Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2030131_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 415 (Alm. del) af 14.
februar 2019
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af den akkumulerede skattelettelse fra
forhøjelsen af topskattegrænsen i forbindelse med 2012-skattereformen i perioden
2013-2022 i antal kr. og pct., som indbyggerne i de fem kommuner, som får den
største gennemsnitlige skattelettelse, får i hvert enkelt af årene? Vil ministeren
ligeledes oplyse, hvor stor en andel af den akkumulerede skattelettelse fra forhø-
jelsen af topskattegrænsen i forbindelse med 2012-skattereformen i perioden
2013-2022 i antal kr. og pct., som indbyggerne i de fem kommuner, som får den
mindste gennemsnitlige skattelettelse, får i hvert enkelt af årene?
Svar
Som led i 2012-skattereformen øges topskattegrænsen gradvist i årene 2013-22. Fuldt
indfaset øges topskattegrænsen fra 409.100 kr. til 467.000 kr. (2010-niveau),
jf. besva-
relsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 411 (alm. del) af 14. februar 2019.
De kommuner, der får den største gennemsnitlige skattelempelse (pr. indbygger),
er Rudersdal, Gentofte, Hørsholm, Allerød og Furesø,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Lempelse i indkomstskatten som følge af 2012-skattereformens forhøjelse af topskattegrænsen fordelt på
de fem kommuner med den største gennemsnitlige lempelse pr. indbygger, 2013-22
2013
Kommune
Rudersdal
Gentofte
Hørsholm
Allerød
Furesø
1
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Mio. kr. (årets niveau)
1
65
90
30
25
40
65
85
30
25
40
75
100
30
30
45
80
105
35
30
50
85
110
35
35
50
105
140
45
40
65
115
150
50
45
70
130
170
55
50
80
135
180
60
50
85
135
180
60
55
85
2021 og 2022 er opgjort i 2020-niveau.
Anm.: Opgørelsen er for årene 2017-22 baseret på en fremskrivning af befolkningens indkomstoplysninger for
indkomståret 2016. Opdeling på kommuner er baseret på bopælskommunen ultimo året. Der er afrundet til
nærmeste 5 mio. kr. i tabellen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om den akkumulerede skattelettelse fra forhøjelsen af topskattegrænsen, til finansministeren
2030131_0002.png
Side 2 af 4
Ud af den samlede lempelse udgør lempesen i Rudersdal omkring 2,3 pct.,
lempelsen i Gentofte udgør omkring 3,1 pct., i Hørsholm og Allerød hver især
udgør omkring 1 pct. og Furesø udgør omkring 1,5 pct.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Andel af samlede lempelse i indkomstskatten som følge af 2012-skattereformens forhøjelse af
topskattegrænsen fordelt på de fem kommuner med den største gennemsnitlige lempelse pr. indbygger,
2013-22
2013
Kommune
Rudersdal
Gentofte
Hørsholm
Allerød
Furesø
2,3
3,0
1,0
0,9
1,4
2,4
3,3
1,1
1,0
1,5
2,4
3,2
1,1
1,0
1,5
2,4
3,2
1,0
0,9
1,5
2014
2015
2016
2017
Pct.
2,4
3,2
1,0
0,9
1,5
2,4
3,2
1,0
0,9
1,5
2,3
3,1
1,0
0,9
1,5
2,3
3,1
1,0
0,9
1,5
2,3
3,1
1,0
0,9
1,5
2,3
3,1
1,0
0,9
1,5
2018
2019
2020
2021
2022
Anm.: Opgørelsen er for årene 2017-22 baseret på en fremskrivning af befolkningens indkomstoplysninger for
indkomståret 2016. Opdeling på kommuner er baseret på bopælskommunen ultimo året
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
Dette skal ses i lyset af, at de fem kommuner, hvis der ses bort fra forhøjelsen af
topskattegrænsen i 2012-skattereformen, ville stå for en betydelig del af den
samlede topskattebetaling,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Andel af topskattebetaling uden forhøjelsen af topskattegrænsen i 2012-skattereformen fordelt på de fem
kommuner med den største gennemsnitlige lempelse pr. indbygger, 2013-22
2013
Kommune
Rudersdal
Gentofte
Hørsholm
Allerød
Furesø
4,3
7,3
2,1
1,1
1,9
4,7
7,3
2,3
1,1
2,1
4,6
9,4
2,2
1,1
1,9
4,6
7,9
2,3
1,1
1,9
2014
2015
2016
2017
Pct.
4,7
7,3
2,4
1,1
1,9
4,6
7,3
2,3
1,1
1,9
4,5
7,8
2,3
1,1
1,9
4,4
7,6
2,3
1,1
1,9
4,5
7,6
2,3
1,1
1,9
4,6
7,1
2,3
1,1
1,9
2018
2019
2020
2021
2022
Anm.: Opgørelsen er for årene 2017-22 baseret på en fremskrivning af befolkningens indkomstoplysninger for
indkomståret 2016. Opdeling på kommuner er baseret på bopælskommunen ultimo året
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
De kommuner der opnår den mindste gennemsnitlige skattelempelse (pr. indbyg-
ger) er kommunerne Ærø, Morsø, Bornholm, Lolland og Langeland
jf. tabel 4.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om den akkumulerede skattelettelse fra forhøjelsen af topskattegrænsen, til finansministeren
2030131_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 4
Lempelse i indkomstskatten som følge af 2012-skattereformens forhøjelse af topskattegrænsen fordelt på
de fem kommuner med den mindste gennemsnitlige lempelse pr. indbygger, 2013-22
2013
Kommune
Ærø
Morsø
Bornholm
Lolland
Langeland
1
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Mio. kr. (årets niveau)
1
0
5
10
10
0
0
5
10
10
0
0
5
10
10
0
0
5
10
10
0
0
5
10
10
5
0
5
15
10
5
5
10
15
15
5
5
10
15
15
5
5
10
15
15
5
5
10
20
15
5
2021 og 2022 er opgjort i 2020-niveau.
Anm.: Opgørelsen er for årene 2017-22 baseret på en fremskrivning af befolkningens indkomstoplysninger for
indkomståret 2016. Opdeling på kommuner er baseret på bopælskommunen ultimo året. Der er afrundet til
nærmeste 5 mio. kr. i tabellen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
De fem kommuners lempelse af indkomstskatten svarer til 0,3 pct. eller mindre af
den samlede lempelse,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Andel af samlede lempelse i indkomstskatten som følge af 2012-skattereformens forhøjelse af
topskattegrænsen fordelt på de fem kommuner med den mindste gennemsnitlige lempelse, 2013-22
2013
Kommune
Ærø
Morsø
Bornholm
Lolland
Langeland
0,1
0,2
0,4
0,3
0,1
0,1
0,2
0,3
0,3
0,1
0,1
0,2
0,3
0,3
0,1
0,1
0,2
0,3
0,3
0,1
2014
2015
2016
2017
Pct.
0,1
0,2
0,3
0,3
0,1
0,1
0,2
0,3
0,3
0,1
0,1
0,2
0,3
0,3
0,1
0,1
0,2
0,3
0,3
0,1
0,1
0,2
0,3
0,3
0,1
0,1
0,2
0,3
0,3
0,1
2018
2019
2020
2021
2022
Anm.: Opgørelsen er for årene 2017-22 baseret på en fremskrivning af befolkningens indkomstoplysninger for
indkomståret 2016. Opdeling på kommuner er baseret på bopælskommunen ultimo året.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
Det skal ses i lyset af, at disse kommuner ville stå for en tilsvarende lille del af den
samlede topskattebetaling, hvis der ses bort fra forhøjelsen af topskattegrænsen i
2012-reformen,
jf, tabel 6.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om den akkumulerede skattelettelse fra forhøjelsen af topskattegrænsen, til finansministeren
2030131_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 6
Andel af topskattebetaling uden forhøjelsen af topskattegrænsen i 2012skattereformen fordelt på de fem
kommuner med den mindste gennemsnitlige lempelse pr. indbygger, 2013-22
2013
Kommune
Ærø
Morsø
Bornholm
Lolland
Langeland
0,0
0,1
0,2
0,2
0,0
0,0
0,1
0,2
0,2
0,0
0,0
0,1
0,2
0,2
0,0
0,0
0,1
0,2
0,2
0,1
2014
2015
2016
2017
Pct.
0,0
0,1
0,2
0,2
0,1
0,0
0,1
0,2
0,2
0,1
0,0
0,1
0,2
0,2
0,1
0,0
0,1
0,2
0,2
0,0
0,0
0,1
0,2
0,2
0,1
0,0
0,1
0,2
0,2
0,1
2018
2019
2020
2021
2022
Anm.: Opgørelsen er for årene 2017-22 baseret på en fremskrivning af befolkningens indkomstoplysninger for
indkomståret 2016. Opdeling på kommuner er baseret på bopælskommunen ultimo året.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister