Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2026536_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 430 af 20. februar 2019
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Har Digitaliseringsstyrelsen orienteret Danske Handicaporganisationer og Ældre
Sagen om, at udbuddet af Digital Post kan resultere i, at borgerne skal finde deres
digitale post i flere digitale postkasser, og hvad har organisationernes reaktion i
bekræftende fald været?
Svar
Digitaliseringsstyrelsen har som beskrevet i svar på Social- Indenrigs- og Børne-
udvalgets spørgsmål nr. 210 (Alm. Del) af 9. januar 2019 gennemført en offentlig
høring om Digital Post-projektet i efteråret 2016. I høringen deltog bl.a. Danske
Handicaporganisationer og Ældre Sagen.
I sit høringssvar påpegede Ældre Sagen bl.a. at de i dag oplever, at medlemmer er
forvirrede over, at der er flere indgange til den samme post (e-Boks og borger.dk),
og at denne forvirring næppe vil blive mindre, hvis der åbnes mulighed for, at
man kan åbne sin digitale post på flere myndighedsportaler. Hovedbudskabet fra
Ældre Sagen var, at tydelig kommunikation er afgørende.
Danske Handicaporganisationer udtalte sig ikke specifikt om flere digitale post-
kasser, men påpegende i stedet særligt nødvendigheden af, at Næste generation
Digital Post, herunder de hjemmesider og mobile løsninger hvor posten vises, skal
være brugervenlige og følge de internationale standarder for tilgængelighed.
Digitaliseringsstyrelsen har taget udgangspunkt i alle de indkomne høringssvar i
udformningen af kravene til fremtidens Digital Post-løsning samt i planlægningen
af den kommende implementerings- og kommunikationsindsats.
Som beskrevet i svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 428 af 20. februar 2019,
kan udbuddet af Digital Post medføre en række forskelligartede implementerings-
scenarier for borgere og virksomheder.
Når udfaldet af udbuddet er kendt, og Næste generation Digital Post skal imple-
menteres, vil Digitaliseringsstyrelsen derfor også inddrage organisationer, der re-
præsenterer ældre borgere samt borgere med kognitive og/eller fysiske handicap
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm. om orientering af udbuddet af Digital Post, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
såsom Danske Handicaporganisationer og Ældre Sagen. Implementeringsindsat-
sen tilrettelægges bl.a. i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsens landsdækkende
digitaliseringsnetværk, Netværk for digital inklusion, der blev etableret i 2015.
Netværkets formål er at understøtte og forbedre indsatsen over for de målgrup-
per, der har behov for hjælp til at kommunikere digitalt med det offentlige.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for Offentlig Innovation