Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2026540_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 428 af 20. februar 2019
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere, om det vil være lettere eller sværere for borgerne at over-
skue deres digitale post, hvis udbuddet af Digital Post resulterer i, at borgerne skal
finde deres digitale post i flere visningsklienter?
Svar
Den nuværende Digital Post 2-kontrakt med leverandøren e-Boks A/S udløber
inden for de kommende år. Digitaliseringsstyrelsen afvikler derfor udbud i over-
ensstemmelse med udbudslovgivningen og sikrer herved, at der bliver indgået en
ny kontrakt med en leverandør, der skal udvikle den nye Digital Post løsning, som
skal leve op til fremtidige krav og behov.
Løsningens formål er at sikre, at borgere, virksomheder og myndigheder i Dan-
mark også fremover sikkert kan modtage og sende offentlig Digital Post, jf. Lov
om Digital Post fra offentlige afsendere.
Når Digitaliseringsstyrelsen udbyder den nye Digital Post-løsning, kan alle interes-
serede leverandører på markedet byde ind på at blive fremtidens Digital Post-
leverandør. Tilsvarende har været tilfældet ved de tidligere udbud af offentlig Di-
gital Post, som begge er blevet vundet af e-Boks A/S.
Borgerne er i dag vant til at have meget af deres vigtige digitale post, fra såvel of-
fentlige myndigheder som private virksomheder, samlet ét sted, og det er i dag
muligt at tilgå den på visningsklienter på både borger.dk og e-Boks. Det skyldes, at
e-Boks A/S i dag både er leverandør af den offentlige Digitale Post-løsning og
samtidig har en række private kunder, såsom banker og forsikringsselskaber, der
også sender post via e-Boks.
Digitaliseringsstyrelsen garanterer, at den offentlige Digitale Post fortsat vil være
tilgængelig via en visningsklient på borger.dk. Digital Post fra det offentlige er
allerede en naturlig del af borger.dk og suppleres med en kommende offentlig
app, hvorfra borgerne ligeledes kan læse deres offentlige Digitale Post nemt via
mobile enheder.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om udbuddet af digital post og visningsklienter, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
Et muligt scenarie er derfor, at borgerne som i dag kan se deres offentlige Digitale
Post på borger.dk, mens den private post skal tilgås andre steder, idet det offentli-
ge ikke kan beslutte, ad hvilke kanaler private virksomheder som banker og forsik-
ringsselskaber sender deres vigtige digitale post.
Den nye Digital Post-løsning vil dog gøre det muligt, at flere private udbydere kan
vælge at vise den offentlige Digitale Post i relevante sammenhænge. Vælger fx e-
Boks A/S fortsat at vise den offentlige post, får borgere og virksomheder mulig-
hed for at læse post fra det offentlige og det private samme sted, præcis som i dag.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for Offentlig Innovation