Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 427 (Alm. del) af 19.
februar 2019 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvad kan ministeren oplyse om sammenhæng mellem ændringer i retten til
tilbagetrækning og den faktiske tilbagetrækningsalder for forskellige årgange i
perioden 2000-2018?
Svar
Mulighederne for ”ret
til tilbagetrækning” på offentlig forsørgelse samt folkepen-
sionen påvirker seniorernes valg af tilbagetrækningsalder. Det viser effekten af en
række reformer og tiltag
siden 1990’erne.
Fx har forhøjelserne af efterlønsalderen i disse år øget den gennemsnitlige tilbage-
trækningsalder. Som følge af
Velfærdsaftalen (2006)
og justeringerne i
Tilbagetræk-
ningsaftalen (2011)
stiger efterlønsalderen fra 2014. De hidtidige erfaringer med de
gradvise forhøjelser viser, at de 60-årige, der har fået udskudt deres efterlønsalder,
i stort set uformindsket omfang arbejder frem til deres nye forhøjede efterlønsal-
der,
jf. figur 1.
Dette har ført til en markant beskæftigelsesfremgang for de over 60-
årige.
I 00’erne faldt den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder som følge af
sænkelsen af
folkepensionsalderen. I 2004 blev folkepensionsalderen sænket fra 67 år til 65 år
med virkning for personer, der fyldte 65 år fra 1. juli 2004. Dette skete som led i
efterlønsreformen fra 1999.
1
Sænkelsen af folkepensionsalderen førte isoleret set
til, at de beskæftigede fremrykkede deres tilbagetrækningstidspunkt. Det markante
fald i beskæftigelsesfrekvensen ved folkepensionsalderen
–
for personer der ikke
trak sig tilbage på efterløn før folkepensionsalderen
–
rykkede fra 67 år (folkepen-
sionsalderen for personer født før 1. juli 1939) til 65 år (folkepensionsalderen for
personer født fra og med 1. juli 1939),
jf. figur 2.
Blandt andet på baggrund af disse erfaringer ventes de gradvise forhøjelser af fol-
kepensionsalderen fra 65 år til 67 år i årene 2019-2022 at øge den gennemsnitlige
tilbagetrækningsalder i de kommende år.
1
Efterlønsreformen gav incitament til at udskyde overgangen fra beskæftigelse til efterløn fra 60 år til 62 år. Som en del af
samme reform blev der ud over sænkelsen af folkepensionsalderen også indført muligheden for ”opsat” folkepensionen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk