Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1959229_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. oktober 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 48 (Alm. del) af 11.
oktober 2018 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse om regeringens ekstra løft af rammen til offentlige investe-
ringer i årene 2021-2025 på samlet 19,5 mia. kr. er udmøntet udover forsvar? I
bekræftende fald bedes ministeren angive til hvilke formål? Vil ministeren herud-
over oplyse, hvor store de offentlige investeringer vil være i årene 2021-2025 så-
fremt man annullerer dette ekstra løft?
Svar
De flerårige rammer for de offentlige investeringer i bygninger og anlæg i stat,
kommuner og regioner fastlægges i forbindelse med de mellemfristede fremskriv-
ninger af dansk økonomi. Den løbende planlægning af investeringsniveauet i stat,
kommuner og regioner skal holde sig inden for dette finansierede niveau, med-
mindre der anvises finansiering af nye investeringstiltag. Rammerne udmøntes
løbende med udgangspunkt i de årlige finanslovsaftaler og økonomiaftaler med
kommuner og regioner.
Regeringens løft af rammen til offentlige investeringer i 2021-2025 er et løft af
den udgiftsramme, der fastlægges i de mellemfristede fremskrivninger. Udgifts-
rammen er udtryk for et finansieret niveau og ikke en konkret budgettering. Der
skelnes således ikke mellem udmøntning af løftet af investeringsrammen og ud-
møntning af den resterende del af investeringsrammen.
I økonomien bag Aftale på forsvarsområdet 2018-2023 af januar 2018 mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre forudsættes
det, at den del af forsvarets merbevillinger i perioden efter 2020, der beregnings-
teknisk kategoriseres som offentlige investeringer, afholdes inden for den afsatte
ramme til offentlige investeringer. Det er imidlertid vigtigt at være opmærksom
på, at disse udgifter under alle omstændigheder ville skulle afholdes inden for
rammen til offentlige investeringer og ikke skal fraregnes løftet af de offentlige
investeringer. Der er således tale om, at der prioriteres ca. 19,5 mia. kr. mere til
offentlige investeringer i perioden 2021-2025, end der tidligere har været lagt op
til.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om regeringens ekstra løft af rammen til offentlige investeringer er udmøntet udover forsvar, til finansministeren
1959229_0002.png
Side 2 af 2
Regeringen lagde ifm. Vækst og Velstand 2025, maj 2017 op til at løfte rammen til
offentlige investeringer i 2021-2025 med 22 mia. kr. (2017-priser). Løftet blev ifm.
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbeta-
linger af februar 2018 nedjusteret med 2�½ mia. kr. (2018-priser). Profilen for løf-
tet over årene blev ifm. Energiaftale af juni 2018 marginalt justeret. Hvis løftet af
de offentlige investeringer med den opdaterede profil annulleres, vil rammen til
offentlige investeringer udgøre i størrelsesordenen 58-59 mia. kr. årligt i 2021-
2025 (2019-priser),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Offentlige investeringer i bygninger og anlæg, 2021-2025
Mia. kr., 2019-priser
Rammen til offentlige investeringer
ekskl. løftet i 2021-2025
2021
58,1
2022
58,0
2023
58,0
2024
58,6
2025
59,2
Anm.: Det bemærkes, at den mellemfristede ramme til offentlige investeringer opgøres i nationalregnskabstermer,
dvs. inkl. moms. Når der prioriteres 22 mia. kr. til de offentlige investeringer, svarer det således til, at de
offentlige investeringer på nationalregnskabsform øges med ca. 26 mia. kr.,
jf. Vækst og Velstand 2025,
maj
2017.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018 samt egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister