Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2030170_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 367 (Alm. del) af 30.
januar 2019 stillet efter ønske fra Anders Johansson (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvor mange, der slap for at betale topskat som følge af
hhv. forårspakken 2.0 (2009) og 2012-skattereformen, fordelt på hhv. de overord-
nede DISCO-koder og uddannelsesniveau (ufaglærte, faglærte, personer med kort
videregående uddannelse, mellemlang videregående uddannelse og lang videregå-
ende uddannelse)?
Svar
Grundlæggende betales der topskat på 15 pct. af den del af personlig indkomst og
positiv nettokapital indkomst, der overstiger topskattegrænsen.
1
Med Forårspak-
ken 2.0 fra 2009 blev topskattegrænsen hævet fra 393.600 kr. til 457.400 kr. (fuldt
indfaset opgjort i 2019-niveau) og samtidig blev der indført brundfradrag for posi-
tiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlaget på 44.800 kr. for enlige og 89.600
kr. for sambeskattede (2019-niveau). Med 2012-skattereformen blev topskatte-
grænsen hævet yderligere til 522.200 kr. (fuldt indfaset opgjort i 2019-niveau).
Opgjort med udgangspunkt i 2025 skønnes fuldt indfaset skatteregler at give an-
ledning til 478.000 topskattebetalere, mens der uden justeringerne i topskatte-
grænsen alt andet lige skønnes at ville være godt 1,22 mio. topskatteydere,
jf. tabel
1.
2
Af den samlede umiddelbare reduktion i antallet af topskatteydere på 745.000
personer kan 458.000 henføres til ændringer fra Forårspakken 2.0 (inklusiv bund-
fradraget for positiv kapitalindkomst), mens de resterende 287.000 kan henføres
til forhøjelsen af topskattegrænsen med 2012-skattereformen.
Forårspakken 2.0 reducerede antallet af topskatteydere inden for hver jobfunktion
med omkring 30-55 pct., dog med undtagelse af gruppen af personer, der udfører
ledelsesarbejde, her blev gruppen reduceret med 12 pct.
2012-skattereformen, reducerede antallet af topskatteydere med omkring yderlige-
re 25 pct.
igen med undtagelse af ledere.
1
Der gives nedslag i topskatten, hvis personens indkomstskatteprocenter (ekskl. kirkeskat) tilsammen overstiger de skrå
skattelofter for hhv. personlig indkomst og positiv nettokapitalindkomst.
2
Ændringer i topskattegrænsen påvirker incitamenterne til omlægning af pensionsopsparing, hvilket vil have betydning for
de provenumæssige konsekvenser af en sådan forhøjelse, men kun i beskedent omfang have betydning for de opgjorte antal
topskatteydere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvor mange, der slap for at betale topskat som følge af hhv. forårspakken 2.0 (2009) og 2012-skattereformen, til finansministeren
2030170_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Antal topskatteydere og umiddelbar reduktion heri som følge af ændringer i topskattegrundlaget i
forbindelse med Forårspakke 2.0 fra 2009 og Skattereformen fra 2012, fordelt på jobfunktion, befolkning
fremskrevet til 2025, indkomster og regulering af skattesatser i 2019-niveau
Uden forhøjelse af
topskattegrænse og
bundfradrag for
positiv nettokapital-
indkomst
Jobfunktion
1.000 pers.
Reduktion sfa.
Forårspakken 2.0
1.000 pers.
Pct.
Reduktion sfa.
Skattereform 2012
1.000 pers
Pct.
Gældende
regler fuldt
indfaset
1.000 pers.
Militært arbejde
Ledelsesarbejde
Arbejde, der forudsætter
viden på højeste niveau
inden for pågældende
område
Arbejde, der forudsætter
viden på mellemniveau
Almindeligt kontor- og
kundeservicearbejde
Service- og salgsarbejde
Arbejde inden for land-
brug, skovbrug og fiskeri
ekskl. medhjælp
Håndværkspræget
arbejde
Operatør- og monte-
ringsarbejde samt
transportarbejde
Andet manuelt arbejde
Oplysninger mangler
I alt
8
93
3
11
37,8
12,3
2
14
26,6
14,9
3
68
443
139
31,4
104
23,5
200
171
67
68
8
88
54
35
188
1.223
55
33
37
3
45
28
20
83
458
32,5
50,2
54,1
38,8
50,8
51,9
56,6
44,1
37,5
43
17
17
2
23
15
8
41
287
25,3
24,9
25,2
28,5
26,6
27,2
24,1
22,0
23,5
72
17
14
3
20
11
7
64
478
Anm.: Jobfunktionerne er opdelt efter DISCO-koder. For lønmodtagere er jobfunktionerne fastsat ved
fagklassifikationen for det arbejdssted, hvor der er arbejdet flest timer i løbet af året. For selstændigt
erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefælle er jobfunktionerne baseret på fagklassifikationskoden for det
arbejde, de udfører i deres virksomhed.
’Oplysninger
magler’ dækker blandt andet over folkepensionister og
andre overførelsesmodtagere, der ikke er på arbejdsmarkedet. De opgjorte antal i ovenstående tabel er op-
gjort på en model, hvor der er taget højde for øget omlægning til aldersopsparing, svarende til det forudsatte
i Økonomisk Redegørelse, december 2018. Ses der helt bort fra den forudsatte øget omlægning til aldersop-
spring, skønnes reduktionen i topskatteydere som følge af Forårspakken 2.0 at udgøre 441.000 personer og
som følge af 2012-skattereformen 266.000 personer.
Kilde: Egne beregnigner på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2016 fremskrevet
til 2025, indkomster og regulering af skattesatser i er opgjort 2019-niveau på baggrund af forudsærninger fra
Økonomisk Redegørelse, december 2018.
Med undtagelse af gruppen med mellemlange videregående uddannelser (samt
gruppen med manglende uddannelsesoplysninger) reduceres antallet af
topskatteydere i hver uddannelsesgruppe med omkring 40 pct. som følge af
forhøjelsen af topskattegrænsen (og bundfradraget i positiv nettokapitalindkomst)
i Forårspakken 2.0 og med 20 til 25 pct. som følge af forhøjelsen af
topskattegrænsen i af 2012-skattereformen,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvor mange, der slap for at betale topskat som følge af hhv. forårspakken 2.0 (2009) og 2012-skattereformen, til finansministeren
2030170_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Antal topskatteydere og umiddelbar reduktion heri som følge af ændringer i topskattegrundlaget i
forbindelse med Forårspakke 2.0 fra 2009 og Skattereformen fra 2012, fordelt på uddannelseskategorier ,
befolkning fremskrevet til 2025, indkomster og regulering af skattesatser i 2019-niveau
Uden forhøjelse af
topskattegrænse og
bundfradrag for
positiv nettokapital-
indkomst
Uddannelsesniveau
Ufaglært
Faglært
Kort videregående
uddannelse
Mellemlang videregåen-
de uddannelse
Lang videregående
uddannelse
Oplysninger mangler
I alt
1.000 pers.
164
376
90
274
290
29
1.223
Reduktion sfa.
FP 2.0
1.000 pers.
69
168
34
58
120
10
458
Pct.
42,1
44,6
37,8
21,3
41,3
32,5
37,5
Reduktion sfa.
Skattereform 2012
1.000 pers
41
93
23
57
68
7
287
Pct.
24,8
24,7
25,1
20,8
23,4
22,3
23,5
Gældende
regler fuldt
indfaset
1.000 pers.
54
116
33
159
102
13
478
Anm.: Uddannelseskategorierne er dannet på baggrund af Danmarks Statistiks inddeling af højeste fuldførte
uddannelser. Ufaglært dækker over grundskole, gymnasiale uddannelser samt adgangsgivende uddannelser,
faglært dækker over erhvervsfaglige uddannelser, mellemlange videregående uddannelser dækker også over
bachelor uddannelser, lange videregående uddannelser dækker også over ph.d. uddannelser. De opgjorte an-
tal i ovenstående tabel er opgjort på en model, hvor der er taget højde for øget omlægning til aldersopsparing
svarende til det forudsatte i Økonomisk Redegørelse, december 2018. Ses der helt bort fra den forudsatte
øget omlægning til aldersopspring skønnes reduktionen i topskatteydere som følge af Forårspakken 2.0 at
udgøre 441.000 personer og som følge af 2012-skattereformen 266.000 personer.
Kilde: Egne beregnigner på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2016 fremskrevet
til 2025, indkomster og regulering af skattesatser i er opgjort 2019-niveau på baggrund af forudsærninger fra
Økonomisk Redegørelse, december 2018.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister