Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2030139_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 411 (Alm. del) af 14.
februar 2019
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan den kommunefordelte akkumulerede skattelettelse
i antal mio. kr. som topskattelettelsen i forbindelse med 2012-skattereformen giver
anledning til i perioden 2013-2022? Svaret bedes oplyst år for år i en sorteret tabel,
hvor kommunen med den største akkumulerede skattelettelse vises øverst og så
fremdeles.
Svar
Som led i 2012-skattereformen øges topskattegrænsen gradvist i årene 2013-22.
Fra 2012 til 2014 øges topskattegrænsen med 51.200 kr. fra 389.900 kr. til 441.100
kr. i 2010-niveau. Heraf kan 32.000 kr. af forhøjelsen henføres til 2012-
skattereformen, mens den resterende del af forhøjelsen på 19.200 kr. kan henføres
til indfasning af Forårspakken 2.0 fra 2009 (hvor forhøjelsen af topskatten i 2011
blev udskudt til 2014 i forbindelse med Genopretningspakken fra 2010). I efter-
følgende år kan hele stigningen i topskattegrænsen henføres til 2012-reformen.
Fuldt indfaset bidrager 2012-skattereformen til en forhøjelse af topskattegrænsen
med 57.900 kr. i 2010-niveau, svarende til 64.800 kr. i 2019-niveau,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Ændringer i topskattegrænsen som følge af 2012-skattereformen, 2013-2022
2010-niveau (grundbeløb i personskatteloven)
Uden 2012-
Med 2012-
Forhøjelse
reformen
reformen
Kr.
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
389.900
409.100
409.100
409.100
409.100
409.100
409.100
409.100
409.100
409.100
Kr.
421.000
441.100
444.500
446.300
448.200
456.000
459.200
464.500
466.000
467.000
Kr.
31.100
32.000
35.400
37.200
39.100
46.900
50.100
55.400
56.900
57.900
2019-niveau
Med 2012-
reformen
Kr.
470.700
493.200
497.000
499.000
501.100
509.900
513.400
519.400
521.000
522.200
Uden 2012-
reformen
Kr.
436.000
457.400
457.400
457.400
457.400
457.400
457.400
457.400
457.400
457.400
Forhøjelse
Kr.
34.700
35.800
39.600
41.600
43.700
52.500
56.000
62.000
63.600
64.800
Kilde:
https://www.skm.dk/skattetal/beregning/skatteberegning/skattereform-2012-indfasning-af-
beloebsgraenserne-i-2013-til-2022
og egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om den kommunefordelte akkumulerede skattelettelse, til finansministeren
2030139_0002.png
Side 2 af 4
Den samlede lempelse i indkomstskatten, som følge af 2012-reformens forhøjelse
topskattegrænsen, er størst i kommuner med mange indbyggere, herunder
København og Aarhus, samt i kommuner med et relativt højt
beskatningsgrundlag, herunder Gentofte og Fredriksberg,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Lempelse i indkomstskatten som følge af 2012-skattereformens forhøjelse af topskattegrænsen fordelt på
kommuner, 2013-22
Samlet
2013-
2022
2013
Kommune
København
Aarhus
Gentofte
Frederiksberg
Aalborg
Odense
Rudersdal
Roskilde
Vejle
Lyngby-Taarbæk
Gladsaxe
Esbjerg
Kolding
Silkeborg
Furesø
Helsingør
Hillerød
Viborg
Horsens
Greve
Herning
Næstved
Egedal
Skanderborg
Holbæk
Køge
Randers
Fredensborg
Slagelse
Hørsholm
Ballerup
Allerød
Sønderborg
Hvidovre
Høje-Taastrup
Frederikssund
Gribskov
Tårnby
340
170
90
90
90
85
65
60
55
55
50
50
45
45
40
40
35
40
35
35
35
35
35
35
35
35
35
30
30
30
30
25
30
25
25
25
25
25
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Mio. kr. (årets niveau)
315
155
85
85
80
75
65
60
55
55
45
45
40
40
40
35
35
35
35
35
30
30
35
30
30
30
30
30
30
30
25
25
25
25
25
25
25
20
360
175
100
95
90
85
75
65
60
60
50
50
45
45
45
40
40
40
40
35
35
35
35
35
35
35
35
35
30
30
30
30
30
25
25
25
25
25
400
195
105
105
100
90
80
70
70
65
55
55
50
50
50
45
45
45
40
40
40
40
40
40
40
40
40
35
35
35
35
30
30
30
30
30
30
25
430
205
110
110
105
95
85
75
70
70
60
55
55
55
50
45
45
45
45
45
45
45
45
45
40
40
40
40
35
35
35
35
35
30
30
30
30
30
535
260
140
135
130
120
105
95
90
85
75
70
65
65
65
60
60
60
55
55
55
55
55
55
50
55
50
50
45
45
45
40
40
40
40
40
40
35
600
290
150
150
150
135
115
105
100
95
85
80
75
75
70
65
65
65
60
60
60
60
60
60
60
60
60
55
50
50
50
45
45
45
45
40
40
40
685
330
170
175
170
150
130
120
115
110
95
90
85
85
80
75
75
75
70
70
70
70
65
65
65
65
65
60
60
55
55
50
50
50
50
50
45
45
710
340
180
180
175
155
135
125
120
110
100
95
85
85
85
75
75
75
70
70
70
70
70
70
70
70
70
65
60
60
60
50
55
55
50
50
50
50
725
345
180
185
175
160
135
125
120
115
100
95
90
85
85
80
75
75
75
70
70
70
70
70
70
70
70
65
60
60
60
55
55
55
55
50
50
50
5.095
2.460
1.310
1.305
1.265
1.150
980
910
855
820
710
690
640
625
615
560
550
550
525
520
515
515
505
500
495
495
495
460
440
430
420
390
390
385
375
370
355
350
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om den kommunefordelte akkumulerede skattelettelse, til finansministeren
2030139_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 2
Lempelse i indkomstskatten som følge af 2012-skattereformens forhøjelse af topskattegrænsen fordelt på
kommuner, 2013-22
Samlet
2013-
2022
2013
Kommune
Favrskov
Kalundborg
Fredericia
Ringkøbing-
Skjern
Hjørring
Holstebro
Hedensted
Aabenraa
Rødovre
Frederikshavn
Lejre
Svendborg
Varde
Haderslev
Solrød
Middelfart
Vordingborg
Guldborgsund
Herlev
Syddjurs
Faaborg-Midtfyn
Faxe
Ikast-Brande
Ringsted
Mariagerfjord
Vejen
Brøndby
Skive
Assens
Halsnæs
Sorø
Rebild
Thisted
Dragør
Jammerbugt
Glostrup
Albertslund
Vallensbæk
Billund
Norddjurs
Stevns
Nyborg
Odder
Brønderslev
25
25
25
20
20
25
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
15
20
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
10
15
15
10
10
10
15
10
10
10
10
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Mio. kr. (årets niveau)
20
20
20
20
20
20
20
20
15
20
20
20
20
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
10
15
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
25
25
25
25
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
15
20
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
10
10
15
10
10
10
10
25
25
25
25
25
25
25
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
15
15
15
20
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
10
10
10
10
30
30
25
25
25
25
25
25
25
25
25
25
25
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
10
35
35
35
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
25
25
25
25
25
25
25
25
25
25
25
25
25
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
15
20
15
15
15
15
40
40
40
35
35
35
35
30
35
30
30
30
30
30
30
30
30
30
25
30
25
25
25
25
25
25
25
25
25
25
25
20
25
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
15
45
45
45
40
40
40
40
35
40
35
35
35
35
35
35
35
35
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
25
25
25
25
25
25
25
25
25
25
20
20
20
20
20
20
20
45
50
45
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
35
35
35
35
35
35
35
30
30
30
30
30
30
30
30
25
30
25
25
25
25
25
25
25
25
25
20
20
20
20
20
45
50
45
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
35
35
35
35
35
35
35
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
25
25
25
25
25
25
25
25
25
20
20
20
20
20
340
340
325
305
300
300
285
280
280
275
275
275
275
265
260
255
255
245
240
240
225
220
220
220
215
215
210
205
200
200
195
190
190
185
185
180
170
170
165
165
160
150
150
145
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om den kommunefordelte akkumulerede skattelettelse, til finansministeren
2030139_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 2
Lempelse i indkomstskatten som følge af 2012-skattereformens forhøjelse af topskattegrænsen fordelt på
kommuner, 2013-22
Samlet
2013-
2022
2013
Kommune
Odsherred
Tønder
Vesthimmerlands
Nordfyns
Bornholm
Ishøj
Kerteminde
Lolland
Lemvig
Struer
Morsø
Langeland
Fanø
Ærø
Samsø
Læsø
Samlet
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
5
0
0
0
0
0
2.890
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Mio. kr. (årets niveau)
10
10
10
10
10
10
10
10
5
5
5
0
0
0
0
0
2.660
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
5
0
0
0
0
0
3.010
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
5
0
0
0
0
0
3.285
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
5
5
0
0
0
0
3.500
15
15
15
15
15
15
15
10
10
10
5
5
0
0
0
0
4.375
15
15
15
15
15
15
15
15
15
10
10
5
5
5
0
0
4.860
20
20
20
20
15
15
15
15
15
10
10
5
5
5
0
0
5.520
20
20
20
20
15
15
15
15
15
15
10
5
5
5
0
0
5.700
20
20
20
20
20
20
15
15
15
15
10
5
5
5
0
0
5.810
145
145
140
135
130
120
120
120
110
100
70
30
25
25
15
5
41.610
2021 og 2022 er opgjort i 2020-niveau.
Anm.: Opgørelsen er for årene 2017-22 baseret på en fremskrivning af befolkningens indkomstoplysninger for
indkomståret 2016. Opdeling på kommuner er baseret på bopælskommunen ultimo året. Der er afrundet til
nærmeste 5 mio. kr. i tabellen, hvorfor summen af elementerne ikke nødvindigvis stemmer til totalerne.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
1
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister