Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 481 (alm. del) af 18. marts
2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål S-V oplyse, hvad
den isolerede virkning vil være af nærhedsfonden på den offentlige vækst i 2025?
Svar
Siden samrådsspørgsmål S-V er der indgået aftale om en sundhedsreform. Føl-
gende svar tager afsæt i aftalen, hvor det lægges til grund, at der med spørgsmålet
til
”den offentlige vækst i 2025” menes virkningen på den offentlige forbrugs-
vækst.
Med aftalen om en sundhedsreform har regeringen prioriteret 8�½ mia. kr. til det
nære sundhedsvæsen gennem Nærhedsfonden.
Nærhedsfondens 8�½ mia. kr. fordeles med 4 mia. kr. til investeringer i nye og mo-
derne sundhedshuse og 4�½ mia. kr. som driftsmidler til bl.a. et løft af kvaliteten
og kompetencerne i det nære sundhedsvæsen.
Driftsmidlerne finansieres bl.a. af afsatte reserver på finansloven for 2018 og
2019, som kommer oveni den løbende årlige prioritering af sundhedsområdet ifm.
økonomiaftaler/finanslovaftaler. Hertil kommer frigjorte midler sfa. direkte be-
sparelser ved reformen og en mere målrettet beskæftigelses- og integrationsind-
sats.
Udmøntningen af Nærhedsfondens midler sker således bl.a. ved at øge manøvre-
rummet til nye prioriteringer på sundhedsområdet inden for de gældende rammer
for de offentlige udgifter, herunder de fastsatte sigtelinjer og mål for den struktu-
relle saldo, de fastsatte udgiftslofter, besluttet skattepolitik mv. frem mod 2025.
Udmøntningen af Nærhedsfonden øger således de midler, der er til rådighed til at
opbygge og udvikle det nære sundhedsvæsen.
Udgiftsneutrale omprioriteringer inden for det offentlige forbrug
–
hvor budget-
forbedringer inden for det offentlige forbrug disponeres til nye udgiftstiltag inden
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk