Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2033941_0001.png
Talepunkt til forelæggelse i Folketingets
Europaudvalg og Finansudvalg 11. marts
Det talte ord gælder
Indledning
5. marts 2019
F5, KØP
Tak for invitationen. Jeg lægger ud med et overblik over re-
formindsatsen i EU. Herefter fortæller økonomi- og indenrigs-
ministeren om konjunkturudsigter og Danmarks nationale re-
formprogram. Til slut fortæller jeg om konvergensprogrammet
og finanspolitikken, herunder i lyset af ståstedet for dansk og
international økonomi.
På ECOFIN i morgen skal vi drøfte reformindsatsen i EU.
Der vil generelt være fokus på arbejdet med at følge op på de
landespecifikke anbefalinger og et særskilt tema om udfordrin-
ger og reformer relateret til investeringer.
Det er vigtige diskussioner, hvor vi kan udveksle gode idéer og
erfaringer med reformer. Med udsigt til lavere global vækst er
det fortsat vigtigt, at vi gør vores økonomier mere robuste og
tilpasningsdygtige. Udfordringerne er blandt andet at få ned-
bragt den gældsbyrde, som fortsat tyngder mange EU-lande,
og at fortsætte oprydningen i den finansielle sektor, samt at
sikre velfungerende arbejds- og produktmarkeder.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 2 af 11
Det særskilte tema om investeringer er også vigtigt. De offent-
lige og private investeringsniveauer i EU er steget de seneste
år, men der er fortsat rum til at fremme investeringer, der styr-
ker produktivitet og vækstpotentiale. Det handler især om at
sikre de bedst mulige rammebetingelser mhp. at mobilisere pri-
vate investeringer og at få det bedst mulige afkast af offentlige
investeringer til gavn for samfundet. De ting er vigtigere end
at fokusere på niveauerne for offentlige investeringer. Det gæl-
der ikke mindst for lande med høj offentlig gæld.
På EU-niveau har der de seneste år også været fokus på
fremme af investeringer. Investeringsplanen, og nu InvestEU,
er gode eksempler herpå.
Opfølgningen på
EU’s
landeanbefalinger
Kommissionens landerapporter vurderer reformindsatsen og
implementeringen af landeanbefalinger siden 2011, hvor de
første anbefalinger blev tildelt. Kommissionen konkluderer, at
to tredjedele af anbefalingerne til landene siden 2011 er delvist
eller fuldt efterlevet. Nogle lande har gennem årene fulgt mere
effektivt op på anbefalinger end andre lande.
Også det seneste år har der være forskel i reformindsatsen mel-
lem EU-landene. Man kan dog fremhæve en række overord-
nede tendenser:
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til finansministeren
2033941_0003.png
Side 3 af 11
Kommissionen nævner, at der generelt er gjort fremskridt for
at adressere udfordringer i den finansielle sektor.
Der er blandt andet flere lande, som har iværksat tiltag til at
nedbringe omfanget af misligholdte lån (Irland, Italien, Spa-
nien, Portugal, Ungarn, Slovenien, Rumænien, Østrig og Tysk-
land). Det er vigtigt for at få en sund kreditgivning i gang igen
til gavn for den økonomiske aktivitet og beskæftigelsen.
Flere lande har også gjort fremskridt med reformer vedrørende
finanspolitikken inden for det seneste års tid. Fx har Tyskland,
Sverige, Nederlandene og Irland styrket de finanspolitiske
rammer, mens Kroatien og Frankrig har gjort tiltag for at
styrke den finanspolitiske holdbarhed.
På skatteområdet er der også gennemført en række reformer.
Tyskland og Irland har reduceret skatten på arbejde for lav- og
mellemindkomstgrupper. Nederlandene har taget skridt til at
flytte skat fra arbejde over på forbrug. Og Letland og Litauen
har reformeret indkomstskatten og desuden gjort den mere
progressiv.
Nogle lande har gjort fremskridt med at styrke erhvervskli-
maet. I Polen og Frankrig har man introduceret handlingspla-
ner for at forbedre betingelserne for virksomhederne. Finland
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til finansministeren
2033941_0004.png
Side 4 af 11
og Estland har reduceret administrative byrder. Og Italien, Slo-
vakiet, Letland, Litauen, Cypern og Grækenland har søsat ini-
tiativer for at bekæmpe korruption.
Nogle lande har gennemført reformer vedrørende uddannelse
og arbejdsmarkedet. Frankrig har implementeret tiltag, der skal
sikre et bedre match mellem uddannelsestilbud og efterspørgs-
len på arbejdsmarkedet. Og Tyskland, Østrig, Sverige, Finland
og Belgien har gjort fremskridt med tiltag, der skal sikre bedre
integration af indvandrere på arbejdsmarkedet.
Der er dog fortsat et stort reformefterslæb i en række lande.
Der har generelt været færrest fremskridt med at følge op på
anbefalinger om tiltag til styrket konkurrence, bedre erhvervs-
regulering og omlægninger og udvidelser af skattegrundlaget.
Flere lande har forsat ikke i tilstrækkelig grad håndteret udfor-
dringer på arbejdsmarkederne, herunder Spanien, Slovenien,
Portugal, Italien og Kroatien. Og i Italien og Rumænien har vi
set en delvis tilbagerulning af reformer. I Italien betyder det, at
den finanspolitiske holdbarhed svækkes.
Generelt har flere lande med fortsat høj offentlig gæld ikke
gjort nok for at reducere denne, og mange lande har fortsat
makroøkonomiske ubalancer.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 5 af 11
Makroøkonomiske ubalancer
Kommissionen vurderer, at 13 lande har makroøkonomiske
ubalancer. Det er de lande, som tilbage i november var i fare
for at have ubalancer ifølge Kommissions varslingsrapport, og
som nu er vurderet nærmere i landerapporterne.
Grækenland er for første gang med i overvågningen efter at
have afsluttet sit låneprogram. Grækenland vurderes at have
alvorlige
ubalancer. Der er blandt andet tale om høj offentlig
gæld, mange misligholdte lån og svag potentiel vækst.
Italien og Cypern vurderes, ligesom sidste år, også at have
al-
vorlige
ubalancer. Italien er særligt udfordret af høj offentlig
gæld, svag udvikling i produktiviteten og misligholdte lån. Cy-
pern har høj offentlig og privat gæld og misligholdte lån.
Kroatien, der sidste år havde
alvorlige
ubalancer, vurderes nu
kun at have ubalancer. Begrundelsen er, at landet har opnået
en vis reduktion i både offentlig og privat gæld.
Rumænien, der ikke havde ubalancer sidste år, er nu tilbage i
gruppen af lande, der vurderes at have ubalancer. Det skyldes
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til finansministeren
2033941_0006.png
Side 6 af 11
en bekymrende udvikling i konkurrenceevnen og et voksende
betalingsbalanceunderskud.
De offentlige gældsniveauer er generelt blevet reduceret i flere
lande, men Frankrig, Spanien, Irland og Portugal, har fortsat
så høj offentlig gæld, at de udpeges til at have ubalancer.
Tyskland og Nederlandene vurderes fortsat at have ubalancer
på grund af høje betalingsbalanceoverskud. Det ses som en
mulig indikation på en begrænset hjemlig efterspørgsel af
strukturelle årsager. Kommissionen anerkender dog, at begge
lande har gjort fremskridt med at styrke investeringerne og den
indenlandske efterspørgsel.
Sverige vurderes stadig til at have ubalancer på grund af bolig-
priserne, som Kommissionen finder overvurderede.
Danmark har igen i år ikke været analyseret for ubalancer.
Kommissionen fandt generelt ikke risici for ubalancer i dansk
økonomi i sin varslingsrapport for 2019 i november 2018.
Den danske landerapport
I den danske landerapport, tegner Kommissionen generelt et
positivt billede af dansk økonomi. Historisk mange personer
er i beskæftigelse, de offentlig finanser er sunde og holdbare,
og der forventes vækst på 1,6 pct. i 2019.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 7 af 11
Kommissionen vurderer også, at vi har gjort fremskridt med
at følge op på anbefalingen fra 2018 om at øge konkurrencen
i de dele af servicesektoren, der er rettet hjemmemarkedet.
Kommissionen fremhæver blandt andet tiltagene på vand- og
kloakområdet i regeringens forsyningsstrategi, og regeringens
tiltag for at øge konkurrencen i realkreditsektoren.
På flere områder er de danske 2020-mål allerede nået eller på
vej til at blive nået, og generelt opfylder Danmark principperne
i den sociale søjle.
Kommissionen ser dog også en række udfordringer for dansk
økonomi, eller områder, hvor vi med fordel kan gøre mere.
Kommissionen peger blandt andet på, at mere bør gøres for at
styrke produktivitet og arbejdsudbud, herunder for at afbøde
risici for mangel på arbejdskraft i de kommende år og generelt
øge velstanden.
Regeringen tager landerapporten om Danmark til efterretning
og ser løbende på, hvordan dansk økonomi kan styrkes.
Nu
vil jeg overlade ordet til Økonomi- og Indenrigsmini-
steren. [Økonomi- og Indenrigsministeren taler om kon-
junktursituationen og reformprogrammet]
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 8 af 11
Finanspolitikken og konvergensprogrammet
Danmarks Konvergensprogram vil redegøre for udsigterne for
vækst, beskæftigelse og de offentlige finanser, både på kort,
mellemlangt og langt sigt.
Konvergensprogrammet vil som sædvanligt indeholde en op-
dateret mellemfristet fremskrivning baseret på nye informatio-
ner om den økonomiske udvikling og de politiske aftaler, der
er gennemført siden den seneste mellemfristede fremskrivning
i august 2018. Det gælder fx aftalen om finansloven for 2019
og den tilknyttede aftale om obligatorisk opsparing. Herunder
vil Konvergensprogrammet indeholde en opdatering af det fi-
nanspolitiske råderum inden for den mellemfristede planlæg-
ningshorisont, dvs. frem mod 2025.
Konvergensprogrammet vil også redegøre for de lange udvik-
lingstendenser
dvs. når vi kigger ud over den mellemfristede
planlægningshorisont. I perioden efter 2025 er der demogra-
fisk modvind i en lang periode frem mod 2040-2050. Jeg vil
derfor også gerne benytte lejligheden til at understrege, at de
offentlige finanser kun er holdbare på langt sigt, når pensions-
alderen forudsættes at følge levetidsudviklingen. Derfor er det
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 9 af 11
vigtigt for dansk økonomis langsigtede sammenhængskraft, at
vi fastholder bred politisk tilslutning til dette overordnede
princip.
Økonomi- og Indenrigsministeriet og Finansministeriet arbej-
der stadig med konvergensprogrammet, og jeg kan derfor ikke
redegøre for det konkrete indhold i dette samråd.
Men grundlæggende står dansk økonomi stærkt. Vi er inde i en
højkonjunktur, hvor både BNP og beskæftigelse vokser. Og de
vokser solidt og balanceret uden, at der er tegn på de overop-
hedningstendenser,
vi så i 00’erne.
Når dansk økonomi klarer sig så godt, skyldes det i høj grad,
at vi i Danmark løbende og rettidigt har sørget for at gennem-
føre gode og nødvendige reformer.
Beskæftigelsen er nu rekordhøj. Og det er blandt andet gjort
muligt, fordi der gennem de sidste årtier er gennemført refor-
mer, som sikrer, at flere hænder står til rådighed for arbejds-
markedet. Det er til gavn for den enkelte, som bliver en del af
arbejdsfællesskabet. Og det er til gavn for vores fælles øko-
nomi, som står stærkere, når der er flere skuldre, som kan bære.
Den linje skal vi fortsætte, og de reformer, der er gennemført,
vil også øge arbejdsudbuddet i de kommende år.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 10 af 11
En anden vigtig hjørnesten i dansk økonomis gode ståsted er,
at der føres en sund og ansvarlig finanspolitik. Vi er et af kun
få lande med den såkaldte AAA-rating fra de internationale
kreditinstitutioner. Troværdige rammer og en lav offentlig
gæld understøtter fortsat lave renter til gavn for husholdninger
og virksomheder. Og en tilbageholdende finanspolitik, der er
afstemt med højkonjunkturen, er vejen frem i de kommende
år.
Vi står nu et sted, hvor der igen er opbygget afstand til under-
skudsgrænserne. Og det er vigtigt. Det giver os noget at stå
imod med. For mens det går godt for dansk økonomi, så er de
internationale risici stigende.
Der er udsigt til lavere global vækst, handelskonflikter truer
fortsat og et uordentligt Brexit kan få betydelige negative kon-
sekvenser. Og for nogle store europæiske lande, som fx Frank-
rig og Italien, er der fortsat store udfordringer at tage fat på.
Det kan få konsekvenser for Danmark. Vi er en lille åben øko-
nomi, som påvirkes af udviklingen i de lande, vi handler med.
En ansvarlig finanspolitik, hvor der er plads til at lempe i til-
fælde af et økonomisk tilbageslag er vigtigt.
Men det er også vigtigt, at vi har konkurrencedygtige virksom-
heder. Vores konkurrenceevne skal være høj, vi skal være in-
novative og der skal være kompetent arbejdskraft tilgængelig.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 11. marts 2019 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 11 af 11
Derfor vil jeg også godt advare mod den strømning, der i visse
dele af Folketinget er mod skatte- og afgiftsstigninger, som det
eneste lykkesagliggørende. Det vil gøre det dyrere for dan-
skerne og for virksomhederne.
Det var det sidste jeg ville sige om den økonomiske politik. Til
afslutning blot en anelse praktik omkring offentliggørelse af
programmerne.
Afslutning
Konvergensprogrammet og det nationale reformprogram vil
efter offentliggørelsen blive vurderet af Kommissionen. Kom-
missionens udkast til Rådets udtalelser om EU-landenes pro-
grammer og landeanbefalinger for 2019 ventes herefter præ-
senteret i maj. Landeanbefalingerne vil blive behandlet på næ-
ste samråd i juni.