Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2039841_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 487 (alm. del) af 19. marts
2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den administrative byrde og merudgift for private
virksomheder, hvis de fremover skal finde deres digitale post på mindst to vis-
ningsklienter fremfor på én, som det er tilfældet i dag?
Svar
Private virksomheder vil ligesom i dag kunne læse deres offentlige digitale post på
virk.dk, som de kender rigtig godt og anvender til andre offentlige ærinder. Det er
på virk.dk, at virksomheder fx håndterer barsels- eller sygedagpenge og indberet-
ter moms og derfor et naturligt sted også at læse offentlig post.
Den nye Digital Post-løsning har som formål at skabe bedre og mere brugerven-
lige løsninger for virksomhederne. Der sker bl.a. via øget sammenhæng til andre
centrale offentlige løsninger, som MitID, NemLog-in og virk.dk.
Det bliver fx nemmere at oprette en virksomhed og håndtere administrative opga-
ver i forhold til det offentlige. Forenklingerne, der følger af den kommende Digi-
tal Post-løsning indgår som en del af Erhvervsministeriets lettelser af byrder for
erhvervslivet, som vil gøre det nemmere at drive virksomhed.
I forbindelse med overgang til en ny it-løsning skal der ske en omstilling hos de
virksomheder, der i dag har tilsluttet et system til den offentlige Digital Post-løs-
ning. Virksomheder, som i dag får deres post hentet over i egne mailsystemer, vil
skulle foretage nogle ændringer, som kun skal ske denne ene gang, hvor der skiftes
over til et åbent format. Det drejer sig om ca. 2 pct. af virksomhederne i Dan-
mark. Digitaliseringsstyrelsen vil i disse tilfælde henvende sig direkte til disse virk-
somheder og give den nødvendige vejledning og hjælp til den nye løsning.
De resterende virksomheder forventes ikke at have udgifter forbundet med over-
gangen, og skal alene vænne sig til at læse post fra det offentlige samme sted, som
de i forvejen kommunikerer med det offentlige - på virk.dk.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om den administrative byrde og merudgift for private virksomheder, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
Generelt bliver overgangen til den nye løsning understøttet af en målrettet infor-
mationsindsats med vejledning og support, og naturligvis udvikles der en løsning
med meget stort fokus på brugervenlighed, inddragelse og test. I udviklingen ind-
drages forskellige segmenter af virksomheder.
Endvidere tilbydes private virksomheder fortsat at modtage offentlig Digital Post i
deres egne e-mail indbakker, så de har posten samlet i deres egne mailsystemer,
som de er vant til anvende i hverdagen. Hermed får de mulighed for at samle de-
res post samme sted
hos sig selv. De virksomheder, der vælger det, behøver ikke
gå på virk.dk for at læse deres post, men kan blive i eget mailsystem. Det gør det
nemmere at være virksomhed.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation