Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 338 (Alm. del) af 28.
januar 2019
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre pensionsalderen som følge af Socialdemokratiets pensions-
forslag, hvor folkepensionsalderen sænkes med 2,5 år for ufaglærte og faglærte,
for alle generationer som endnu ikke har nået folkepensionsalderen og sammen-
holde med pensionsalderen i OECD?
Svar
I denne besvarelse er angivet den
lovbestemte
pensionsalder. Der er ikke taget stil-
ling til Socialdemokratiets udspil
De mest nedslidte fortjener også en værdig pension,
her-
under en sænkelse af folkepensionsalderen for udvalgte grupper. Det skal ses i ly-
set af, at udspillet på det foreliggende grundlag ikke vurderes tilstrækkeligt konkret
i forhold til, hvad der skal gælde af objektive kriterier for en rettighedsbaseret ord-
ning for lavere pensionsalder.
Figur 1 og 2 viser den lovbestemte
1
pensionsalder i henholdsvis 2016 og 2061
2
ba-
seret på OECDs 2017-opgørelse på baggrund af landendes nuværende planer.
Den lovbestemte pensionsalder er planlagt at stige i 18 ud af 35 OECD-lande.
Den gennemsnitlige stigning for disse lande er 3,3 år,
jf. figur 1 og 2.
I 2019 er fol-
kepensionsalderen i Danmark øget til 65�½ år.
Det skal generelt bemærkes, at pensionsalderen kun er ét aspekt af mange ved lan-
denes pensionssystemer, som varierer betydeligt fra land til land. Nogle lande har
således i stedet for stigninger i pensionsalderen bl.a. indført mekanismer, som re-
ducerer de offentlige pensionsydelser, når levetiden stiger, hvilket gælder fx Sve-
rige, Finland, Spanien og Tyskland. Derudover giver nogle lande muligheder for
tidlig tilbagetrækning, hvilket gælder fx for Danmark med efterlønsordningen.
Opbygningen af arbejdsmarkedspensioner i Danmark sikrer desuden pensionsop-
sparinger for fremtidige generationer, som kan bidrage til at finansiere tilbagetræk-
ning før den formelle pensionsalder.
For nogle lande kan der være tale om aftaler, der kræver politiske beslutninger i fremtiden. I Danmark indebærer den gæl-
dende levetidsindeksering, at Folketinget hvert femte år skal bekræfte justeringer af pensionsalderen som følge af levetids-
udviklingen.
2
Det vil sige pensionsalderen for personer, der indtræder på arbejdsmarkedet som 20 årige i 2016 som er 65 år i 2061
1