Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2037814_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 514 (alm. del) af 28. marts
2019 stillet efter ønske fra Joacim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse den sammensatte effekt af forslagspakken, som fremgår
af FIU alm. del - spørgsmål 25.
Svar
I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 25 (alm. del) af 5. oktober 2018
oplyses den isole-
rede virkning af de enkelte tiltag på BNP, beskæftigelse, offentlig saldo samt gini.
Virkningen er oplyst i 2030, hvor tiltagene forudsættes fuldt indfaset. Der er op-
lyst isolerede virkninger for de tiltag, hvor der er tilstrækkeligt grundlag for at fo-
retage en sådan isoleret vurdering.
I svaret angives som nævnt den isolerede virkning af de enkelte tiltag. Hvis disse
virkninger rent mekanisk lægges matematisk sammen giver det virkningerne op-
stillet i tabel 1.
Tabel 0.1
Mekanisk sum af de viste enkeltinitaitiver i Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 25 (alm del) af 5.
oktober 2018
Virkning på of- Arbejdsudbuds-
fentlig saldo,
virkning, fuld-
mia. kr.
tidspersoner
Mekanisk sum af en-
kelttiltag i 2030
6¾ mia. kr.
1)
99.650 fultids-
personer
BNP-virkning
GINI,
beskæftigede
2,0
GINI,
befolkning
3,7
4�½ pct. af BNP
Anm.: Den mekaniske sum tager bl.a. ikke højde for, at lavere skatter vil reducere saldovirkningen af øget
beskæftigelse, eller for mulige afledte virkninger på produktivitet og arbejdsudbud mv. af en reduktion i de
offentlige serviceudgifter på ca. 10 pct. i forhold til grundforløbet.
1)
De oplistede tiltag i Finansudvalgets spørgsmål nr. 25 (Alm. del) af 5. oktober 2018 indeholder ikke en
konkret disponering af den del af det finanspolitiske råderum, der er indregnet som en reserve til øvrige
prioriteringer, og som i Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning i Opdateret 2025-forløb:
Grundlag for udgiftslofter 2022 udgør ca. 12¼ mia. kr. i 2025. Reser-ven er derfor heller ikke forudsat
disponeret i besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 25 (Alm. del) af 5. oktober 2018. Hvis reserven
indregnes med dens 2025-niveau i de mekaniske virkninger i tabel 1, vil virkningen på saldoen i 2030 således
svare til i størrelsesordenen 19 mia. kr.
Kilde: Mekaniske beregninger på baggrund af de isolerede virkninger angivet i Svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 25 (alm. del) af 5. oktober 2018.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om den sammensatte effekt af forslagspakken, som fremgår af FIU alm. del - spørgsmål 25, til finansministeren
2037814_0002.png
Side 2 af 3
Finansministeriet har i besvarelsen af FIU 25 som nævnt ikke foretaget en samlet
kvantitativ vurdering af forslagspakken af følgende tre grunde, som er oplyst i FIU
25 og som fortsat er gældende.
For det første
bemærkes, at: ”Der knytter sig stor usikkerhed til en vurdering af en
samlet forslagspakke af den rækkevidde og kompleksitet, der er tale om i spørgs-
målet. Som følge af disse usikkerheder, som uddybes nedenfor, vurderer Finans-
ministeriet det ikke muligt at give en samlet retvisende kvantitativ vurdering af
forslagspakkens betydning for blandt andet velstand og beskæftigelse over tid og
ej heller for den samlede udvikling i den strukturelle offentlige saldo år for år til
2030. Besvarelsen afspejler derfor den marginale virkning af de enkelte tiltag, hvor
muligt, men ikke et samlet skøn for virkningen på blandt andet BNP, beskæfti-
gelse, eller Gini-koefficienten.”,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål 25 (alm. del) af 5.
oktober 2018.
For det andet bemærkes, at de foreslåede initiativer vil ændre grundlæggende på
strukturerne i det danske samfund, herunder størrelsen af den offentlige sektor.
Af
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 25 (alm. del) af 5. oktober 2018
fremgår således
blandt andet, at: ”Der er i den forbindelse navnlig usikkerhed om, hvordan den
omtalte reduktion af de offentlige serviceudgifter (og derigennem den offentlige
beskæftigelse) på ca. 10 pct. i forhold til grundforløbet i 2030 potentielt kan have
afledte virkninger på sigt, fx via mulige indvirkninger på kvaliteten i uddannelses-
systemet, af forebyggende indsatser og behandlinger i sundhedssystemet, eller
børns læring og udvikling i daginstitutioner mv. Dermed er der også usikkerhed
om, hvilke langsigtede BNP- og beskæftigelseseffekter, der kan være forbundet
med ændringen i de offentlige serviceudgifter i forhold til de mellemfristede for-
løb. Det vurderes således, at Finansministeriets sædvanlige antagelser ved mere
marginale ændringer i de reale udgifter til det offentlige forbrug ikke uden videre
kan finde anvendelse i det aktuelle tilfælde.” Af Finansministeriets rapport
Regne-
principper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige
investerin-
ger (maj 2018) fremgår blandt andet:
”Der kan være forskel på marginale og gennemsnitlige effekter af det offentlige forbrug
på et givent område. Det er som udgangspunkt kun muligt at foretage rimeligt sikre
skøn over dynamiske effekter af ændringer, som i det store billede
fx set i forhold til
forskellene på tværs af de vestlige lande
er forholdsvis begrænsede. Omvendt er det ty-
pisk ikke muligt at kvantificere virkningerne af grundlæggende ændringer af de økono-
miske strukturer i det danske samfund, hverken generelt eller på et givent område, med
nogen særlig præcision.”
(rapportens s. 16).
”Finansministeriets regneprincipper og –metoder
primært er tiltænkt situationer, hvor
der sker ændringer af fx skattesystemet eller de offentlige serviceydelser, som set i det
store billede trods alt er begrænsede. Det vil omfatte langt de fleste tilfælde af praktisk
relevans.”
(rapportens s. 16).
”Finansministeriets regneprincipper er altså ikke tiltænkt
og kan ikke nødvendigvis
anvendes ved meget betydelige ændringer i eksempelvis den offentlige finansiering af vel-
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om den sammensatte effekt af forslagspakken, som fremgår af FIU alm. del - spørgsmål 25, til finansministeren
2037814_0003.png
Side 3 af 3
færdsydelser. Det kunne fx være mere eller mindre fuld afskaffelse af offentlig (med)fi-
nansiering af børnepasning, uddannelse, sygesikring mv. Tilsvarende kan regneprincip-
perne ikke nødvendigvis anvendes til at give et dækkende billede af virkningerne af fx
mere eller mindre fuld afskaffelse af visse overførselsindkomster eller indkomstskatter.”
(rapportens s. 16).
Af rapporten fremgår også, at der kan være både positive og negative dynamiske
virkninger af ændringer i det offentlige forbrug. De afledte dynamiske virkninger
ved ændringer i det offentlige forbrug vil blandt andet afhænge af den konkrete
udmøntning. Usikkerheden er voksende, jo større ændringer, der er tale om.
For det tredje
bemærkes, at: ”ministeriernes beregninger af tiltag som udgangs-
punkt beskriver virkningen af at ændre ét enkelt område ad gangen. Hvis alle ele-
menter iværksættes samtidigt vil der opstå et betydeligt samspil mellem de enkelte
forslag (såkaldte krydseffekter), som øger usikkerheden i forhold til de vanlige
provenuskøn. Eksempelvis bliver merprovenuet fra en stigende beskæftigelse af-
ledt af fx tilbagetræknings- eller arbejdsmarkedstiltag reduceret, når person- og be-
skæftigelsesfradraget samtidig hæves markant og topskatten afskaffes. Endelig
gælder det, at de usikkerheder, der generelt knytter sig til skøn for adfærdsvirknin-
gerne af skatteændringer, naturligt bliver forstærket, når der er tale om ændringer
af den størrelsesorden,
der er tale om i spørgsmålet”,
jf. Svar på Finansudvalgets
spørgsmål 25 (alm. del) af 5. oktober 2018.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister