Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1961735_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. november 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 36 (Alm. del) af 5. oktober
2018 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse forskellen på en konsekvensberegning for arbejdsudbuddet
af f.eks. ændret skattepolitik og en konsekvensberegning for den offentlige be-
skæftigelse af forskellige vækstrater i det offentlige forbrug? Specifikt bedes mini-
steren redegøre for de antagelser, der ligger til grund for fremskrivningen af det
offentlige forbrug i det mellemfristede forløb og hvorvidt disse antagelser af-
stemmes med andet end regeringens økonomiske politik samt de generelle regne-
regler, som Finansministeriet sædvanligvis anvender i forbindelse med mellemfri-
stede fremskrivninger.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at Finansministeriets regneprincipper og modelan-
vendelse er nærmere beskrevet i
Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet
på Finansministeriets hjemmeside. I notatet redegøres blandt andet for Finansmi-
nisteriets metoder og principper i forbindelse med beregning af virkninger på ar-
bejdsudbuddet af fx ændret skattepolitik og Finansministeriets anvendelse af
makroøkonomiske modeller i forbindelse med blandt andet konjunkturvurderin-
ger og mellemfristede fremskrivninger.
I forbindelse med konsekvensvurderinger af ændret skattepolitik er Finansmini-
steriets metoder baseret på den tilgængelige empiri. Det anses for empirisk velun-
derbygget, at der er en positiv sammenhæng mellem arbejdsudbud og økonomisk
gevinst ved at arbejde. Finansministeriet indregner således en adfærdsvirkning på
arbejdsudbuddet i forbindelse med vurderinger af fx ændret skattepolitik.
Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger indeholder en beregningstek-
nisk antagelse om udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Udviklingen i den
offentlige beskæftigelse i den mellemfristede fremskrivning er baseret på den for-
udsatte realvækst i det offentlige forbrug og to beregningstekniske antagelser.
For det første er det beregningsteknisk antaget, at lønsums- og varekøbskvoten i
det offentlige forbrug er konstant. Det afspejler bl.a., at der ikke skønnes over
sammensætningen af det offentlige forbrug frem mod 2025. Dette princip inde-
bærer rent teknisk en langsommere udvikling i den offentlige beskæftigelse end
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om forskellen på en konsekvensberegning for arbejdsudbuddet af f.eks. ændret skattepolitik og en konsekvensberegning for den offentlige beskæftigelse, til finansministeren
Side 2 af 3
for realvæksten i det offentlige forbrug, fordi lønningerne stigere hurtigere end
priserne på de varer og tjenester, der leveres til den offentlige sektor af private
leverandører, når der er produktivitetsvækst i den private sektor.
For det andet antages den fremskrevne stigning i den gennemsnitlige arbejdstid på
arbejdsmarkedet som helhed at gøre sig gældende i et lige stort omfang i den pri-
vate og offentlige sektor. Den svagt stigende gennemsnitlige arbejdstid bidrager i
fremskrivningen til, at et givet antal arbejdstimer i den offentlige forvaltning og
service kan præsteres med færre ansatte.
På baggrund af de givne beregningstekniske antagelser vil en højere realvækst i det
offentlige forbrug
alt andet lige
give anledning til en højere offentlig beskæfti-
gelse. Det skal understreges, at der i den mellemfristede fremskrivning er tale om
en beregningsteknisk sammenhæng mellem den forudsatte realvækstrate i det of-
fentlige forbrug og udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Der er således ikke
tale om en konkret vurdering af udviklingen i den offentlige beskæftigelse på bag-
grund af en forudsat realvækst i det offentlige forbrug. Det afspejler bl.a., at der
ikke er nogen entydig sammenhæng mellem realvækstraten i det offentlige forbrug
og udviklingen i den offentlige beskæftigelse.
Det bemærkes, at en højere forudsat offentlig beskæftigelse ikke påvirker arbejds-
udbuddet og den strukturelle beskæftigelse. Det skyldes, at en højere offentlig
beskæftigelse vil fortrænge privat beskæftigelse tilsvarende over tid, og der indreg-
nes således ikke adfærdsvirkninger af offentlig beskæftigelse,
jf. Regneprincipper og
modelanvendelse i Finansministeriet.
Det reale offentlige forbrugsskøn i konjunkturårene
årene, der skønnes over i
Økonomisk Redegørelse
tager efter vanlig praksis udgangspunkt i indgåede poli-
tiske aftaler mv. Den skønnede realvækst i det offentlige forbrug fra 2018 til 2019
på 0,4 pct. tager således afsæt i finanslovsforslaget for 2019 og de indgåede øko-
nomiaftaler med kommuner og regioner for 2019 mv.,
jf. Økonomisk Redegørelse,
august 2018
og
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022, august 2018.
I de mellemfristede år er realvæksten i det offentlige forbrug fastsat på baggrund
af beregningstekniske forudsætninger. For 2020 og frem til 2025 er den reale of-
fentlige forbrugsvækst således beregningsteknisk fastsat på baggrund af regerin-
gens målsætning om en basisrealvækst på 0,3 pct. tillagt den del af det substantielle
løft af forsvaret frem mod 2023, der er kategoriseret som offentligt forbrug,
jf.
Aftale på forsvarsområdet 2018-2023.
I seneste mellemfristede fremskrivning vokser
det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) således i gennemsnit med knap 0,4
pct. om året i 2020-2025.
Forudsætningerne om realvæksten i det offentlige forbrug skal ses i sammenhæng
med, at der i det opdaterede 2025-forløb er indregnet en reserve til regeringens
øvrige politiske prioriteringer, der øges til ca. 14¼ mia. kr. i 2025. Det er kun den
beregningsteknisk forudsatte forbrugsvækst, der indregnes i den beregningsteknisk
forudsatte udvikling i den offentlige beskæftigelse. Hvis reserven udmøntes til
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om forskellen på en konsekvensberegning for arbejdsudbuddet af f.eks. ændret skattepolitik og en konsekvensberegning for den offentlige beskæftigelse, til finansministeren
Side 3 af 3
tiltag, der ligger inden for det offentlige forbrug, vil det kunne give anledning til
en højere offentlig beskæftigelse.
Den beregningsteknisk forudsatte realvækstrate i det offentlige forbrug i det mel-
lemfristede forløb er baseret på en politisk målsætning om en basisrealvækst mv.
Regeringens konkrete udgiftsprioriteringer, herunder fordelingen af ressourcerne
til forbrugsudgifter på forskellige områder, vil blive fastlagt løbende i forbindelse
med de årlige finanslovsaftaler og økonomiaftalerne med kommuner og regioner.
Udmøntningen afhænger blandt andet af den lokale prioritering i regioner og
kommuner samt i de enkelte statslige, regionale og kommunale institutioner.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister