Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Bilag 1 - Oversigt over opfølgning på anbefalinger fra Digitalt Vækstpanel
Anbefaling fra digitalt vækstpanel
DIGITALE KOMPETENCER TIL ALLE
1.
Ressort
Opfølgning
2.
Danmark skal have en teknologipagt
Regeringen i spidsen for en teknologipagt med fokus på digitale og
EM,
Gennemført med
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
med etablering af
UFM,
tekniske kompetencer
Teknologipagten
a) Regeringen skal sætte sig i spidsen for en teknologipagt, som UVM,
kan engagere bl.a. virksomheder, uddannelsesinstitutioner og BM og
organisationer på konkrete indsatser for at matche FM
erhvervslivets fremtidige efterspørgsel efter digitale og
tekniske kompetencer
Digitale kompetencer skabes allerede i folkeskolen
Informatik som obligatorisk fag i folkeskolen
Delvist gennemført med
Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst
og i andet regi
a) Informatik skal indføres som et selvstændigt obligatorisk fag i UVM,
Fsva. punkt a) og c) er der igangsat et treårigt forsøgsprogram med teknologiforståelse på 46
folkeskolen fra de tidlige år og frem
UFM
udvalgte skoler i Danmark i perioden 2018-2021. Forsøgsprogrammet skal skabe viden om, hvordan
b) Digitalisering skal indgå tydeligere i læreruddannelsens
man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev, og hvordan teknologiforståelse
curriculum, herunder som selvstændigt fag såfremt informatik
bedst bliver en del af undervisningen i folkeskolen. Forsøgsprogrammet har således et bredere fokus
indføres som obligatorisk fag i folkeskolen
end blot informatik. Ligeledes er der kompetenceudvikling af lærere og undervisere med henblik på,
c) De faglige forudsætninger for et nyt fag skal løftes ved
at de får kompetencerne til at undervise eleverne i den nye faglighed. I opfølgningen på
omfattende
–
og afgørende
–
efteruddannelse af lærerne,
Disruptionrådets arbejde er der afsat yderligere 30 mio. kr. til supplerende initiativer til
anvendelse af platforme for deling af inspirationsmateriale m.v.
teknologiforståelse, som understøtter forsøget med teknologiforståelse i folkeskolen.
til læringsforløb, brug af e-læringsformen til efteruddannelse
samt fx inddragelse af eksterne undervisere, som ikke
Fsva. punkt b) er der igangsat et forsøgs- og udviklingsprojekt på Københavns Professionshøjskole
nødvendigvis er læreruddannede.
og VIA, hvor institutionerne udvikler og afprøver modulet ”Teknologiforståelse og digital dannelse
på læreruddannelsen”. Derudover vil UVM og UFM igangsætte et projekt om kapacitetsopbygning
ift. teknologiforståelsesfagligheden på professionshøjskolerne.
Øget anvendelse af digitale læringsværktøjer på tværs af fag
a) Nye teknologier som fx 3D-print, virtual reality og
robotteknologi skal inddrages mere i undervisningen i
relevante fag med henblik på at skabe alsidig og tidssvarende
undervisning til gavn for alle elever.
b) Alle folkeskoler bør have en 3D-printer.
c) Alle folkeskoleelever og -lærere skal have adgang til relevant
IT-udstyr.
d) Regeringen skal satse på at udvikle og udbrede digitale
læringsformer i folkeskolerne på tværs af landet for at skabe et
supplement til den øvrige undervisning i alle fag til gavn for
både fagligt svage og stærke elever.
Et tættere samarbejde mellem skoler og virksomheder
a) Virksomhedernes inddragelse i undervisningen i folkeskolen
skal styrkes, fx gennem åben skole eller eksisterende
partnerskabsprojekter som fx Jet-Net eller Fonden for
entreprenørskab.
b) Skolerne og Ungdommens Uddannelsesvejledning skal tage
større del i ansvaret for at sikre praktikpladser af høj kvalitet,
Delvist gennemført
Fsva. punkt a) og d) blev der med aftale om kommunernes økonomi for 2012 besluttet at regeringen
og KL afsatte 500 mio. kr. til en fællesoffentlig indsats for styrket anvendelse af it i folkeskolen i
perioden 2012 til 2017. Indsatsen blev evalueret i juni 2018, som viser, at lærere og elever oplever
en række positive effekter ved brugen af digitale ressourcer. I marts 2019 blev statuspublikationen
”Digitalisering med omtanke og udsyn” offentliggjort.
Statuspublikationen skal være afsæt for det
videre arbejde og debat mod en ny kommende national digitaliseringsstrategi 2020-2025.
Fsva. punkt b) og c) er anskaffelsen af konkrete læremidler en kommunal opgave. Digitale
læremidler og it-ressourcer, herunder 3D-printere, er et indsatsområde, som UVM er i dialog med
kommuner og skoler om.
Delvist gennemført
Fsva. punkt a) har Undervisningsministeren nedsat et partnerskab om udvikling af udskolingen, som
bl.a. skal se på samarbejde med virksomheder. Desuden er der i regi af Teknologipagten gennemført
aktiviteter med virksomhedsinddragelse i undervisningen.
Fsva. punkt b) vil erhvervspraktik med lov nr. 706 af 09-06-2017 (Praktikpladsafhængigt bidrag til
AUB m.v.) kunne tilbydes elever i 6. og 7. klasse. UVM er også i færd med at udarbejde et katalog,
3.
UVM
4.
UVM