Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2050880_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 317 (Alm. del) af 23.
januar 2019 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en opgørelse over, hvor stor den potentielle produktivi-
tetsgevinst kunne have været, hvis alle produktivitetsfremmende initiativer, som
den nuværende regering har foreslået, var blevet vedtaget?
Svar
Regeringen har en ambitiøs målsætning om at øge strukturelt BNP med 35 mia.
kr. frem mod 2025 ved tiltag, som bidrager til at løfte produktiviteten i den private
sektor og derigennem løfte velstanden.
Siden valget i 2015 er der gennemført produktivitetsfremmende tiltag, der vurde-
res at øge strukturelt BNP med ca. 13�½ mia. kr. i 2025.
jf. tabel 1.
Det svarer til et
velstandsløft på godt 2.200 kr. pr. dansker.
Det er bl.a. sket ved at forbedre reguleringen på forsyningsområdet, afskaffe PSO-
afgiften, gennemføre landbrugspakken, modernisere planloven, lette byrder for er-
hvervslivet og øge rammen for de offentlige investeringer.
Tabel 1
Gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i juni 2015, der via øget produktivitet løfter strukturelt BNP
BNP-effekt, mia. kr.,
2025-virkning, (2017-
priser)
Initiativer
Vækst i hele Danmark:
Modernisering af planlov
Øvrige initiativer
Fødevare- og landbrugspakke
Udbudslov
FL16 (afskaffelse af reklameafgiften og nedsættelse af NOx-afgiften)
PSO-aftalen
1)
Øvrige initiativer 2016
2)
Hvidvaskdirektivet
0,7
0,2
1,2
0,3
0,3
1,2
0,6
-0,7
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om, hvor stor den potentielle produktivitetsgevinst kunne have været, hvis alle produktivitetsfremmende initiativer var blevet vedtaget, til finansministeren
2050880_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i juni 2015, der via øget produktivitet løfter strukturelt BNP
BNP-effekt, mia. kr.,
2025-virkning, (2017-
priser)
Erhvervs- og iværksætterinitiativer (højere fradrag for virksomhedernes
forskning og udvikling samt sanering af afgifter)
Delelementer af forsyningsstrategien
3)
Viking Link
Løft af rammen for offentlige investeringer i Vækst og Velstand 2025
4)
Energiaftale 2018
5)
FL19
6)
Delelementer af ”Mindre bureaukrati – mere vækst”:
Næste generation Digital Post, NemLog-in3 og næste generation NemID
(mitID)
Digitalisering af offentlige indkøb
Skattemappe for selskaber
Mere sammenhængende digitale virksomhedsrejser
Etablering af et dansk center til analyse af lægemiddeldata
Lempelse af tilladt højde på lastbiler
Forbedring af Mit Virk
Delelement af
’Finansielt
eftersyn’
Løft af rammen for de offentlige investeringer ifm. Infrastrukturaftalen
7)
Lempelser i registreringsafgiften
8)
I alt
0,4
0,3
0,5
0,3
0,4
0,1
0,1
0,2
0,4
0,5
13�½
0,7
3,4
0,3
1,7
0,4
0
Kilde: Egne beregninger
1) I forbindelse med udspillet
Helhedsplan
DK2025
blev produktivitetseffekten af en afskaffelse af PSO-afgiften
skønnet til 1,5 mia. kr., mens produktivitetseffekten blev skønnet til 1,2 mia. kr. i forbindelse med indgåelsen
af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
fra november 2016.
2) Øvrige initiativer dækker over tilpasning af planer for kabellægning samt ophævelse af 60-40 ordning for
solceller.
3) Ny regulering af eldistributionssektoren, gasdistribution og fjernvarmesektoren.
4) Virkningen af tiltaget tager udgangspunkt i de prioriterede midler til et løft af de offentlige investereringer i
Vækst og velstand 2025
korrigeret for virkningen af justeringer foretaget i forbindelse med
Aftale om lavere skat på
arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
samt
Energiaftale 2018.
5) BNP-effekten dækker over afgiftslempelser i Energiaftalen 2018.
6) BNP-effekten dækker over initiativer med modsatrettede effekter.
Øget hastighedsgrænse for lastbiler på landevej
og
afskaffelse af administrationsgebyr for affaldshåndtering
bidrager positivt til BNP, mens
forhøjelsen af rentesatsen for
selskabers restskat med et fast tillæg på 2 pct.-point
neutraliserer de positive effekter.
7) I forbindelse med
Aftale om et sammenhængende Danmark
Investeringsplan 2030
er der prioriteret 4�½ mia. kr. til et
løft af de offentlige investeringer over perioden 2021-2025.
8) Effekten følger opdaterede regneprincipper, som senest er anvendt i besvarelsen af FIU 25 (alm. del) af 5.
oktober 2018. Registreringsafgiften er lempet tre gange siden valget i 2015. Det er sket i forbindelse med
finanslovsaftalerne for 2016 og 2017 samt i
Aftale om Omlægning af bilafgifterne
i september 2017.
VLAK-regeringen har derudover foreslået en række produktivitetsfremmende ini-
tiativer, der ikke er besluttet, fx som følge af, at der ikke er opnået politisk flertal,
eller at forhandlingerne endnu ikke er afsluttet,
jf. tabel 2.
Såfremt disse initiativer
blev vedtaget, ville det svare til et yderligere løft af BNP på knap �½ mia. kr.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om, hvor stor den potentielle produktivitetsgevinst kunne have været, hvis alle produktivitetsfremmende initiativer var blevet vedtaget, til finansministeren
2050880_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
BNP-effekter af produktivitetsfremmende initiativer foreslået af VLAK-regeringen, som ikke er vedtaget
1)
BNP-effekt, mia. kr., 2025-
virkning, (2017-priser)
Initiativer
Afskaffelse af lukkelov
Lempelse af kontantregel
Delelement af ’Finansielt eftersyn’
I alt
0,1
0,1
0,2
0,4
Kilde: Egne beregninger
1) Alle tiltag indgår i
”Mindre bureaukrati – mere vækst”.
Bidrag fra ’Finansielt eftersyn’ er udover, hvad der indgår i
tabel 1.
VLAK-regeringen har herudover taget initiativ til en række tiltag, som understøt-
ter en øget produktivitet i virksomhederne, omend det ikke har været muligt at
kvantificere effekterne heraf. Det drejer sig bl.a. om
Luftfartspolitisk strategi,
som
styrker Danmarks tilgængelighed, og en revideret fingerplan for hovedstaden.
Endvidere sikrer regeringens byrdestop, at der ikke indføres ny byrdefuld lovgiv-
ning mv. uden tvingende årsager hertil, og de fælles ikrafttrædelsesdatoer gør det
lettere for virksomhederne at holde sig orienteret om ny erhvervsrettet regulering,
der som hovedregel kun indføres to gange om året.
Som led i
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
fra november 2017 har regerin-
gen desuden igangsat et arbejde med at udvikle en konkret model for implemente-
ringen af et egenkapitalfradrag (ACE-fradrag). I forbindelse med
Helhedsplanen
blev det vurderet, at et ACE-fradrag vil kunne øge BNP svarende til ca. 12 mia.
kr. i 2025 og ca. 16 mia. kr. på længere sigt.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister