Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2028625_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 352 (Alm. del) af 29.
januar 2019 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på Gini-koefficienten af aftale om ny ferielov,
2017?
Svar
Aftalen om ny ferielov i 2017 medfører en ændring af ferieåret for alle lønmodta-
gere, således at ferie optjenes og afvikles på samme tid over en periode på 12 må-
neder. Tidligere har ferieåret været forskudt i forhold til optjeningsperioden, hvil-
ket har medført, at ferie har været forskudt op til 16 måneder i forhold til optje-
ningstidspunktet. Samlet set skønnes aftalen om ny ferielov at have en fordelings-
virkning svarende til en stigning i indkomstforskellene på knap 0,02 pct.-point
målt ved Gini-koefficienten.
Den opgjorte fordelingsvirkning af ændringen af ferieåret kan hovedsageligt hen-
føres til renteværdien af, at ferieåret flyttes, samt en mindre virkning af, at færre
feriepenge forbliver uhævede. Disse elementer er beregningsteknisk fordelt på alle
lønmodtagere efter arbejdsindkomst, hvilket indebærer en stigning i indkomstfor-
skellene målt ved Gini-koefficienten på godt 0,01 pct.-point.
For lønmodtagere med opsparede feriepenge betyder overgangen til samtidigheds-
ferie, at de opsparede feriepenge indefryses i en fond under Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond, hvor den forrentes som pensionsopsparing og bliver udbetalt, når løn-
modtageren når folkepensionsalderen eller forlader arbejdsmarkedet.
Hertil er en modgående virkning som følge af færre udbetalinger af feriedagpenge,
som følge af hurtigere optjening af ferie, således at ferie i højere grad kan afholdes
med egen optjent ferie. Værdien af dette er beregningsteknisk fordelt på modtage-
re af feriedagpenge efter størrelsen på det modtagne beløb. Med dette udgangs-
punkt kan der opgøres en fordelingsvirkning svarende til en stigning i indkomst-
forskellene målt ved Gini-koefficienten på knap 0,01 pct.-point.
Endelig betyder de nye ferieregler, at Arbejdsmarkedets Feriefond fremover vil få
færre indtægter fra de uhævede feriemidler. Aftalepartierne er enige om, at staten
ikke længere skal have andel i den uhævede feriebetaling, og at den uhævede ferie-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om en beregning af effekten på Gini-koefficienten af aftale om ny ferielov 2017, til finansministeren
Side 2 af 2
betaling, der tilfalder Arbejdsmarkedets Feriefond, fortsat primært skal anvendes
til ferieophold for vanskeligt stillede familier og børn. Faldet i midler til udmønt-
ning via Arbejdsmarkeds Feriefond er anslået til 50 mio. kr., som beregningstek-
nisk er indregnet som en reduktion i den disponible indkomst blandt de børnefa-
milier med relativt lav indkomst i 2016, hvor familien helt eller delvist er lønmod-
tagere. Fordelingsvirkningen heraf svarer til en mindre stigning, som dog er så
relativt beskeden, at den ikke bidrager til Gini-koefficienten opgjort i pct. med to
decimaler.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister