Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2020727_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 327 (Alm. del) af 28.
januar 2019 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget indkomstskatten skal sættes op, hvis pensions-
alderen fastholdes på det nuværende niveau, og i forlængelse heraf oplyse effekten
af skattestigningen på den enkelte LO’ers rådighedsbeløb?
Svar
Det nuværende forlig om levetidsindekseringen blev indgået i 2015, hvor også den
første forhøjelse af folkepensionsalderen med virkning fra 2030 blev vedtaget. Det
lægges til grund, at der med en fastholdelse af pensionsalderen på nuværende ni-
veau tænkes på en situation, hvor pensionsalderen ikke øges ud over det allerede
vedtagne
dvs. en situation, hvor folkepensionsalderen hæves til 68 år i 2030 (og
efterlønsalderen hæves til 65 år i 2027), men herefter ikke hæves yderligere selvom
levetiden stiger.
En sådan fastholdelse af pensionsalderen skønnes isoleret set at svække de offent-
lige finanser med ca. 59 mia. kr. om året (målt ved virkningen på den finanspoliti-
ske holdbarhedsindikator),
jf. svaret på finansudvalgets spørgsmål nr. 326 (alm. del) af 28.
januar 2019.
Den umiddelbare virkning på den disponible indkomst for en enlig LO’er af en
skattestigning, der modsvarer svækkelsen af de offentlige finanser vil afhænge af,
hvordan en sådan skattestigning udformes. Tages der udgangspunkt i en finansie-
ring gennem en forhøjelse af bundskatten vurderes det, at bundskattesatsen vil
skulle hæves med ca. 7,4 pct.-point for at opveje den svækkelse af de offentlige
finanser, der følger af en fastholdelse af pensionsalderen
1
.
For en typisk
enlig LO’er vil en
sådan stigning i bundskattesatsen betyde en re-
duktion af den disponible indkomst på ca. 21.000 kr. årligt.
2
1
Beregningen er foretaget med udgangspunkt i stilleskruer for skattesatserne, som indebærer, at en forhøjelse
af bundskatten med 1 pct.-point styrker den offentlige saldo efter tilbageløb og adfærd med ca. 8 mia. kr. Ved store skatte-
ændringer er der betydelig usikkerhed knyttet til vurderingen.
2
Opgørelsen er foretaget på baggrund af familietypemodellen fra februar 2019.
Det er antaget at LO’eren er medlem af
folkekirken, A-kasse og fagforening samt har mere end 15 år til folkepensionsalderen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om, hvor meget indkomstskatten skal sættes op, hvis pensionsalderen fastholdes, til finansministeren
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister