Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
02. maj 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 494 (Alm. del) af 19.
marts 2019
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere beregningerne i svaret på spørgsmål 254, ud fra en anta-
gelse om at personerne i parrene er gifte?
Svar
Beregningerne i indeværende FIU-besvarelse bygger på de samme beregningstek-
niske antagelser, som ligger til grund i besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr.
254 (Alm. del) af 11. december 2018.
For de opgjorte typer er de offentlige overførsler og de betalte skatter som ud-
gangspunkt de samme, hvad enten der er tale om samlevende eller gifte par. Dog
er der på ét punkt en forskel i forhold til besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål
nr. 254 (Alm. del) af 11. december 2018, nemlig hvis ægteparrene er omfattet af
225-timersreglen.
I scenarie d)-g) er 225-timersreglen afskaffet, og de anførte rådighedsbeløb for de
samlevende i besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 254 (Alm. del) af 11.
december 2018 gælder således også, hvis der havde været tale om et gift par. De
eneste scenarier, hvor der er forskel i resultaterne, er derfor scenarie a)-c). Forskel-
lene uddybes nedenfor.
Scenarie a)
Gifte par
med
forsørgerpligt, der modtager integrationsydelse, er først omfattet af
225-timersreglen, når de har optjent ret til fuld børne- og ungeydelse, hvilket er til-
fældet efter seks år i landet. Resultaterne for samlevende par og ægtepar vil derfor
være ens for de par, som har været i landet i 1 og 3 år. Efter seks år i landet omfat-
tes ægteparret af 225-timersreglen, hvilket betyder, at parret sammenlagt kan få en
integrationsydelse svarende til voksensatsen på 15.180 kr. pr. måned. Ægteparret
med ét barn får en højere boligstøtte som følge af ydelsesreduktionen. Dette er
ikke tilfældet for ægteparrene med 2-4 børn, da de allerede modtager den maksi-
male boligstøttesats.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk