Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2030601_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 387 (Alm. del) af 5.
februar 2019
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere effekten på den disponible indkomst ved fuld indfasning i
både pct.
og 1.000 kr. for følgende familietyper: HK’er på mindsteløn, LO’er,
pensionist med ATP, en studerende og en direktør samt for de hhv. 100 og 1000
personer med størst indkomst, såfremt følgende tiltag var blevet gennemført fuld-
stændig som foreslået:
Sammen om fremtidens virksomheder
erhvervs- og iværksætterudspil, jf. bl.a.
svaret på FIU alm. del-spørgsmål 536 (folketingsåret 2016-17)
Sådan forlænger vi opsvinget
jobreformens fase II, jf. bl.a. svaret på SAU alm
delspørgsmål 566 (folketingsåret 2016-17)?
Svar
Virkningen på det reale rådighedsbeløb for de ønskede familietyper bortset fra
SU-modtagere af erhvervs- og iværksætterudspillet
Sammen om fremtidens virksomhe-
der
og udspillet til jobreformens fase II,
Sådan forlænger vi opsvinget,
fra august 2017
fremgår af besvarelsen af
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 562 (Alm. del) af 30. august
2017.
For familietypen enlig udeboende SU-modtager er der ingen virkning af udspillet
til jobreformens fase II,
Sådan forlænger vi opsvinget
1
, mens erhvervs- og iværksætter-
udspillet
Sammen om fremtidens virksomheder
skønnes at øge det reale rådighedsbeløb
for SU-modtagere med i størrelsesordnen 100 kr. eller 0,1 pct. Der henvises til
besvarelsen af
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 562 (Alm. del) af 30. august 2017
for en
uddybning af forudsætninger mv.
Virkningen af erhvervs- og iværksætterudspillet
Sammen om fremtidens virksomheder
for de hhv. 100 og 1.000 personer med højest indkomst fremgår af besvarelsen af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 536 (Alm. del) af 1. september 2017,
mens virkningen af
udspillet til jobreformens fase II,
Sådan forlænger vi opsvinget,
fremgår af besvarelsen
af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 566 (Alm. del) af 31. august 2017. De opgjorte
virkninger er gengivet i
tabel 1
sammen med virkningen i pct. af disponibel ind-
komst.
I familietypemodellen forudsættes, at den enlige udeboende SU-modtageres supplerende arbejdsindkomst ikke er pensi-
onsgivende.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om at vurdere effekten på den disponible indkomst, til finansministeren
2030601_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Gennemsnitlig virkning af erhvervs- og iværksætterudspillet
Sammen om fremtidens virksomheder
og ud-
spillet til jobreformens fase II,
Sådan forlænger vi opsvinget,
fra august 2017 for de hhv. 100 og 1.000 per-
soner med højest bruttoindkomst, 2025 virkning (2018-niveau)
Sammen om fremtidens
Virksomheder
(E&I-udspillet)
Virkning i pct. af
Gnst. virkning,
disponibel ind-
kr.
komst
135.200
73.600
0,4
0,7
Sådan forlænger vi opsvinget
(JR II-udspil)
Virkning i pct. af
Gnst. virkning,
disponibel ind-
kr.
komst
200.000
160.000
0,7
1,5
Personer med højest
bruttoindkomst
100
1.000
Anm.: Den gennemsnitlige virkning i kr. svarer til det oplyste i besvarelserne af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 536 (Alm.
del) af 1. september 2017
og
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 566 (Alm. del) af 31. august 2017.
Bruttoindkomsten er
opgjort som personlig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag tillagt aktieindkomst og positiv nettokapitalind-
komst. Se desuden anmærkningerne i de nævnte svar.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen i 2014 opregnet til 2018 med august 2017-
forudsætninger.
De anførte virkninger er baseret på beregninger udført i forbindelse med udspille-
ne og tager således ikke højde for virkningen af senere gennemførte ændringer
eller ændringer i forudsætninger vedr. indkomstudvikling mv.
Det bemærkes, at resultaterne er baseret på et beskedent antal observationer og
derfor er behæftet med stikprøveusikkerhed.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister