Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2039299_0001.png
Bilag 1 - Oversigt over opfølgning på anbefalinger fra Digitalt Vækstpanel
Anbefaling fra digitalt vækstpanel
DIGITALE KOMPETENCER TIL ALLE
1.
Ressort
Opfølgning
2.
Danmark skal have en teknologipagt
Regeringen i spidsen for en teknologipagt med fokus på digitale og
EM,
Gennemført med
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
med etablering af
UFM,
tekniske kompetencer
Teknologipagten
a) Regeringen skal sætte sig i spidsen for en teknologipagt, som UVM,
kan engagere bl.a. virksomheder, uddannelsesinstitutioner og BM og
organisationer på konkrete indsatser for at matche FM
erhvervslivets fremtidige efterspørgsel efter digitale og
tekniske kompetencer
Digitale kompetencer skabes allerede i folkeskolen
Informatik som obligatorisk fag i folkeskolen
Delvist gennemført med
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
og i andet regi
a) Informatik skal indføres som et selvstændigt obligatorisk fag i UVM,
Fsva. punkt a) og c) er der igangsat et treårigt forsøgsprogram med teknologiforståelse på 46
folkeskolen fra de tidlige år og frem
UFM
udvalgte skoler i Danmark i perioden 2018-2021. Forsøgsprogrammet skal skabe viden om, hvordan
b) Digitalisering skal indgå tydeligere i læreruddannelsens
man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev, og hvordan teknologiforståelse
curriculum, herunder som selvstændigt fag såfremt informatik
bedst bliver en del af undervisningen i folkeskolen. Forsøgsprogrammet har således et bredere fokus
indføres som obligatorisk fag i folkeskolen
end blot informatik. Ligeledes er der kompetenceudvikling af lærere og undervisere med henblik på,
c) De faglige forudsætninger for et nyt fag skal løftes ved
at de får kompetencerne til at undervise eleverne i den nye faglighed. I opfølgningen på
omfattende
og afgørende
efteruddannelse af lærerne,
Disruptionrådets arbejde er der afsat yderligere 30 mio. kr. til supplerende initiativer til
anvendelse af platforme for deling af inspirationsmateriale m.v.
teknologiforståelse, som understøtter forsøget med teknologiforståelse i folkeskolen.
til læringsforløb, brug af e-læringsformen til efteruddannelse
samt fx inddragelse af eksterne undervisere, som ikke
Fsva. punkt b) er der igangsat et forsøgs- og udviklingsprojekt på Københavns Professionshøjskole
nødvendigvis er læreruddannede.
og VIA, hvor institutionerne udvikler og afprøver modulet ”Teknologiforståelse og digital dannelse
på læreruddannelsen”. Derudover vil UVM og UFM igangsætte et projekt om kapacitetsopbygning
ift. teknologiforståelsesfagligheden på professionshøjskolerne.
Øget anvendelse af digitale læringsværktøjer på tværs af fag
a) Nye teknologier som fx 3D-print, virtual reality og
robotteknologi skal inddrages mere i undervisningen i
relevante fag med henblik på at skabe alsidig og tidssvarende
undervisning til gavn for alle elever.
b) Alle folkeskoler bør have en 3D-printer.
c) Alle folkeskoleelever og -lærere skal have adgang til relevant
IT-udstyr.
d) Regeringen skal satse på at udvikle og udbrede digitale
læringsformer i folkeskolerne på tværs af landet for at skabe et
supplement til den øvrige undervisning i alle fag til gavn for
både fagligt svage og stærke elever.
Et tættere samarbejde mellem skoler og virksomheder
a) Virksomhedernes inddragelse i undervisningen i folkeskolen
skal styrkes, fx gennem åben skole eller eksisterende
partnerskabsprojekter som fx Jet-Net eller Fonden for
entreprenørskab.
b) Skolerne og Ungdommens Uddannelsesvejledning skal tage
større del i ansvaret for at sikre praktikpladser af høj kvalitet,
Delvist gennemført
Fsva. punkt a) og d) blev der med aftale om kommunernes økonomi for 2012 besluttet at regeringen
og KL afsatte 500 mio. kr. til en fællesoffentlig indsats for styrket anvendelse af it i folkeskolen i
perioden 2012 til 2017. Indsatsen blev evalueret i juni 2018, som viser, at lærere og elever oplever
en række positive effekter ved brugen af digitale ressourcer. I marts 2019 blev statuspublikationen
”Digitalisering med omtanke og udsyn” offentliggjort.
Statuspublikationen skal være afsæt for det
videre arbejde og debat mod en ny kommende national digitaliseringsstrategi 2020-2025.
Fsva. punkt b) og c) er anskaffelsen af konkrete læremidler en kommunal opgave. Digitale
læremidler og it-ressourcer, herunder 3D-printere, er et indsatsområde, som UVM er i dialog med
kommuner og skoler om.
Delvist gennemført
Fsva. punkt a) har Undervisningsministeren nedsat et partnerskab om udvikling af udskolingen, som
bl.a. skal se på samarbejde med virksomheder. Desuden er der i regi af Teknologipagten gennemført
aktiviteter med virksomhedsinddragelse i undervisningen.
Fsva. punkt b) vil erhvervspraktik med lov nr. 706 af 09-06-2017 (Praktikpladsafhængigt bidrag til
AUB m.v.) kunne tilbydes elever i 6. og 7. klasse. UVM er også i færd med at udarbejde et katalog,
3.
UVM
4.
UVM
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvor mange af forslagene fra det digitale vækstpanel, der er blevet gennemført, til erhvervsministeren
2039299_0002.png
5.
bl.a. med mere fokus på praktik hos virksomheder, der
der giver ideer til tilrettelæggelse og gennemførelse af praktikken.
anvender digital teknologi.
Digitalisering i ungdomsuddannelser og videregående uddannelser
Informatik som obligatorisk på de 3-årige gymnasiale uddannelser
Delvist gennemført
a) Faget informatik skal gøres obligatorisk på htx og stx, som det UVM
Fsva. punkt a) og b) er faget informatik C obligatorisk på hhx. På htx skal der vælges enten
gælder for hhx
informatik C eller kommunikation/it C, og på stx kan informatik vælges som et af de to
b) Faget informatik skal gøres til et fag på A-niveau, der skal
naturvidenskabelige fag på C-niveau. Derudover kan det indgå som studieretningsfag på B-niveau på
indgå som studieretningsfag fx på hhx.
hhx. Undervisningsministeriet vurderer, at en eventuel beslutning om ændring i fagrækken og
c) Relevante aktører skal understøtte udvikling og udbredelse af
indførelsen af nye obligatoriske fag må afvente en evaluering af erfaringerne med informatik på de
digitale kompetencer i alle relevante fag på de gymnasiale
tre-årige uddannelser i sin nuværende form. Det vil indgå i følgeforskningen til gymnasiereformen,
uddannelser, så vidt muligt på baggrund af forsøgsprojekter på
forventeligt i statusrapport med fokus på styrket faglighed i efterår 2020.
området
d) Efteruddannelse af undervisere skal styrkes yderligere, så de
Fsva. punkt c) er der med gymnasiereformen fra skoleåret 2017/18 indført digitale kompetencer i
kan tilegne sig de digitale kompetencer, som er relevante for
alle relevante fags læreplaner i de gymnasiale uddannelser. Som led i gymnasiereformen
deres uddannelsesområde.
gennemføres et demonstrationsskoleprojekt, der kan understøtte gymnasiernes implementering af
e) Der skal udvikles et målrettet efteruddannelsesforløb for IT-
digitale kompetencer og inddragelse af it i undervisningen.
undervisere, som ønsker at undervise i faget informatik.
Fsva. punkt d) er der afholdt en fast tilbagevendende kursusrække målrettet undervisere på de
gymnasiale uddannelser (Faglig udvikling i Praksis), hvor der i år er fokus på digitale kompetencer.
Fsva. punkt e) er der, med aftale om styrkede gymnasiale gymnasier af 3. juni 2016, udviklet et
efteruddannelsesforløb rettet mod lærere, som skal undervise i faget informatik.
6.
Flere midler til udvikling af digitale kompetencer på alle relevante
uddannelser
a) Regeringen bør prioritere styrket digitalisering ved
udmøntningen af bl.a. forsøgs- og udviklingsmidler (FoU) til
erhvervsuddannelser og videregående uddannelser.
b) Omprioriteringsbidraget for erhvervsuddannelserne skal
geninvesteres i erhvervsuddannelserne og målrettes
digitaliseringstiltag, og der skal løbende fortsat afsættes flere
midler
til
tidssvarende
teknisk
udstyr
og
nye
produktionsteknologier.
c) Alle uddannelsesinstitutioner skal udarbejde en forpligtende
digitaliseringsstrategi, som forholder sig til, hvordan
digitalisering skal indgå i undervisning og uddannelse,
herunder etablering af nye fag
UVM,
UFM
UVM
Delvist gennemført
Fsva. punkt. a) er der i december 2018 udmøntet midler til forsøgs- og udviklingsprojekter på de
videregående uddannelser under VEU-udviklingsprogrammet og VEU-arbejdsgruppen, jf.
trepartsaftalens initiativ 18, bl.a. til a) forsøg med åbne og fleksible digitale læringsforløb på
akademi- og diplomuddannelsen i ledelse, b) efteruddannelsesforløb i kunstig intelligens og
blockchain for journalister, c) Udvikling af fleksibel masteruddannelse i Informatikundervisning
Fsva. punkt b) er der med aftalen Fra folkeskole til faglært enighed om, at erhvervsskolerne med
annullering af omprioriteringsbidraget får mulighed for at understøtte kvaliteten i undervisningen
blandt andet ved at fremme skolernes indsatser inden for styrket digitalisering (1.336 mio. kr. i alt i
2019-2022). Der er også etableret Center for anvendelse af IT i undervisningen på
erhvervsuddannelserne samt implementeret øget fokus på digitale kompetencer i
erhvervsuddannelsernes afsluttende prøver.
Fsva. punkt c)
blev statuspublikationen ”Digitalisering med omtanke og udsyn”
i marts 2019
offentliggjort. Statuspublikationen skal være afsæt for det videre arbejde og debat mod en ny
kommende national digitaliseringsstrategi 2020-2025. I 2016 og 2017 har EUD-aftalekredsen afsat
150 mio. kr. til investering i udstyr og oprettelse af videncentre for erhvervsuddannelserne. Desuden
blev der udbetalt 132 mio. kr. til digitalisering, talentspor og fag på højere niveauer til institutioner
med erhvervsuddannelser i 2016. I både 2016 og 2017 blev der afsat 150 mio. kr. årligt til et
ekstraordinært løft af erhvervsuddannelserne med henblik på at understøtte erhvervsskolernes
arbejde med at implementere erhvervsuddannelsesreformen.
Delvist gennemført
Fsva. punkt a) er der i Teknologipagten fastsat et mål om, at 20 pct. flere danskere skal fuldføre en
ikke-dimensioneret videregående STEM-uddannelse om 10 år.
UVM,
UFM
7.
Øget optag på digitale og tekniske uddannelser (”STEM-
uddannelser”)
a) Regeringen skal i en Teknologipagt opsætte et mål om, at
UFM
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvor mange af forslagene fra det digitale vækstpanel, der er blevet gennemført, til erhvervsministeren
2039299_0003.png
b)
c)
d)
e)
STEM-uddannelser udgør 35 pct. af optaget på de
videregående uddannelser.
Institutionerne skal gennem en reform af bevillingssystemet
gives incitamenter til at tiltrække flere ansøgere til uddannelser
efterspurgt på arbejdsmarkedet.
Ungdommens Uddannelsesvejledning, eVejledningen og
Studievalg skal tilrettelægge deres vejledningsaktiviteter, så
flere unge bliver opmærksomme på de jobmuligheder, en
STEM- eller IT-uddannelse giver.
Fleksibiliteten
i
overgangen
fra
bachelor-
til
kandidatuddannelsen skal øges med henblik på at motivere
relevante ’faglige sporskift’ mod fag og særligt tilrettelagte
kandidatuddannelser målrettet tilegnelsen af stærke digitale
kompetencer.
Reglerne for begrænsning af dobbeltuddannelse for relevante
IT-uddannelser skal lempes yderligere ved at udvide den
såkaldte positivliste.
UFM
UVM
Fsva. punkt b) blev institutionernes incitament til fokus på en bedre overgang til job efter studierne
styrket med aftale om et nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser, (november 2017),
idet der blev indført et resultattilskud, som bl.a. opgøres på baggrund af beskæftigelse for
nyuddannede.
Fsva. punkt c) er der med trepartsaftalen indført fordelsuddannelser inden for
erhvervsuddannelserne, hvor arbejdsgiverne forventer et særligt stort behov for arbejdskraft og hvor
uddannelserne har særligt gode muligheder for, at eleverne kan få en praktikplads og et job efter
uddannelsen. Studievalg Danmarks vejledning omfatter det samlede udbud af videregående
uddannelser i hele landet, således også STEM- og it-uddannelser, på linje med andre videregående
uddannelser. Jobmuligheder indgår som et aspekt i vejledningen.
Fsva. punkt d) får studerende, med aftalen om mere fleksible universitetsuddannelser fra 2018, bl.a.
nemmere ved at veksle mellem uddannelse og arbejdsmarked, studere på deltid eller tage en 1-årig
akademisk overbygningsuddannelse. Erhvervskandidatordningen udvides med flere uddannelser, så
studerende kan læse f.eks. datalogi eller ingeniør i software på deltid. Desuden skal universiteterne
udvikle flere tværgående kandidatuddannelser, der er særligt efterspurgte på arbejdsmarkedet.
Fsva. punkt e) blev der i december 2018 fremlagt en ny positivliste gældende for 2019 og 2020. Det
fremgår af den politiske aftale om begrænsning af dobbeltuddannelse, at uddannelser med et særligt
arbejdsmarkedsbehov undtages fra begrænsningen. Det fremgår videre, at UFM hvert andet år vil
opgøre hvilke uddannelser, der skal undtages fra begrænsningen, og at de undtagne uddannelser
offentliggøres på en positivliste. På positivlisten for optaget 2019 og 2020 fremgår en række it-
uddannelser, bl.a. bacheloruddannelserne Datalogi, Software og Softwareteknologi og
kandidatuddannelserne Datalogi, Informationsteknologi og Software.
UFM
UFM
8.
Digital opkvalificering af arbejdsstyrken
Mere fleksibel voksen- og efteruddannelse med fokus på
Delvist gennemført
Fsva. punkt a) er der givet mulighed for udbud af særskilte moduler på akademi- og diplomniveau
virksomhedernes behov
a) Efter- og videreuddannelsessystemet skal tilrettelægge fleksible UVM,
uden for eksisterende uddannelser i regi af trepartsaftalen fra oktober 2017. Der er også etableret en
uddannelsesforløb bl.a. ved at give den enkelte virksomhed UFM,
VEU-arbejdsgruppe, der bl.a. skal rådgive om den digitale og teknologiske udviklings betydning for
bedre mulighed for at sammensætte virksomhedsrettede forløb BM
videregående VEU i perioden 2018-2021. Rådgivningen omfatter bl.a. e-læring, igangsættelse af
(såkaldt ”buffetmodel”) samt ved brug af e-læring,
for herved
pilotforsøg og kursusudvikling. Med muligheden for at udbyde delmål i AMU er der kommet øgede
at imødekomme virksomhedernes behov for agile
muligheder for tilrettelæggelse af fleksible forløb. Desuden arbejdes på e-læringsprojekter på
opkvalificeringsmuligheder.
baggrund af analyser, der offentliggøres foråret 2019. Fra 1. januar 2019 udbydes faget FVU-digital
b) Skoler
og
uddannelsesinstitutioners
brug
af UVM,
som virksomhedsrettede forløb. Hvert trin er på 20
30 timer i modsætning til traditionel FVU, hvor
realkompetencevurderinger skal øges for at give bedre UFM
trinene er på op til 60 timer. Udbyderne kan vælge at tilrettelægge hele eller dele af undervisningen
mulighed for at gennemføre målrettede relevante IT-fagpakker
som e-læring.
på tværs af uddannelsesniveauer for ledige og beskæftigede.
Fsva. punkt b) er der i regi af trepartsaftalen nedsat en arbejdsgruppe, som skal kortlægge potentialer
og barrierer i forhold til brugen af realkompetencevurderinger generelt på det videregående niveau
og komme med anbefalinger til yderligere brug af realkompetencevurderinger. Der etableres
sektorfælles digitale redskaber til erhvervsakademiernes og professionshøjskolernes brug af
realkompetencevurderinger.
Bedre vejledning og overskuelighed over digitale voksen- og
efteruddannelsestilbud
a) De ansvarlige myndigheder skal tilvejebringe mere
Delvist gennemført
Fsva. punkt a) er der med trepartsaftalen om voksen- og efteruddannelse afsat 25 mio. kr. årligt i
2018-2021 til at etablere en model forankret i de Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR), der skal
9.
UVM,
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvor mange af forslagene fra det digitale vækstpanel, der er blevet gennemført, til erhvervsministeren
2039299_0004.png
b)
overskuelighed og bedre vejledningsmuligheder i forhold til
efter- og videreuddannelsesaktivitet på IT-området.
Der skal være større fokus hos bl.a. jobcentrene på, at mange
ledige skal have hurtigere omskoling og tilegne sig digitale
kompetencer i stedet for efteruddannelse inden for det
fagområde, hvor de allerede har en uddannelse.
BM
BM
styrke koordinationen og aktørsamarbejdet på voksen- og efteruddannelsesområdet. Som led i
modellen er der ansat VEU-koordinatorer, der skal hjælpe med at overskueliggøre, koordinere og
understøtte indsatsen i forhold til virksomhedernes behov. Der er som en del af eVejledning etableret
et samlet, nationalt dækkende og institutionsuafhængigt vejledningstilbud, hvor voksne og
virksomheder, der søger vejledning eller konkret viden om de mange VEU-tilbud, kan få individuel
vejledning via telefon, chat og mailvejledning.
Fsva. punkt b) er der trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft fra august 2016
afsat en pulje på 2 mio. kr. til udvikling af jobrettede kurser på it-området, der kan give ledige, både
nyuddannede og erfarne, it-medarbejdere relevante kompetencer. Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering udvikler i øjeblikket et nyt kompetenceværktøj, som viser virksomhedernes
kompetencebehov inden for forskellige stillingsbetegnelser, bl.a. efterspørgslen efter konkrete it-
kompetencer. Jobcentrene skal ved tilrettelæggelsen af uddannelsesindsatsen generelt have fokus på
arbejdsmarkedets behov. Herudover har jobcentrene flere muligheder for at bevilge kurser målrettet
digitale kompetencer via diverse puljer og generel ordinær uddannelse.
10.
Større økonomiske incitamenter til digital opkvalificering
a) Deltagerbetalingen for udvalgte offentlige udbud af
videregående efter- og videreuddannelser bør reduceres på de
områder, hvor der særligt efterspørges arbejdskraft med
henblik på at gøre det mere attraktivt at efteruddanne sig.
b) De nuværende karensregler ved kursusstart på dagpenge skal
ændres, så ledige kan tage opkvalificeringskurser med fokus på
digitale kompetencer.
UVM,
UFM
BM
Delvist gennemført
Fsva. punkt a) er der med trepartsaftalen om styrket voksen-, efter- og videreuddannelse afsat 65
mio. kr. i perioden 2018-21 til deltagerbetaling i forbindelse med efter- og videreuddannelse, hvor
medarbejdere i deres fritid eller arbejdstid efter aftale med arbejdsgiver kan deltage i offentligt
godkendte akademi- og diplomuddannelser og dermed opnå et egentligt kvalifikationsløft i form af
ECTS-point. a) På AMU er deltagerbetalingen lav for faglærte og ufaglærte. Virksomheder og
kursister får med seneste trepartsaftale 100 procent af højeste dagpengesats i VEU-godtgørelse ved
deltagelse i AMU-kurser mod tidligere 80 procent. Det betyder, at virksomhederne får flere penge i
godtgørelse, når de sender medarbejdere på efteruddannelse, ligesom kursister får en højere
godtgørelse, hvis de ikke får løn under kurset. AMU indenfor SOSU-området er uden
deltagerbetaling, da der her har været ønske om ekstra incitament til efteruddannelse. På almen VEU
er faget FVU-digital oprettet. Faget er gratis for såvel medarbejdere som virksomheder.
Fsva. punkt b) kan jobcentrene tidligt i ledighedsperioden i dag bevilge opkvalificeringskurser med
fokus på digitale kompetencer. Der kan bevilges kurser af op til 6 ugers varighed. Med aftale om en
forenklet beskæftigelsesindsats fra 2018 fjernes varighedsbegrænsningen på 6 uger. Herudover kan
jobcenteret bevilge kurser målrettet virksomhedernes behov bl.a. via den regionale uddannelsespule,
puljen til opkvalificering inden for mangelområder og 6 ugers jobrettet uddannelse, heraf også kurser
med fokus på digitale kompetencer. Regeringen har ikke lagt op til at ændre på de nuværende
karensregler for 6 ugers jobrettet uddannelse, som indebærer, at kun udvalgte kurser på en
positivliste kan tages under ordningen i de første 5 uger af et ledighedsforløb.
ATTRAKTIVT DIGITALT VÆKSTMILJØ
11.
Internationalt førende digital hub samt viden- og testmiljøer
Etablering af internationalt førende hub inden for Internet of things,
Gennemført med
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
med etablering af Digital
kunstig intelligens og Big data
Hub Denmark og regeringens arbejde med Horizon 2020
a) Regeringen skal afsætte 100 mio. kr. til at understøtte EM,
etableringen af en vækst- og innovationshub inden for internet UFM
of things, kunstig intelligens og
Big data. Hub’en skal etableres
i partnerskab med private virksomheder og fx fonde, og skal
placeres i tilknytning til relevante universiteter.
UFM
b) Regeringen skal arbejde for, at danske forskningsinstitutioner
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvor mange af forslagene fra det digitale vækstpanel, der er blevet gennemført, til erhvervsministeren
2039299_0005.png
12.
13.
og virksomheder får udbytte af Horizon 2020 i relation til
”Digital Innovation Hubs”.
Styrket strategisk teknisk og digital forskning
a) Investeringerne til teknisk forskning skal udgøre 20 pct. af de
samlede investeringer i forskning og udvikling.
b) 50 pct. af midlerne i forskningsreserven skal gå til teknisk
forskning, hvor især forskning inden for digitale teknologier
skal prioriteres højt.
c) Innovationsfondens bevilling skal forøges med minimum 30
pct. for at styrke fondens investeringer i udvikling og
anvendelse af digitale teknologier.
d) Alle danske universiteter skal udarbejde en strategi for deres
forskning inden for digitale teknologier og anvendelsen af
disse.
Bedre adgang til test- og demonstrationsfaciliteter særligt for
SMV’er
a) Der
skal
etableres bedre
adgang
til
test-
og
demonstrationsfaciliteter, hvor især SMV’er har adgang til at
se, afprøve og udvikle nye digitale teknologier.
b) Ved fremtidige udbud af midler til kompetenceopbygning og
udvikling af nye teknologiske services blandt GTS-institutterne
bør det indgå som et særligt positivt vurderingskriterie, at
aktivitetsforslag forbedrer SMV’ers adgang til test-
og
demonstrationsfaciliteter for digitale teknologier.
Delvist gennemført med øget prioritering af forskningsområderne på FL18 og FL19
UFM
Fsva. punkt a, b og c) blev der på FL18 afsat 160 mio. kr. fra forskningsreserven til forskning i nye
teknologiske muligheder og digitale teknologier. På FL19 blev der afsat 295 mio. kr. til området,
herunder 215 mio. kr. som udmøntes af Innovationsfonden.
Fsva. punkt d) har alle universiteter ikke implementeret strategier.
UFM
Gennemført med regeringens
Strategi for Danmarks digitale vækst
og i resultatkontrakter med
GTS-institutioner
GTS institutterne stiller kompetencer og faciliteter til rådighed for danske virksomheder på
kommercielle vilkår. Det bemærkes, at GTS resultatkontraktmidlerne ikke inden for rammerne af
den nuværende lovgivning kan anvendes til anskaffelse af hardware, men til udvikling af nye
teknologiske kompetencer hos GTS’erne. UFM har i efteråret 2018 gennemført et opslag af
resultatkontraktmidler til forskning og udvikling af nye teknologiske services i de danske GTS-
institutter. Ved opslaget i 2018 var de almene vurderingskriterier suppleret med et særligt fokus på
relevant digitalisering i de teknologiske serviceydelser. En liste over alle aktiviteter, som
medfinansieres gennem opslaget kan ses på
http://www.bedreinnovation.dk/aktiviteter
14.
15.
Ny SMV-platform og øget fokus på digitalisering i innovations- og
Gennemført med
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
med oprettelse af
EM
erhvervsfremmesystemet
programmet SMV:digital og
Aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet
a) Erhvervsministeriet, erhvervsorganisationerne med flere skal
etablere en fælles SMV-platform (one-stop-shop), som giver
SMV’erne én indgang til eksisterende og nye digitale tiltag.
EM,
b) Indsatsen for digital omstilling i små og mellemstore UFM
virksomheder
bør
styrkes
i
innovations-
og
erhvervsfremmesystemet,
herunder
bør
erhvervsfremmeaktørernes kompetencer, viden og værktøjer
inden for digitalisering opdateres
Attraktivt land for internationale digitale talenter
Gode rammer for højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft inden for
Ikke gennemført
Fsva. punkt a): Kommunerne har siden 2015 haft mulighed for at etablere kommunale internationale
teknologi og digital forretningsudvikling
a) Der skal arbejdes for at skabe bedre rammer for højtkvalificeret UVM,
grundskoler. På gymnasieområdet er antallet af offentlige gymnasiale institutioner, som kan udbyde
udenlandsk arbejdskraft i Danmark, herunder i forhold til BM,
engelsksprogede kursus fastsat i en politisk aftale fra 2014, som skal evalueres senest i 2019. På
etablering af engelsksprogede skoler og gymnasier samt SKM
baggrund af evalueringen var der politisk drøftelser om en evt. udvidelse af antallet af gymnasiale
ægtefælles jobmuligheder.
institutioner med IB, men der var ikke enighed i aftalekredsen herom.
b) Det bør overvejes at genindføre greencard-ordningen og udvide UIM
positivlisten med henblik på at styrke virksomhedernes adgang
Fsva. punkt b) gennemføres forslaget om at genindføre greencard-ordningen ikke. Regeringens har
til dygtige medarbejdere inden for teknologi og digital
fremsat lovforslag nr. L 151 af 6. februar 2019 om udmøntning af regeringens udspil om styrket
forretningsudvikling.
rekruttering af udenlandsk arbejdskraft, som bl.a. indeholder et forslag om generelt at udvide
positivlisten og en mere fleksibel og balanceret fast track-ordning.
Nemmere for SMV’er at rekruttere højtkvalificeret udenlandsk
Delvist gennemført
16.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvor mange af forslagene fra det digitale vækstpanel, der er blevet gennemført, til erhvervsministeren
2039299_0006.png
17.
18.
19.
UIM
Fsva. punkt a) er det ikke gennemført.
arbejdskraft
a) Der skal etableres en national model for puljerekruttering af
Fsva. punkt b) fremsattes den 6. februar 2019 forslag til lov om ændring af udlændingeloven
højtkvalificerede internationale medarbejdere med digitale UIM
(Udmøntning af regeringens udspil om styrket rekruttering af udenlandsk arbejdskraft). Lovforslaget
kompetencer til SMV’er
indeholder bl.a. at sænke kravet til antal fuldtidsansatte for virksomheder, der ønsker at blive
b) Der skal gøres indsats for at udbrede kendskabet blandt
virksomhedscertificeret med henblik på at kunne benytte fast track-ordningen.
virksomheder til fast track-ordningen, og ordningen bør gøres
tilgængelig for virksomheder med under 20 ansatte.
Målrettet markedsføringsindsats for at tiltrække internationale
Gennemført med
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
med etablering af Digital
BM,
digitale talenter til Danmark
Hub Denmark og styrket indsats i Invest in Denmark
a) Regeringen bør i partnerskab med erhvervsorganisationer og UIM
virksomheder iværksætte en målrettet og offensiv indsats for at
tiltrække internationale talenter til Danmark
UFM
b) Universiteterne bør styrke samarbejdet med virksomheder med
henblik på at tiltrække talentfulde internationale studerende og
forskere inden for digitalisering.
Godt klima for digitale investeringer og adgang til kapital
Fremme SMV’ers investeringer i digital omstilling
Gennemført med
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
med etablering af
a) Der bør igangsættes initiativer, som sammen med eksisterende EM
programmet SMV:digital
initiativer i brancheorganisationer mv. styrker SMV-lederes
kompetencer i forhold til investeringer i digital omstilling
SMV:digital indeholder bl.a. initiativer for ledere ift. digital omstilling og viderefører
b) Erhvervspartnerskab for avanceret produktion bør styrkes og
erhvervspartnerskabet, men målrettet SMV’er i hele erhvervslivet
målgruppen bør udvides til små og mellemstore virksomheder i
hele erhvervslivet og ikke kun produktionsvirksomheder som i
dag.
Eftersyn af afskrivningsreglerne for digitale investeringer og fradrag
Delvist gennemført med regeringens
Strategi for Danmarks digitale vækst
SKM
for omkostninger til udvikling
a) Der skal gennemføres et eftersyn af de skattemæssige
Fsva. punkt a) gennemføres et eftersyn af afskrivningsreglerne og ikke en bredere gennemgang at de
afskrivningsregler med henblik på at vurdere, om de afspejler
skattemæssige tiltag for at fremme investeringer. Arbejdet er endnu ikke afsluttet.
den reelle levetid for digital teknologi, og om de eksisterende
skattemæssige tiltag for at fremme investeringer er tilpasset
Fsva. punkt b er det (pt.) ikke gennemført.
den digitale udvikling
b) Virksomheder bør fortsat have mulighed for fradrag for
lønudgifter relateret til etablering og udvidelse af virksomhed,
fx
digital
forretningsudvikling,
herunder
eksterne
udviklingsomkostninger (konsulenter mv.) således at SMV’er
ikke stilles ringere end større virksomheder, der i højere grad
har mulighed for at insource udviklingsaktiviteter.
PROAKTIVE RAMMER FOR DIGITALISERING
Agil og innovationsfremmende regulering
Smidigt reguleringskoncept for nye digitale teknologier, produkter
Gennemført som led i regeringens
Strategi for Danmarks digitale vækst
med initiativ om agil
og forretningsmodeller
erhvervsrettet regulering
a) Regeringen skal udarbejde og implementere et koncept med én EM
indgang til det offentlige (Erhvervsministeriet) med henblik på
hurtig afklaring af de reguleringsmæssige rammer,
b) Hvis regeringen implementerer dette eller lign. koncept, skal UM
Invest in Denmark og andre relevante aktører bruge det i deres
indsats for tiltrækning af investeringer.
20.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvor mange af forslagene fra det digitale vækstpanel, der er blevet gennemført, til erhvervsministeren
2039299_0007.png
21.
Teknologineutral og digitaliseringsparat lovgivning
a) Regeringen skal holde et vedvarende fokus på, at reguleringen
er teknologineutral og klar til nye digitale teknologier og
forretningsmodeller.
b) Konkret skal konkurrenceloven og markedsføringsloven gøres
parate til de nye konkurrence- og forbrugerforhold, som følger
af den digitale udvikling.
EM
Delvist gennemført
Fsva. punkt a) er der fortsat fokus på teknologineutral regulering og nye forretningsmodeller bl.a. i
Strategi for Danmarks digitale vækst, særligt med initiativet regulering, der muliggør nye
forretningsmodeller, samt 5 principper for fremtidens erhvervsrettede regulering, som ny regulering
efter 1. juli 2018 screenes for. Blandt principperne er teknologineutralitet.
Fsva. punkt b) har regeringen besluttet at styrke Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
håndhævelsesindsats over for digitale platforme i Danmark. I forhold til markedsføringsloven vil
regeringen bl.a. undersøge behovet for en justering af ”Robinsonlisten”, der blev oprettet i 2000,
hvor forbrugerne kan frabede sig uopfordrede skriftlige og telefoniske markedsføringsmæssige
henvendelser. Regeringen vil endvidere arbejde for en effektiv håndhævelse af
markedsføringsregler, herunder bøder på niveau med sammenlignelige lande, og behovet for en
revurdering af markedsføringsloven undersøges.
22.
23.
24.
EM,
Dansk indsats for et ambitiøst og innovationsvenligt indre marked
Gennemført som led i Danmarks indsats for et digitalt indre marked
a) Danmark skal aktivt arbejde for et så ambitiøst digitalt indre EFKM,
marked som muligt, som fremmer frie datastrømme, nye KUM,
forretningsmodeller, digitaliseringsparat EU-lovgivning og en SKM
m.fl.
fælleseuropæisk tilgang til nye digitale forretningsområder.
b) Danmark skal på globalt plan aktivt understøtte den digitale
udvikling, herunder fremme frie datastrømme gennem EU’s
EM,
frihandelsaftaler med tredjelande
UM
Målrettet dansk indsats for udvikling og fornyelse af internationale
Gennemført bl.a. som led i Danmarks indsats for et digitalt indre marked, og med hjemtagning
EM
standarder
af sekretariat for den kommende europæiske fokusgruppe, der skal identificere
a) Regeringen og Dansk Standard skal skabe et klart dansk aftryk
standardiseringsbehov inden for kunstig intelligens.
på udvikling og fornyelse af internationale standarder på det
digitale område, hvor der er danske styrkepositioner
En fremtidssikret infrastruktur i en digital verden
Ambitiøse 2025-mål for den digitale infrastruktur, herunder
Delvist gennemført med Aftale om bredbånd og mobil i digital topklasse - Fremtidens
EFKM
udrulning af 5G
telepolitik for hele Danmark fra maj 2018 og Energistyrelsens 5G handlingsplan
a) Når regeringen og teleforligskredsen udarbejder et nyt
teleforlig skal der sættes ambitiøse 2025-mål for den digitale
Fsva. punkt a) er der ikke udarbejdet nye 2025-mål for den digitale infrastruktur. Dog er der
infrastruktur, der sikrer, at alle borgere og virksomheder har
udarbejdet en 5G-handlingsplan for Danmark.
adgang til hurtigt internet i hele landet i 2025, og samtidig skal EFKM
der ske en større udrulning af 5G.
Fsva. punkt b) er anbefalingen gennemført i Aftale om Bredbånd og mobil i digital topklasse -
b) Regeringen skal udarbejde en handlingsplan for udrulning af EFKM
Fremtidens telepolitik for hele Danmark fra maj 2018 og Energistyrelsens 5G-handlingsplan for
5G og arbejde for, at der er tilstrækkelige frekvensressourcer til
Danmark fra februar 2019.
rådighed til 5G-formål, så Danmark er blandt de førende lande
til udrulning af 5G, ligesom Danmark var med 3G og 4G.
Fsva. punkt c) er der ikke udarbejdet en model for, hvordan provenuet fra frekvensauktionen
c) Ved de kommende frekvensauktioner over fx 900 MHz-
øremærkes til at styrke den digitale infrastruktur. Der er etableret en bredbåndspulje, hvor borgere og
eller 700 MHz-frekvensbåndene, bør regeringen stille
virksomheder kan søge om offentligt tilskud til udrulning af bredbånd i områder, hvor marked ikke
meget ambitiøse dækningskrav, uanset om det reducerer
selv når ud. Frekvensauktionen og dækningskravene er gennemført i Aftale om Bredbånd og mobil i
statens provenu fra auktionerne, og et evt. provenu bør
digital topklasse - Fremtidens telepolitik for hele Danmark fra maj 2018 og Energistyrelsens 5G-
øremærkes til at styrke den digitale infrastruktur.
handlingsplan for Danmark fra februar 2019.
Automatisering af virksomhedernes indberetninger til
offentlige myndigheder
a) Virksomhedernes indberetninger til offentlige myndigheder
skal automatiseres på de indberetningsområder, hvor byrderne
Delvist gennemført i den Fælles Offentlige Digitaliseringsstrategi (FODS 2016-2020) og med
Sammenhængsreformen gennem reformsporet
”Digital
service i verdensklasse”
Fsva. punkt a) er der igangsat projekt om Automatisk erhvervsrapportering i regi af FODS 2016-
2020 med det formål at reducere virksomhedernes indberetningsbyrder.
25.
EM, FM
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvor mange af forslagene fra det digitale vækstpanel, der er blevet gennemført, til erhvervsministeren
2039299_0008.png
b)
og vækstpotentialet er størst
Regeringen skal foretage de nødvendige investeringer i at
vedligeholde
og
fremtidssikre
en
brugervenlig,
sammenhængende og effektiv fællesoffentlig digital
infrastruktur
Fsva. punkt b) er det en meget generel anbefaling, som er på regeringens dagsorden. Regeringen har
som en del af Sammenhængsreformen lanceret reformsporet
”Digital
service i verdensklasse”,
der
bl.a. skal binde offentlige services bedre sammen og gøre brugen lettere og mere overskuelig for
borgere og virksomheder.
26.
27.
28.
29.
Handlingsplan for test og udbredelse af førerløse fartøjer
Delvist gennemført.
a) Regeringen skal senest i 2018 sammen med relevante eksperter TRM
udarbejde en samlet handlingsplan for indfrielse af potentialet i
Fsva. punkt a), b) og c) har Ekspertgruppen for fremtidens mobilitet afleveret deres rapport i 2018,
anvendelse af førerløse fartøjer.
og den igangværende forsøgsordning med selvkørende biler skal evalueres.
b) Regeringen skal løbende følge udviklingen af teknologien og
vurdere, hvornår og hvordan der skal investeres i forberedelsen
af førerløs transport
fx i forhold til den fysiske infrastruktur.
c) Kommunerne skal gå forrest og allerede i 2017 ansøge om og
få godkendt relevante områder i Danmark, som kan fungere
som testzoner for førerløs transport.
Gode rammer for dataanvendelse, IT-sikkerhed og e-handel
Flere offentlige data med kommerciel værdi skal gøres
Gennemført i bl.a.
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
aftale om med fri adgang til
EM,
tilgængelige
dele af
DMI’s data
a) Regeringen skal gøre flere offentlige data tilgængelige på EFKM,
områder af kommerciel interesse for dansk erhvervsliv og skal SKM,
synliggøre de vækstmæssige muligheder for anvendelse af (FM)
offentlige data
Styrkelse af SMV’ernes dataanvendelse gennem rådgivning
Gennemført i bl.a.
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
med programmet
EM
og enklere regler
SMV:digital,initiativ om klare retningslinjer for virksomhedernes dataanvendelse, der bl.a.
a) Erhvervsministeriet
skal
i
samarbejde
med
fx
har introduceret hjemmesiden brugdata.dk med vejledning og konkrete værktøjer ift.
erhvervsorganisationer og private aktører undersøge
dataanvendelse.
muligheder for at udarbejde konkrete initiativer om strategisk
rådgivning målrettet små og mellemstore virksomheders
anvendelse af data
b) Regeringen skal gennemføre et samlet eftersyn af reguleringen
på data-området og udarbejde klar information og vejledning
om gældende regler til virksomhederne i lighed med online-
værktøjer som fx Privacy-kompasset og sikkerhedstjekket.dk.
Danske virksomheder skal være blandt de førende i Europa
Gennemført i bl.a.
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
med initiativerne én digital
inden for IT-sikkerhed
indgang for indberetning af IT-sikkerhedshændelser og styrket cyber- og
a) Regeringen skal etablere én fælles digital indgang for EM, FM
informationssikkerhed i små og mellemstore virksomheder
indberetning af IT-sikkerheds-hændelser.
b) Regeringen skal etablere en samlet informationsportal, der skal
styrke SMV’ernes adgang til målrettet information og
vejledning om IT-sikkerhed og databeskyttelse herunder om
relevante værktøjer, regulering og standarder samt arbejde for
styrket digital dannelse gennem indsatser i uddannelses- og
efteruddannelsessystemet.
c) Regeringen
skal
i
dialog
med
relevante
erhvervsorganisationer om, at revisorer, advokater, finansielle
rådgivere og andre af SMV’ernes
primære rådgivere
efteruddannes inden for IT-sikkerhed og ansvarlig
datahåndtering, så de kan bistå virksomhederne med at
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvor mange af forslagene fra det digitale vækstpanel, der er blevet gennemført, til erhvervsministeren
2039299_0009.png
30.
efterspørge den rette sikkerhed i de digitale løsninger.
d) Danmark skal deltage i internationalt samarbejde, fx i Norden,
om IT-sikkerhed for at sikre koordinering af indsatsen mod
bl.a. IT-kriminalitet.
Styrkede rammer for en konkurrencedygtig e-handel
a)
Regeringen skal understøtte SMV’ers digitale omstilling til
avanceret e-handel ved styrket fokus på e-handel i
erhvervsfremmesystemet
og
e-handelskompetencer
i
erhvervsrettede uddannelser.
b) Regeringen skal styrke kontrol med udenlandske netbutikkers
momsbetaling, så der er fair og lige konkurrencevilkår for
danske e-handelsvirksomheder.
c) Regeringen skal etablere et samarbejde med globale online
platforme og promovere Danmark og danske brands og
produkter på disse platforme for at fremme dansk online
eksport.
DIGITAL ANSVARLIGHED OG BEGEJSTRING
Årligt digitaliserings-topmøde og køreplan for Danmarks digitale
udvikling
a) På et årligt topmøde mellem ministre, politikere,
organisationer, virksomhedsledere m.fl. drøftes fremdrift på
digitale initiativer, status på implementering af anbefalingerne
fra Digitalt Vækstpanel og visioner for digitalisering i
Danmark.
b) Det første opstartende topmøde skal være i 2017, og regeringen
skal herefter nedsætte relevante arbejdsgrupper for hvert
digitalt tema.
c) Hvert relevant ministerområde skal udarbejde en digital
køreplan, som hvert år fremlægges og revideres i forbindelse
med digitaliserings-topmødet.
Digitaliseringsuge og bred informationskampagne med fokus på
mulighederne ved Digitalisering
a) Der skal sættes fokus på digitalisering én gang årligt i form af
en ”Uge for digitalisering”, som Erhvervsstyrelsen
afholder i
samarbejde med andre aktører. Ugen kan med fordel afholdes
samtidig med digitaliseringstopmødet.
b) Der skal igangsættes en bred kommunikationskampagne, der på
en engagerende måde viser mulighederne i digitalisering.
c)
’Disruptionrådet
-
Partnerskab for Danmarks fremtid’ skal i sit
arbejde have fokus på varigt og bredt at oplyse borgerne om
mulighederne i digitalisering.
Det Etiske Råd skal have særskilt fokus på etiske spørgsmål relateret
til digitalisering
b) Det Etiske Råd skal i højere grad forholde sig til emner
relateret til nye digitale teknologier, fx de etiske dilemmaer,
som kunstig intelligens og førerløse faretøjer kan give
EM,
UVM,
UFM
Gennemført i bl.a.
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
med programmet
SMV:digital, oprettelse af et e-handelscenter, øget momskontrol af Toldstyrelsen med bl.a.
pakker købt over internettet, og styrkelse af eksportrådet
SKM
UM
31.
EM
Delvist gennemført i bl.a.
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
og med afholdelse af
et digitalt topmøde 2019.
Fsva. punkt a) og b) bemærkes det, at det første digitale topmøde blev afholdt i marts 2019, men at
der ikke efterfølgende er nedsat arbejdsgrupper.
Fsva. punkt c) er der ikke aftalt digitale køreplaner med hvert ministerium. Regeringens strategi for
Danmarks digitale vækst med tilhørende handlingsplaner og Sammenhængsreformen indeholder
derimod initiativer med opfølgning for en lang række ministerområder. Status for strategien for
Danmarks digitale vækst drøftes ca. 2 gange årligt i ministerkredsen for Danmarks digitale vækst.
32.
Delvist gennemført i bl.a. regeringens Disruptionrådet.
EM
Fsva. punkt a) og b) er der ikke gennemført en specifik uge for digitalisering, men Danmarks
Iværksætteruge har haft fokus på digitale muligheder. Det samme er tilfældet for andre
arrangementer, som bl.a. Internet Week Denmark og Techfestival. Endvidere har mange medier,
organisationer mv. fokus på mulighederne i digitalisering.
Desuden informeres der bl.a. i regi af Teknologipagten om mulighederne ved at arbejde med
tekniske og digitale kompetencer (STEM-kompetencer).
Fsva. punkt c) har Disruptionrådet løbende sat fokus på mulighederne i digitalisering. Efter den
afsluttende rapport mødes Disruptionrådet fremover halvårligt.
SUM
Gennemført som opfølgning på regeringens
Strategi for Danmarks digitale vækst
og som
opfølgning på Disruptionsrådet med nedsættelse af Dataetisk råd
EM
BM
33.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvor mange af forslagene fra det digitale vækstpanel, der er blevet gennemført, til erhvervsministeren
2039299_0010.png
anledning til.