Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2040182_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 354 (Alm. del) af 29.
januar 2019 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på Gini-koefficienten af mediepolitisk aftale,
2018?
Svar
Det lægges til grund, at der med ”mediepolitisk aftale, 2018” tænkes på
Aftale om
fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen,
der bl.a. fastlagde de økonomiske ram-
mer for de efterfølgende forhandlinger om den mediepolitiske aftale fra 2019 og
frem.
Af direkte betydning for husholdningernes økonomi indebærer aftalen, at medieli-
censen afskaffes, personfradraget reduceres og der indføres en mediecheck til
pensionister med en personlig tillægsprocent på 100.
Overgangen fra licensfinansiering til personfradragsfinansiering indfases gradvist
over en fireårig periode fra 2019 til 2022. I det følgende er fordelingsvirkningen
opgjort med udgangspunkt i 2025-regler i 2019-niveau. Dermed opnås, at der reg-
nes med udgangspunkt i et regelsæt, hvor vedtagne skatteregler mv. er fuldt indfa-
set.
Medielicensen udgjorde 2.527 kr. i 2018. Da licensen prisreguleres, vil den i 2025
udgøre 2.359 kr. opgjort i 2019-niveau
1
. Besparelsen ved en afskaffelse af medieli-
censen skønnes således at udgøre 2.359 kr. i 2019-niveau for de husstande, der be-
taler licens. Baseret på det samlede licensprovenu og antallet af husstande må det
lægges til grund, at knap 670.000 husstande ikke betalte licens i 2018
2
. Disse hus-
stande opnår ikke nogen besparelse ved en afskaffelse af licensen.
1
Udledt ved at fremskrive de 2.527 kr. til 2025 med forbrugerprisindekset og tilbagediskontere til 2019-niveau med udvik-
lingen i reguleringstallet (lønudviklingen).
2
Husstande er afgrænset efter Danmarks Statistiks familiebegreb, hvilket indebærer at der kan være flere familier på samme
adresse (fx indgår tre studerende, der deler en lejlighed som tre selvstændige familier, der principielt hver skal betale licens).
I opgørelsen er det antaget, at pensionister med mulighed for nedsat licens har mindre sandsynlighed for at være sortseer.
Omvendt er det lagt til grund, at adresser (husstande), hvor der bor flere familier har betydelig større sandsynlighed for ikke
at betale licens.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om en beregning af effekten på Gini-koefficienten af mediepolitisk aftale, 2018, til finansministeren
2040182_0002.png
Side 2 af 3
Afskaffelsen af medielicensen skønnes isoleret set at have en fordelingsvirkning
svarende til en stigning i indkomstforskellene på 0,12 pct.-point målt ved Gini-ko-
efficienten,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Fordelingsvirkning af Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen, 2025 i 2019-niveau
Gini-koefficient
Pct.-point
Afskaffelse af medielicensen
Reduktion af personfradraget
Indførelse af en mediecheck
Samlet
-0,12
0,10
-0,01
-0,04
Anm.: Afrunding i tabellen indbærer, at summen af elementerne ikke stemmer med totalen. Opgørelsen er baseret
på en antagelse om prisregulering af licensen frem til 2025.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
I stedet for licensen finansieres public service fremadrettet gennem indkomstskat-
ten via en reduktion af personfradraget. Fuldt indfaset reduceres personfradraget
for personer over 18-år med 3.000 kr. (2019-niveau). Reduktionen indfases over
en fireårig periode fra 2019 til 2022.
Skatteværdien af en forhøjelse af personfradraget med 3.000 kr. udgør 1.134 kr. i
en gennemsnitskommune, hvilket for en familie med to voksne svarer til en skat-
testigning på 2.267 kr., dvs. omtrent samme niveau som den sparede licens. For
en enlig indebærer reduktionen af personfradraget en skattestigning på 1.134 kr.
mens den sparede licens udgør 2.359 kr. i 2019-niveau. Dermed indebærer omlæg-
ningen fra licensfinansiering til skattefinansiering en økonomisk gevinst for enlige,
mens par er stillet omtrent uændret, hvilket netop er et af målene med omlægnin-
gen, nemlig et opgør med et ubalanceret system, hvor enlige betaler det samme
som husstande med flere personer
upåagtet at større husstande har et større me-
dieforbrug.
Dertil kommer, at sortseere i det nuværende system fremadrettet ikke længere kan
slippe for at betale til public service, idet alle voksne (med indkomst over person-
fradraget) kommer til at betale via indkomstskatten. Omlægningen har endvidere
den fordel, at der ikke længere vil være behov for en administrativt tung og dyr li-
censadministration.
Reduktionen af personfradraget vurderes at bidrage til en stigning i indkomstfor-
skellene på 0,10 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Det bemærkes, at blinde og stærkt svagsynede ikke bidrager til licensfinansierin-
gen, men som følge af omlægningen vil bidrage til finansieringen af public service
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om en beregning af effekten på Gini-koefficienten af mediepolitisk aftale, 2018, til finansministeren
2040182_0003.png
Side 3 af 3
(via indkomstskatterne). Der er som kompensation afsat 10,0 mio. kr. årligt til ini-
tiativer målrettet gruppen. Der er i den opgjorte fordelingsvirkning ikke indregnet
et bidrag fra kompensationen til blinde og stærkt svagsynede.
Pensionister med en personlig tillægsprocent på 100, dvs. pensionister med be-
skedne supplerende indtægter (op til 21.000 kr. for enlige og 41.500 kr. for par),
betaler nedsat licens, hvilket vil sige halv licens. Den enlige pensionist med nedsat
licens er således stillet omtrent uændret som følge af omlægningen fra licens til
skattefinansiering, mens parfamilien umiddelbart opnår et tab på knap 1.100 kr.
For at tage højde for at gevinsten ved afskaffelse af licensen kun er halv så stor for
pensionister med nedsat licens, indføres der en mediecheck på 938 kr. (2019-ni-
veau)
3
, som indfases gradvist fra 2019 til 2022. Mediechecken er skattepligtig og
indebærer en økonomisk gevinst for pensionister med beskedne supplerende ind-
tægter på ca. 580 kr. for enlige og ca. 1.170 for par i en gennemsnitskommune.
Mediechecken indgår ligesom den supplerende pensionsydelse ikke i grundlaget
indtægtsregulering af boligstøtte, og der er modsat den supplerende pensions-
ydelse ikke knyttet en formuebetingelse til modtagelse af mediechecken.
Mediechecken bidrager til en reduktion i indkomstforskellene på 0,01 pct.-point
målt ved Gini-koefficienten, og samlet set vurderes omlægningen således at have
en fordelingsvirkning svarende til en reduktion i indkomstforskellene på 0,04 pct.-
point målt ved Gini-koefficienten.
Det skal til opgørelsen bemærkes, at der i aftalen også indgår en besparelse på DR,
som ikke er tillagt en fordelingsvirkning.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
3
Opgjort med udgangspunkt i reguleringsprocenten før FL19, idet aftalen om omlægning af licensen er før FL19 og virk-
ningen af øget regulering af bl.a. mediechecken er indregnet i FL19.