Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2030168_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 368 (Alm. del) af 30.
januar 2019 stillet efter ønske fra Anders Johansson (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvor mange, der vil slippe for at betale topskat, hvis
topskattegrænsen hæves til 800.000 fordelt på hhv. de overordnede DISCO-koder
og uddannelsesniveau (ufaglærte, faglærte, personer med kort videregående ud-
dannelse, mellemlang videregående uddannelse og lang videregående uddannelse)?
Svar
Indkomstgrundlaget for topskatten består overordnet set af personlig indkomst og
den del af den positive nettokapitalindkomst, der overstiger et grundbeløb på
44.800 kr. for enlige og 89.600 kr. for sambeskattede (2019-niveau). Når gældende
skatteregler er fuldt indfaset i 2022, betales der topskat på 15 pct. af den del af
indkomstgrundlaget for topskat, som overstiger topskattegrænsen på 522.200 kr.
(2019-niveau).
1
Med fuldt indfaset skatteregler opgjort på en befolkning fremskrevet til 2025 med
indkomster og regulering af skattesatser i 2019-niveau, skønnes det, at der ville
være knap 480.000 topskattebetalere.
2
Det forudsættes, at forhøjelsen af topskattegrænsen til 800.000 kr. er opgjort i
2019-niveau, og at forhøjelsen skal ses i forhold til den fuldt indfasede grænse
efter gældende regler, dvs. en forhøjelse fra 522.200 kr. til 800.000 kr. i 2019-
niveau.
Forhøjelsen af topskattegrænsen til 800.000 kr. (2019-niveau) vil isoleret set med-
føre en betydelig umiddelbar reduktion i antallet af topskattebetalere med godt 75
pct. (svarende til godt 360.000 personer), i forhold til gældende regler fuldt indfa-
set,
jf. tabel 1.
1
Der gives nedslag i topskatten, hvis personens indkomstskatteprocenter (ekskl. kirkeskat) tilsammen overstiger de skrå
skattelofter for hhv. personlig indkomst og positiv nettokapitalindkomst.
2
Ændringer i topskattegrænsen påvirker incitamenterne til omlægning af pensionsopsparing, hvilket vil have betydning for
de provenumæssige konsekvenser af en sådan forhøjelse, men kun i beskedent omfang have betydning for de opgjorte antal
topskatteydere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om, hvor mange, der vil slippe for at betale topskat, hvis topskattegrænsen hæves til 800.000, til finansministeren
2030168_0002.png
Side 2 af 3
Reduktionen af topskattebetalere vil for nogle jobfunktioner være over 90 pct. I
gruppen der udfører ledelsesarbejde, vil der være den mindste reduktion af tops-
kattebetalere på omkring 54 pct.
Tabel 1
Antal topskatteydere og umiddelbar reduktion heri som følge forhøjelse af topskattegrænse til 800.000 kr.,
fordelt på jobfunktion, befolkning fremskrevet til 2025, indkomster og regulering af skattesatser i 2019-
niveau
Gældende regler
Reduktion sfa. forhøjelse af tops-
fuldt indfaset i
kattegrænsen til 800.000 kr.
2025
Jobfunktion
Militært arbejde
Ledelsesarbejde
Arbejde, der forudsætter viden på højeste niveau inden for
pågældende område
Arbejde, der forudsætter viden på mellemniveau
Almindeligt kontor- og kundeservicearbejde
Service- og salgsarbejde
Arbejde inden for landbrug, skovbrug og fiskeri ekskl.
medhjælp
Håndværkspræget arbejde
Operatør- og monteringsarbejde samt transportarbejde
Andet manuelt arbejde
Oplysninger mangler
I alt
1.000 pers.
3
68
200
72
17
14
3
20
11
7
64
478
1.000 pers.
3
37
154
58
14
13
2
18
10
6
46
361
Pct.
91,3
54,4
77,1
80,3
85,6
89,3
72,3
92,0
92,2
89,7
72,3
75,6
Anm.: Jobfunktionerne er opdelt efter DISCO-koder. For lønmodtagere er jobfunktionerne fastsat ved
fagklassifikationen for det arbejdssted, hvor der er arbejdet flest timer i løbet af året. For selstændigt
erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefælle er jobfunktionerne baseret på fagklassifikationskoden for det
arbejde, de udfører i deres virksomhed.
’Oplysninger
magler’ dækker blandt andet over folkepensionister og
andre overførelsesmodtagere, der ikke er på arbejdsmarkedet. De opgjorte antal i ovenstående tabel er op-
gjort på en model, hvor der er taget højde for øget omlægning til aldersopsparing, svarende til det forudsatte
i Økonomisk Redegørelse, december 2018. Ses der helt bort fra den forudsatte øget omlægning til aldersop-
spring skønnes reduktionen i topskatteydere at udgøre 343.000 personer.
Kilde: Egne beregnigner på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2016 fremskrevet til
2025, indkomster og regulering af skattesatser i er opgjort 2019-niveau på baggrund af forudsærninger fra
Økonomisk Redegørelse, december 2018.
Opdelt på højest fuldførte uddannelser er reduktionen lidt mere jævnt fordelt på
tværs af grupper, idet de grupper med den relativt største reduktion (faglært og
kort videregående uddannelse) reduceres med omkring 83 pct., mens den gruppe,
der reduceres relativt mindst (mellemlang videregående uddannelse) reduceres
med 68 pct.,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om, hvor mange, der vil slippe for at betale topskat, hvis topskattegrænsen hæves til 800.000, til finansministeren
2030168_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Antal topskatteydere og umiddelbar reduktion heri som følge forhøjelse af topskattegrænse til 800.000 kr.,
fordelt på uddannelseskategorier, befolkning fremskrevet til 2025, indkomster og regulering af skattesatser
i 2019-niveau
Gældende regler
Reduktion sfa. forhøjelse af tops-
fuldt indfaset i
kattegrænsen til 800.000 kr.
2025
Uddannelsesniveau
Ufaglært
Faglært
Kort videregående uddannelse
Mellemlang videregående uddannelse
Lang videregående uddannelse
Oplysninger mangler
I alt
1.000 pers.
54
116
33
159
102
13
478
1.000 pers.
42
96
28
108
78
9
361
Pct.
77,3
82,7
83,3
68,2
76,2
71,5
75,6
Anm.: Uddannelseskategorierne er dannet på baggrund af Danmarks Statistiks inddeling af højeste fuldførte
uddannelser. Ufaglært dækker over grundskole, gymnasiale uddannelser samt adgangsgivende uddannelser,
faglært dækker over erhvervsfaglige uddannelser, mellemlange videregående uddannelser dækker også over
bachelor uddannelser, lange videregående uddannelser dækker også over ph.d. uddannelser. De opgjorte an-
tal i ovenstående tabel er opgjort på en model, hvor der er taget højde for øget omlægning til aldersopspa-
ring, svarende til det forudsatte i Økonomisk Redegørelse, december 2018. Ses der helt bort fra den forud-
satte øget omlægning til aldersopspring skønnes reduktionen i topskatteydere at udgøre 343.000 personer.
Kilde: Egne beregnigner på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2016 fremskrevet
til 2025, indkomster og regulering af skattesatser i er opgjort 2019-niveau på baggrund af forudsærninger fra
Økonomisk Redegørelse, december 2018.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister