Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2032191_0001.png
Samrådstale
Samråd i Finansudvalget den 15. marts vedr. udspil til
sundhedsreform
Tak formand og tak for invitationen til samråd.
Jeg er blevet bedt om at svare på fire spørgsmål (S, T, U
og V) i dette samråd. Det vil jeg gøre samlet.
Regeringen har fremlagt et udspil til en sundhedsre-
form, som vi lige nu forhandler om.
Det er en stor og vigtig reform, der skal understøtte, at
vores sundhedsvæsen er rustet til de kommende års ud-
fordringer med flere ældre og flere kronisk syge, og at
vi bruger pengene på sundhed frem for administration.
Derfor er jeg også glad for at stille op i dag, for at af-
klare de rejste spørgsmål om økonomien på sundheds-
området.
***
Et gennemgående element i de stillede spørgsmål er en
bekymring for finansieringen af sundhedsområdet frem
mod 2025.
Spørgsmål T omtaler ligefrem, at ’regeringen ikke vil
dække de stigende udgifter som følge af flere
ældre’.
Det er et temmelig misvisende udsagn. Regeringen har
prioriteret over 6 mia. kr. til sundhedsvæsenet alene si-
den 2015. Og regionernes udgiftsniveau er løftet med 4
mia.kr. Det er mere end den foregående S-regering
gjorde fra 2011 til 2015.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om sundhedsreformen, til finansministeren
Side 2 af 7
Og regeringen har klart tilkendegivet, at sundhedsområ-
det også fremover vil blive prioriteret højt.
Og nu står vi her, hvor regeringen udover den løbende
prioritering af sundhedsområdet har fremlagt et udspil
til en sundhedsreform.
Reformen betyder en ændret organisering og styring, så
sundhedsvæsenet er bedre rustet til at håndtere de kom-
mende års demografiske udfordring.
Og reformen betyder, at der bruges færre ressourcer på
administration og flere på sundhed.
Regeringen prioriterer samtidig 6 mia. kr. i 2020-2025
til det nære sundhedsvæsen.
Det er helt konkrete penge, som sættes af og som kom-
mer oveni den løbende årlige prioritering de kommende
år.
Og som skal give et ekstra løft af det nære sundhedsvæ-
sen i almen praksis og i kommunerne.
Herudover lægger regeringen op til at prioritere samlet
godt 0,4 mia. kr. over perioden 2019 til 2025 til bedre
patientrettigheder og indsatser for mere sundhedsperso-
nale.
Det sikrer, at de stærke patientrettigheder vi har opbyg-
get i Danmark bedre efterleves over hele landet. Og det
betyder nye rettigheder til førstegangsfødende.
Det kommer oven i yderligere 0,4 mia. kr. i årene 2019-
2025 som prioriteres til en bedre almen praksis, til mere
sammenhængende data.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om sundhedsreformen, til finansministeren
Side 3 af 7
Jeg vil i den forbindelse gerne knytte et par ord på re-
formen og sammenhængen med den demografiske ud-
vikling med flere ældre, som spørgeren omtaler i
spørgsmål S og T.
For vi ser ind i betydelige udfordringer med en stigende
ældrebefolkning og med en stigende gruppe af patienter
med kroniske sygdomme.
Den udvikling er en hovedårsag til, at regeringen vil æn-
dre organiseringen på sundhedsområdet.
Vi skal have en bedre arbejdsdeling mellem det nære
sundhedsvæsen og de specialiserede sygehuse.
Det kræver en styrket kapacitet og styrkede kompeten-
cer i det nære sundhedsvæsen. Og det kræver et styrket
samarbejde.
Derfor etablerer vi sundhedsfællesskaber.
Og samtidig skaber vi en mere enkel struktur, så vi får
et nationalt sundhedsvæsen med høj og ensartet kvali-
tet, og så vi samtidig får frigjort ressourcer til sundheds-
området gennem en mindre administration.
Det vil bl.a. Socialdemokratiet så tilsyneladende ikke
være med til.
Men problemet er jo, at hvis vi
ikke
gør noget, så vil ud-
viklingen med flere patienter på sygehusene og overbe-
lægning bare blive forstærket.
Derfor
er
der behov for at ændre, så sundhedsvæsenet
er rustet til den demografiske udfordring.
***
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om sundhedsreformen, til finansministeren
2032191_0004.png
Side 4 af 7
Jeg vil i den forbindelse gerne berøre diskussionen om
det demografiske pres og de kommende års prioritering
til sundhedsområdet.
For der spørges i spørgsmål S til, hvordan regeringen
vil finansiere det demografiske pres som følge af især
flere ældre
Jeg går her ud fra, at spørgeren refererer til det bereg-
nede demografiske træk på sundhedsområdet i bred
forstand inkl. dele af den kommunale ældrepleje.
Men det udtrykker
som Finansministeriet jo også
klart tilkendegiver hver gang det spørges til det demo-
grafiske træk
en mekanisk beregningsstørrelse, som vi
bruger i de langsigtede holdbarhedsberegninger.
Og som ikke en-til-en kan sammenlignes med behovet
for et øget offentlig forbrug.
Det faktiske behov vil afspejle den faktiske udvikling på
sundhedsområdet, herunder fx udviklingen i medicin-
udgifter og medicinforbrug, den teknologiske udvikling
og i udviklingen i den behandlingsomstilling, som rege-
ringen har lagt op til.
Derudover har vi hele tiden sagt, at vi gerne vil bruge
flere penge på det offentlige forbrug, så det kan vokse
år for år. Fx til sundhedsområdet og til at sikre dansker-
nes tryghed og sikkerhed.
Regeringen vil her sikre sundhedsområdet de midler,
der er nødvendige for at udvikle området.
Det vil vi gøre løbende gennem konkrete prioriteringer
som led i de årlige økonomiaftaler og finanslovaftaler,
baseret på de konkrete behov.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om sundhedsreformen, til finansministeren
2032191_0005.png
Side 5 af 7
Regeringen har af flere omgang vist, at sundhedsområ-
det er højt prioriteret.
Som jeg nævnte indledningsvist i min besvarelse, så har
regeringen siden 2015 prioriteret over 6 mia. kr. til
sundhed gennem den løbende prioritering. Og regio-
nernes udgiftsniveau er løftet med 4 mia.kr.
Det er mere end den seneste S-regering.
Prioriteringen fra regeringen på 6 mia. kr. gennem den
nye Nærhedsfond er gjort mulig, fordi regeringen med
Sundhedsreformen skaber rammerne for at ompriori-
tere bl.a. administrationen af opgaverne uden for sund-
hedsområdet.
Og det markerer jo en meget klar forskel mellem rege-
ringens ambitioner og Socialdemokratiets:
S peger stort set bare på flere penge fra råderummet
mens regeringen for det første har fremlagt en konkret
plan for, hvordan sundhedsvæsenet kan rustes til at
håndtere de kommende års demografiske pres. Og for
det andet har tilvejebragt 6 mia. kr., som er helt kon-
krete penge, der kommer oveni den løbende priorite-
ring af sundhedsområdet.
Regeringen har det samme råderum som S. Den lø-
bende prioritering vil regeringen foretage som led i de
årlige økonomiaftaler og finanslovaftaler.
***
Afslutningsvist vil jeg gerne adressere spørgsmål U,
hvor der efterlyses garantier for, at sundhedsreformen
ikke vil føre til yderligere besparelser på de øvrige vel-
færdsområder i kommunerne
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om sundhedsreformen, til finansministeren
2032191_0006.png
Side 6 af 7
Til det er jeg glad for at kunne svare, at der med udspil-
let netop er etableret en struktur, der sikrer et finansie-
ret løft af de kommunale kompetencer og den kommu-
nale kapacitet, og som sikrer finansiering af nye opgaver
til kommunerne.
Dermed er der ikke tale om ufinansierede opgaveover-
førsler til kommunerne eller andre elementer, der bety-
der besparelser på øvrige velfærdsområder, herunder
børneområdet.
Sundhedsreformen betyder en styrket rolle for kommu-
nerne. Og med den styrkede rolle og nye opgaver følger
tilhørende finansiering.
For kommunerne vil de styrkede kompetencer og flere
opgaver finansieres fra to hovedkilder:
For det første vil en ny kvalitetsplan sætte standarder
for faglighed og kvalitet over hele landet og sætte
retning for, hvordan mere behandling kan foregå i
det nære sundhedsvæsen
herunder i kommunerne.
Kommunerne kompenseres efter de almindelige reg-
ler for de nye opgaver og krav, som kvalitetsplanen
indebærer.
Den nye Nærhedsfond på samlet 6 mia. kr. skal
netop bidrage til at løfte kompetencer i kommu-
nerne, i sammenhæng med udrulningen af kvalitets-
planen.
For det andet vil de nye sundhedsfællesskaber være
rammen for konkrete aftaler om kompetenceløft og
nye opgavedelinger mellem kommuner, sygehus og
almen praksis. Det kan fx være en konkret aftale om
en styrket kommunal indsats for at forebygge gen-
indlæggelser.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om sundhedsreformen, til finansministeren
Side 7 af 7
De konkrete aftaler finansieres gennem midler fra
sygehusbudgettet eller fra midler i sundhedsfælles-
skabet.
Pengene følger dermed patienten.
Og som nævnt: Med de nye opgaver følger finansiering.
Hvis kommunerne løser en opgave for sygehusene, skal
pengene følge med fra sygehuset til at løse opgaven.
Så hvis jeg skal opsummere:
Regeringen sikrer med sundhedsreformen, at sund-
hedsområdet er rustet til den demografiske udvik-
ling. Hvis vi ikke gør noget, vil de nuværende pro-
blemer med flere patienter og overbelægning på sy-
gehusene blot fortsætte.
Med reformen løfter vi det nære sundhedsvæsen
med 6 mia. kr., bl.a. fordi vi med reformen kan sikre
besparelser på administrationen. Det er 6 mia. kr.
som kommer oveni den løbende prioritering de
kommende år.
Regeringen vil prioritere de nødvendige midler ud
fra de faktiske behov. Regeringen har siden 2015 pri-
oriteret over 6 mia. kr., og regionerne er løftet med 4
mia. kr., mere end den tidligere S-regering gjorde i
årene 2011-2015. Så ingen kan være i tvivl om, at
sundhed vil blive prioriteret.
Reformen betyder en væsentligt styrket rolle for
kommunerne. Den nye struktur sikrer finansiering af
nye opgaver til kommunerne, og betyder derfor ikke
besparelser på andre velfærdsområder.
Tak for ordet.