Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2026534_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 431 af 20. februar 2019
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor store merudgifter, der pålægges de offentlige
myndigheder i stat, regioner og kommuner til omstilling af it-systemer, uddannelse
af medarbejdere, etablering af call centre mv., hvis den offentlige digitale post
fremover skal tilgå Borger.dk fremfor e-boks, og hvis en sådan beregning ikke er
lavet oplyse hvad begrundelsen herfor er?
Svar
I fremtiden vil borgerne fortsat kunne læse deres offentlige Digitale Post på bor-
ger.dk som i dag. Visningen af den Digitale Post på borger.dk vil ændres sammen-
lignet med i dag, hvilket nogle borgere vil skulle vænne sig til. Til gengæld sikres
bedre sammenhæng mellem Digital Post og de øvrige offentlige guides og selvbe-
tjeningsløsninger på borger.dk, hvormed borgerne i højere grad vil opleve kom-
munikationen med det offentlige som samlet i én brugervenlig sammenhæng.
Overgangen fra en ældre it-løsning til en ny vil som hovedregel altid være forbun-
det med omstillingsomkostninger. Det gælder også for Næste generation Digital
Post, der er en fællesoffentlig løsning, der benyttes af mange myndigheder i Dan-
mark. Den nye løsning skal være sikker, brugervenlig og fremtidssikret. Det inde-
bærer en ny it-arkitektur, der betyder, at mange myndigheder vil skulle tilpasse
deres it-systemer.
Uanset hvilken leverandør, der vinder det igangværende udbud, vil omstillingen til
Næste generation Digital Post derfor være forbundet med omkostninger for den
offentlige sektor. Størrelsen deraf afhænger i høj grad af lokale forhold.
I forbindelse med ØA19 gennemførte Digitaliseringsstyrelsen derfor i samarbejde
med KL og Danske Regioner en tidlig analyse og beregning af de decentrale om-
stillingsomkostninger, der blev estimeret i et spænd mellem 103,8 og 272,9 mio.
kr. på tværs af stat, regioner, kommuner samt Udbetaling Danmark. Analysen er
dog behæftet med meget stor usikkerhed, og det er aftalt, at Digitaliseringsstyrel-
sen i 2019 udarbejder en revideret analyse i samarbejde med KL og Danske Regi-
oner.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm. om merudgifter, der pålægges de offentlige myndigheder i stat, regioner og kommuner, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
Når omstillingen til Næste generation Digital Post er gennemført, vil den nye løs-
ning medføre langt mere stabile driftsomkostninger for myndighederne. De sene-
ste år viser, at myndighederne sender flere og flere Digital Post-meddelelser, og
den nye prismodel sikrer, at myndighedernes omkostninger ikke er så påvirkelige
af stigende anvendelse, som det er tilfældet i dag.
Den nye løsning vil i højere grad blive opdelt i flere selvstændige komponenter,
som det offentlige får mulighed for at videreudvikle og genanvende i andre sam-
menhænge. Det offentlige får også fremadrettet bedre muligheder for at viderefø-
re løsningen efter kontraktudløb, uden store kontinuitetsbrud for tilsluttede myn-
digheder. Den nye løsning vil således føre til reducerede fremtidige decentrale
omstillingsomkostninger for den offentlige sektor, både ved videreudvikling og
genudbud af løsningen.
Digitaliseringsstyrelsen har også for den kommende Digital Post-løsning valgt en
kontraktperiode på op til otte år (fem år med mulighed for tre års forlængelse)
sammenlignet med den nuværende kontraktperiode på fire år (to år med to års
forlængelse). Herved undgås nye omstillingsomkostninger for myndighederne
inden for en kort årrække.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for Offentlig Innovation