Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2045099_0001.png
Økonomisk analyse:
Reformer har styrket
seniorers
beskæftigelse
Januar 2017
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0003.png
Økonomisk analyse:
Reformer har styrket
seniorers
beskæftigelse
Januar 2017
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0004.png
I tabeller kan afrunding medføre,
at tallene ikke summer til totalen.
Denne publikation er udarbejdet af
Finansministeriet
1. kontor
Christiansborg Slotsplads 1
1218 København K
Telefon 33 92 33 33
Elektronisk publikation:
ISBN: 978-87-93531-06-2
Publikationen kan hentes på
Finansministeriets hjemmeside
fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0005.png
Reformer har styrket
seniorers beskæftigelse
Nyt kapitel
1. Indledning
I dag lever danskerne længere end tidligere generationer, og i fremtiden forventes danskerne
at leve endnu længere. En 60-årig kan se frem til at leve knap 4 år længere end for 20 år
siden. Om 10 år ventes levetiden for en 60-årig at være øget med yderligere 1�½ år. Den
længere levetid giver også flere leveår med godt helbred.
Der er i de sidste 20 år gennemført en række reformer, der bidrager til at sikre, at den positi-
ve udvikling med længere levetid og flere raske leveår også bliver omsat til flere aktive år på
arbejdsmarkedet
1
. Det gælder blandt andet
Velfærdsaftalen
fra 2006 og
Tilbagetrækningsre-
formen
fra 2011. Disse reformer giver et afgørende bidrag i forhold til at sikre den økonomi-
ske bæredygtighed i velfærdssamfundet.
Reformerne har – sammen med bedre helbred og blandt andet stigende uddannelsesniveau
– betydet, at beskæftigelsen siden 2000 er steget for alle alderstrin blandt 55-70-årige. Mest
mærkbart er det, at op mod halvdelen af 60-64-årige i dag er i beskæftigelse mod knap en
tredjedel i 2000. Beskæftigelsen blandt 60-64-årige er steget bredt på tværs af uddannelses-
grupper.
Fra 2015 og frem mod 2025 skønnes den strukturelle beskæftigelse at stige med i omegnen
af 156.000 personer. Heraf ventes det, at ca. 121.000 vil være personer i alderen 60-66 år.
Det skal blandt andet ses i lyset af, at efterløns- og folkepensionsalderen bliver hævet som
følge af tilbagetrækningsreformen fra 2011. Siden 2014 er efterlønsalderen på den baggrund
hævet med et halvt år om året og i 2017 er den tidligste efterlønsalder 62 år.
Den ventede stigning i beskæftigelsen blandt de 60-64-årige frem mod 2025, som følge af
blandt andet tilbagetrækningsreformen fra 2011 vil bringe Danmark på niveau med beskæfti-
gelsen blandt 60-64-årige i Sverige og Norge i 2014. Beskæftigelsen blandt 60-64-årige
ventes dog også at stige i andre lande frem mod 2025 som følge af vedtagne pensionsrefor-
mer samt stigende uddannelsesniveau og bedre helbred.
Erfaringerne fra den gradvist højere efterlønsalder siden 2014 viser, at højere efterlønsalder
styrker beskæftigelsen. De årgange, der ikke længere kan gå på efterløn som 60-årige fort-
sætter i det store og hele på arbejdsmarkedet frem til den nye efterlønsalder.
Appendiks A indeholder en oversigt over reformer, der siden 1990'erne har bidraget til 50-64-åriges beskæftigel-
se.
1
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0006.png
Den øgede beskæftigelse ligger i tråd med erfaringerne fra ophævelsen af tidligere særregler
for seniorer på arbejdsmarkedet. Tidligere betød mulighederne for overgangsydelse og for-
længet dagpengeret, som blev indført i 90'erne, at beskæftigelsesfrekvensen for 50-59-årige
var væsentligt lavere end for 40-49-årige. Ophævelsen af særreglerne besluttet i 1998 og
2006 har forbedret aldersgruppens beskæftigelse betydeligt.
I dag er merledigheden på dagpenge blandt 50-54-årige i forhold til yngre aldersgrupper helt
væk. Det er sket samtidig med, at ledigheden også generelt er reduceret. Merledigheden på
dagpenge blandt 55-59-årige er ligeledes kraftigt reduceret. Der er dog stadig en højere
andel på dagpenge blandt 55-59-årige end blandt yngre aldersgrupper. Det hænger blandt
andet sammen med, at tilskyndelsen og mulighederne for at starte nyt job kan være mindre,
når der kun er kort tid tilbage til efterlønsalderen eller anden tilbagetrækning. Arbejdsgivere
kan fx være mindre tilbøjelige til at ansætte og oplære personer, som kun har kort tid tilbage
på arbejdsmarkedet.
En nylig analyse peger endvidere på, at seniorjobordningen bidrager til at fastholde nogle 55-
59-årige i ledighed og støttet beskæftigelse og at seniorjobordningen derigennem svækker
den ordinære ustøttede beskæftigelse med i størrelsesordenen 2.400 personer,
jf. Økono-
misk analyse: Seniorjobordningen,
Finansministeriet, august 2016.
Seniorer, der ikke deltager i arbejdsstyrken eller er på efterløn, modtager typisk andre offent-
lige ydelser som fx førtidspension eller sygedagpenge. Antallet af 55-64-årige på førtidspen-
sion er faldet fra 2000 til 2014, samtidig med, at antallet af efterlønsmodtagere er reduceret
og den forlængede dagpengeret for 55-59-årige er afskaffet. Der er derimod øget brug af
fleksjobordningen – blandt andet som erstatning for førtidspension. Udviklingen i antal før-
tidspensionister og fleksjobbere er udover de reformer, der er gennemført på disse områder,
blandt andet påvirket af ændret uddannelses- og herkomstfordeling i befolkningen.
Andelen af sygedagpengemodtagere blandt de 55-64-årige i arbejdsstyrken er siden 2000
steget i forhold til de 45-54-årige. I takt med at flere forbliver i almindelig beskæftigelse eller
fleksjob, frem for fx førtidspension eller efterløn, er det naturligt, at andelen af sygedagpen-
gemodtagere stiger lidt. Dermed afspejler sygefraværet for de 60-64-årige, som tidligere har
været lavere end for yngre aldersgrupper, i højere grad sygefraværet blandt fx de 50-59-
årige.
I forbindelse med tilbagetrækningsreformen 2011 blev der indført en seniorførtidspension,
som indebærer en særlig ret til en hurtigere afgørelse om førtidspension for personer med
under 5 år til folkepensionsalderen. En høj andel, svarende til 9 ud af 10 af dem, der har søgt
om seniorførtidspension, har fået den tilkendt. I forhold til de oprindelige skøn har ordningen
været lidt mindre søgt end ventet. Det peger på, at antallet af nedslidte, som ikke modtager
andre offentlige ydelser og som på den baggrund søger om seniorførtidspension, og mindre
end lagt til grund for de oprindelige skøn.
Større erhvervsdeltagelse blandt de lidt ældre erhvervsgrupper yder et afgørende bidrag
både til at styrke finansieringsgrundlaget for den offentlige sektor, herunder det øgede behov
for sundheds- og ældrepleje i lyset af flere ældre, og til at sikre tilstrækkelig arbejdskraft.
4
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0007.png
2. Flere leveår omsættes til flere aktive år på
arbejdsmarkedet
I dag lever danskerne længere end tidligere generationer, og i fremtiden forventes danskerne
at leve endnu længere. Den længere levetid giver også flere leveår med godt helbred.
Stigningen i levetiden har været særlig kraftig siden midten af 90'erne. I gennemsnit kan en
60-årig i dag se frem til en forventet restlevetid på ca. 23�½ år, hvilket er knap 4 år længere
end for 20 år siden,
jf. figur 1.
Denne udvikling ventes at fortsætte. Om 10 år ventes levetiden
for en 60-årig fx at være øget med yderligere 1�½ år. Tilsvarende er sandsynligheden for at
overleve fra alderen 60 år til 75 år steget fra ca. 65 pct. i 2000 til ca. 78 pct. i 2015 og den
ventes at stige yderligere til ca. 83 pct. frem mod 2025,
jf. figur 2.
Figur 1
Restlevetid for 60-årige
Figur 2
Sandsynlighed for at overleve fra alderen
60 år
Måneder pr.år
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Pct.
100
95
90
85
80
75
70
65
60
60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75
2000
2015
2020
2025
Pct.
100
95
90
85
80
75
70
65
60
År
26
25
24
23
22
21
20
19
18
1995
2000
2005
2010
2015
2020
2025
Vækst i restlevetid (h. akse)
Restlevetid
Anm.: Baseret på befolkningsprognose maj 2016 fra Danmarks Statistik. Beregningerne er foretaget med
indeværende års dødssandsynligheder.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Stigningen i den forventede restlevetid for 60-årige gælder både for mænd og kvinder og på
tværs af uddannelsesgrupper,
jf. boks 1.
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0008.png
Boks 1
Udvikling i forventet restlevetid for 60-årige opdelt på køn og uddannelse
De seneste års stigning i restlevetiden for 60-årige gælder både for mænd og kvinder. I perioden 2004 til
2014 er den forventede restlevetid fx steget med 2 år for mænd og 1,7 år for kvinder. Tilsvarende viser en
opdeling på hoveduddannelsesgrupper, at restlevetiden for 60-årige både er steget for ufaglærte og
personer med korte og længerevarende uddannelser,
jf. figur a.
For 60-årige er restlevetiden blandt faglærte
og personer med en lang videregående uddannelse fx steget med omtrent 2 år i perioden 2004 til 2014.
Restlevetiden er i perioden steget mest for mænd med en kort eller mellemlang videregående uddannelse
(2,2 år).
Den forventede restlevetid for personer uden en erhvervskompetencegivende uddannelse er ikke helt steget
i samme omfang som for øvrige uddannelsesgrupper. Det skal blandt andet ses i lyset af, at førtidspensio-
nister, som i gennemsnit har dårligere helbred, udgør en relativt stor andel af gruppen uden erhvervskom-
petencegivende uddannelse for personer over 60 år. Ser man udelukkende på personer, der var i arbejds-
styrken som 59-årig, er der kun begrænsede uddannelsesmæssige forskelle i, hvor meget den forventede
restlevetid for 60-årige er steget,
jf. figur b.
En række undersøgelser har dokumenteret, at forskellen i dødelighed mellem uddannelsesgrupper i meget
høj grad kan forklares ved forskelle i tobaks- og alkoholforbrug samt kost og motionsvaner. Rygning og
alkohol kan således forklare hovedparten af forskellen i dødeligheden mellem personer med kortest og
længst uddannelse, jf. fx
Social ulighed i dødelighed i Danmark gennem 25 år,
Juel og Koch, 2013.
Figur a
Stigning i restlevetid for 60-årige, 2004-2014
Figur b
Stigning i restlevetid for 60-årige, 2004-2014.
Personer, der var i arbejdsstyrken som
59-årige
År
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
Ingen
erhvervskomp
udd.
EUD
KVU/MVU
LVU
År
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
År
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
Ingen
erhvervskomp
udd.
EUD
KVU/MVU
LVU
År
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
Mænd
Kvinder
Mænd
Kvinder
Anm.: I 2004 var befolkningens uddannelsesniveau kun kendt frem til og med 82-års alderen. I beregningen
af den forventede restlevetid er det derfor antaget, at de alderspecifikke dødeligheder over 82 år er
ens for alle uddannelsesgrupper. Af hensyn til sammenligneligheden over tid er denne antagelse også
anvendt i beregningen for 2014. Dette vurderes ikke at have nævneværdig betydning for de
uddannelsesmæssige forskelle i stigningen i restlevetiden for 60-årige. Restlevetiden er beregnet på
baggrund af 2-årige dødelighedstavler baseret på døde i opgørelsesåret og året efter.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
6
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0009.png
Den stigende levetid skal bl.a. ses i sammenhæng med mindre fysisk nedslidning som følge
af den teknologiske udvikling, ændret beskæftigelses- og uddannelsessammensætning i
befolkningen, samt sundere levevis og den medicinske udvikling,
jf. boks 2.
Bedre mulighe-
der for diagnostik og behandling betyder både, at flere diagnosticeres, men også at flere
lever bedre og længere på trods af sygdomme, og at flere kan fortsætte på arbejdsmarkedet.
Boks 2
Forbedringer i sundhedstilstanden
Stigende restlevetid og faldende aldersbetinget dødelighed kan i sig selv være indikatorer på, at seniorer
igennem de sidste årtier har fået et bedre helbred. Udviklingen i levetiden afspejler således udviklingen i de
underliggende dødsårsager, herunder udviklingen i de sygdomme, der har størst betydning for sundhedstil-
standen i befolkningen. Eksempelvis er rygning og alkohol blandt de enkeltfaktorer, der har stor indflydelse
på folkesundheden. Rygning var årsag til omkring hvert fjerde dødsfald i 2010, mens alkohol var årsag til
omkring 7 pct.,
jf. Indblik i sundhedsvæsenets resultater,
KL, Danske Regioner, Finansministeriet og Sund-
heds- og Ældreministeriet, 2016. På blot tre år mellem 2010 og 2013 er såvel andelen af daglige rygere som
andelen med et højrisikoforbrug af alkohol reduceret med 15-20 pct. i befolkningen generelt og blandt 55-64
årige. Samtidig er der en stadigt stigende kræftoverlevelse, ligesom dødeligheden som følge af hjertesyg-
domme er faldet markant som følge af både færre hjertesygdomme og en stigende overlevelse blandt hjerte-
syge.
En indikator på, at seniorer får flere år med godt helbred, når levetiden stiger, er udviklingen i 'gode leveår' -
her målt ved den enkelte persons egen samlede vurdering af sit helbred sammenholdt med den forventede
restlevetid. Ifølge en undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen er antallet af forventede restleveår med 'fremra-
gende, vældig godt eller godt helbred' blandt 65-årige steget fra 2010 til 2013 for både mænd og kvinder,
jf.
tabel a.
Mænd kan i gennemsnit forvente 13,3 gode leveår fra 65-års alderen, mens kvinder kan forvente
14,3 gode leveår. Antal gode leveår er steget proportionalt med den forventede restlevetid, idet de udgør en
nogenlunde konstant (eller svagt stigende) andel af den samlede restlevetid ifølge undersøgelsen.
Tabel a
Forventede restleveår for 65-årige med "fremragende, vældig godt eller godt helbred"
(gode leveår)
2010
Mænd, 65 år
Antal gode leveår
Andel af restlevetid med gode leveår (pct.)
Kvinder, 65 år
Antal gode leveår
Andel af restlevetid med gode leveår (pct.)
13,6
70,9
14,3
72,4
12,6
77,5
13,3
78,6
2013
Anm.: Opgørelsen af 'gode leveår' kombinerer registerdata for dødelig med spørgeskemaoplysninger om
befolkningens helbredstilstand. Selvvurderet helbred er belyst med spørgsmålet
Hvordan synes du, dit
helbred er alt i alt?
Kilde: Sundhedsstyrelsen, Sundhedsprofil2010.dk.
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0010.png
En række reformer understøtter aktuelt og i fremtiden, at den positive udvikling med længere
levetid og flere raske leveår også fører til flere aktive år på arbejdsmarkedet.
Siden 2000 har 60-64-årige haft en markant stigende tilknytning til arbejdsmarkedet. Således
er op mod halvdelen af 60-64-årige i dag i beskæftigelse mod knap en tredjedel i 2000,
jf.
figur 3.
Det svarer til en halvanden-dobling af aldersgruppens beskæftigelsesfrekvens. De 55-
59-årige har i samme periode øget deres beskæftigelse med ca. 6 pct.-point. Alt i alt dækker
udviklingen over, at beskæftigelsen er steget for alle alderstrin blandt 55-70 årige,
jf. figur 4.
Denne udvikling skyldes blandt andet efterlønsreformen fra 1998, afskaffelsen af særordnin-
ger og tilbagetrækningsreformen fra 2011.
Figur 3
Beskæftigelsesfrekvens fordelt på
aldersgrupper, 1990-2014
Beskæftigelsesfrekvens, pct. af befolkningen
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
90 92 94 96 98 00 02 04 06 08 10 12 14
50-54 år
55-59 år
60-64 år
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Figur 4
Beskæftigelsesfrekvens, 55-70 årige i 2000
og 2014
Pct. af befolkningen
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70
2000
2014
Pct. af befolkningen
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.: De seneste tal fra den registerbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS) går til 2014.
Kilde: Registerbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS), Danmarks Statistik og egne beregninger.
Den stigende beskæftigelse blandt 60-64 årige er sket bredt på tværs af uddannelsesgrup-
per,
jf. figur 5.
Særligt uddannelsesgrupper, der før trak sig tilbage relativt tidligt, har øget
deres arbejdsmarkedsdeltagelse.
Det kan i høj grad tilskrives en betydelig reduktion i antallet af efterlønsmodtagere, hvilket
bl.a. skal ses i lyset af, at det med efterlønsreformen blev mere attraktivt at udskyde tilbage-
trækning med efterløn til 62 år (eller senere). Sammen med en nedgang i antallet af efter-
lønsberettigede og det forhold, at seniorer i dag generelt er bedre uddannet og mindre ned-
slidte, har det betydet, at andelen af de 60-64-årige, der er på efterløn, er reduceret fra 41
pct. i 2000 til 22 pct. i 2015,
jf. figur 6.
8
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0011.png
Figur 5
Stigning i beskæftigelsesfrekvens for 60-
64 årige fordelt på uddannelse, 2000-2014
Pct.-point
25
Pct.-point
25
Figur 6
Andel af 60-64-årige på efterløn, 1990-2015
Pct. af befolkningen
45
40
Pct. af befolkningen
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
20
20
35
30
15
15
25
20
15
10
10
5
5
10
5
0
Ingen
EUD
erhvervskomp.
udd.
KVU/MVU
LVU
Alle
0
0
1990
1995
RAS
2000
2005
2010
2015
Nationalregnskabet
Anm.: Uddannelsesoplysninger for aldersgruppen er behæftet med usikkerhed. Stigningen i den samlede
beskæftigelse for de 60-64 årige afspejler ikke kun, at personer på de enkelte uddannelsesniveauer har
øget beskæftigelsen. Befolkningen er samtidig blevet bedre uddannet, hvilket betyder, at den samlede
beskæftigelse er steget mere end stigningen for de enkelte uddannelsesgrupper (sidste søjle i figur 5).
De seneste tal fra den registerbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS) går til 2014, forlængelsen af efter-
lønsserien til 2015 er baseret på tal fra nationalregnskabet (stiplede linje i figur 6).
Kilde: Registerbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS), Danmarks Statistik, Lovmodellens datagrundlag og egne
beregninger.
3. 60-årige fortsætter på arbejdsmarkedet efter
tilbagetrækningsreformen fra 2011
I de kommende år vil beskæftigelsesfrekvensen for 60-66-årige øges yderligere i takt med at
efterlønsalderen og folkepensionsalderen hæves. Det sker primært som følge af tilbagetræk-
ningsreformen fra 2011. I alt skønnes den strukturelle beskæftigelse blandt 60-66-årige at
stige med ca. 121.000 personer fra 2015 til 2025, jf. figur 7. Den højere beskæftigelse blandt
60-66 årige udgør således et væsentligt bidrag til den samlede beskæftigelsesfremgang frem
mod 2025.
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0012.png
Figur 7
Højere beskæftigelse blandt 60-66 årige øger
den strukturelle beskæftigelse mod 2025
1.000 personer
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Øvrige
60 - 66 årige
1.000 personer
180
160
140
120
100
80
60
40
20
Figur 8
Lønmodtagerfrekvens for årgange med
forskellig efterlønsalder fra og med 2014
Pct.
80
70
60
50
40
30
Pct.
80
70
60
50
40
30
59 år
59�½
år
60 år
60�½
år
61 år
61�½
år
62 år
62�½
år
0
Jan 53 (efterløn 60 år)
Jul 54 (efterløn 61 år)
Jan 54 (efterløn 60�½ år)
Jan 55 (efterløn 61�½ år)
Kilde: Danmarks Statistik, Lovmodellens datagrundlag og egne beregninger.
I perioden 2014-2019 forhøjes efterlønsalderen med et halvt år om året som følge af tilbage-
trækningsreformen fra 2011. Erfaringerne fra 2014 og frem viser, at reformen som ventet
øger beskæftigelsen. Følges de årgange, der ikke længere kan gå på efterløn som 60-årige,
ses det, at de i det store og hele fortsætter på arbejdsmarkedet frem til den nye efterlønsal-
der
2
,
jf. figur 8.
Fx svarer beskæftigelsesfrekvensen for 60-årige nu stort set til frekvensen for
59-årige. Denne tendens til øget beskæftigelse ventes at blive udbygget, efterhånden som
efterlønsalderen gradvist hæves. Tendensen til at fortsætte på arbejdsmarkedet når efter-
lønsalderen hæves, er gennemgående på tværs af uddannelsesgrupper,
jf. figur 9.
En analyse fra Danmarks Statistik, april 2016,
"Hvordan påvirker forhøjelsen af efterlønsalderen beskæftigelsen for ufaglærte
og faglærte"
finder samme resultater. Analysen viser desuden, at forhøjelsen af efterlønsalderen ikke har resulteret i
en stigende andel på anden offentlig forsørgelse.
2
10
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0013.png
Figur 9
Lønmodtagerfrekvens for årgange med ret til efterløn som hhv. 60- og 61-årige fordelt på
uddannelsesgrupper
Pct. af befolkningen
90
80
70
60
50
40
30
20
59 år
59�½ år
60 år
60�½ år
EUD
61 år
61�½ år
KVU/MVU
62 år
LVU
62�½ år
Pct. af befolkningen
90
80
70
60
50
40
30
20
Ingen erhvervskomp. udd.
Anm.: De optrukne linjer er angiver personer født i januar 1953 med ret til efterløn som 60-årige, mens de
stiplede linjer angiver personer født i juli 1954 med ret til efterløn som 61-årige. Beskæftigelsesfre-
kvensen er generelt højere for LVU'ere end for MVU/KVU'ere. Når lønmodtagerfrekvensen er lave-
re, skal det ses i lyset af, at der er relativt mange selvstændige blandt 59-62-årige med en lang videre-
gående uddannelse. Uddannelsesoplysninger for de analyserede aldersgrupper er behæftet med usik-
kerhed.
Kilde: Danmarks Statistik, Lovmodellens datagrundlag og egne beregninger.
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
11
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0014.png
Boks 3
Beskæftigelsesfrekvens blandt seniorer på tværs af lande
Den danske beskæftigelsesfrekvens for 60-64 årige er i 2014 på 47 pct. af befolkningen,
jf. figur a.
Dette svarer til gennemsnittet blandt landene i OECD. Danmark ligger dog betydeligt lavere end fx
Norge og Sverige, hvor beskæftigelsesfrekvensen er på henholdsvis 64 pct. og 66 pct. af
befolkningen. I Norge og Sverige er der ikke en efterlønsordning.
Den relativt lave beskæftigelsesfrekvens blandt 60-64 årige står i kontrast til, at den danske
beskæftigelsesfrekvens for 55-59 årige er blandt de højeste i OECD og på linje med Norge og
Sverige,
jf. figur b.
Danmark er således blandt de lande, hvor beskæftigelsesfrekvensen falder mest
mellem de to aldersgrupper.
Den internationale sammenligning peger på, at der trods en betydelig stigning i seniorernes
beskæftigelsesfrekvens i de seneste år, fortsat er et potentiale for øget beskæftigelse blandt seniorer.
Når man indregner stigningen i beskæftigelsen frem mod 2025 som følge af blandt andet
tilbagetrækningsreformen, vil beskæftigelsen blandt de 60-64-årige således svare til niveauet i
Sverige og Norge i 2014. I de seneste år har mange OECD-lande gennemført pensionsreformer, der
hæver tilbagetrækningsalderen eller på anden vis øger den økonomiske tilskyndelse til senere
tilbagetrækning. Disse reformer vil øge beskæftigelsen for de 60-64 årige i de andre OECD-lande
frem mod 2025.
Figur a
Beskæftigelsesfrekvens 60-64-årige, 2014
Pct. af befolkningen
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
AUT
BEL
GRC
FRA
POL
ITA
ESP
PRT
IRL
FIN
OECD
DK
NLD
UK
CAN
AUS
DEU
USA
CHE
NOR
SWE
NZL
ISL
Beskæftigelsesfrekvens i 2025 med 
bidrag fra vedtagne reformer
Figur b
Beskæftigelsesfrekvens 55-59-årige, 2014
Pct. af befolkningen
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Pct. af befolkningen
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Pct. af befolkningen
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Kilde: OECD og egne beregninger.
12
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
GRC
ESP
POL
PRT
BEL
ITA
IRL
AUT
OECD
FRA
USA
CAN
AUS
NLD
UK
FIN
DEU
DK
NOR
NZL
SWE
CHE
ISL
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0015.png
4. Afskaffelse af særregler har øget beskæftigelsen for
seniorer
Siden starten af 90'erne har der været forskellige særregler for forsikrede 50-59 årige, der
gav mulighed for frivillig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet (overgangsydelsen), forlængel-
sesmuligheder af dagpengeperioden (den forlængede dagpengeret) og der er fortsat mulig-
hed for seniorjob (ligesom der er generelle ordninger som fleksjob og førtidspension mv.,
jf.
boks 4.
Erfaringerne fra udfasningen af først overgangsydelsen og senere den forlængede dagpen-
geret for hhv. 50-54-årige og 55-59-årige viser, at ophævelserne har forbedret aldersgrup-
pens tilknytning til arbejdsmarkedet og beskæftigelse væsentligt.
Boks 4
Overgangsydelsen og den forlængede dagpengeret
Overgangsydelsen blev indført i 1992 for 55-59-årige forsikrede langtidsledige. Ordningen gav langvarigt
ledige mulighed for frivillig, tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet med en ydelse på 82 pct. af
dagpengemaksimum. Fra det 60. år kunne man fortsætte på efterløn med uændret ydelse. I 1994 blev
overgangsydelsen udvidet til også at omfatte 50-54-årige. Tilgangen til ordningen blev stoppet i 1996 og
overgangsydelsen var helt udfaset 10 år senere i 2006. Da overgangsydelsen var på sit højeste, var op mod
50.000 personer på ordningen.
Konsekvenserne af ordningen er bl.a. analyseret i
Finansredegørelse 2014,
Finansministeriet, 2014. Efter
indførelsen af overgangsydelsen faldt beskæftigelsesfrekvensen for 50-59-årige relativt til 40-49-årige. Da
tilgangen til ordningen blev lukket i 1996 skete det omvendte: Beskæftigelsen for 50-59-årige voksede
markant og væsentligt mere end for 40-49-årige.
Den forlængede dagpengeret fra 1994 gav efterlønsberettigede over 50 år ret til dagpenge indtil det fyldte
60. år. Fra 1999 blev aldersgrænsen for forlænget dagpengeret hævet fra 50 til 55 år og som led i
Velfærdsaftalen fra 2006 blev særreglerne for forlænget dagpengeret for personer mellem 55-59 år afviklet.
Konsekvenserne af afviklingen af den forlængede dagpengeret er ligeledes bl.a. analyseret i
Finansredegørelse 2014,
Finansministeriet, 2014.
Afskaffelsen af den forlængede dagpengeret for henholdsvis 50-54-årige og 55-59-årige
indebar, at overledigheden blandt seniorer i forhold til yngre aldersgrupper blev nedbragt i
løbet af få år,
jf. figur 10.
I dag er merledigheden på dagpenge blandt 50-54 årige i forhold til yngre aldersgrupper helt
væk. Samtidig er merledigheden på dagpenge blandt 55-59-årige reduceret kraftigt. Det er
sket samtidig med, at ledigheden generelt er faldet.
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
13
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0016.png
Figur 10
Aldersgruppernes merledighed på dagpenge
i forhold til 40-49-årige
Pct.-point
4
3
2
1
0
-1
98
00
02
04
06
08
10
12
14
Ikrafttræden
Nyt strukturelt
niveau
Beslutning
Figur 11
Ugentlige afgangsrater til beskæftigelse for
ledighedsforløb påbegyndt i 1. halvår 2011
Pct.
6
5
4
3
Pct.
6
5
4
3
2
1
0
2�½ år
Pct.-point
Nyt strukturelt niveau
4
3
2
1
Beslutning
2
0
1
-1
0
�½
1
1�½
2
Ret til seniorjob
Ledige ekskl. personer med ret til seniorjob
45-50-årige
50-54 år
55-59 år
Anm.: Omfatter arbejdsløshedsdagpengemodtagere. Lukningen for tilgang til overgangsydelsen i 1996 in-
debar bl.a., at flere 50-59-årige blev omfattet af de særlige dagpengeregler, hvilket afspejles i en sti-
gende merledighed for 50-54-årige frem til 2000 og for 55-59-årige frem til 2001.
Kilde: Danmarks Statistik, Lovmodellens datagrundlag og egne beregninger.
Den højere andel dagpengemodtagere blandt 55-59-årige hænger blandt andet sammen
med, at tilskyndelsen til at starte nyt job kan være mindre, når der kun er kort tid tilbage til
efterlønsalderen eller anden tilbagetrækning. Arbejdsgivere kan også være mindre tilbøjelige
til at ansætte og oplære personer, som kun har kort tid tilbage på arbejdsmarkedet.
De 55-59-årige har endvidere fortsat særregler i dagpengesystemet i form af ret til seniorjob.
Seniorjobordningen blev indført som led i Velfærdsaftalen fra 2006 samtidig med udfasningen
af den forlængede dagpengeret for 55-59-årige. Seniorjob giver efterlønsberettigede ledige,
der opbruger dagpengeretten inden for de sidste fem år før efterlønsalderen, ret til et senior-
job i bopælskommunen. Kommunen har pligt til at ansætte personer med ret til et seniorjob,
og seniorjob aflønnes med overenskomstmæssig løn på området.
Den reducerede dagpenge-merledighed for 55-59-årige fra 2013 og frem skal bl.a. ses i lyset
af, at 55-59-årige, der opbrugte dagpengeretten i 2013, kunne overgå til seniorjob, i stedet for
at overgå til de midlertidige ydelser, der blev indført for at lempe indfasningen af den 2-årige
dagpengeperiode. En ny analyse peger således på, at udsigten til seniorjob fastholder nogle
55-59-årige i ledighed,
jf. Økonomisk analyse: Seniorjobordningen,
Finansministeriet, august
2016. Ledige dagpengemodtagere øger generelt deres afgang til beskæftigelse op mod
tidspunktet, hvor retten til dagpenge ophører, efter 2 år. Ses der specifikt på personer med
ret til seniorjob er der imidlertid ikke tegn på øget afgang til ordinær beskæftigelse op mod
dagpengeophør,
jf. figur 11.
Analysen peger endvidere på, at seniorjobordningen er forbundet med større offentlige udgif-
ter end tilsvarende forsørgelsesordninger for andre målgrupper og kan indebære en dårligere
ressourceallokering og lavere produktivitet i den kommunale sektor. Analysens konsekvens-
14
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0017.png
beregninger viser samlet set, at tilstedeværelse af seniorjobordningen svækker den ordinære
ustøttede beskæftigelse med omkring 2.400 personer og de offentlige finanser med ca. 0,8
mia. kr.
5. Førtidspension, fleksjob og sygedagpenge for seniorer
De reformer, der er gennemført de seneste årtier for seniorer på arbejdsmarkedet, ser ikke
ud til at have ledt til et øget omfang af brugen af andre indkomstoverførsler samlet set.
Samlet set er andelen af 60-64-årige på førtidspension faldet fra ca. 21�½ pct. i 2000 til ca. 16
pct. i 2014,
jf. figur 12.
Medtages fleksjob i opgørelsen, er den samlede andel af de 60-64
årige på førtidspension og visiteret til fleksjob ligeledes lavere end i 2000. Andelen af førtids-
pensionister blandt de 55-59 årige er ligeledes faldet siden 2000, men for de 55-59-årige er
andelen på fleksjob steget. Samlet set er flere med begrænset arbejdsevne således på ar-
bejdsmarkedet i ansættelser, der tager hensyn til arbejdsevnen, i stedet for at være på passiv
forsørgelse.
Figur 12
Personer på førtidspension og fleksjob,
2000-2014
Pct. af befolkningen
25
Pct. af befolkningen
25
Figur 13
55-64-årige på førtidspension og fleksjob
fordelt på herkomst, 2000 og 2014
Pct. af befolkningen i herkomstgruppen
45
40
35
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2000
2014
2000
2014
2000
2014
Dansk opr.
Ikke-vestlig opr.
Vestlig opr.
Førtidspension
20
20
30
25
20
15
15
15
10
5
0
10
00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14
60-64 årige på førtidspension
55-59 årige på førtidspension
60-64 årige inkl. fleksjob og ledighedsydelse
55-59 årige inkl. fleksjob og ledighedsydelse
10
Fleksjob og ledighedsydelse
Anm.: Førtidspension er inkl. seniorførtidspension og et begrænset antal personer på ressourceforløb fra
2014. De seneste tal fra den registerbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS) går til 2014.
Kilde: Registerbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS), Danmarks Statistik og egne beregninger.
Ikke-vestlige indvandrere er overrepræsenteret blandt 55-64 årige på førtidspension, og
mens andelen af førtidspensionister generelt har været aftagende blandt seniorer, er en
stigende andel af ikke-vestlige indvandrere i aldersgruppen på førtidspension. Fra 2000 til
2014 er andelen af førtidspensionister og fleksjob-visiterede blandt ikke-vestlige indvandrere
således steget fra ca. 32 pct. til ca. 41 pct.,
jf. figur 13.
Ændret herkomstsammensætning er
en medvirkende årsag til, at antal førtidspensionister er faldet mindre end ellers.
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
15
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0018.png
Fra 2014 er der indført en særlig ret til en hurtigere afgørelse omkring førtidspension for
personer med under 5 år til folkepensionsalderen, såkaldt seniorførtidspension. Ordningen
blev aftalt som led i Tilbagetrækningsaftalen fra 2011, men har først haft virkning fra 1. januar
2014 samtidig med forøgelsen af efterlønsalderen fra 60 til 60�½ år. I 2015 har 284 personer
søgt om førtidspension efter reglerne om seniorførtidspension,
jf. tabel 1.
9 ud af 10 af dem,
der har søgt om seniorførtidspension, har fået den tilkendt. Det svarer til omkring en femtedel
af alle nytilkendelser af førtidspension for 60-64-årige.
Tabel 1
Ansøgning om førtidspension efter reglerne
om seniorførtidspension
Figur 14
Personer på sygedagpenge og i
jobafklaringsforløb i pct. af arbejdsstyrken
Pct. af arbejdsstyrken
Pct. af arbejdsstyrken
6
5
4
3
2
1
0
00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14
45-49 årige
50-54 årige
55-59 årige
60-64 årige
2014
Antal ansøgere
Tilkendelsespct.
225
87
2015
284
89
1. halvår
2016
151
93
6
5
4
3
2
1
0
Anm.: Tallene for seniorførtidspension i 1. halvår 2016 afspejler de behandlede sager pr. 25. august 2016 og
kan blive justeret. De seneste tal fra den registerbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS) går til 2014.
Kilde: Ankestyrelsen, Registerbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS), Danmarks Statistik og egne beregninger.
De 60-64-årige i arbejdsstyrken har historisk set været mindre på sygedagpenge end 45-59-
årige,
jf. figur 14.
Det skal blandt andet skal ses i lyset af mulighederne for at gå på efterløn
3
.
I takt med at efterlønsalderen forhøjes i de kommende år, kan det således forventes, at antal-
let af sygedagpengemodtagere stiger blandt de 60-64-årige, og i højere grad kommer til at
svare til sygefraværet blandt fx de 55-59 årige, idet dog nogle vil overgå til førtidspension i
stedet for sygedagpenge.
Danmarks Statistik finder, at andelen af 60-årige på sygedagpenge, inden forhøjelsen af efterlønsalderen, var
lavere end andelen af 59-årige på sygedagpenge. I takt med at efterlønsalderen hæves, er der tegn på, at de 60-
årige overtager de 59-åriges sygedagpengefrekvens (Danmarks Statistik, april 2016,
"Hvordan påvirker forhøjelsen af
efterlønsalderen beskæftigelsen for ufaglærte og faglærte")
3
16
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0019.png
Appendiks A. Reformer, der
særligt har bidraget til
50-64-åriges beskæftigelse
Nyt kapitel
1993 – Arbejdsmarkedsreformens fase I
Den samlede dagpengeperiode fastsættes til syv år, hvor der tidligere (ved genoptjening)
ikke var nogen fastlagt maksimumsgrænse. Overgangsydelsen, der blev indført i 1992 for 55-
59-årige, udvides til også at omfatte de 50-54-årige langtidsledige. Endvidere indføres
forlænget dagpengeret for ledige i alderen 50-59 år. Ændringerne indfases fra 1994. Samlet
set var det muligt at være på dagpenge, forlænget dagpengeret, overgangsydelse og efterløn
fra alderen 42 år til folkepensionsalderen (67 år),
jf. figur 1.
Figur A.1
Mulighed for dagpenge, seniorjob og efterløn frem til folkepensionsalderen
Alder (år)
72
68
64
60
56
52
48
44
40
Arbejds-
markeds-
reform 1
Efterløn
Arbejds-
markeds-
reform 2
Seniorjob
Arbejds-
markeds-
reform 3
Efterløns-
reform
2008
2018
2024
Arbejdsmarkedsreform 1-3
Efterlønsreform
Velfærdsaftalen, Genopretningsaftalen
og Aftale om senere tilbagetrækning
Alder (år)
72
68
64
60
56
52
48
44
40
Forlænget dagpengeret (eller overgangsydelse)
Dagpenge
Pensionsalder
Anm.: For de første reformer angiver figuren den maksimale samlede varighed af dagpenge, forlænget
dagpengeret og efterløn forud for pensionalderen (ved fuld indfasning af reformen), hvis den
pågældende reform ikke var blevet efterfuldt af senere reformer. For de senere reformer angiver
figuren den samlede virking af reformerne, dvs. den maksimale samlede varighed af dagpenge,
seniorjob og efterløn forud for pensionalderen for personer, der påbegynder dagpenge i de angivne
år. Ekskl. regeringens 2025-plan.
1995 – Arbejdsmarkedsreformens fase II
Den samlede ydelsesperiode for dagpenge reduceres fra syv til fem år. De ledige har ret og
pligt til aktivering efter to år. Ændringerne indfases fra 1996.
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
17
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0020.png
1995 – Finansloven 1996
Overgangsydelsen afskaffes gradvist. Tilgangen til overgangsydelse lukkes, og ordningen
udfases frem mod 2005.
1998 – Arbejdsmarkedsreformens fase III
Den samlede ydelsesperiode for alle dagpengemodtagere reduceres fra fem til fire år og den
forlængede dagpengeret afskaffes gradvist for 50-54-årige. Ændringerne indfases fra 1999.
Den forlængede dagpengeret blev indført i 1993 og gav efterlønsberettigede over 50 år ret til
dagpenge indtil det fyldte 60. år.
1998 – Efterlønsreform
Ydelsesprofilen for efterløn ændres, så ydelsen højst udgør 91 pct. af den maksimale
dagpengesats ved tilbagetrækning som 60-årig. Udskydes tilbagetrækningen til 2-årsreglen
er opfyldt (typisk ved det fyldte 62. år), udgør efterlønnen op til 100 pct. af den maksimale
dagpengesats. Modregningen for pensionsordninger skærpes. Der indføres en skattefri
præmie ved fortsat arbejde, der optjenes for hvert kvartal med fuld beskæftigelse efter
opfyldelse af 2-årsreglen. Derudover indeholder reformen ændrede regler for modregning i
efterlønnen af supplerende arbejdsindkomst. Opsplitning af a-kasse-kontingent i henholdsvis
et arbejdsløshedsforsikringskontingent og et efterlønsbidrag samt stramning af
anciennitetsbestemmelser. Endelig nedsættes folkepensionsalderen fra 67 til 65 år for
personer født efter 1. juli 1939.
2006 – Velfærdsaftalen
Beslutning om gradvis forhøjelse af efterlønsalder til 62 år og folkepensionsalder til 67 år
samt levetidsindeksering af efterløns- og folkepensionsalderen fremadrettet. Den forlængede
dagpengeret for ledige i alderen 55-59 år udfases gradvist frem mod 2011, og der indføres
ret til seniorjob for personer, der opbruger dagpengeretten op til 5 år før efterlønsalderen.
2010 – Genopretningsaftalen
Den samlede ydelsesperiode for dagpenge afkortes fra fire til to år og kravet til genoptjening
af dagpengeretten harmoniseres til 52 ugers beskæftigelse inden for tre år.
2011 – Aftale om senere tilbagetrækning
Velfærdsaftalens forhøjelser af efterløns- og folkepensionsalderen fremrykkes med fem år:
Efterlønsalderen sættes gradvist op fra 60 til 64 år fra 2014 til 2023. Mellem 2014 og 2019
sker det ved, at efterlønsalderen øges med et halvt år om året.
Efterlønsperioden forkortes samtidig gradvist til tre år.
Folkepensionsalderen sættes gradvist op med et halvt år om året fra 2019 til 2022.
Pensionsmodregningen i efterlønnen skærpes, der indføres seniorførtidspension og
modregning af arbejdsindkomst i folkepensionen lempes.
Hvert 5. år (begyndende fra 2015) skal der træffes beslutning om levetidsindeksering af
efterløns- og folkepensionsalderen med hhv. 12 og 15 års varsel. I 2015 blev efterløns- og
folkepensionsalderen således sat op med yderligere 1 år i hhv. 2027 og 2030.
18
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0021.png
2012 – Reform af førtidspension og fleksjob
Fleksjobordningen målrettes, og tilskuddet omlægges, så personer med lille arbejdsevne kan
komme ind i ordningen, og personer med høj indkomst ikke får det højeste tilskud. Personer
under 40 år skal som udgangspunkt ikke have førtidspension men i ressourceforløb.
Personer over 40 år skal som udgangspunkt også have ét ressourceforløb, inden de kan få
tilkendt førtidspension.
Økonomisk analyse: Reformer har styrket seniorers beskæftigelse · Januar 2017
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om at fremsende oplysninger svarende til figur 11 i Finansministeriet om ledighedsforløb, til finansministeren
2045099_0022.png
fm.dk