligere
krav om at de månedlige takster ikke må overstige 1.020
kr. (svarende til 1.425 SEK ved en kurs på 71,6).
1
Den faktiske forældrebetaling for daginstitutionsbenyttelse vil ud over taksten af-
hænge af reglerne for økonomisk fripladstilskud og søskendetilskud. I en situation
hvor grænsen på 1.020 kr. er bindende for taksten på et pasningstilbud, vil det
være af denne takst, der regnes økonomisk fripladstilskud og søskendetilskud på
baggrund af.
Der spørges til en påvirkning af den strukturelle saldo i 2030. Finansministeriet rå-
der ikke over deltaljerede fremskrivninger af daginstitutionsbenyttelsen og tak-
sterne herfor så lagt frem i tid. I denne besvarelse opgøres virkningernr af tiltaget
derfor i 2019, men der vurderes ikke at være grund til at forvente en markant an-
den saldovirkning i de efterfølgende år (herunder 2030) opgjort i 2019-niveau.
Forslaget vurderes at have en negativ umiddelbar saldovirkning på 2,8 mia. kr.
(2019-niveau), svarende til 2,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning på strukturel saldo, arbejdsudbud og BNP i 2019 (2019-niveau)
Virkning på strukturel saldo
Umiddelbar saldovirkning
Saldovirkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Mia. kr.
-2,8
-2,2
-2,2
Virkning på arbejdsudbud
Timearbejdsudbud
- heraf substitutionseffekt
- heraf indkomsteffekt
Deltagelse
Samlet
Fuldtidspersoner
-60
545
-605
60
0
Virkning på strukturelt BNP
Samlet
Mia. kr.
-0,1
Kilde: Egne beregninger på Lovmovellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen fra 2014.
Finansministeriet har etablerede regneprincipper for, hvordan arbejdsudbuddet på-
virkes af ændringer i skatte- og overførselssystemet. Under antagelse af, at forslaget
ikke ændre på daginstitutionsbenyttelsen, kan disse metoder også anvendes til at
1
Taksten nævnt i spørgsmålet er i 2018-niveau, i 2019 er taksten 1.425 SEK. Den anvendte kurs er per 5. april 2019, som
oplyst på Nationalbankens hjemmeside.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 529: MFU spm. om den økonomiske virkning på BNP, arbejdsudbud og den strukturelle saldo i 2030, hvis forældrebetalingsandelen for børn under skolealderen reduceres, til finansministeren
Side 3 af 5
skønne over arbejdsudbudsvirkninger af ændringer i forældrebetalingen til daginsti-
tutioner,
jf. kapitel 3 i Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt
forbrug og offentlige investeringer samt besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 263 (alm.
del) af 10. marts 2017.
Arbejdsudbudseffekten af at sætte et loft på 1.020 kr. over taksterne til daginstitu-
tioner for børn i førskolealderen skønnes at være beskedne. Det skal ses i lyset af,
at der vil være modsatrettede effekter.
Aftrapningen af den økonomiske friplads vil
for personer i aftrapningsintervallet
alt andet lige påvirke arbejdsudbuddet på samme måde som en marginalskat. Stør-
relsen på dette bidrag til den sammensatte marginalskat afhænger af, hvor stort et
tilskud, der aftrappes. Derfor vil en reduktion af kommunernes takster reducere den
sammensatte marginalskat, hvilket vil øge timearbejdsudbuddet igennem en såkaldt
substitutionseffekt.
Omvendt vil en reduktion af egenbetalingen, alt andet lige, betyde at familierne kan
opretholde det samme forbrug for en mindre arbejdsindkomst, hvilket vil reducere
timearbejdsudbuddet igennem en såkaldt indkomsteffekt.
Endelig vil en lavere takst bidrage til en positiv deltagelseseffekt, idet den lavere
takst har større betydning for beskæftigede end for overførselsmodtagere, som ofte
vil være berettiget til et højere økonomisk fripladstilskud.
Samlet set skønnes det, at disse tre effekter udligner hinanden, og at tiltaget derfor
har en neutral virkning på arbejdsudbuddet. Tilsvarende vurderes virkningen på
velstanden målt ved BNP også at være omtrent neutral.
Det kan ikke udelukkes, at der også vil være en påvirkning på omfanget af benyttel-
sen af daginstitutioner. Finansministeriet råder imidlertid ikke over regneprincipper
til at skønne over sammenhængen mellem egenbetalingen og benyttelsen af dagin-
stitutioner. Baggrunden for dette er først og fremmest manglende empirisk grund-
lag.
Virkningen opgjort på udvalgte familietyper
Påvirkningen af de enkelte familiers egenbetaling afhænger af, om de i udgangs-
punktet betaler en takst, der er højere 1.020 kr. pr. måned (svarende til 12.240 kr.
pr. år). Virkningen vil således afhænge af, hvad der forudsættes om taksterne i ud-
gangspunktet for de pågældende familier. I det følgende tages der udgangspunkt i
de standardtyper og gennemsnitlige takster for institutionsbenyttelse, som er an-
vendt i Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel. Det indebærer en
årlig takst for en vuggestueplads på 39.816 kr. (3.318 kr. pr. måned) og en årlig
takst for en børnehaveplads på 21.132 kr. (1.761 kr. pr. måned).
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 529: MFU spm. om den økonomiske virkning på BNP, arbejdsudbud og den strukturelle saldo i 2030, hvis forældrebetalingsandelen for børn under skolealderen reduceres, til finansministeren
2047130_0004.png
Side 4 af 5
Besparelsen for familierne afhænger endvidere af, om de får økonomisk friplads-
tilskud. Den enlige kontanthjælpsmodtager har et indkomstniveau, der giver an-
ledning til fuld økonomisk friplads, så dennes egenbetaling er upåvirket af tiltaget,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Påvirkning af familetypernes egenbetaling til daginstitution, opdelt på børn i hhv. vuggestue og børnehave,
2019-niveau.
1 barn i vuggestue
Før
Type
Par på kontanthjælp
Enlig på kontanthjælp
LO par
Enlig LO'er
Funktionærpar
Enlig funktionær
Direktørpar
Enlig direktør
Kr.
19.510
0
Efter
Kr.
5.998
0
Forskel
Kr.
1 barn i børnehave
Før
Kr.
Efter
Kr.
5.998
0
12.240
3.672
12.240
8.323
12.240
12.240
1 barn i vuggestue og 1
Indkomst-
barn i børnehave grundlag for
økonomisk
Forskel
Før Efter Forskel
friplads
Kr.
4.357
0
8.892
2.668
8.892
6.047
8.892
8.892
Kr.
Kr.
Kr.
15.050
0
32.022
8.967
32.022
21.134
32.022
32.022
1.000 kr.
351
176
678
339
980
490
1.387
965
13.512 10.355
0
0
23.680 8.630
0
0
39.816 12.240
11.945
3.672
27.576 21.132
8.273
6.340
50.382 18.360
14.107 5.140
50.382 18.360
33.252 12.118
50.382 18.360
50.382 18.360
39.816 12.240
27.075
8.323
27.576 21.132
18.752 14.370
27.576 21.132
27.576 21.132
39.816 12.240
39.816 12.240
Anm.:
LO og FTF er pr. 1. januar 2019 fusioneret til Fagbevægelsens hovedorganisation. Betegnelsen LO’er
fastholdes i familietypemodellen til at dække over beskæftigede under de områder, der tidligere blev dækket
af LO.
Kilde: Egne beregninger baseret på Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
LO-parret, funktionærparret, direktørparret og den enlige direktør, har alle en ind-
komst, som overstiger aftrapningsintervallet for den økonomiske friplads og beta-
ler derfor den fulde takst. Disse familier vil få en besparelse på 27.576 kr. om året
som følge af det nominelle loft over taksten, hvis de har ét barn i vuggestue. Hvis
de har ét barn i børnehave er besparelsen 8.892 kr. pr. år.
Parret på kontanthjælp, den enlige LO’er
og den enlige funktionær har en ind-
komst i aftrapningsintervallet for økonomisk friplads og vil derfor, hvis de har ét
barn i vuggestue, opnå en besparelse på hhv. 10.335, 6.340 og 14.370 kr. om året.
Hvis de har ét barn i børnehave er besparelsen hhv. 4.357, 2.668 og 6.047 kr. pr.
år.
Besparelsen for familier, der har to børn (ét barn i vuggestue og ét barn i børne-
have), vil være lidt mindre end den sammenlagte besparelse for tilsvarende fami-
lier med ét barn i vuggestue og familier med ét barn i børnehave. Det skyldes pri-
mært søskendetilskuddet.
Med venlig hilsen
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 529: MFU spm. om den økonomiske virkning på BNP, arbejdsudbud og den strukturelle saldo i 2030, hvis forældrebetalingsandelen for børn under skolealderen reduceres, til finansministeren
Side 5 af 5
Kristian Jensen
Finansminister