Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2039849_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 490 (alm. del) af 19. marts
2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om man i processen for tilrettelæggelse af udbuddet
af næste generation Digital Post har undersøgt andre måder at konstruere udbud-
det på, herunder med inspiration fra andre skandinaviske lande?
Svar
I forbindelse med tilrettelæggelse af det igangværende udbud af Næste generation
Digital Post, har der løbende været erfaringsudveksling med øvrige nordiske
lande, bl.a. Norge og Sverige.
Danmark adskiller sig særligt fra Norge og Sverige ved, at det kun er i Danmark,
at det er lovpligtigt for borgere og virksomheder at modtage Digital Post fra det
offentlige.
I Norge har omkring 2 millioner borgere over 18 år en Digital Postkasse, hvilket
svarer til omkring halvdelen af den norske befolkning. I Sverige har omkring 3,3
millioner borgere en postkasse, hvilket udgør lidt under halvdelen af den svenske
befolkning. I Danmark modtager omkring 4,4 mio. borgere Digital Post fra det
offentlige, mens omkring 400.000 borgere er fritaget og derfor modtager posten
fysisk.
I Norge og Sverige er der fri konkurrence med flere postkasseleverandører på det
private digitale postmarked for virksomheders kommunikation med deres kunder.
Det private digitale postmarked for kommunikation mellem virksomheder og de-
res kunder i Norge og Sverige fungerer meget lig situationen i Danmark. Den en-
kelte postleverandør kan frit indgå kommercielle aftaler med private virksomheder
om forsendelse af post til virksomhedernes kunder. Postkasseleverandørerne er
ikke forpligtede til at vise hinandens private post.
Den frie markedskonkurrence for private afsendere har som konsekvens for den
enkelte borger, at det for borgeren kan være nødvendigt at have flere postkasser.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om man har undersøgt andre måder at konstruere udbuddet for næste generation Digital Post på, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
En norsk borger skal vælge én af de to private postkasseleverandører som post-
kasse til den offentlige post. Det betyder dog ikke, at borgeren kan være sikker på,
at alle de virksomheder, der sender digitale breve til borgeren, har valgt at bruge
den samme postkasseleverandør. Borgeren kan derfor opleve, at uanset hvilken
postkasse, borgeren vælger til sin offentlige post, kan fx elselskabet anvende én
postkasseleverandør til at sende meddelelser, mens andre virksomheder, borgeren
er kunde hos, anvender den anden postkasseleverandør. I så fald skal borgeren
have to postkasser for at kunne modtage al post fra private og offentlige afsen-
dere, da de to postkasseleverandører i Norge frit kan indgå kommercielle kontrak-
ter med virksomheder, hvor borgerne er kunder.
Udbudsstrategien for anskaffelse af den fremtidige Digital Post-løsning er tilrette-
lagt med henblik på at udnytte fordelene ved at konkurrenceudsætte i overens-
stemmelse med udbudsreglerne. Ved at konkurrenceudsættelse sikres, at den nye
løsning er af høj kvalitet, er omkostningseffektiv og løbende kan videreudvikles og
tilpasses til den teknologiske udvikling, så fremtidige behov kan løftes.
Samtidig tager det offentlige et større ansvar for bl.a. tekniske snitflader, doku-
mentformater og brugergrænseflader. Det sker for at kunne skabe bedre sammen-
hæng for brugerne til øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger, fx et betalingsflow.
Samtidig gøres de tekniske integrationer fra de over 500 myndigheder, som er til-
sluttet Digital Post-løsningen, mindre afhængige af specifikke leverandørers tek-
nologier.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation