Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 367 (Alm. del) af 30.
januar 2019 stillet efter ønske fra Anders Johansson (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvor mange, der slap for at betale topskat som følge af
hhv. forårspakken 2.0 (2009) og 2012-skattereformen, fordelt på hhv. de overord-
nede DISCO-koder og uddannelsesniveau (ufaglærte, faglærte, personer med kort
videregående uddannelse, mellemlang videregående uddannelse og lang videregå-
ende uddannelse)?
Svar
Grundlæggende betales der topskat på 15 pct. af den del af personlig indkomst og
positiv nettokapital indkomst, der overstiger topskattegrænsen.
1
Med Forårspak-
ken 2.0 fra 2009 blev topskattegrænsen hævet fra 393.600 kr. til 457.400 kr. (fuldt
indfaset opgjort i 2019-niveau) og samtidig blev der indført brundfradrag for posi-
tiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlaget på 44.800 kr. for enlige og 89.600
kr. for sambeskattede (2019-niveau). Med 2012-skattereformen blev topskatte-
grænsen hævet yderligere til 522.200 kr. (fuldt indfaset opgjort i 2019-niveau).
Opgjort med udgangspunkt i 2025 skønnes fuldt indfaset skatteregler at give an-
ledning til 478.000 topskattebetalere, mens der uden justeringerne i topskatte-
grænsen alt andet lige skønnes at ville være godt 1,22 mio. topskatteydere,
jf. tabel
1.
2
Af den samlede umiddelbare reduktion i antallet af topskatteydere på 745.000
personer kan 458.000 henføres til ændringer fra Forårspakken 2.0 (inklusiv bund-
fradraget for positiv kapitalindkomst), mens de resterende 287.000 kan henføres
til forhøjelsen af topskattegrænsen med 2012-skattereformen.
Forårspakken 2.0 reducerede antallet af topskatteydere inden for hver jobfunktion
med omkring 30-55 pct., dog med undtagelse af gruppen af personer, der udfører
ledelsesarbejde, her blev gruppen reduceret med 12 pct.
2012-skattereformen, reducerede antallet af topskatteydere med omkring yderlige-
re 25 pct.
–
igen med undtagelse af ledere.
1
Der gives nedslag i topskatten, hvis personens indkomstskatteprocenter (ekskl. kirkeskat) tilsammen overstiger de skrå
skattelofter for hhv. personlig indkomst og positiv nettokapitalindkomst.
2
Ændringer i topskattegrænsen påvirker incitamenterne til omlægning af pensionsopsparing, hvilket vil have betydning for
de provenumæssige konsekvenser af en sådan forhøjelse, men kun i beskedent omfang have betydning for de opgjorte antal
topskatteydere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk