Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 469 (Alm. del) af 13.
marts 2019 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Mener finansministeren, det er en realistisk antagelse for udviklingen i efterspørgs-
len på sundhedsydelser, når man undlader at lægge en såkaldt mervækst ind i de
mellemfristede fremskrivninger af sundhedsudgifterne til at dække stigende efter-
spørgsel på sundhedsydelser samt nye, dyre behandlinger og medicin?
Svar
Finansministeriet kan ikke genkende udlægningen i den artikel
–
”Et kig i krystal-
kuglen: Pengene passer ikke! Hvad gør vi så”, Ugeskrift for læger, 6. februar 2019
–
som
spørgeren formodes at henvise til, om at der
”I Finansministeriets og DREAM-grup-
pens fremskrivninger af sundhedsudgifterne samles antagelser om, hvordan fremtidens sundheds-
væsen udvikler sig”.
Finansministeriet udarbejder ikke prognoser for de fremtidige sundhedsudgifter
eller andre underkomponenter af det offentlige forbrug, men indarbejder derimod
politiske beslutninger og beregningstekniske antagelser for det
samlede
offentlige
forbrug. Finansministeriet anvender som input i de langsigtede fremskrivninger et
såkaldt demografisk træk, som er en mekanisk beregning baseret på befolknings-
udviklingen og historiske enhedsudgifter til offentligt forbrug, herunder udgifter
til sundhed (inkl. en korrektion for udskudte terminale udgifter, når dødeligheden
i en given aldersgruppe falder, dvs. delvis sund aldring),
jf. boks 1.
Ovenstående skal ses i sammenhæng med, at finanspolitikken ikke planlægges me-
kanisk ud fra hverken det såkaldte demografiske træk eller ud fra forudsætninger
om en ”mervækst” eller ”mindrevækst”
på et givet område, men tværtimod ud fra
politiske prioriteringer inden for ansvarlige finanspolitiske rammer. I
”Et kig i kry-
stalkuglen: Pengene passer ikke! Hvad gør vi så”
skriver Jakob Kjellberg og Anna Kolle-
rup Iversen således også, at
”Det er langt hen ad vejen en politisk diskussion, hvor mange
penge, der skal sættes af til sundhedsvæsenet for at sikre en tidssvarende udvikling af vores sund-
hedsvæsenet”.
Finanspolitikken tilrettelægges konkret inden for den mellemfristede planlæg-
ningshorisont frem mod 2025. Inden for den mellemfristede planlægningshorisont
fastlægges finanspolitikken på baggrund af politiske prioriteringer og mål mv.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk