Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 504 (Alm. del) af 21.
marts 2019
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange af de 1000 personer der får den største skatte-
stigning, hvis begge nedenstående forslag gennemføres, der bor i hver af landets
98 kommuner? Svaret bedes oversendt i en sorteret tabel, hvor kommunen med
det største antal personer vises øverst og så fremdeles. Er der færre personer i en
kommune, end der af diskretionshensyn
kan vises, bedes dette angivet med ”-”.
Opgørelsen bedes foretages på baggrund af disse to forslag:
-
En afskaffelse af det særskilte skatteloft på 42 pct. for kapitalindkomst, således
at også kapitalindkomst vil være omfattet af det skrå skatteloft for lønind-
komst.
-
En forøgelse af den højeste skattesats for aktieindkomst fra 42 pct. til 45 pct.
Svar
Af de 1.000 personer, der skønnes at opnå den største skattestigning i 2019, som
følge af en afskaffelse af det skrå skatteloft for kapitalindkomst og en forhøjelse af
den høje sats for aktieindkomstbeskatningen fra 42 til 45 pct., bor der flest i kom-
munerne Gentofte, Århus, Rudersdal og København,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på et begrænset antal observationer i stik-
prøven og derfor er behæftet med betydelig usikkerhed.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om, hvor mange af de 1000 personer, der bor i hver af landets 98 kommuner, der får den største skattestigning, til finansministeren
2044865_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
De 1.000 personer med størst skattestigning som følge af en afskaffelse af det skrå skatteloft for
kapitalindkomst og en forhøjelse af den høje sats for aktieindkomstbeskatningen fra 42 pct. til 45 pct.
fordelt på kommuner, 2019
Antal
personer
110
85
80
70
45
30
20
20
20
20
20
20
15
15
15
15
400
1.000
Kommune
Gentofte
Århus
Rudersdal
København
Hørsholm
Lyngby-Taarbæk
Vejle
Frederiksberg
Roskilde
Fredensborg
Hillerød
Odense
Haderslev
Helsingør
Lolland
Thisted
Øvrige
Hele landet
Anm.: For kommuner med færre end 5 personer i stikprøven indgår de børte personer i
”Øvrige”. Der er afrundet
til nærmeste 5 personer i tabellen, hvorfor summen af elementerne ikke nødvindigvis stemmer til totalen.
Opdeling på kommuner er baseret på bopælskommunen ultimo året.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2016 med indkomstoplysninger
fremskrevet til 2019.
En afskaffelse af det skrå skatteloft for kapitalindkomst og en forhøjelse af den
høje sats for aktieindkomstbeskatningen fra 42 til 45 pct. vil føre til en række uba-
lancer i erhvervs- og kapitalafkastbeskatningen, jf. også besvarelsen af FIU (alm.
del) spørgsmål nr. 503 af 21. marts 2019.
Satsen på 42 pct. for aktieindkomst er fastsat med henblik på, at der skal være om-
trent balance i beskatningen for hovedaktionærer, hvad enten de tager indkomsten
ud som selskabsoverskud og udbytte eller som løn til højeste marginalskat.
Skatteloftet på 42 pct. for positiv nettokapitalindkomst sikrer, at der gælder
samme marginalskat for aktieindkomst og renteindtægter mv. Det bidrager til at
skabe balance i indretningen af kapitalafkastbeskatningen, så det i mindre grad er
skattereglerne, der bestemmer hvilke aktiver opsparerne placerer deres formue i.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om, hvor mange af de 1000 personer, der bor i hver af landets 98 kommuner, der får den største skattestigning, til finansministeren
Side 3 af 3
Endelig bemærkes, at det forhold at positiv nettokapitalindkomst og aktieind-
komst i dag beskattes med lavere nominelle satser end arbejdsindkomst bl.a. af-
spejler, at den del af indkomsten, der blot kompenserer for inflation, også beskat-
tes. Derfor er den effektive skattesats på det reale afkast højere.
En afskaffelse af det særskilte skrå skatteloft for positiv nettokapitalindkomst vil
medføre, at skattesatsen stiger med godt 10 pct. point fra de gældende 42 pct. og
op til det skrå skatteloft for personlig indkomst på 52,07 pct. (2022-skatteregler).
Det svarer til en effektiv beskatning af det reale afkast på ca. 87 pct. ved en nomi-
nel rente på 4,5 pct. og en inflation på 1,8 pct. (svarende til Finansministeriets
skøn for rente og inflation på lidt længere sigt).
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister