Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 423 (Alm. del) af 19.
februar 2019 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan det påvirker provenuskønnet for tilbagetræknings-
reformer og den langsigtede finanspolitiske holdbarhed, såfremt erhvervsfrekven-
sen antages at være f.eks. 1, 2 og 3 pct. point lavere end forudsat i det centrale
provenuskøn over effekten af tilbagetrækningsreformer? I svaret bedes ministeren
oplyse antagelser om fordelingen af de ikke-arbejdsmarkedsdeltagende på forskel-
lige ydelser og selvforsørgende status.
Svar
I de seneste år er flere ældre (60+ årige) kommet i beskæftigelse. Det har under-
støttet det nuværende opsving og mindsket presset på arbejdsmarkedet. At ældre
er blevet længere på arbejdsmarkedet de seneste år, skal blandt andet ses i lyset af
et stigende antal ældre og de vedtagne arbejdsmarkedsreformer, navnlig de tilbage-
trækningsaftaler, som sikrer, at aldersgrænserne for efterløn og folkepension hæ-
ves i lyset af den stigning, der har været i levetiden, og som ventes at fortsætte
fremover.
Der er spurgt til virkningen, hvis erhvervsfrekvensen for ældre er lavere end for-
udsat i 2025-fremskrivningen. Hertil bemærkes, at hvis ældres beskæftigelse fx
stiger mere end forudsat vil det isoleret forbedre de offentlige finanser
–
ligesom
det omvendte vil gøre sig gældende, hvis de ældre arbejder mindre, fx som følge af
en højere grad af selvpensionering, deltidsarbejde mv.
Beregningerne nedenfor skal ses som illustrative beregninger af ændringer i er-
hvervsfrekvensen for seniorer sammenholdt med de forudsætninger, der er lagt til
grund i Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning fra august 2018.
Det bemærkes, at de illustrative beregninger er lavet for 1 pct.-point (+/-), men
virkningen er omtrent skalerbar med antal pct.-point.
De illustrative beregninger tager udgangspunkt i Finansministeriets mellemfristede
fremskrivning fra august 2018 og viser således de isolerede virkninger i forhold til
dette forløb. Herudover vises det beregnede forløb i
Svar på Finansudvalgets spørgs-
mål nr. 326 (alm. del) af 28. januar 2019,
hvor det er forudsat, at pensionsaldrene
ikke levetidsindekseres fra 2030. Det indebærer således, at pensionsaldrene ikke
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk