Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. november 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 37 (Alm. del) af 5. oktober
2018 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorvidt antagelsen om den konstante varekøbskvote i de
mellemfristede fremskrivninger, som blandt andet lægges til grund for besvarelsen
af L 241 - spørgsmål 17, er i overensstemmelse med Finansministeriets generelle
fremskrivningsprincipper og hvad der ligger til grund for denne antagelse, herun-
der den historiske udvikling i varekøbskvoten?
Svar
Omkring to tredjedele af den samlede offentlige produktion anvendes på løn til
offentligt ansatte (lønsumskvote). Hertil kommer, at ca. en tredjedel udgøres af
det offentliges køb af varer og tjenester fra den private sektor (varekøbskvote)
–
dvs. fx hospitalsmedicin, skolebøger, politiuniformer og udliciteret rengøring.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger er det beregningsteknisk lagt
til grund, at det offentlige varekøb og den offentlige lønsum udgør faste andele af
den offentlige produktion i løbende priser. Antagelsen om en konstant lønsums-
og varekøbskvote frem mod 2025 er alene beregningsteknisk og afspejler således
ikke politiske beslutninger om lønsumskvoten eller sammensætningen af det of-
fentlige forbrug i de kommende år.
Den
neutrale
beregningstekniske antagelse om en konstant lønsums- og varekøbs-
kvote i det offentlige forbrug
1
indebærer, at den nuværende sammensætning af det
offentlige forbrug videreføres i det mellemfristede 2025-forløb. Dette skal ses i
lyset af, at der ikke skønnes over sammensætningen af det offentlige forbrug frem
mod 2025. Udviklingen i den offentlige lønsums- og varekøbskvote frem mod
2025 vil afhænge af, hvordan ressourcerne til offentligt forbrug bliver disponeret
mellem løn til offentligt ansatte og køb af varer og tjenester fra den private sektor
(dvs. ydelser produceret af privat ansatte). Det afhænger blandt andet af den loka-
le prioritering i regioner og kommuner samt i de enkelte statslige, regionale og
kommunale institutioner.
Det offentlige forbrug er lig den offentlige produktion fratrukket egenproduktion overført til investeringer (F&U-
udgifter) og salg af varer og tjenester mv. En konstant lønsums- og varekøbskvote i den offentlige
produktion
giver anled-
ning til en tilnærmelsesvist konstant andel i det offentlige
forbrug.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk