Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2030187_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 364 (Alm. del) af 30.
januar 2019
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre forringelsen for personer på førtidspension, hvis folkepen-
sionsalderen reduceres, som foreslået af Socialdemokratiet (opgørelse af nedgan-
gen i den disponible indkomst ved et skifte fra førtidspension til folkepension)?
Svar
Fuld folkepension udgør godt 176.200 kr. om året, mens fuld førtidspensions
under den nye ordning udgør 226.500 kr. Overgang fra fuld førtidspensionsydelse
til fuld folkepensionsydelse indebærer således en umiddelbar årlig ydelsesnedgang
på godt 50.000 kr., svarende til et fald i den disponible indkomst på godt 12.000
kr. efter ændret skat og boligstøtte for en enlig førtidspensionist, der bor til leje.
Beregningsteknisk er det lagt til grund, at overgangen fra førtidspensionsydelse til
folkepensionsydelse ikke fører til ændringer i personernes nuværende udbeta-
lingsmønster for pensionsopsparing, herunder heller ikke fremrykning af udbeta-
ling af ATP. Det er i det følgende valgt at afgrænse til førtidspensionister på ny
ordning. Det skal ses i sammenhæng med, at forskellen i pensionsydelse for folke-
pension og førtidspension tilkendt før 2003 hovedsagelig kan henføres til de til-
læg, som førtidspensionisten kan modtage, og det er ikke oplagt, om disse tillæg
tænkes videreført i de 2�½ år folkepensionsalderen fremrykkes
1
. Hertil kommer, at
antallet af personer omfattet af de gamle regler er under udfasning.
Socialdemokratiets udspil vedr. differentieret pensionsalder indeholder ikke en
konkret afgrænsning af, hvem der vil være omfattet. Besvarelsen tager således ikke
udgangspunkt i Socialdemokratiets udspil, men alene spørgsmålets præmis om, at
førtidspensionister overgår til den nuværende folkepensionsydelse, når de har
mindre end 2�½ år tilbage til folkepensionsalderen.
Hvis det antages, at alle førtidspensionister på den nye ordning (overgået til før-
tidspension efter 2003) med op til 2�½ år til folkepensionsalderen overgår til fol-
kepension, vil det skønsmæssigt berøre knap 13.000 førtidspensionister på ny
ordning i 2019 gennem en reduktion af deres ydelser. Derudover vil det påvirke
1
Det kan hertil bemærkes, at disse tillæg blev fastholdt, da folkepensionsalderen blev nedsat fra 67 til 65 år.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om at opgøre forringelsen for personer på førtidspension, hvis folkepensionsalderen reduceres, til finansministeren
Side 2 af 2
de knap 6.000 personer, som de deler husholdning med, gennem en påvirkning af
husholdningens rådighedsbeløb.
For enlige førtidspensionister udgør den gennemsnitlige reduktion i disponibel
indkomst 29.500 kr. At det gennemsnitlige tab er større end for den enlige i type-
eksemplet, skal bl.a. ses i lyset af, at nogen førtidspensionister ikke vil have ret til
supplerende pensionsydelse (ældrecheck) som folkepensionist fordi de enten har
for stor likvid formue eller for høj anden indkomst. Dertil kommer at ikke alle er i
en situation, hvor de kan modtage boligstøtte som i typeeksemplet. Endelig vil
statens andel af indbetalinger til supplerende arbejdsmarkedspension (SUPP) gå
tabt, hvilket indebærer et økonomisk tab, der beregningsteknisk er indregnet som
en yderligere reduktion i disponibel indkomst, for dem som valgte at indbetale til
SUPP, mens de var førtidspensionister.
For par (ægtepar og samlevende) er det gennemsnitlige tab på 28.500 kr. opgjort
ved familiens ækvivalerede disponible indkomst.
Det bemærkes, at opgørelsen er lavet pba. befolkningssammensætningen i 2016,
og at der ikke er taget højde for indekseringen af pensionsalderen, som betyder at
pensionsalderen hæves til 65�½ år i 2019.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister