Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2046728_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 498 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 19. marts 2019 stillet efter ønske fra Joachim
B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren sende en oversigt over statens brug af hhv. Kammeradvokaten og
af andre advokater/advokatvirksomheder i 2015, 2016, 2017 og 2018, således at
oversigten er fordelt på antal sager og forbrug i mio. kr.
Svar
Statens forbrug af Kammeradvokaten
Statens forbrug af Kammeradvokaten for årene 2015
2018 er opgjort nedenfor i
figur 1.
Figur 1
Statens forbrug af Kammeradvokaten 2015
2018 (mio. kr.)
Anm.: Forbrug er PL reguleret med 2018 som basisår. EFI vedrører Skatteministeriets forbrug af
Kammeradvokatens rådgivning i forbindelse med Skatteministeriets opbygning, udvikling og forberedelse af
implementering af det nye inddrivelsessystem.
Kilde: Kammeradvokatens sagsoversigter
Det bemærkes, at Kammeradvokaten i forbindelse med udbyttesagen har benyttet
sig af udenlandske forbindelsesadvokater og revisorer. Udgiften til udenlandske
advokater og evt. til revisorer kan for 2017 opgøres til 1,3 mio. kr. og for 2018 til
150 mio. kr. Statens udgifter til disse forbindelsesadvokater og revisorer, indgår
ikke i opgørelsen over statens forbrug af Kammeradvokaten.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om statens brug af hhv. Kammeradvokaten og af andre advokater/advokatvirksomheder, til ministeren for offentlig innovation
2046728_0002.png
Side 2 af 4
Figur 2
nedefor giver et overblik over det antal sager, som Kammeradvokaten har
behandlet for staten i årene 2015
2018.
Figur 2
Statens sager behandlet hos Kammeradvokaten 2015
2018 (i antal)
Anm.: Oversigten medtager samtlige sager, der har været under behandling, det vil sige både sager oprettet,
Anm verserende og afsluttede i de enkelte år.
Kilde: Kammeradvokatens sagsoversigter
Statens forbrug af andre advokater end Kammeradvokaten
Finansministeriet har undersøgt forbruget af andre advokater end Kammeradvo-
katen ud fra fakturadata. Opgørelsen fremgår af
figur 3
nedenfor.
Figur 3
Forbrug af andre advokater end Kammeradvokaten (mio. kr.)
Anm.: Løbende priser. Opgørelsen baserer sig på ministeriernes fakturaer (Fakturadatabasen). Moderniseringssty-
relsen kan kun i begrænset omfang validere kategoriseringen, og opgørelsen er dermed behæftet med usik-
kerhed. Opgørelsen kan af forskellige årsager have afvigelser fra tidligere opgørelser afhængigt af opgørelses-
tidspunktet. Opgørelsen omfatter de institutioner i staten, som er forpligtede af Cirkulære om indkøb i sta-
ten. Opgørelsen omfatter f.eks. ikke Folketinget, selvejende institutioner, eller statslige institutioner, der er
placeret udenfor Danmark. Kreditnotaer er fratrukket. For data fra fakturadatabasen indgår køb efter faktu-
radato, og tallene kan ikke påvirkes af regnskabsmæssige korrektioner. Dette betyder også, at fejl, der opda-
ges senere, ikke kan rettes i databasen med tilbagevirkende kraft. De opgjorte beløb er korrigeret for beløb
betalt til Kammeradvokaten, og opgørelsen for 2017 er yderligere korrigeret for en fejlkontering i Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet på 56,5 mio. kr. Kammeradvokatens udgifter til forbindelsesadvokater kon-
teres på indkøbskategorien 4020
– ”Kammeradvokaten” og indgår derfor ikke i opgørelsen.
Kilde: Statens fakturadatabase vedrørende indkøbskategorien 4025
– ”anden advokat”.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om statens brug af hhv. Kammeradvokaten og af andre advokater/advokatvirksomheder, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 4
Der ses en stor stigning i forbruget af andre advokater fra 2016 til 2017, hvilket
skyldes en ændret registreringspraksis af forsvars- og bistandsadvokater i Rigspoli-
tiet. Fakturaer herfor blev tidligere ikke håndteret elektronisk, hvorfor de ikke
fremgår af fakturadatabasen før 2017, hvor praksissen blev ændret.
De fremgår ligeledes ikke af Moderniseringsstyrelsens tidligere indkøbsdatabase,
som indeholder regnskabstal, da betalingerne kun i meget begrænset omfang har
været registreret på indkøbskategorien
”anden advokat”.
Det skal således bemærkes, at det på grund af forskellene i registreringspraksis
ikke er muligt at foretage en direkte sammenligning over tid mellem tal fra 2017
og frem med opgørelser af tidligere år.
Den største del af stigningen i forbruget fra 2016 til 2017 skyldes således ændrin-
gen i registreringspraksis vedrørende forsvars- og bistandsadvokater i Rigspolitiet.
Stigningen i forbruget mellem 2017 og 2018 ligger i overvejende grad ligeledes i
Rigspolitiet. Der ses dog også mindre stigninger i forbruget af andre advokater i
Transport-, Bygge- og Boligministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet, Kulturmi-
nisteriet og Finansministeriet.
Andre advokater målt i antal
Det er ikke muligt på baggrund af fakturadata at opgøre antallet af sager hos andre
advokater end Kammeradvokaten. I henhold til Kammeradvokataftalen kan sta-
ten anvende andre advokater end Kammeradvokaten i sager, hvor de tværgående
faglige synergier, der ligger til grund for Kammeradvokataftalen, ikke gør sig gæl-
dende med særlig vægt.
Med henblik på at sikre, at de statslige institutioner gør brug af Kammeradvokat-
aftalens mulighed for at anvende andre advokater, er der udsendt et hyrdebrev i
2017 og to hyrdebreve i 2018, hvor de statslige institutioner bl.a. opfordres til at
forholde sig aktivt til styringen af deres indkøb af juridisk bistand.
Dertil kommer, at Kammeradvokataftalen i april 2017 blev ændret, således at det
ikke længere er Finansministeriet, der vurderer, om grundlaget for at anvende en
anden advokat er til stede. Det er nu de enkelte ressortområder, der selv vurderer,
om det i konkrete sager vil være relevant at anvende en anden advokat end Kam-
meradvokaten. I så fald skal institutionerne orientere Finansministeriet herom.
I 2018 gennemførte Finansministeriet en høring, der viste et højere antal sager hos
anden advokat end de antal orienteringer, som Finansministeriet har modtaget.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om statens brug af hhv. Kammeradvokaten og af andre advokater/advokatvirksomheder, til ministeren for offentlig innovation
2046728_0004.png
Side 4 af 4
Antal statslige sager i perioden 2015 - 2018 hos andre advokater end Kammerad-
vokaten, er opgjort nedenfor i
figur 4.
Figur 4
Sager hos andre advokater end Kammeradvokaten (i antal)
Anm.: Opgørelsen er excl. sager vedrørende forsvars- og bistandsadvokater
Kilde: Opgørelsen er udarbejdet på baggrund af antal modtagne orienteringer om brug af anden advokat
Endelig skal det fremhæves, at det er besluttet at konkurrenceudsætte en række
sagsområder, der indeholder et antal enkeltsager. Konkret drejer det sig om ind-
drivelse og konkurssager inden for Skatteministeriets område, erstatningssager i
Patienterstatningen og visse udbudssager i Udenrigsministeriet.
De konkurrenceudsatte enkeltsager inden for disse sagsområder er ikke med i
opgørelsen over antal sager hos andre advokater end Kammeradvokaten, idet
Finansministeriet ikke har en opgørelse over, hvor mange enkeltsager der er kon-
kurrenceudsat inden for de pågældende sagsområder.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for Offentlig Innovation