Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 425 (Alm. del) af 19.
februar 2019 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan det påvirker den finanspolitiske holdbarhed, hvis
det forudsættes, at det offentlige forbrug vil stige med hhv. 0,3 pct., 0,7 pct. og 0,8
pct. årligt i fremskrivningen? I svaret bedes virkningen opgjort varigt, samt effek-
ten i 2030, 2040, 2050 og 2060, i hhv. mia. kr. og i pct. af BNP.
Svar
Den finanspolitiske planlægningshorisont beskriver den tidsperiode, som er dæk-
ket af den seneste mellemfristede plan, og hvor der er taget politisk stilling til de
overordnede prioriteringer i den økonomiske politik. Planlægningshorisonten
dækker aktuelt perioden frem mod 2025, med udgangspunkt i 2025-planen
Vækst
og velstand 2025.
Perioden efter 2025 er ikke dækket af en mellemfristet plan, og ligger dermed
udenfor planlægningshorisonten. Det betyder, at der ikke er taget politisk stilling
til mål for den ønskede udvikling i den strukturelle saldo, eller de samlede, over-
ordnede prioriteringer i den økonomiske politik.
Sigtet med de langsigtede fremskrivninger og beregningen af den finanspolitiske
holdbarhed er at vurdere de langsigtede udsigter for de offentlige finanser, herun-
der om den økonomiske politik som planlægges frem mod 2025 kan fastholdes
uændret efter udgangen af den finanspolitiske planlægningshorisont uden at føre
til en uholdbar stigning i den offentlige gæld.
Finansministeriets langsigtede fremskrivninger tager derfor udgangspunkt i rent
beregningstekniske principper og forudsætninger efter 2025, herunder vedrørende
befolkningsudviklingen og udtømningen af danske olie- og gasreserver i Nordsø-
en på langt sigt. Hertil kommer, at der tages højde for virkningen af reformer, fx
forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen, der tidsmæssigt rækker ud over
den finanspolitiske planlægningsperiode.
De beregningstekniske principper forudsætter overordnet set en fastholdelse af
den offentlige sektor, som den ser ud ved udgangen af planlægningshorisonten i
2025. På udgiftssiden forudsættes eksempelvis, at de nominelle udgifter til offent-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk