Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 387 (Alm. del) af 5.
februar 2019
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere effekten på den disponible indkomst ved fuld indfasning i
både pct.
og 1.000 kr. for følgende familietyper: HK’er på mindsteløn, LO’er,
pensionist med ATP, en studerende og en direktør samt for de hhv. 100 og 1000
personer med størst indkomst, såfremt følgende tiltag var blevet gennemført fuld-
stændig som foreslået:
Sammen om fremtidens virksomheder
–
erhvervs- og iværksætterudspil, jf. bl.a.
svaret på FIU alm. del-spørgsmål 536 (folketingsåret 2016-17)
Sådan forlænger vi opsvinget
–
jobreformens fase II, jf. bl.a. svaret på SAU alm
delspørgsmål 566 (folketingsåret 2016-17)?
Svar
Virkningen på det reale rådighedsbeløb for de ønskede familietyper bortset fra
SU-modtagere af erhvervs- og iværksætterudspillet
Sammen om fremtidens virksomhe-
der
og udspillet til jobreformens fase II,
Sådan forlænger vi opsvinget,
fra august 2017
fremgår af besvarelsen af
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 562 (Alm. del) af 30. august
2017.
For familietypen enlig udeboende SU-modtager er der ingen virkning af udspillet
til jobreformens fase II,
Sådan forlænger vi opsvinget
1
, mens erhvervs- og iværksætter-
udspillet
Sammen om fremtidens virksomheder
skønnes at øge det reale rådighedsbeløb
for SU-modtagere med i størrelsesordnen 100 kr. eller 0,1 pct. Der henvises til
besvarelsen af
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 562 (Alm. del) af 30. august 2017
for en
uddybning af forudsætninger mv.
Virkningen af erhvervs- og iværksætterudspillet
Sammen om fremtidens virksomheder
for de hhv. 100 og 1.000 personer med højest indkomst fremgår af besvarelsen af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 536 (Alm. del) af 1. september 2017,
mens virkningen af
udspillet til jobreformens fase II,
Sådan forlænger vi opsvinget,
fremgår af besvarelsen
af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 566 (Alm. del) af 31. august 2017. De opgjorte
virkninger er gengivet i
tabel 1
sammen med virkningen i pct. af disponibel ind-
komst.
I familietypemodellen forudsættes, at den enlige udeboende SU-modtageres supplerende arbejdsindkomst ikke er pensi-
onsgivende.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk