Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2040409_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 49 (Alm. del) af 11.
oktober 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FIU alm. del
spørgsmål 323 (2017-18) i
tabelform oplyse besparelserne for STX pr. år og samlet i perioden 2016-2022, jf.
aftalerne om finansloven 2016, 2017 og 2018 samt FFL 2019?
Svar
Finansministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Undervisningsministeriet.
Det bemærkes, at opgørelsen nedenfor i lighed med tidligere opgørelser alene vi-
ser reduktioner i bevillingsniveauet isoleret set. Opgørelsen viser dermed ikke,
hvordan den samlede bevillingsudvikling har været i perioden, og tilbageførsler til
uddannelsesområdet i perioden indgår ikke i opgørelsen.
Der er løbende prioriteret midler til ungdomsuddannelserne, herunder bl.a. om-
kring 470 mio. kr. i kvalitetspuljer til erhvervsuddannelserne og 400 mio. kr. i pul-
jer til efteruddannelse på de gymnasiale uddannelser. Senest er der med Aftale om
Fra folkeskole til faglært
Erhvervsuddannelser til fremtiden
afsat 2,3 mia. kr. til at styrke
tilgangen til og gennemførelsen af erhvervsuddannelserne.
Samtidig har regeringen prioriteret ekstra midler til andre dele af uddannelsesom-
rådet, herunder en ekstra kvart milliard til reformen af det forberedende område
og den nye forberedende grunduddannelse. Med trepartsaftalen fra oktober 2017
er der endvidere afsat knap 2,5 mia. kr. til initiativer, som skal gøre det nemmere
og mere fleksibelt for danskerne at tilegne sig kompetencer gennem hele livet.
Bevillinger til uddannelsesområdet udgøres primært af aktivitetsafhængige tilskud.
De endelige udgiftsmæssige konsekvenser af ændringer i bevillingsniveauet vil der-
for også afhænge af den faktiske uddannelsesaktivitet, herunder hvilke prognoser
der lægges til grund for opgørelsen. Der sker løbende opdateringer af aktivitets-
prognoserne, som påvirker bevillingsniveauet og dermed i praksis størrelsen af de
tværgående effektiviseringer. De angivne tal udtrykker således ikke den præcise
udgift forbundet med en evt. annullering af et eller flere initiativer.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om besparelserne for STX pr. år og samlet i perioden 2016-2022, til finansministeren
2040409_0002.png
Side 2 af 3
Tværgående effektiviseringer
På uddannelsesområdet er der på linje med de øvrige dele af den offentlige sektor
et løbende fokus på, at opgaverne skal løses smartere og mere effektivt. Det stats-
lige omprioriteringsbidrag har siden finansloven for 2016 også omfattet uddannel-
sesområdet. Omprioriteringsbidraget sikrer, at løbende produktivitetsforbedringer
og effektiviseringer i den offentlige sektor frigøres til nye prioriteringer på tværs af
staten, herunder også til uddannelsesområdet.
Endvidere indfases effektiviseringer som følge af udbudsloven på Undervisnings-
ministeriets område fra og med 2017. Effektiviseringerne vedrører dels lavere ad-
ministrative omkostninger ved udbud, dels lavere priser som følge af styrket kon-
kurrence.
På finansloven for 2016-2018 og finanslovforslaget for 2019 er bevillingerne til
uddannelsesområdet ligeledes reduceret som følge af niende til tolvte fase af Sta-
tens Indkøbsprogram. Programmet muliggør en række effektiviseringer af statslige
indkøb.
Reduktioner af bevillinger til STX
Tabel 1 nedenfor viser de akkumulerede reduktioner i bevillinger på STX fra 2016
og frem, som følger af finansloven for 2016-2018 samt finanslovforslaget for
2019.
Tabel 1
Samlede reduktioner af bevillinger til STX ift. 2016
Mio. kr., 2019-pl
STX, i alt
Indkøbsprogram (fase 9-12)
Omprioriteringsbidrag*
Udbudsloven
Udmøntning af negativ budgetregulering
vedr. Aftale om bedre veje til uddannelse
og job
Ændring sfa. Aftale om styrkede gymnasi-
ale uddannelser.
Udmøntning af negativ budgetregulering
sfa. Aftale om bedre og mere attraktive er-
hvervsuddannelser
Øvrige
2016
-132
-1
-131
-
-
-
-
-
2017
-492
-12
-244
-1
-
-20
-215
-
2018
-622
-19
-349
-5
-
-34
-208
-7
2019
-708
-23
-432
-4
-8
-38
-196
-7
2020
-755
-22
-497
-4
-8
-36
-182
-6
2021
-794
-20
-551
-4
-8
-35
-170
-6
2022
-783
-19
-551
-4
-8
-34
-161
-6
Anm.: Tabellen viser de akkumulerede reduktioner fra 2016 og frem. Differencer mellem sum og deltal skyldes
afrundinger. Opgørelsen omfatter alene de aktivitetsafhængige konti (§ 20.42.02.). Private gymnasier er ikke
medtaget i opgørelsen. Bevillinger til uddannelsesområdet udgøres primært af aktivitetsafhængige tilskud. De
endelige udgiftsmæssige konsekvenser af ændringer vil derfor afhænge af den faktiske uddannelsesaktivitet. I
opgørelsen af omprioriteringsbidraget har Undervisningsministeriet taget udgangspunkt i de aktivitetsprog-
noser, der ligger til grund for FFL19. *Der er på FFL19 lagt op til, at frigjorte midler på undervisningsområ-
det sfa. omprioriteringsbidraget fra 2022 fastholdes og tilbageføres til initiativer på området. Der er ikke ta-
get stilling til, hvordan de frigjorte midler konkret skal tilbageføres, herunder om det skal ske ved nye politi-
ske initiativer på områderne og/eller tilbageføring til taksterne. I opgørelsen af omprioriteringsbidraget er det
beregningsteknisk lagt til grund, dels at aktiviteten er uændret ift. 2021, og dels at de frigjorte midler føres
tilbage i taksterne. Regeringen vil senest i forbindelse med finanslovforslaget for 2022 tage stilling til, hvor-
dan reserven udmøntes.
Kilde: Finansloven for 2016, 2017 og 2018 samt finanslovforslaget for 2019
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om besparelserne for STX pr. år og samlet i perioden 2016-2022, til finansministeren
2040409_0003.png
Side 3 af 3
I opgørelsen af omprioriteringsbidraget har Undervisningsministeriet taget ud-
gangspunkt i de aktivitetsprognoser, der ligger til grund for FFL19. Det bemærkes
endvidere, at opgørelsen viser den akkumulerede reduktion af bevillingerne til
STX med afsæt i finansloven for 2016.
Regeringen har ifm. FFL19 besluttet, at de frigjorte midler på undervisningsområ-
det som følge af omprioriteringsbidraget fra 2022 skal fastholdes og tilbageføres
til initiativer på området. Dermed stoppes bevillingsreduktionerne på undervis-
ningsområdet sfa. omprioriteringsbidraget, hvilket er afspejlet i tabellen. Regerin-
gen vil senest i forbindelse med finanslovforslaget for 2022 tage stilling til, hvor-
dan reserven konkret udmøntes.
Udover de tværgående effektiviseringsprogrammer er der bl.a. sket ændringer af
bevillingerne til ungdomsuddannelserne ifm. større reformer. På finansloven for
2016 er der gennemført en tilpasning af bygningstaxameteret og en takstjustering
på STX ifm. udmøntningen af en negativ budgetregulering, som blev optaget ifm.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser.
Endvidere er der på finansloven for 2017 indarbejdet justeringer som følge af Af-
tale om styrkede gymnasiale uddannelser, hvor det bl.a. blev besluttet at ændre
tælledagen for tilskudsudløsende aktivitet samt opgørelsestidspunktet for det flek-
sible klasseloft på de gymnasiale uddannelser,
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemokra-
terne, Danske Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om styrkede gymnasiale
uddannelser af juni 2016.
Herudover er der på finansloven for 2018 indarbejdet bevillingsreduktioner, som
følge af en række mindre effektiviseringer, herunder bl.a. afskaffelsen af zone 4-
censorrejser på de gymnasiale uddannelser.
Som led i finanslovforslaget for 2019 er endvidere foretaget en delvis udmøntning
af en negativ budgetregulering ved reduktion af gymnasiernes markedsføringsud-
gifter sfa.
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering
i 2019 optaget i forbindelse
med
Aftale om bedre veje til uddannelse og job.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister