Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2033995_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbøll-Billes talepapir
Anledning
Fælles samråd FIU-EUU om europæisk
semester (FIU samrådsspørgsmål W,
EUU samrådsspørgsmål F)
11. marts 2019 kl. 10.00.
Ca. 10 minutter.
2-133
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0002.png
Indledning
Jeg vil først sige lidt om konjunktursituationen og udsigterne for
dansk økonomi i de kommende år. I den forbindelse vil jeg
komme ind på betydningen af reformer for fortsat fremgang og
de risici, som dansk økonomi står over for.
Vi arbejder stadig med talgrundlaget til
Konvergens-
programmet,
men det overordnede billede af dansk økonomi er
solidt.
Herefter vil jeg sige noget mere detaljeret om vores
reformindsats. Den bliver beskrevet mere indgående i
Det
Nationale Reformprogram.
Konjunktursituationen
Højkonjunktur og grundlag for fortsat fremgang
Først om konjunktursituationen: Dansk økonomi er inde i en
højkonjunktur. Der har været solid vækst de seneste år, og
BNP er i gennemsnit vokset med 2 pct. om året i 2015-2018. Vi
skal tilbage til 2004-2006 for at finde en periode med højere
vækst.
De seneste nationalregnskabstal viser, at BNP voksede med
0,7 pct. i 4. kvartal 2018, så vi kom ganske fint ud af 2018. Og
indikatorer peger på, at fremgangen i dansk økonomi er fortsat
ind i 2019. Ledigheden faldt i januar til det laveste niveau siden
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0003.png
februar 2009
vi skal ti år tilbage for at finde en lavere
ledighed.
Der er gode muligheder for flere år med solid vækst. Det
skyldes især en voksende arbejdsstyrke, som betyder, at
beskæftigelsen kan fortsætte med at vokse.
Flere end 225.000 personer er kommet i job siden starten af
2013, hvor udviklingen på arbejdsmarkedet vendte. Alene de
sidste to år er beskæftigelsen steget med næsten 100.000.
Den gode udvikling på arbejdsmarkedet betyder, at der
allerede nu er skabt lige så mange job som under hele
opsvinget i sidste årti. Og med en fortsat stigende
beskæftigelse er der udsigt til, at jobskabelsen under det
nuværende opsving bliver historisk høj.
Fremgangen i beskæftigelsen har gennem stigende indkomster
skabt grundlaget for et selvbærende opsving, hvor det private
forbrug og investeringer er drivende kræfter bag BNP-væksten.
Husholdningerne har efter finanskrisen været forholdsvis
forsigtige med at øge deres forbrug og sparer stadig i høj grad
op eller nedbringer gæld. Alligevel er det private forbrug nået
op på det højeste niveau nogensinde.
Virksomhederne investerer igen. Det giver en større
produktionskapacitet. Det gavner også produktiviteten, der
blandt andet på den baggrund kan forventes at stige hurtigere
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0004.png
end i de seneste år, hvor produktivitetsvæksten har været
beskeden.
Reformer modvirker et stigende kapacitetspres
Reformdagsordenen er lidt i modvind for tiden. Men lad mig
minde om, at uden reformerne, havde vi ikke haft den
fremgang vi har set. Og vi ville ikke få den fremgang, vi har
udsigt til i de kommende år.
Reformer bidrager til, at beskæftigelsen fortsat kan stige.
Pensionsalderen bliver gradvist forhøjet fra aktuelt 65 år til 67
år i 2022, og efterlønsalderen er løbende blevet forhøjet siden
1. januar 2014 og vil være 64 år i 2023.
Vi har allerede set, at flere vælger at blive længere på arbejds-
markedet. Vi forventer, at den senere tilbagetrækningsalder
samt andre reformer vil øge den strukturelle beskæftigelse
med godt 17.000 personer om året frem mod 2020.
Vi vurderer samtidig, at den faktiske beskæftigelse
trods
reformerne
fortsat vil vokse hurtigere end den strukturelle
beskæftigelse i de kommende år. Det trækker i retning af et
større pres på arbejdsmarkedet. Ledigheden ligger i forvejen
lidt under det strukturelle niveau, og en betydelig del af
virksomhederne melder om mangel på arbejdskraft.
Men situationen er ikke den samme som i 2006-2007, hvor
arbejdsmarkedet blev stærkt overophedet, blandt andet med
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0005.png
lønstigninger, der gik alvorligt ud over konkurrenceevnen, og
boligprisstigninger på himmelflugt.
Vi ser i det igangværende opsving ikke væsentlige tegn på
opbygning af ubalancer, fx uholdbar låntagning blandt
virksomheder og husholdninger. Det skyldes også i et vist
omfang reformer.
Risici knytter sig især til udviklingen i udlandet
Dansk økonomi er grundlæggende sund og står derfor som
udgangspunkt stærkt.
Men vi kan også konstatere, at negative risici er begyndt at
materialisere sig.
De knytter sig især til udviklingen i udlandet. Opsvinget i
euroområdet synes at have mistet styrke, blandt andet som
følge af opbremsningen i Tyskland.
Samtidig har protektionistiske handelstiltag allerede ført til en
vis afdæmpning i den globale økonomi. USA og Kina gør
tilsyneladende fremskridt i forhandlingerne om en
handelsaftale, men det er ikke givet, hvad en aftale vil betyde
for Europa, og nye protektionistiske tiltag kan ikke udelukkes.
Den helt store risiko er imidlertid et eventuelt hårdt Brexit, hvor
Storbritannien træder ud af EU uden aftale. Tiden går, og jo
tættere vi kommer på deadline for en aftale [29. marts], jo
større er risikoen for et hårdt Brexit. Det vil have betydelige
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0006.png
økonomiske konsekvenser for både Storbritannien og vigtige
samhandelspartnere, herunder Danmark. Vi følger situationen
tæt og vil indregne ny information om konsekvenser i den
næste økonomiske redegørelse, som kommer i maj.
Der er også en risiko for, at den indenlandske efterspørgsel
kommer til at løbe for stærkt, og at en mere udbredt mangel på
arbejdskraft vil kunne føre til en overophedning af dansk
økonomi.
Vi ved fra tidligere højkonjunkturer, at et stigende pres på
arbejdsmarkedet kan vise sig relativt hurtigt i form af tiltagende
lønstigninger, og at det efterfølgende kan tage tid at genvinde
det tab af konkurrenceevne, der opstår, når lønningerne stiger
uholdbart.
Konjunktursituationen taler for, at vi skal have en stram
finanspolitik, der kan modvirke risici for ubalancer og
overophedning. Finanspolitikken må ikke skubbe unødigt på
efterspørgslen på et tidspunkt, hvor økonomien er tæt på sin
kapacitetsgrænse.
Jeg havde gerne set, at vi også kunne komme videre med
reformindsatsen allerede i indeværende valgperiode. Set med
mine øjne er mulighederne ikke udtømte. For eksempel er
vores samlede arbejdsindsats [målt i timer] i den lave ende i
forhold til andre lande.
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0007.png
Vi har også fortsat mange på offentlig forsørgelse, og de gode
tider bør bruges til at give endnu flere en chance på arbejds-
markedet.
Gevinsterne ved at bytte passiv forsørgelse ud med et aktivt liv
på arbejdsmarkedet er store for den enkelte og er med til at
sikre en høj levestandard i det danske samfund.
Vi burde også være mere åbne over for kvalificeret arbejdskraft
fra andre lande. Vi skal omfavne denne type af arbejdskraft,
der både styrker virksomhedernes konkurrencekraft og
modvirker kapacitetsbegrænsninger i dansk økonomi. Det er
almindelig sund fornuft.
Det nationale reformprogram
Det nationale reformprogram indeholder som vanligt dels en
status for opfølgning på landespecifikke anbefalinger til
Danmark og dels en status for opfyldelsen af Danmarks mål,
der skal bidrage til at opfylde de overordnede mål i Europa
2020-strategien.
Den landespecifikke anbefaling til Danmark
Danmark har i en række år fået anbefalinger fra EU om at
styrke produktiviteten og øge konkurrencen. En sådan
anbefaling fik vi også i 2018.
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0008.png
I anbefalingen fra 2018 opfordres Danmark til at øge
konkurrencen i serviceerhverv, der er orienteret mod
hjemmemarkedet. Som eksempler peges i anbefalingen på
forsyningstjenester og finanssektoren.
Kommissionen anerkender i sin seneste landerapport om
Danmark fra februar i år, at det
er
lykkedes at øge
produktiviteten i den hjemlige servicesektor, blandt andet inden
for detailhandel, transport og byggeri.
Kommissionen finder derimod, at der kun har været
begrænsede fremskridt med hensyn til at styrke konkurrencen i
distributionen af forsyningstjenester.
Opfølgning i reformprogrammet på anbefalingen
De hjemmemarkedsorienterede serviceerhverv står for en
betydelig del af den samlede værdiskabelse. Regeringen har
fortsat fokus på at styrke produktiviteten i disse erhverv, som
det vil fremgå af
Det nationale reformprogram.
Programmet er under færdiggørelse, så jeg har ikke et
eksemplar med til dagens samråd. Vi håber at kunne
offentliggøre programmet i nær fremtid.
Jeg vil gerne give et par eksempler på, hvordan programmet
følger op på EU-anbefalingen.
For så vidt angår forsyningssektoren lancerede den
daværende V-regering i september 2016 en
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0009.png
Forsyningsstrategi. Strategien udstikker rammerne for
reguleringen af sektoren.
Bedre styring, lofter over priserne og øget konkurrence skal
effektivisere forsyningssektorerne for 5,9 mia. kr. i 2025.
Siden fremlæggelsen af strategien er der indgået otte politiske
aftaler om ny regulering og organisering af el-, gas-, varme- og
vandsektoren.
Med hensyn til konkurrencen i den finansielle sektor har
regeringen blandt andet fået gennemført initiativer til at styrke
konkurrencen på realkreditområdet, hvilket Kommissionen
også har noteret i landerapporten.
De nationale mål i Europa 2020-strategien
Danmarks nationale mål i 2020-strategien har været uændrede
i en årrække. Der gøres i NRP rede for, hvordan det går med
målopfyldelsen.
Det overordnede billede af målopfyldelsen i det forløbne år
ligger i forlængelse af de seneste års opgørelser. På flere
områder er målene allerede nået eller godt på vej til at blive
nået. Det går den rigtige vej.
Målet for beskæftigelse
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0010.png
Jeg har allerede omtalt den seneste udvikling i beskæftigelsen.
Takket være gennemførte reformer er beskæftigelsen, også
målt strukturelt, steget de seneste år.
Stigningen ventes at fortsætte frem mod 2020. Vi når dog
næppe helt i mål, det vil sige opnår en strukturel
beskæftigelsesfrekvens på 80 pct. Seneste skøn for 2020 er
78,3 pct.
Jeg ser gerne, at vi gennemfører yderligere reformer, der kan
øge beskæftigelsen, så vi kommer helt i mål. Men jeg
fornemmer som sagt ikke den store velvilje hos et flertal i
Folketinget på denne side af et valg.
Målet for forskning og udvikling
De samlede offentlige og private investeringer i forskning skal
udgøre mindst 3 pct. af BNP. Det mål lever vi op til. (3,05 pct. i
2017, det senest opgjorte år).
Som vanligt vil jeg gerne minde om, at det ikke bare drejer sig
om at bruge pengene.
Regeringen lægger vægt på, at dansk forskning skal være af
højeste internationale kvalitet og skabe mest mulig værdi for
erhvervslivet og resten af samfundet.
Målene for klima og energi
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0011.png
Den seneste fremskrivning for, hvordan energiproduktion og
udledninger af drivhusgasser vil udvikle sig, viser, at vi er på
rette vej med hensyn til at opfylde vores mål på klima.
Udledningerne i de ikke-kvotebelagte sektorer skal reduceres
med 20 pct. i forhold til 2005, og vedvarende energi skal
udgøre mindst 30 pct. af det endelige energiforbrug. Der er
udsigt til, at vi overopfylder begge disse 2020-mål.
Målene for uddannelse
Danmark har længe opfyldt de
kvantitative
2020-mål
vedrørende uddannelsesfrafald blandt unge og
gennemførelsesandelen på de videregående uddannelser.
Der er siden seneste reformprogram gennemført en række
initiativer, som skal styrke
kvaliteten
af de danske
uddannelser, herunder en aftale om erhvervsuddannelser,
en aftale om fleksible universitetsuddannelser og en
justering af folkeskolereformen.
Målet om social inklusion
Målet er her at mindske antallet af personer i husstande
med meget lav beskæftigelse med 22.000 i forhold til 2008.
Målet bliver svært at nå inden for rammerne af en sund
økonomisk politik.
10
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til økonomi- og indenrigsministeren
2033995_0012.png
Det skyldes, at dansk økonomi i 2008 var kendetegnet af
overophedning, som blandt andet indebar et historisk lavt
antal personer i husstande med lav beskæftigelse.
I perioden 2008 til 2014 var der en stigning i antallet af
personer i husstande med meget lav beskæftigelse, fordi
der var lav vækst i økonomien.
Men fra 2014 til 2017 (det senest opgjorte år) er antallet af
personer i husstande med lav beskæftigelse faldet med
86.000 personer. Og i lyset af den gode
beskæftigelsessituation er der al mulig grund til at tro, at
faldet er fortsat efter 2017.
Dette fald skyldes ikke kun økonomisk fremgang, men må
også ses i lyset af de senere års reformer af førtidspension,
kontanthjælps- og dagpengesystem. Reformerne har
forbedret rammerne for at flere kan blive en aktiv del af
arbejdsmarkedet.
Afrunding
Reformprogrammet bekræfter efter min opfattelse, at reformer
virker. Så jeg vil slutte med et ønske om, at det om ikke før så i
det mindste efter valget bliver muligt at fortsætte de senere års
reformkurs, der har været til stor gavn for dansk økonomi.
Så giver jeg ordet tilbage til finansministeren.
11