Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2030604_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 388 (Alm. del) af 5.
februar 2019
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere effekten på den disponible indkomst ved fuld indfasning i
både pct.
og 1.000 kr. for følgende familietyper: HK’er på mindsteløn, LO’er,
pensionist med ATP, en studerende og en direktør samt for de hhv. 100 og 1000
personer med størst indkomst, såfremt samtlige
tiltag i ”Helhedsplan for et stær-
kere Danmark” blev gennemført
fuldstændig som foreslået?
Virkningen af udspillene i
Helhedsplan DK2025
Et stærkere Danmark
fra august
2016 på disponibel indkomst for familietyper fremgår af
Helhedsplan DK2025
Et
stærkere Danmark, bilag 4A, side 133.
1
Opdelt på enkeltelementer og direkte og indi-
rekte effekter fermgår virkningen for familietyper af besvarelsen af
Finansudvalgets
spørgsmål nr. 496 (Alm. del) af 5. september 2016
og besvarelsen af
Finansudvalgets
spørgsmål nr. 518 (Alm. del) af 7. september 2016.
For familietypen enlig udeboende SU-modtager fremgår virkningen af udspillene i
Helhedsplan DK2025
Et stærkere Danmark
af
svaret på
Finansudvalgets spørgsmål nr.
487 (Alm. del) af 2. september 2016.
Opgjort i pct. af disponibel indkomst svarer den
samlede virkning for en SU-modtager på -8.000 kr. til en nedgang i det reale rådig-
hedsbeløb på 6,9 pct. Virkningen for SU-modtagere skal ses i lyset af, at
personer,
der modtager SU som unge, typisk har relativt høje livsindkomster, samt at der i
Stærkere uddannelser og et mere robust uddannelsessystem
indgik et forslag om at forøge
lånemulighederne og gøre SU-lånet rentefrit foruden et forslag om at øge fribelø-
bet. Den studerende kan dermed opretholde sit rådighedsbeløb ved at optage et
SU-lån,
der modsvarer reduktionen i SU’en.
De skønnede virkninger af udspillene i
Helhedsplan DK2025
Et stærkere Danmark
på disponibel indkomst for de 1.000 personer med højest indkomst fremgår af
tabel 1.
Svar
1
https://www.fm.dk/~/media/publikationer/imported/2016/dk2025/dk2025-_-et-staerkere-danmark_web.ashx
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om at vurdere effekten på den disponible indkomst ved fuld indfasning, til finansministeren
2030604_0002.png
Side 2 af 2
De anførte virkninger er baseret på beregninger udført i forbindelse med udspille-
ne og tager således ikke højde for virkningen af senere gennemførte ændringer
eller ændringer i forudsætninger vedr. indkomstudvikling eller PSO-udgifter mv.
Beregningerne er alene tilgængelige på Lovmodellens lille stikprøve på 3,3 pct. af
befolkningen, hvorfor det ikke er muligt at angive virkningen for de 100 personer,
der har højest bruttoindkomst.
Den gennemsnitlige virkning af
Helhedsplan DK2025
Et stærkere Danmark fra au-
gust 2016
for de 1.000 personer med højest bruttoindkomst skal ses i lyset af, at de
1.000 personer med højest bruttoindkomst i gennemsnit betaler over 10 mio. kr. i
skat, samt at 144.000 kr. af den samlede gevinst vedr.
Vækst 2016
kan henføres til
produktivitetsvirkninger som følge af indførelse af egenkapitalfradrag (ACE) og
afskaffelse af PSO-afgiften, der forudsættes at øge indkomsterne proportionalt for
alle.
Tabel 1
Gennemsnitlig virkning af
Helhedsplan DK2025
Et stærkere Danmark
fra august 2016 for 1.000 personer
med højest bruttoindkomst
Helhedsplan
DK2025 i alt
Personer med højest
bruttoindkomst
1.000
Kr.
408.000
Heraf
JobReform
Kr.
64.000
Vækst 2016
Kr.
344.000
Virkning i pct. af
disponibel indkomst
Pct.
3,4
Anm.: Virkningen af
Helhedsplan DK2025
Et stærkere Danmark
er opgjort ekskl. obligatorisk pensionsopsparing.
Bruttoindkomsten er opgjort som personlig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag tillagt aktieindkomst og po-
sitiv nettokapitalindkomst. De anførte virkninger er baseret på beregninger udført i forbindelse med udspil-
lene og tager således ikke højde for virkningen af senere gennemførte ændringer eller ændringer i forudsæt-
ninger vedr. indkomstudvikling mv.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2014 opregnet til 2017 med august 2016-
forudsætninger.
Det bemærkes, at resultaterne er baseret på et beskedent antal observationer og
derfor er behæftet med stikprøveusikkerhed.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister