Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1961731_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. november 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 37 (Alm. del) af 5. oktober
2018 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorvidt antagelsen om den konstante varekøbskvote i de
mellemfristede fremskrivninger, som blandt andet lægges til grund for besvarelsen
af L 241 - spørgsmål 17, er i overensstemmelse med Finansministeriets generelle
fremskrivningsprincipper og hvad der ligger til grund for denne antagelse, herun-
der den historiske udvikling i varekøbskvoten?
Svar
Omkring to tredjedele af den samlede offentlige produktion anvendes på løn til
offentligt ansatte (lønsumskvote). Hertil kommer, at ca. en tredjedel udgøres af
det offentliges køb af varer og tjenester fra den private sektor (varekøbskvote)
dvs. fx hospitalsmedicin, skolebøger, politiuniformer og udliciteret rengøring.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger er det beregningsteknisk lagt
til grund, at det offentlige varekøb og den offentlige lønsum udgør faste andele af
den offentlige produktion i løbende priser. Antagelsen om en konstant lønsums-
og varekøbskvote frem mod 2025 er alene beregningsteknisk og afspejler således
ikke politiske beslutninger om lønsumskvoten eller sammensætningen af det of-
fentlige forbrug i de kommende år.
Den
neutrale
beregningstekniske antagelse om en konstant lønsums- og varekøbs-
kvote i det offentlige forbrug
1
indebærer, at den nuværende sammensætning af det
offentlige forbrug videreføres i det mellemfristede 2025-forløb. Dette skal ses i
lyset af, at der ikke skønnes over sammensætningen af det offentlige forbrug frem
mod 2025. Udviklingen i den offentlige lønsums- og varekøbskvote frem mod
2025 vil afhænge af, hvordan ressourcerne til offentligt forbrug bliver disponeret
mellem løn til offentligt ansatte og køb af varer og tjenester fra den private sektor
(dvs. ydelser produceret af privat ansatte). Det afhænger blandt andet af den loka-
le prioritering i regioner og kommuner samt i de enkelte statslige, regionale og
kommunale institutioner.
Det offentlige forbrug er lig den offentlige produktion fratrukket egenproduktion overført til investeringer (F&U-
udgifter) og salg af varer og tjenester mv. En konstant lønsums- og varekøbskvote i den offentlige
produktion
giver anled-
ning til en tilnærmelsesvist konstant andel i det offentlige
forbrug.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om den konstante varekøbskvote i de mellemfristede fremskrivninger, til finansministeren
1961731_0002.png
Side 2 af 2
Regeringens konkrete udgiftsprioriteringer, herunder fordelingen af ressourcerne
til forbrugsudgifter på forskellige områder, vil blive fastlagt løbende i forbindelse
med de årlige finanslovsaftaler og økonomiaftalerne med kommuner og regioner.
Den historiske udvikling i den offentlige lønsums- og varekøbskvote siden 1990
fremgår af figur 1.
En faldende lønsumskvote kan fx indikere, at en større andel af de offentlige tje-
nesteydelser udføres af private leverandører. Det kan eksempelvis være tilfældet,
at en større del af landets kommuner vælger at udlicitere rengøringen på folkesko-
lerne til private firmaer, fremfor at have personer ansat til den samme rengørings-
opgave. Det vil indebære, at kommunerne alt andet lige har behov for at have
færre kommunale ansatte og dermed en mindre lønsum, mens udgifterne til køb
af varer og tjenester fra den private sektor forøges. I dette eksempel er faldet i
lønsumskvoten alene udtryk for, at rengøringspersonalet er privat ansat fremfor
offentligt ansat og siger således ikke noget om mængden eller kvaliteten af rengø-
ringen.
Figur 1
Lønsums- og varekøbskvote, 1990-2017
Pct. af offentlig produktion
80
70
Pct. af offentlig produktion
80
70
60
50
40
30
20
10
0
60
50
40
30
20
10
0
90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17
Lønsumskvote
Varekøbskvote
Anm.: Det offentlige varekøb er defineret som summen af det offentliges køb af varer og tjenester samt andre
produktionsskatter mv., mens den offentlige lønsum afspejler det offentliges aflønning af ansatte. Den
offentlige lønsum og varekøb er målt i pct. af den offentlige produktion ekskl. afskrivninger.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister