Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2040411_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 52 (Alm. del) af 11.
oktober 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FIU alm. del
spørgsmål 323 (2017-18) i
tabelform oplyse de samlede besparelser EUD pr. år og samlet i perioden 2016-
2022, (herunder kvalitetspuljen til erhvervsuddannelserne, der ikke videreføres i
2019), jf. aftalerne om finansloven 2016, 2017 og 2018 samt FFL 2019?
Svar
Finansministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Undervisningsministeriet.
Det bemærkes, at opgørelsen i tabel 1 nedenfor i lighed med tidligere opgørelser
alene viser reduktioner i bevillingsniveauet isoleret set. Opgørelsen viser dermed
ikke, hvordan den samlede bevillingsudvikling har været i perioden, og tilbageførs-
ler til uddannelsesområdet i perioden indgår ikke i opgørelsen.
Der er løbende prioriteret midler til ungdomsuddannelserne, herunder bl.a. om-
kring 470 mio. kr. i kvalitetspuljer til erhvervsuddannelserne og 400 mio. kr. i pul-
jer til efteruddannelse på de gymnasiale uddannelser. Senest er der med Aftale om
Fra folkeskole til faglært
Erhvervsuddannelser til fremtiden
afsat 2,3 mia. kr. til at styrke
tilgangen til og gennemførelsen af erhvervsuddannelserne.
Samtidig har regeringen prioriteret ekstra midler til andre dele af uddannelsesom-
rådet, herunder en ekstra kvart milliard til reformen af det forberedende område
og den nye forberedende grunduddannelse. Med trepartsaftalen fra oktober 2017
er der endvidere afsat knap 2,5 mia. kr. til initiativer, som skal gøre det nemmere
og mere fleksibelt for danskerne at tilegne sig kompetencer gennem hele livet.
Bevillinger til uddannelsesområdet udgøres primært af aktivitetsafhængige tilskud.
De endelige udgiftsmæssige konsekvenser af ændringer i bevillingsniveauet vil der-
for også afhænge af den faktiske uddannelsesaktivitet, herunder hvilke prognoser
der lægges til grund for opgørelsen. Der sker løbende opdateringer af aktivitets-
prognoserne, som påvirker bevillingsniveauet og dermed i praksis størrelsen af de
tværgående effektiviseringer. De angivne tal udtrykker således ikke den præcise
udgift forbundet med en evt. annullering af et eller flere initiativer.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om de samlede besparelser EUD pr. år og samlet i perioden 2016-2022, til finansministeren
2040411_0002.png
Side 2 af 5
Tværgående effektiviseringer
På uddannelsesområdet er der på linje med de øvrige dele af den offentlige sektor
et løbende fokus på, at opgaverne skal løses smartere og mere effektivt. Det stats-
lige omprioriteringsbidrag har siden finansloven for 2016 også omfattet uddannel-
sesområdet. Omprioriteringsbidraget sikrer, at løbende produktivitetsforbedringer
og effektiviseringer i den offentlige sektor frigøres til nye prioriteringer på tværs af
staten, herunder også til uddannelsesområdet.
Endvidere indfases effektiviseringer som følge af udbudsloven på Undervisnings-
ministeriets område fra og med 2017. Effektiviseringerne vedrører dels lavere ad-
ministrative omkostninger ved udbud, dels lavere priser som følge af styrket kon-
kurrence.
På finansloven for 2016-2018 og finanslovforslaget for 2019 er bevillingerne til
uddannelsesområdet ligeledes reduceret som følge af niende til tolvte fase af Sta-
tens Indkøbsprogram. Programmet muliggør en række effektiviseringer af statslige
indkøb.
Reduktioner af bevillinger til EUD
Tabel 1 nedenfor viser de akkumulerede reduktioner i bevillinger på EUD fra
2016 og frem, som følger af finansloven for 2016-2018 samt finanslovforslaget for
2019.
Tabel 1
Samlede reduktioner af bevillinger til EUD ift. 2016
Mio. kr., 2019-pl
EUD, i alt
Indkøbsprogram (fase 9-12)
Omprioriteringsbidrag*
Udmøntning af negativ budgetregulering
sfa. Aftale om bedre og mere attraktive er-
hvervsuddannelser
Udbudsloven
Udmøntning af negativ budgetregulering
vedr. Aftale om bedre veje til uddannelse
og job
Øvrige
2016
-114
-4
-110
-
-
-
-
2017
-231
-10
-195
-18
-1
-
-7
2018
-354
-15
-301
-20
-9
-
-9
2019
-457
-23
-394
-19
-9
-3
-9
2020
-555
-23
-492
-19
-9
-3
-9
2021
-642
-23
-578
-20
-9
-3
-9
2022
-641
-23
-578
-19
-9
-3
-9
Anm.: Tabellen viser de akkumulerede reduktioner fra 2016 og frem. Differencer mellem sum og deltal skyldes
afrundinger. Opgørelsen omfatter alene de aktivitetsafhængige konti (§ 20.31.01.). Bevillinger til uddannelses-
området udgøres primært af aktivitetsafhængige tilskud. De endelige udgiftsmæssige konsekvenser af ændrin-
ger vil derfor afhænge af den faktiske uddannelsesaktivitet. I opgørelsen af omprioriteringsbidraget har Un-
dervisningsministeriet taget udgangspunkt i de aktivitetsprognoser, der ligger til grund for FFL19. I opgørel-
sen er der ikke taget højde for annulleringen af omprioriteringsbidraget på EUD fra 2019, idet der spørges
ind til besparelser frem til og med FFL19. *Der er på FFL19 lagt op til, at frigjorte midler på undervisnings-
området sfa. omprioriteringsbidraget fra 2022 fastholdes og tilbageføres til initiativer på området. Der er ikke
taget stilling til, hvordan de frigjorte midler konkret skal tilbageføres, herunder om det skal ske ved nye poli-
tiske initiativer på områderne og/eller tilbageføring til taksterne. I opgørelsen af omprioriteringsbidraget er
det beregningsteknisk lagt til grund, dels at aktiviteten er uændret ift. 2021, og dels at de frigjorte midler føres
tilbage i taksterne. Regeringen vil senest i forbindelse med finanslovforslaget for 2022 tage stilling til, hvor-
dan reserven udmøntes.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om de samlede besparelser EUD pr. år og samlet i perioden 2016-2022, til finansministeren
2040411_0003.png
Side 3 af 5
Kilde: Finansloven for 2016, 2017 og 2018 samt finanslovforslaget for 2019
I opgørelsen af omprioriteringsbidraget har Undervisningsministeriet taget ud-
gangspunkt i de aktivitetsprognoser, der ligger til grund for FFL19. Det bemærkes
endvidere, at opgørelsen viser den akkumulerede reduktion af bevillingerne til
EUD med afsæt i finansloven for 2016.
Regeringen har ifm. FFL19 besluttet, at de frigjorte midler på undervisningsområ-
det som følge af omprioriteringsbidraget fra 2022 skal fastholdes og tilbageføres
til initiativer på området. Dermed stoppes bevillingsreduktionerne på undervis-
ningsområdet sfa. omprioriteringsbidraget, hvilket er afspejlet i tabellen. Regerin-
gen vil senest i forbindelse med finanslovforslaget for 2022 tage stilling til, hvor-
dan reserven konkret udmøntes.
Udover de tværgående effektiviseringsprogrammer er der bl.a. sket ændringer af
bevillingerne til ungdomsuddannelserne ifm. større reformer. På finansloven for
2016 er der gennemført en tilpasning af bygningstaxameteret og en takstjustering
på STX ifm. udmøntningen af en negativ budgetregulering, som blev optaget ifm.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser.
Endvidere er der på finansloven for 2017 indarbejdet justeringer som følge af Af-
tale om styrkede gymnasiale uddannelser, hvor det bl.a. blev besluttet at ændre
tælledagen for tilskudsudløsende aktivitet samt opgørelsestidspunktet for det flek-
sible klasseloft på de gymnasiale uddannelser,
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemokra-
terne, Danske Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om styrkede gymnasiale
uddannelser af juni 2016.
Herudover er der på finansloven for 2018 indarbejdet bevillingsreduktioner, som
følge af en række mindre effektiviseringer, herunder bl.a. afskaffelsen af zone 4-
censorrejser på de gymnasiale uddannelser.
Som led i finanslovforslaget for 2019 er endvidere foretaget en delvis udmøntning
af en negativ budgetregulering ved reduktion af gymnasiernes markedsføringsud-
gifter sfa.
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering
i 2019 optaget i forbindelse
med
Aftale om bedre veje til uddannelse og job.
Opgørelsen i tabel 1 tager ikke højde for, at det med Aftale om
Fra folkeskole til fag-
lært
Erhvervsuddannelser til fremtiden
af november 2018 er besluttet at annullere om-
prioriteringsbidraget og tilføre yderligere midler til erhvervsuddannelserne fra
2019 og frem. Der er afsat i alt 2,3 mia. kr. i perioden 2019-2022 til området.
Af nedenstående tabel 2 ses tilførslen af midler til erhvervsuddannelserne som
følge af EUD-aftalen.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om de samlede besparelser EUD pr. år og samlet i perioden 2016-2022, til finansministeren
Side 4 af 5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om de samlede besparelser EUD pr. år og samlet i perioden 2016-2022, til finansministeren
2040411_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 2
Midler i EUD-aftalen af november 2018
Mio. kr., 2019-pl
2019
2020
2021
2022
I alt
Samlet aftale
- heraf annullering af omprioriteringsbidraget
- heraf initiativer på EUD
- heraf midler til folkeskolen mv.
383
129
193
61
505
268
142
94
655
403
141
111
779
535
136
108
2.322
1.336
612
374
Anm.: Differencer mellem sum og deltal skyldes afrundinger. Opgørelsen af initiativer på EUD indebærer midler
afsat på hovedkontiene §§ 20.31.01., 20.31.02., 20.31.12., 20.32.01., 20.34.01., 20.35.01., 20.36.01., 20.38.02.,
20.38.11., 20.38.12., og 20.38.21. sfa. EUD-aftalen ift. bevillingsniveauet i 2018. Desuden viser opgørelsen
midler afsat ifm. EUD-aftalen, som er placeret på øvrige konti. Det vedrører bl.a. midler til erhvervsskoler
og kommuner, herunder fx midler afsat til praksisfaglig eksamen samt valgfag i 7.-9. klasse m.fl.
Kilde: Aftale om Fra folkeskole til faglært
Erhvervsuddannelser til fremtiden af november 2018
Det fremgår af tabellen, at der i tillæg til annulleringen af omprioriteringsbidraget
tilføres ekstra ca. 612 mio. kr. samlet set i 2019-2022 til initiativer på erhvervsud-
dannelserne, herunder fx det nye GF+ samt udvidelsen af GF1. Derudover er der
afsat i alt 374 mio. kr. i perioden 2019-2022 til indsatser i folkeskolen mv., som
skal bidrage til at styrke søgningen til og gennemførelsen på erhvervsuddannel-
serne. Det indebærer fx initiativ om styrket praksisfaglighed i udskolingen i folke-
skolen.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister