Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2022640_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 366 (Alm. del) af 30.
januar 2019
Spørgsmål
Hvad vil merudgiften være ved at føre Arbejdstilsynets budget tilbage til niveauet i
2015?
Svar
Den budgetterede udgiftsbevilling til Arbejdstilsynet i perioden fra 2013-2019
fremgår af tabel 1. Udgiftsbevillingen består af en grundbevilling og bevillinger til
indsatser for ordnede forhold på arbejdsmarkedet samt indtægtsbevillinger fra
bl.a. Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse til særlige tilsynsindsatser.
Tabel 1
Arbejdstilsynets udgiftsbevilling, 2013-2019
(Mio. kr., 2019-pl)
Grundbevilling
1)
Særlige tilsynsindsatser
2)
Indsatser for ordnede forhold
3)
Aktiviteter finansieret af diverse indtægter
4)
Udgiftsbevilling i alt
5)
2013
370,7
83,7
37,3
4,7
496,4
2014
381,4
83,3
34,5
1,6
500,8
2015
370,5
82,9
54,5
2,7
510,6
2016
364,5
48,3
50,7
15,8
479,3
2017
368,8
8,3
55,6
11,9
444,7
2018
367,0
0,0
57,8
8,6
433,4
2019
353,8
0,0
66,3
13,3
433,4
Anm.: 1) Grundbevillingen er teknisk beregnet ved at fratrække bevillingerne til de øvrige præsenterede
kategorier fra den samlede udgiftsbevilling.
Pga. afrundinger afviger summen i enkelte år.
2) Særlige tilsynsindsatser var indsatser finansieret af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse.
3) Indsatser for ordnede forhold vedrører bl.a. Arbejdstilsynets andel af den fælles myndighedsindsats
for ordnede forhold.
4) Aktiviteter finansieret af diverse indtægter vedrører bl.a. gebyrfinansieret virksomhed på
offshoresikkerhedsområdet og international arbejdsmiljøfaglig bistand.
5) Udgiftsbevillingen er den samlede bevilling til Arbejdstilsynet, som dels består af en
nettoudgiftsbevilling og dels af en indtægtsbevilling, som øger udgiftsbevillingen svarende til den
indkomne indtægt.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Oplysningerne for 2013-2018 fregår også af svaret på BEU 280 fra marts
2018. Tabellen er opdateret med tal for 2019.
Af tabellen fremgår det, at udgiftsbevillingen er reduceret med 77,2 mio. kr. i pe-
rioden fra 2015-2019. Faldet i udgiftsbevillingen kan særligt henføres til udløb af
midlertidige bevillinger fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse til særlige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om merudgiften være ved at føre Arbejdstilsynets budget tilbage til niveauet i 2015, til finansministeren
Side 2 af 2
tilsynsindsatser. Omfanget af særlige tilsynsindsatser blev nedskaleret, da Arbejds-
tilsynet fremover i højere grad skulle føre flere risikobaserede tilsyn.
Det bemærkes, at Arbejdstilsynets grundbevilling siden 2015 er reduceret med
16,7 mio. kr., hvilket primært kan henføres til det årlige omprioriteringsbidrag.
Dertil er bevillingen til ordnede forhold steget fra 54,5 mio. kr. i 2015 til 66,3 mio.
kr. i 2019.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister