Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 489 (alm. del) af 19. marts
2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Et af formålene med udbuddet om næste generation offentlig Digital Post er, at
man vil åbne markedet og konkurrenceudsætte med visningsklienter. Vil ministe-
ren i den forbindelse redegøre for, om ministeren forventer, at markedsaktører
byder ind på visningen?
Svar
Det er et mål for Næste generation Digital Post, at det private marked af hensyn
til brugerne får mulighed for at etablere såkaldte eksterne visningsklienter af of-
fentlig Digital Post. Herved kan fx særlige grupper af borgere og virksomheder få
mulighed for at vælge den visning af offentlig Digital Post, som passer deres be-
hov bedst. Virksomheder, der udstiller borgere og virksomheders private digitale
post, vil fx få mulighed for i tilknytning hertil at fremvise de pågældendes offent-
lige post.
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at projektets analysefase viste, at der kan for-
ventes interesse fra markedsaktører for at etablere visningsklienter. Det forventes,
at private aktører kan skabe værdi for brugerne, når offentlig Digital Post kobles
til andre services som fx betaling, samling af kvitteringer mv. Endelig kan der ud-
vikles visningsklienter eller apps til særlige målgrupper, ældre, unge, eller kanaler
hvor borgere i forvejen læser meddelelser.
Der henvises i øvrigt til svar på FiU alm. del
–
spørgsmål nr. 492.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk