Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. november 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 36 (Alm. del) af 5. oktober
2018 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse forskellen på en konsekvensberegning for arbejdsudbuddet
af f.eks. ændret skattepolitik og en konsekvensberegning for den offentlige be-
skæftigelse af forskellige vækstrater i det offentlige forbrug? Specifikt bedes mini-
steren redegøre for de antagelser, der ligger til grund for fremskrivningen af det
offentlige forbrug i det mellemfristede forløb og hvorvidt disse antagelser af-
stemmes med andet end regeringens økonomiske politik samt de generelle regne-
regler, som Finansministeriet sædvanligvis anvender i forbindelse med mellemfri-
stede fremskrivninger.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at Finansministeriets regneprincipper og modelan-
vendelse er nærmere beskrevet i
Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet
på Finansministeriets hjemmeside. I notatet redegøres blandt andet for Finansmi-
nisteriets metoder og principper i forbindelse med beregning af virkninger på ar-
bejdsudbuddet af fx ændret skattepolitik og Finansministeriets anvendelse af
makroøkonomiske modeller i forbindelse med blandt andet konjunkturvurderin-
ger og mellemfristede fremskrivninger.
I forbindelse med konsekvensvurderinger af ændret skattepolitik er Finansmini-
steriets metoder baseret på den tilgængelige empiri. Det anses for empirisk velun-
derbygget, at der er en positiv sammenhæng mellem arbejdsudbud og økonomisk
gevinst ved at arbejde. Finansministeriet indregner således en adfærdsvirkning på
arbejdsudbuddet i forbindelse med vurderinger af fx ændret skattepolitik.
Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger indeholder en beregningstek-
nisk antagelse om udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Udviklingen i den
offentlige beskæftigelse i den mellemfristede fremskrivning er baseret på den for-
udsatte realvækst i det offentlige forbrug og to beregningstekniske antagelser.
For det første er det beregningsteknisk antaget, at lønsums- og varekøbskvoten i
det offentlige forbrug er konstant. Det afspejler bl.a., at der ikke skønnes over
sammensætningen af det offentlige forbrug frem mod 2025. Dette princip inde-
bærer rent teknisk en langsommere udvikling i den offentlige beskæftigelse end
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk